Beginnend koelings probleem ??

mac d

MF veteraan
19 jun 2005
23.211
1.497
Noordzee
Het zal waarschijnlijk erop uitdraaien dat et niks is ,maar er valt me de laatste paar dagen wat op

Iedere keer als ik een stuk ben weze :] laat 'k het beestje even stationar draaien voordat ik de motor uitzet
Het blok wordt na een stuk rijden standaard 100 nog iets graden bij stationaar draaien
Zodra de ventilator aanslaat zet ik de motor uit en wacht dan tot de ventilator klaar is met z'n werk
De ventilator slaat aan op 102 graden en hoort te stoppen op 98 graden
De laatse paar dagen draai de ventilator dus wel net zo lang als normaal ,alleen volgens de display slaat ze uit op 106 graden :? in plaats van 98

Vreemd dus :Y

Onder het rijden of meer in de bebouwde kom rijden (wordt standaard erg warm ,90 graden + is normaal) is me nog niks bijzonders opgevallen

Zou dit kunnen duiden op een verstopping ergens in de koelvloeistof kanalen ?? (misschien wat ver gezocht ,maar het lijkt mij het meest logische)
Er is niks dat duid op een elektro probleem ,de ventilator slaat precies op 102 graden aan dus het kan denk ik niet aan de thermo-switch liggen :N

Iemand een idee :?

PS :
Is er trouwens een manier om het blok bij wijze van spreken te laten koud draaien ??
Dus dat ie met een bepaalt toerental betere koeling heeft ??
(Motorblokken waar ik mee werk kunnen dat ,alleen heb je het dan over 47500 cc O-) )
 
Nee
Temperatuurmeter klopt
Inschakel temperatuur van ventilator (102 graden) klopt
Uitschakeltemperatuur ventilator (98 graden) klopt niet ,dat is nu 106 graden
Ventilator draait wel de "normale" tijd
Temperatuur zakt dus gewoon niet
Dit alles is stationaar ,rijdt nog niks opgevallen :N

opletten ,heb ik zo meteen weer ,een spookstoring |( B|
 
Laatst bewerkt:
Monteur Leopard 2 onderstel (werkt gedeelte van et voertuig O-) ) _O-

Zo'n ding dus :

Foto=U7ISAEFC


Motorblok staat er naast trouwens :Y

Ik dank dattie aan tanks sleutelt !

De Kale

:Y
 
Effe 2 posts na elkaar dan maar

Geef voordat ie de 106 graden bereikt eens
een paar keer gas en kijk dan eens of ie zakt ;)
Als ie dat nie doet kan je een beetje aanvoelen waar
het probleem zit..

Zal et eens proberen :Y
Ik zit zelf aan een beginnent circulatieprobleem te denken
Ze heeft het nu alleen nog als je stilstaat en stationaar laat draaien :Y
Nog niks raars gezien als je aan het rijden bent

Ik denk dat bij een hittegolf wat extra rijwind echt wel helpt.

Dat is dus juist het probleem ,ik heb dit dus als ik net wil stoppen B|
 
Nee
Temperatuurmeter klopt
Inschakel temperatuur van ventilator (102 graden) klopt
Uitschakeltemperatuur ventilator (98 graden) klopt niet ,dat is nu 106 graden
Ventilator draait wel de "normale" tijd
Temperatuur zakt dus gewoon niet
Dit alles is stationaar ,rijdt nog niks opgevallen :N

opletten ,heb ik zo meteen weer ,een spookstoring |( B|

Lees ik het nou goed? Je fan gaat aan bij 102 graden (en begint dus te koelen) en slaat weer af bij de 106? Volgens mij kan dat nooit aangezien het bimetaaltje (bij de motoren die ik ken) in je thermoswitch altijd uit zal schakelen bij een lagere temp dan waarbij hij inschakelt!

Kijk je tempsensor eens na (bij mijn motor zijn dat 2 aparte dingen, de thermoswitch en de temperatuursensor voor je dashboard) want omdat je zegt dat je ventilator wel de 'normale tijd' blijft lopen zou het volgens mij best kunnen dat de weergave gewoon fout is!
 
Lees ik het nou goed? Je fan gaat aan bij 102 graden (en begint dus te koelen) en slaat weer af bij de 106? Volgens mij kan dat nooit aangezien het bimetaaltje (bij de motoren die ik ken) in je thermoswitch altijd uit zal schakelen bij een lagere temp dan waarbij hij inschakelt!

Kijk je tempsensor eens na (bij mijn motor zijn dat 2 aparte dingen, de thermoswitch en de temperatuursensor voor je dashboard) want omdat je zegt dat je ventilator wel de 'normale tijd' blijft lopen zou het volgens mij best kunnen dat de weergave gewoon fout is!

U begrijpt mijn gedachten :}

Alleen zet je de motor volledig uit en dan na een paar minuten weer aan is de temp wel gezakt :?

Ga het toch voor de zekerheid eens na meten ,heb de waardes hier :Y
Zal alleen volgend week worden '(
 
Okay komt ie:

Blok is gemaakt door MTU (zuster bedrijf van Mercedes Benz) van het type 851
Het is officieel 47,7 Liter ,alleen wordt aangegeven met 47,5 liter
12 cilinder met 2 turbo's (1 turbo per bank ,bank is 6 cilinders)
Is begrenst op 1500 PK (1100 kW) Koppel zou ik op moeten zoeken
Kan onbegrenst net de 2000 PK halen :}
Maximaal toerental is ongeveer 2800 rpm
Totaal gewicht is +/- 5,9 ton (dat is met koelvloeistof ,motorolie en transmissie olie)
Versnellingsbak zit er tegenaan
Deze is een semi-automaat (dus automatisch schakelen of de eerste 3 versnellingen met de hand)
Stuurinrichting is gemaakt met een planetair tandwielstelsel
De remmen zijn verwerkt in de transmissie

Verbruik :
"gewoon" rijden zit je ongeveer op 4 op 1 (dit is op asfalt)
En bij het wat steviger doorplanken in het terrein zit je tussen de 10 en 12 op 1

Topsnelheid wordt aangegeven als 72 km/h
Alleen per voertuig verschilt dit
De ééne haalt net 65 en sommige halen 80 km/h (mijn oud ,zie de foto ,haalde 80 net *O* )

In optrekken is ie sneller als een Opel Kadet 1.6i
(Dit is uitgeprobeert O-) }) )

Het voertuig zelf weegt "leeg" 62,5 ton en "oorlogsbeladen" in de buurt van 67,5 ton
Dit om aan te geven dat ze best wel rap kan zijn :Y

Als je z'n blok wilt gaan gebruiken op een motor zou ik wel effe een paar extra lasjes op het frame legen voor de zekerheid _O-
En een iets groter brandstoftank zal ook niet verkeert zijn :P
 
Laatst bewerkt:
Okay komt ie:

Blok is gemaakt door MTU (zuster bedrijf van Mercedes Benz) van het type 851
Het is officieel 47,7 Liter ,alleen wordt aangegeven met 47,5 liter
12 cilinder met 2 turbo's (1 turbo per bank ,bank is 6 cilinders)
Is begrenst op 1500 PK (1100 kW) Koppel zou ik op moeten zoeken
Kan onbegrenst net de 2000 PK halen :}
Maximaal toerental is ongeveer 2800 rpm
Totaal gewicht is +/- 5,9 ton (dat is met koelvloeistof ,motorolie en transmissie olie)
Versnellingsbak zit er tegenaan
Deze is een semi-automaat (dus automatisch schakelen of de eerste 3 versnellingen met de hand)
Stuurinrichting is gemaakt met een planetair tandwielstelsel
De remmen zijn verwerkt in de transmissie

Verbruik :
"gewoon" rijden zit je ongeveer op 4 op 1 (dit is op asfalt)
En bij het wat steviger doorplanken in het terrein zit je tussen de 10 en 12 op 1

Topsnelheid wordt aangegeven als 72 km/h
Alleen per voertuig verschilt dit
De ééne haalt net 65 en sommige halen 80 km/h (mijn oud ,zie de foto ,haalde 80 net *O* )

In optrekken is ie sneller als een Opel Kadet 1.6i
(Dit is uitgeprobeert O-) }) )

Het voertuig zelf weegt "leeg" 62,5 ton en "oorlogsbeladen" in de buurt van 67,5 ton
Dit om aan te geven dat ze best wel rap kan zijn :Y

Als je z'n blok wilt gaan gebruiken op een motor zou ik wel effe een paar extra lasjes op het frame legen voor de zekerheid _O-
En een iets groter brandstoftank zal ook niet verkeert zijn :P

:} :}

weten we ook meteen waar onze belastingcentjes heen gaan, in de tanks van de tanks :+
 
:} :}

weten we ook meteen waar onze belastingcentjes heen gaan, in de tanks van de tanks :+

1160 liter diesel :Y (da's de diesel voor de kachel mee gerekent O-) )
Leuk als je moet tanken ,effe air-miles scoren _O-
Beatrix krijgt trouwens wel korting op de diesel naar mijn weten :Y

Alleen een brandstoftank uitbouwen :N :r
Wat een K***E werk
En je stink een paar weken naar diesel '(

Nee ,je kan beter bestuurder zijn als monteur :9
Maar ja ,ben et allebei dus 8-)

Oh ja ,één ding dat ik was vergeten wat wel interessant is:
Vanaf je topsnelheid (zeg 75 km/h) staat ie bij een noodstop binnen d'r eigen lengte stil :Y })
Ze is ongeveer 11 meter lang ,kan je nagaan
De achterkant komt dan ongeveer tussen de 1 en 1,5 meter van de grond ,mooi om te zien (en te doen }) O-) )

Allen als je je niet goed vasthoudt tijdens z'n actie doet et best pijn '( (jammer genoeg ook uitgeprobeert |( )
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie em ook in cabrio uitvoering?

de kale

Okay komt ie:

Blok is gemaakt door MTU (zuster bedrijf van Mercedes Benz) van het type 851
Het is officieel 47,7 Liter ,alleen wordt aangegeven met 47,5 liter
12 cilinder met 2 turbo's (1 turbo per bank ,bank is 6 cilinders)
Is begrenst op 1500 PK (1100 kW) Koppel zou ik op moeten zoeken
Kan onbegrenst net de 2000 PK halen :}
Maximaal toerental is ongeveer 2800 rpm
Totaal gewicht is +/- 5,9 ton (dat is met koelvloeistof ,motorolie en transmissie olie)
Versnellingsbak zit er tegenaan
Deze is een semi-automaat (dus automatisch schakelen of de eerste 3 versnellingen met de hand)
Stuurinrichting is gemaakt met een planetair tandwielstelsel
De remmen zijn verwerkt in de transmissie

Verbruik :
"gewoon" rijden zit je ongeveer op 4 op 1 (dit is op asfalt)
En bij het wat steviger doorplanken in het terrein zit je tussen de 10 en 12 op 1

Topsnelheid wordt aangegeven als 72 km/h
Alleen per voertuig verschilt dit
De ééne haalt net 65 en sommige halen 80 km/h (mijn oud ,zie de foto ,haalde 80 net *O* )

In optrekken is ie sneller als een Opel Kadet 1.6i
(Dit is uitgeprobeert O-) }) )

Het voertuig zelf weegt "leeg" 62,5 ton en "oorlogsbeladen" in de buurt van 67,5 ton
Dit om aan te geven dat ze best wel rap kan zijn :Y

Als je z'n blok wilt gaan gebruiken op een motor zou ik wel effe een paar extra lasjes op het frame legen voor de zekerheid _O-
En een iets groter brandstoftank zal ook niet verkeert zijn :P
 
Oh ja ,één ding dat ik was vergeten wat wel interessant is:
Vanaf je topsnelheid (zeg 75 km/h) staat ie bij een noodstop binnen d'r eigen lengte stil
Ze is ongeveer 11 meter lang ,kan je nagaan
De achterkant komt dan ongeveer tussen de 1 en 1,5 meter van de grond ,mooi om te zien (en te doen )


Moehahahaha, da's nog wat anders als radiale klauwen met carbon schijfjes !

De Kale
 
denken jullie er ook ff aan dat de sensor van de fan voor in de radiator zit, en temperatuur sensor voor de display mestal achter de cylinder op het blok waar de koelvloeistof de kop uit komt? ze meten dus helemaal niet hetzelfde!
 
Dat zou het kunnen zijn..(dacht ik ook aan)..maar de temp loopt snel
op met dit weer..dus ben het wel met Willem1940 eens ;)

Graag redeneer ik, geen techneut zijnde, in strakke vuistregels en niet te veel grijstinten in mijn wereldbeeld.

Ik vind dat je, vooral bij nagenoeg tropisch weer, heel weinig kunt met "stationaircijfers".
Niet alleen dat stationair-draaien geen doel is van een motorfiets (o.a geringe vliegwielwerking) maar
- restwarmte van reeds warmgereden blok "zoekt een weg" en geen "nivellerende" rijwind voorhanden
- vloeistofpomp (mechanisch) draait stationair veel langzamer
- wat wordt waar gemeten, koelvloeistof/metaal/olie en waar(in) steekt de sensor voor de ventilator; overal tijd en afstand tussen ... ik schat dat er minstens gedurende een kwartier gekke metingen zich zullen voordoen, "schokgolf" en ik wil een rij-machine geen kwartier stationair weten te draaien.

Schepen, tanks en zo vergelijk ik eerder met fabriek-achtige stationaire installaties met een aanvullende voortbewegings-functie; motorfiets: doelstellingen net andersom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan