Beginnen vanaf het frame

sam6415

Rookie
5 sep 2011
5
0
Wijchen
Ey ik zal me eerst ff voorstellen ben nieuw hier, ben Sam kom uit wijchen dat is ergens naast gelderland, ik rijd op dit moment een scooter, maar ik ben zeer geintereseerd in een motor, wat ik dus zat te denken is het fatsoenlijk om een motor frame te kopen en deze van het beginpunt op te bouwen? Ik ben bijna 17 dus ik heb tijd zat en dit leek me wel een leuke en goeie bezigheid, ik heb dit namelijk ook gedaan met mijn scooter, niet dat dit vergelijkbaar is met een motor maar ik vraag jullie is het te doen en wat raden jullie mij aan? het lijkt me namelijk heel gaaf om op me 18/19e een mooie opgebouwde motor te hebben met een strak design

mvg Sam
 
Wijchen ligt nog in Gelderland. Naast Nijmegen, min of meer, dat dan nog wel, dat zal je wel bedoeld hebben.

Ik denk niet dat er iets op tegen is om een motor in elkaar te gaan zetten. Wel zou ik zeggen, misschien is het handiger om met een hele motor te beginnen, door die uit elkaar te halen en dan weer in elkaar te zetten. E.e.a. hangt natuurlijk af van je eigen kennis, kunde, tijd en geld.

FZR600 '93 kopen voor 600 euro, om mee te beginnen? :+
 
Bedankt voor je reactie hahah ja klopt klein typ foutje daar bij gelderland haha, Ja dit zat ik dus ook te denken , 2ehands parts zijn toch genoeg te vinden denken en het is gewoon heel leuk om dingen aan te passen, ik zal eventjes wat research doen
 
Ligt er natuurlijk aan wat je precies van plan bent met welke motorfiets. Maar met wat goede keuzes kan je voor weinig geld heel veel sleutelplezier hebben. Ik zeg doen! Dan weet je 100% zeker dat je een eerste motor hebt waar je heel erg trots op kan rondrijden!

Overigens zou ik dan geen frame kopen maar een loop/sloop/opknapfiets. Dan heb je alvast een berg onderdelen erbij die je vervolgens niet 1 voor 1 los erbij hoeft te kopen.

Kijk ook eens in het brikkers deel van het forum. Daar zijn ook een berg gekken enthousiastelingen ;)

Succes!

Karl
 
Haha oke , wat ik zelf een heele mooie motor vind is een fireblade maar die zijn best prijzig , maarja meschien altijd eentje cheap te vinden ofzo
 
Je zou misschien ook kunnen denken aan een FZR400, ZXR400, CB1, CBR400RR of VFR400R.

Lichte maar rappe 400cctjes (rond 60pk), zijn niet gek duur en met een 25kW setje erin leuk rijden de eerste 2 jaar. Kan je daarna nog het 25kW setje eruit halen en je kan weer een tijd vooruit. Ik heb zelf een VFR400R gehad voordat ik deze ZZR600 kocht. Die VFR heb ik verkocht omdat er meer aan mankeerde dan ik kan sleutelen, anders was ik er lekker op blijven rijden. Ook al ben ik inmiddels 27 en heb ik mijn rijbewijs al jaren.

(alleen in de kroeg klinkt het iets stoerder als je zegt dat je een 900cc Blade hebt, maar goed, voor wie doe je het ;) )

Gr. Karl
 
mooi om te zien dat er ook nog jongeren zijn die niet te beroerd zijn om hun handen uit de mouwen te steken en zichzekf een motor te bouwen.

en dan ook nog eeen supersport...de meesten kopen zich een fabrieksding en rossen daar me rond......kan iedere sukkel met een zak centen.

je vind een fireblade mooi zij je..zijn ze ook (heb zelf ooit een 94´tiger gehad,moordfiets)
je zou natuurlijk kunnen kijken voor een schadefiets en die herstellen met eventueel slooponderdelen en/of een tweede donor.
enige probleem gaat je leeftijd zijn ivm je vermogensbegrenzing.

is het voor jou niet aantrekkelijk om dan als je toch gaat bouwen iets unieks neer te zetten wat niemand heeft?
wil je eigenlijk een beetje aansporen zeg maar.
in de jaren dat jij nog broebroem achter spijlen van de box schreeuwde en nog veel langer daarvoor ook,waren er in europa een aantal legendarische framebouwers die raceframes bouwden voor op de straat.

zo´n frame liet je dan bouwen naar je wensen en hing daar dan een blok naar keuze in en zou bouwde je verder.
zoek maar eens op google naar :harris racing engineering,spondonframes,rickmann metisse
egli
motomartin
en natuurlijk het nederlandse bakker frames

meestal werden daarvoor blokken gebruikt uit de japanse,italiaanse of engelse keuken(engeland had toen nog een restje motorindustrie over)
...hondas cbx,kawas z900/1000/gpz1100,ducati 900,norton comando850,yamaha xs650

waar ik aan zit te denken in jouw geval is het kruisen van twee motoren.
wat denk je van een dikke 1cilinder(bergen koppel en toch net genoeg pk´s om binnen je begrenzing te blijven)yamaha xt600 blok in een cagiva 125 mito frame
heeft niet iedereen,is betaalbaar en is enrom leuk speelgoed(is ooit jaar of tien geleden een raceklasse geweest voor dat soort hybrids...s.o.s(sound of singles)kijk maar eens op youtube.vind je gegarandeerd beelden.

is maar een van de hersnespinsels
 
tis zekers leuk je eigen ding opbouwen :Y
als je een beetje handig bent , gewoon eens doen..
en je leert ook nog iets over de fietsen...
persoonlijk een xs 650 blok , maar die vind ik dan ook prachtig :Y
past in veel ideeen :+
 
en eentje met 25kw...


Heb afgelopen winter ook een projectje gedaan: een streetfighter met 25 kw :P en betaalbaar door veel her te gebruiken. :Y

SZR streetfighter

Vergis je niet in het "zelf maken" als je zelf mogelijkheden heb zoals TIG-lassen, draaibank, freesbank enz enz... dan gaat het... zo niet dan ben je afhankelijk van andere en das nie altijd gratis (sterker nog: op maat gemaakt spul is duur :/ )
 
ik zou hier de zoekfunctie eens gebruiken , zoeken op projecten ,hier is al van alles bedacht

er zijn veel meer mensen begonnen met een project ,
dan dat er mensen ook daadwerkelijk hem hebben afgemaakt

je schrijft dat je het gaaf vind ,als je op je 18/19e een gave motor in je bezit hebt
probeer te fantaseren wat je gaaf vind

wat is jouw ultieme fiets, hoe ziet deze eruit
dan pas kun je op zoek naar de puzzelstukjes

wat ik wil zeggen ,je moet achteraan beginnen (eindresultaat) en dan naar voren werken

succes met de puzzelfantasietocht :W
 
mooi om te zien dat er ook nog jongeren zijn die niet te beroerd zijn om hun handen uit de mouwen te steken en zichzekf een motor te bouwen.

heel verhaal

Zo, wanneer is'ie klaar 8-)

Maar Sick heeft gelijk. Kijk ook eens naar de topics van forummer "JerryT". Of kijk eens in het verkoopgedeelte naar de motor van Martek :9~ Vooral die laatste gaat je aanspreken :Y.

Martek GSX-R LKM 1250cc
 
Laatst bewerkt:
Tis een mooie gedachte maar om een motor onderdeel voor onderdeel bij elkaar te kopen is wel een dure hobby. Denk dat het, zoals enkelen hier al melden, handiger is om een hele motor loop/sloop te kopen en die uit elkaar te halen en vervolgens naar eigen smaak weer op te bouwen. Voordeel is dat je veel onderdelen, al dan niet bewerkt / aangepast, weer kunt hergebruiken.
 
Laatst bewerkt:
waar ik aan zit te denken in jouw geval is het kruisen van twee motoren.
wat denk je van een dikke 1cilinder(bergen koppel en toch net genoeg pk´s om binnen je begrenzing te blijven)yamaha xt600 blok in een cagiva 125 mito frame
heeft niet iedereen,is betaalbaar en is enrom leuk speelgoed(is ooit jaar of tien geleden een raceklasse geweest voor dat soort hybrids...s.o.s(sound of singles)kijk maar eens op youtube.vind je gegarandeerd beelden.

is maar een van de hersnespinsels

bestaat nog steeds hoor.. :P (MF-topic)

www.supermono.org
http://www.monogp.org (www.monogp.org)
http://www.supermono.co.uk/ (SuperMono Official Website – Funk Soul Reggae – Happy Music)

23,24,25 september - Race of Champions op Assen - 40+ internationale inschrijvingen - mooiste klasse van het ONK.. *O*
 
Ey ik zal me eerst ff voorstellen ben nieuw hier, ben Sam kom uit wijchen dat is ergens naast gelderland, ik rijd op dit moment een scooter, maar ik ben zeer geintereseerd in een motor, wat ik dus zat te denken is het fatsoenlijk om een motor frame te kopen en deze van het beginpunt op te bouwen? Ik ben bijna 17 dus ik heb tijd zat en dit leek me wel een leuke en goeie bezigheid, ik heb dit namelijk ook gedaan met mijn scooter, niet dat dit vergelijkbaar is met een motor maar ik vraag jullie is het te doen en wat raden jullie mij aan? het lijkt me namelijk heel gaaf om op me 18/19e een mooie opgebouwde motor te hebben met een strak design

mvg Sam
Compleet vanaf het frame opbouwen is (veel) duurder dan een oud beestje wat nog rijdt (of dat zou kunnen) strippen en dan opnieuw opbouwen..
 
mooi om te zien dat er ook nog jongeren zijn die niet te beroerd zijn om hun handen uit de mouwen te steken en zichzekf een motor te bouwen.

en dan ook nog eeen supersport...de meesten kopen zich een fabrieksding en rossen daar me rond......kan iedere sukkel met een zak centen.

lol, zelf een motorbouwen kan ook iedere sukkel die handig is. Wat een cliche praat zeg |( Iedereen doet toch gewoon lekker waar hij zelf zin in heeft. Overigens heb ik het allebei gedaan, zelfbouw en zakcenten. En daar was geen verschil in trots of plezier bij voor mij.


@TS: Wat je ook doet, zorg dat je het veilig doet en maakt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan