Beginnende enduro rijder, welke KTM 2-takt

CapireXRS250

Die hard MF'er
2 dec 2003
944
31
Nederland
Goede dag,

Ik wil een enduro gaan kopen, maar twijfel over hoeveel CC. Het moet sowieso een 2-takt worden van na 2018 en een KTM. De ECX is er nu in 150/250/300 cc.

Zal er geen enduro wedstrijden mee gaan rijden, maar lokale zandwegen.

Heb geen enkele ervaring in dit segment. Wat is jullie advies?
 
Tweedehands freeride 250.

ktm_Freeride_250R_2014-41.jpg

ktm-freeride-250.jpg
 
Als je echt lokale zandwegen rijd in Ned.
Why 2 T
Een 4t is dan veel beter op z.n plek.
En je kan dan ook nog op redelijk fatsoenlijke manier stukje asfalt overbruggen.
Maar ik heb een 300ktm gehad en die is echt fatsoenlijk te rijden.
Maar ook een bruut als je dat wil en vraagt
 
Hier kun je bij OTR's vaak nieuwe KTM's testen, ik zou dat doen, dan weet je pas wat goed bij je past.
Een mening van een ander blijft maar een mening en is per definitie persoonlijk natuurlijk.
 
Een 2 takt kan echt met je aan de haal gaan.
Het leukste vond ik nou ja leuk.
Maar de eerste keer dat ik de 2t uitliet was met een OTR rit.
Volgas over een lange maisplak.
Aan het eind ging je het bos in.
Ik wilde afremmen op de motor.
Maar er gebeurde niks ik ben zo de braamstruiken ingevlogen.
2 t heeft bijna geen motorrem.
Had het wel eens gelezen maar de ervaring was toch echt anders.

Met de verschillende veertjes van de powervalve kan je het karakter veranderen.
Maar het blijft een bommetje.
IMG_20150926_114310414.jpg
 
Neehoor, alleen geen dikke expansie.
Zelfs dat wel, maar die loopt onder het zadel door.
Is een echte rotsklimmer. Relatief klein, handzaam, weinig uitstekende delen. Alleen niet echt explosief. Zou er niet mee crossen, maar een OTR kan prima.

Je moet de EXC serie (en andere volbloed enduro's) een beetje zien als de WRX rally auto's. Ze zijn super gefocust op hard gaan. Het blok, de vering, de houding, het zadel. ALLES schreeuwt dat het harder moet. Ga er gewoon eens op 1 proefrijden, als het kan een serieus stuk.
Besef je ook dat elke zoveel uur er een nieuwe zuiger in moet, nieuw bigend enz enz. Onderhoud je hem als een straatmotor is het zo afgelopen.
Zelf vind ik de EXC achtigen veel te capabel voor een beetje zandwegen. Zeker voor zoveel geld als nieuwer dan 2018 vind ik het eigenlijk zonde
De 150 zou je nog een keer een beetje uit kunnen melken voordat je snelweg snelheden op het zandpad rijdt. Maar ook die zit zo op de 100+.

De 250 en 300 verschillen weinig. Ik heb gemerkt dat de 300 TPI van KTM ook lekker rustig lopen wil, mijn 250 Beta is veel feller dan de 300 Beta.

Geluid moet je juist kijken om het zo stil mogelijk te krijgen, misschien juist daarom een Freeride. Er zijn al zat zandwegen dicht. Zorg alsjeblieft dat die laatste paar open blijven.

Beetje lekker tokkelen/touren over zandwegen zou ik eerder een CRF-L/KLX nemen.
 
Hij wil een tweetakt....
En een KTM idd. Hoeft hij alleen de 150 en de 300 even proef te rijden.

Toch wilde ik hem even voorhouden wat daar bij hoort bij zijn opgegeven gebruik. Een 18 jarige fitgirl klinkt ook heel leuk. Maarja, na de 6e keer op een dag, de 2e week op rij kon je er zelf ook wel eens achter komen dat het toch wat te intens voor je is.
Laatst genoemde voorbeeld kom je nog een keer vrij kostenloos van af, maar zo'n impuls aangekochte motor kan je dan een aardige duit kosten :9
 
Onze 200exc komt over een maand te koop.
Is alleen uit 2016.
Als je alleen grote paden gaat rijden zou ik wel minimaal een 250 nemen.
 
Onze 200exc komt over een maand te koop.
Is alleen uit 2016.
Als je alleen grote paden gaat rijden zou ik wel minimaal een 250 nemen.
Hou me maar op de hoogte... Echt doen hoor. Ikzit al jaren schuin naar zo'n ding te lonken...
 
Ik heb indertijd een enduro-cursus gevolgd op een aldaar gehuurde HONDA tweetakt.

Giftig ding en ik was het na twee uur wel beu om me lam te kickstarten, vermits hij niet stationair bleef draaien.

Ik heb me véél beter geamuseerd op mijn CRF250L en daarna mijn KTM 690 ENDURO R, met veel minder noodzakelijk onderhoud .

Het komt me echter voor dat TS , niettegenstaande hij geen enkele ervaring in dit segment zegt te hebben, een KTM tweetaktmotor in zijn hoofd heeft en dat geen enkele redelijke commentaar op dit topic hem daarvan kan afbrengen.

Laten doen, dus… het zijn ZIJN centen… :Y
 
Die zie je bijna niet in Ned.
Buitenland nog regelmatig.
Denk dat onderdelen een uitdaging wordt.
 
Allemaal 4L1 ondedelen, goed aan te komen. Tupperware niet, natuurlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan