Beginnen??

Del Boske

MF veteraan
29 jul 2004
6.509
1
Zwolle (Overijssel)
Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden om een circuitmotor 'erbij' te nemen.

Wat komt er allemaal bij kijken, ook als je op 'amateurniveau' wil gaan racen...


Wie helpt?

en nu niet van die flauwe opmerkingen he?! :X
 
Je moet iig een racelicentie hebben, voor zover ik weet. Die kun je krijgen als je TOMS gedaan hebt.
 
Je moet iig een racelicentie hebben, voor zover ik weet. Die kun je krijgen als je TOMS gedaan hebt.

De licentie kun je kopen, niet krijgen, kost je als ik me goed herinner 150 euro dit jaar.

Weet niet wat et komende jaar gaat kosten.

Circuit motor erbij is wel veel fijner rijden. Als ik met mijn straat motor race, ben ik altijd bang em in de poeier te rijden. Als ik op de racer zit valt het mee, omdat de onderdelen vaak veel goedkoper zijn en ik nog een motor thuis heb staan.

Verder kun je een circuit motor specifiek voor het racen afstellen zonder toegiften te hoeven doen voor eventueel rijden op de openbare weg.
 
Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden om een circuitmotor 'erbij' te nemen.

Wat komt er allemaal bij kijken, ook als je op 'amateurniveau' wil gaan racen...


Wie helpt?

en nu niet van die flauwe opmerkingen he?! :X
Circuitmotoren zijn er genoeg te koop, zeker in de komende periode. De vraag is alleen wat je er mee wil gaan doen. Voor circuitdagen heb je alleen de motor en een aanhanger nodig (er van uitgaande dat het een echte circuitfiets is, dus zonder kenteken).
Wil je wedstrijden gaan rijden, dan is de Zomer Avond Competitie (ZAC) de eerste stap. Kijk op hun site, daar staat precies wat je moet doen en wat je nodig hebt (en zelfs een raming van de kosten)

Nu even uit eigen ervaring:
Ik heb een CBR uit '95 gekocht speciaal voor circuitdagen. Aanschaf kost je niet de kop, voor zo'n 1000 à 2000 euro koop je een echte racer met over het algemeen een hoop extra onderdelen (kuipen, wielen, enz.) Duurder kan natuurlijk altijd....
Aangepaste vering, remschakelset en dat soort dingen zijn eigenlijk verplicht. Realiseer je dat bijvoorbeeld een getuned blok eerder kapot kan draaien dan een standaardblok.

Simpel onderhoud zoals remblokken vervangen, remvloeistof, olie + filter en dat soort zaken kan iedereen, zeker als je er een werkplaatshandboek bij hebt.

Zolang je niet valt kost het voornamelijk banden, remblokken en, als je verstandig bent, olie en oliefilters. Ook daar kun je weer slimmigheden uithalen, ik gebruik mijn circuitbanden bijvoorbeeld weer op m'n straatfiets.
 
Circuit motor erbij is wel veel fijner rijden. Als ik met mijn straat motor race, ben ik altijd bang em in de poeier te rijden. Als ik op de racer zit valt het mee, omdat de onderdelen vaak veel goedkoper zijn en ik nog een motor thuis heb staan.

Verder kun je een circuit motor specifiek voor het racen afstellen zonder toegiften te hoeven doen voor eventueel rijden op de openbare weg.
:^
Dit was voor mij de hoofdreden om een racer erbij te kopen!
 
Hoi, ik heb dit jaar voor het eerst een circuitfiets erbij gekocht. Is goedkoper, en als je een schuivertje maakt kan je het goedkoper repareren.

Je kan ook eerst eens een paar circuitdagen boeken met je straatfiets. In principe wordt je de eerste keren toch niet direct in de snelste groep ingedeeld. Dus kan je het ff rustig bekijken. Ik heb 2 jaar met m'n straatmotor circuitdagen gereden in Zandvoort en een paar in Assen. Dit jaar TOMS gedaan in juni, en deze week voor het eerst meegedaan in de ZAC.

In ieder geval, wil je relaxed racen zonder flits/lasergun enz enz, ga dan maar circuitrijden!!
 
volgens mij is dit allemaal te vinden op de site van de KNMV. Incl. Voorwaarde waaraan je motor moet voldoen om deel te mogen nemen.
Snap je iets niet, bel je ze ff ;)

veel plezier jorn, je gaat het vast leuk vinden net als vele andere :Y
 
Kopen...??wil ik graag meer van weten.Zou de toms op 21 -08 doen maar gaat niet door (weinig animo aldus motorxtra)als die licentie gewoon te koop is dan weet ik het wel.
De licentie kun je kopen, niet krijgen, kost je als ik me goed herinner 150 euro dit jaar.

Weet niet wat et komende jaar gaat kosten.

Circuit motor erbij is wel veel fijner rijden. Als ik met mijn straat motor race, ben ik altijd bang em in de poeier te rijden. Als ik op de racer zit valt het mee, omdat de onderdelen vaak veel goedkoper zijn en ik nog een motor thuis heb staan.

Verder kun je een circuit motor specifiek voor het racen afstellen zonder toegiften te hoeven doen voor eventueel rijden op de openbare weg.
:9
 
Kopen...??wil ik graag meer van weten.Zou de toms op 21 -08 doen maar gaat niet door (weinig animo aldus motorxtra)als die licentie gewoon te koop is dan weet ik het wel.:9
Als je je voor 500 Euries hebt ingekocht mag je wel een jaartje meedoen :X
Eerst eenmalig een duur cursussie doen (TOMS of KNMV),
dan met "bewijs van goed gedrag" een licentie van minimaal 150 Euries/jaar aanvragen(ZAC).
Lidmaatschap DNRT 35 Euries/jaar
Dan mag je nog per (ZAC) race ongeveer 140 Euries lappen (incl. transponder)
Oh ja, een motortje en onderhoud kost zonder crashen ook al aardig wat...
En weet je wat, het is het allemaal waard }) :]
 
Zijn er meer zeeuwen die zac rijden,kunnen we mischien samen gaan(gezellig),verder bedankt voor de tips.Denk wel dat ik zac ga rijden.
 
Kan je ook op een Monster S4R meedoen? Ik denk er wel over om een circuitmotor te kopen maar zo'n r6 of GSXR rijd wel heel anders dan ik gewend ben. Met die monster kan ik aardig rondkomen.

 
Laatst bewerkt:
Kan je ook op een Monster S4R meedoen? Ik denk er wel over om een circuitmotor te kopen maar zo'n r6 of GSXR rijd wel heel anders dan ik gewend ben. Met die monster kan ik aardig rondkomen.
In de ZAC? Ja hoor. Er rijdt van alles mee, van MUZ's t/m hypermodern sportspul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan