Beginnende rijder en vraag over eerste fiets

herwarth

Rookie
10 jun 2022
25
42
Hallo,
Afgelopen donderdag ben ik geslaagd voor m’n AVD en ik ben nu natuurlijk in de running voor m’n eerste fiets.
Ik ben 45 jaar en ik ben helemaal fan van 2 cilinders met grote inhoud om vooral een hoog koppel te hebben en lekker te kunnen cruisen.
Ik ben echt enorm fan van de HD Fat Bob en ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik voor mn 50ste een Harley wil.
Ik ben ook enorm gecharmeerd van de Ducati Scrambler 1100 en ik vraag me af (zeker door het verschil in prijs) of ik hier niet beter op kan starten.
Ik ben alleen bang dat ik redelijk snel uitgekeken ben op de Ducati waardoor ik beter even niks kan kopen en rechtstreeks voor de Fat Bob ga sparen, maar dan kan ik weer niet makkelijk mijn eerste kilometers maken.
Dus puur luxe probleem, maar mijn echte vraag aan de Duc rijders, is de Scrambler een fiets waarvan je lang plezier hebt, of ben je hem na 2 jaar zat?
 
Ben geen Ducati rijder, maar reageer toch even.
Ik zie geen reden om de Scrambler na twee jaar zat te zijn.
Je kunt beide motoren ook eigenlijk niet met elkaar vergelijken.
De Scrambler heeft in mijn ogen een veel hogere funfactor dan de Harley, is ook veel lichter en meer wendbaar, waardoor je veel makkelijker rijdt.
Jij gaat uit van de nieuwprijs?
Op de tweedehands markt liggen de prijzen vrij dicht bij elkaar, dus daar hoeft het niet aan te liggen.
 
Een Ducati koop je om op te rijden :] ,een HD om de stoere en kijk mij eens bink uit te hangen8-),zo simpel is het,2 heel verschillende werelden.
Maar tussen de regels door lees ik dat je eigenlijk een HD wil,maar er zijn ook lichtere HD,s zoals de Sportster,om te beginnen een prima fiets,
eenmaal zat kan je upgraden,en een HD blijft toch beter z,n waarde behouden.
 
Laatst bewerkt:
Als je nu AVD hebt gehaald, dan beter direct gaan rijden en ervaring op doen. Nu zit het nog vers in je hoofd, als je nu een paar maand wacht, is het weer veel ervaring op doen, deels vanaf 0.
 
Als je nu AVD hebt gehaald, dan beter direct gaan rijden en ervaring op doen. Nu zit het nog vers in je hoofd, als je nu een paar maand wacht, is het weer veel ervaring op doen, deels vanaf 0.
Zo is dat, een motor kopen en inderdaad ervaring op doen.
 
Een Ducati koop je om op te rijden :] ,een HD om de stoere en kijk mij eens bink uit te hangen8-),zo simpel is het,2 heel verschillende werelden.
Maar tussen de regels door lees ik dat je eigenlijk een HD wil,maar er zijn ook lichtere HD,s zoals de Sportster,om te beginnen een prima fiets,
eenmaal zat kan je upgraden,en een HD blijft toch beter z,n waarde behouden.
Als het zijn eerste motor is, is het misschien een idee om eerst te kijken welke kledinglijn van de respectievelijke merken het meest aanspreekt.

Owja : :+ en ;)

Duidelijk dat ik een saaie Honda rijder ben.
 
Tweedehands zijn er genoeg fietsen rond de twee mille waar je rijervaring mee kan op doen en waar je in een jaar weinig tot niets op hoeft af te schrijven.
Lekker rijden en doorsparen.
Win~win. :? ;)
 
Als we een polletje maken denk ik dat de Ducati Scrambler wel (veel) meer fans heeft op MF. ;)

Maar als HD in je hoofd zit dan moet je dat natuurlijk een keer inlossen.
En/of wellicht een keer huren via Motoshare of een verhuurbedrijf. 8-)
PSX_20220612_202907.jpg
 
Neem dan ook direct de Triumph 1200 (speed twin of bobber) mee in je vergelijk.

De Ducati scrambler is een ander type motor dan een dikke Harley cruiser. Bv de Ducati weegt ongeveer 200 kg en de Harley is ongeveer 100 kg zwaarder (+50 procent!)
 
Ik had ongeveer hetzelfde gevoel vóór m’n eerste moto, dit onder andere door films zoals Easy Rider en de tvserie ’sons of anarchy’.. Maar uiteindelijk is ’t helemaal geen big twin chopper geworden. (Kan wel nog komen) De vraag is vooral wat je met die moto van plan bent te doen en voor mij is dat dus woon- werk verkeer, uit praktische reden maar ook omdat ik gewoon het liefst op 2 wielen onderweg ben en een hekel heb aan trein, tram, bus of auto. Niet dat je zulks niet zou kunnen doen met een chopper, dat kan best wel maar daar moet je dan echt wel een liefhebber van zulke rijstijl voor zijn. Als ’t niet puur voor de ’poser’ 200km per jaar enkel rondje bij mooi weer is (dan is een HD of Indian idd wel een must) zou’k voor een eerste moto toch eerder een heel wat goedkopere en gebruiksvriendelijke ’leer’-moto tussen 650cc en 900cc nemen (de 1e moto is toch die met meeste risico op blunderkrassen en deuken).. Daar bestaan er ook van met iet wat uitstraling bv de moto guzzi v7, triumph bonneville.. Die Duc Scrambler, in Icon 800cc uitvoering lijkt me dus ook logischer voor een 1e moto dan de 1100cc.
 
Niet moeilijk doen en als je een Harley wilt koop je gewoon een Harley. En als het eenmaal rijdt merk je niet zo veel van het gewicht.
Tuurlijk, als zijn voorkeur daar ligt, gelijk een Harley kopen 👍
Maar ik houd van de Engelse uitdrukking : Less is More.
 
Tuurlijk, als zijn voorkeur daar ligt, gelijk een Harley kopen 👍
Maar ik houd van de Engelse uitdrukking : Less is More.
Tja, mijn zwager reed 23 jaar Harley, reed een stukkie met mijn Supermagna, verkocht de Harley en kocht een Supermagna.
Maar na een tijdje kocht ie weer een Harley want de Honda was hem te snel.

Ik denk dat Harley rijders een bepaald gen hebben.
 
Ik had ongeveer hetzelfde gevoel vóór m’n eerste moto, dit onder andere door films zoals Easy Rider en de tvserie ’sons of anarchy’.. Maar uiteindelijk is ’t helemaal geen big twin chopper geworden. (Kan wel nog komen) De vraag is vooral wat je met die moto van plan bent te doen en voor mij is dat dus woon- werk verkeer, uit praktische reden maar ook omdat ik gewoon het liefst op 2 wielen onderweg ben en een hekel heb aan trein, tram, bus of auto. Niet dat je zulks niet zou kunnen doen met een chopper, dat kan best wel maar daar moet je dan echt wel een liefhebber van zulke rijstijl voor zijn. Als ’t niet puur voor de ’poser’ 200km per jaar enkel rondje bij mooi weer is (dan is een HD of Indian idd wel een must) zou’k voor een eerste moto toch eerder een heel wat goedkopere en gebruiksvriendelijke ’leer’-moto tussen 650cc en 900cc nemen (de 1e moto is toch die met meeste risico op blunderkrassen en deuken).. Daar bestaan er ook van met iet wat uitstraling bv de moto guzzi v7, triumph bonneville.. Die Duc Scrambler, in Icon 800cc uitvoering lijkt me dus ook logischer voor een 1e moto dan de 1100cc.
kijk dit is een verstandig antwoord en hier neig ik ook naar. de ducati is voor mij denk ik nu de betere fiets om ervaring mee op te doen.
de 800cc is iets te klein. op de 1100 zit ik beter. en door de drive modi kan ik natuurlijk starten in rain mode om te wennen aan het gasrespons in combinatie met het koppel onderin.
als ik de 800 zou kopen, weet ik zeker dat ik hem binnen twee jaar zat ben.
 
Neem dan ook direct de Triumph 1200 (speed twin of bobber) mee in je vergelijk.

De Ducati scrambler is een ander type motor dan een dikke Harley cruiser. Bv de Ducati weegt ongeveer 200 kg en de Harley is ongeveer 100 kg zwaarder (+50 procent!)
de 1200 speed twin en speed master staan ook op m’n lijstje
 
Er zijn Hallie-rijders en Hallie-rijders...
De één wil graag de buitenwereld kenbaar maken van het feit dat hij/ zij Hallie rijdt...de ander rijdt om het rijden.

Ik rij met oude klassieke Hallies en het zal me aan m'n kont roesten wat een ander ervan vindt, ik heb gewoon een zwak voor het ouwe spul.
Het nieuwe post-Evo spul doet me ook niet zoveel, maar ieder z'n ding..
 
Maar na een tijdje kocht ie weer een Harley want de Honda was hem te snel.
Ik denk dat Harley rijders een bepaald gen hebben.
Ja, het suf-kutten gen. :X

Ik heb een Vespa-brommertje (loopt ca 70) waar ik nog wel eens ritjes mee maak.
Ik reed eens over de dijk in de Betuwe toen daar ook zo'n groep sukkelaars op de Harley was.
Met het optrekken niet, maar op snelheid kon ik gewoon met ze meerijden.

Dan blijf ik toch liever die saaie Honda-rijder die z'n paardjes wel gebruikt.
 
Ja, het suf-kutten gen. :X

Ik heb een Vespa-brommertje (loopt ca 70) waar ik nog wel eens ritjes mee maak.
Ik reed eens over de dijk in de Betuwe toen daar ook zo'n groep sukkelaars op de Harley was.
Met het optrekken niet, maar op snelheid kon ik gewoon met ze meerijden.

Dan blijf ik toch liever die saaie Honda-rijder die z'n paardjes wel gebruikt.
Tja maar of je met je Vepsa net zo stoer overkomt? ;)🥴
Maar uit de stukjes van de TS begrijp ik eerder dat het een twijfelaar is,een echte Harley adept rijd
alleen op een Harley,andere merken komen niet eens in gedachte.:N
 
Met mijn Vespa-brommertje hoef ik echt niet stoer over te komen.
Het is een oldtimer van 1973 waar ik nog wel eens een rondje op rijd.
Soms met andere oldtimers maken we nog veel blauwe rook en hebben er lol mee.

Als je met een simpel brommertje mee kan rijden met die herrie-Harley's zegt dat genoeg over deze HD-rijders.
 
Met mijn Vespa-brommertje hoef ik echt niet stoer over te komen.
Het is een oldtimer van 1973 waar ik nog wel eens een rondje op rijd.
Soms met andere oldtimers maken we nog veel blauwe rook en hebben er lol mee.

Als je met een simpel brommertje mee kan rijden met die herrie-Harley's zegt dat genoeg over deze HD-rijders.
Tja,maar je mag maar 40 en geen 70 😬 ,je ben dus illegaal Harley,s aan het volgen😱:+
Overigens rij ik met M,n GL regelmatig onder de 50,dat heet genieten van de omgeving🤗,iets wat die Harley rijders ook deden,komt er zo,n
herrie brommerrijder er achter rijden,weg genieten😡;)
 
Ik heb hekel aan brommers die meer herrie maken dan nodig.
Eigenlijk geldt dat ook voor motorfietsen die onnodig kabaal maken.
Mijn brommertje mag mss sneller zijn dan wat mag maar veel herrie maakt ie niet.

Trouwens voor je eigen veiligheid is het beter om maar niet netjes max 40 te rijden.
Nu rijd ik op de hoofdweg gewoon met het verkeer mee en hoef daarvoor niet eens vol gas.
Met 40 rijden ben je een vervelend obstakel dat steeds door iedereen ingehaald gaat worden. Daarvan word je echt niet happy. :X
 
Begonnen op een FZR600, daarna een Fazer 600, 2 sporsters, een dyna, roadking en nu een GS kan ik wel zeggen dat de GS de fijnste motor is tot nu toe. Maar alle motoren hadden hun eigen charme en heb me nooit verveeld of beperkt gevoeld op welke dan ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan