Beginnende rijder

Levin95

Rookie
2 sep 2019
5
0
Hoi iedereen,

Ik ben compleet nieuw in deze wereld en wou hier even vragen wat jullie over het volgende denken: ik rijd nu een jaar met een 125cc en wil overschakelen naar iets zwaarder. Nu twijfel ik of ik ineens voor een A rijbewijs zou gaan of eerst voor een A2. Buiten mijn honda cbf 125 heb ik enkel nog maar met een crossmotor 250cc 4-takt gereden.

Alvast bedankt!
Grtjs Levin
 
Hou oud ben je? Als je nog een aantal jaar te gaan hebt voor je 24 bent, zou ik sowieso voor A2 gaan. Met 35kW heb je genoeg motor om echt motor te rijden en mocht je een motor kopen die begrensd is/moet worden, heb je daarna ook genoeg na behalen van A.
 
Hou oud ben je? Als je nog een aantal jaar te gaan hebt voor je 24 bent, zou ik sowieso voor A2 gaan. Met 35kW heb je genoeg motor om echt motor te rijden en mocht je een motor kopen die begrensd is/moet worden, heb je daarna ook genoeg na behalen van A.
Ik ben 24 jaar dus kan in principe direct voor A gaan
 
Dan heb je zelfs geen andere keus. Je krijgt in dat geval nieteens meer een A2 rijbewijs en is de keuze kwa motoren een stuk groter. Als lichtere motoren je voorkeur hebben, kies je gewoon daarvoor. Ik heb sinds een half jaar ook eindelijk mijn A, terwijl ik die 2 jaar terug al kon halen. Van 35kW naar 44, door de begrenzing eraf te halen. Het verschil is merkbaar, maar niet schrikbarend en eigenlijk wel genoeg voor alledaagse ritjes.
Als je A hebt, gewoon maar wat proefritjes op verschillende motoren maken lijkt me het best. Het is leuk om een motor te hebben die je uitdaagt, maar niet een te hoge lat legt voor je. Het is belangrijk om je wel comfortabel te voelen op de motor. Zo niet, zal je eerder fouten maken die vervelende consequenties kunnen hebben
 
Dan heb je zelfs geen andere keus. Je krijgt in dat geval nieteens meer een A2 rijbewijs en is de keuze kwa motoren een stuk groter. Als lichtere motoren je voorkeur hebben, kies je gewoon daarvoor. Ik heb sinds een half jaar ook eindelijk mijn A, terwijl ik die 2 jaar terug al kon halen. Van 35kW naar 44, door de begrenzing eraf te halen. Het verschil is merkbaar, maar niet schrikbarend en eigenlijk wel genoeg voor alledaagse ritjes.
Als je A hebt, gewoon maar wat proefritjes op verschillende motoren maken lijkt me het best. Het is leuk om een motor te hebben die je uitdaagt, maar niet een te hoge lat legt voor je. Het is belangrijk om je wel comfortabel te voelen op de motor. Zo niet, zal je eerder fouten maken die vervelende consequenties kunnen hebben
Bedankt voor je antwoord. Heb je enige ervaring met types zoals een Kawasaki Versys 650? Lijkt me wel een leuke motor om mee te beginnen.
 
Nee, persoonlijk niet. Wel hier vaker gezien dat het als fijne motor aangeschreven wordt (de Versys) en ook met die soort all-road motoren is er zat keus!
 
Bedankt voor je antwoord. Heb je enige ervaring met types zoals een Kawasaki Versys 650? Lijkt me wel een leuke motor om mee te beginnen.
Ik zou zeggen ga lekker je A rijbewijs halen en daarna lekker proefritjes maken!
Ik zou ook eens de Suzuki V-Strom 650 proberen, heb ik op gelest en reed heerlijk!
 
Wat vind je mooie modellen motoren? En waar wil je hem voor gebruiken?
 
Wat vind je mooie modellen motoren? En waar wil je hem voor gebruiken?
Twijfel tussen een naked en allroad model. In het begin zal dit waarschijnlijk vooral woon-werk verkeer zijn aangezien ik nog geen idee heb waar het allemaal goed is om te rijden. Wil in de toekomst zowizo wel grote toeren gaan doen en af en toe misschien wat offroad gaan rijden. Dan ben ik uiteraard niets met een naked maar ben er nog niet uit. Van de naked motoren ben ik helemaal weg van de ktm duke modellen en van de all road motoren de Tracers van yamaha
 
1. Voor woon werk is een beetje windbescherming wel praktisch dat heb je op een naked niet
2. Het voordeel van een allroad is dat je hoger zit en meer ziet (over auto's heen kan kijken, ipv dat je de dakrand ziet).
3. Ik zou vooral gaan proefrijden op de machine;s waar je hart naar uit gaat (wanneer ze in je budget vallen) pas dan kan je wat zegen over of de motor bij je past of niet.

Duke en Tracer, ik zou er zo mee weg rijden :) Heb helaas geen ervaring met beide modellen, dus ik kan je daar niet echt wat over vertellen.

Ik rij zelf woonwerk op een st1100 en een wildstar, de wildstar gaat echter het veld ruimen voor een nc750x
 
1. Voor woon werk is een beetje windbescherming wel praktisch dat heb je op een naked niet
2. Het voordeel van een allroad is dat je hoger zit en meer ziet (over auto's heen kan kijken, ipv dat je de dakrand ziet).
3. Ik zou vooral gaan proefrijden op de machine;s waar je hart naar uit gaat (wanneer ze in je budget vallen) pas dan kan je wat zegen over of de motor bij je past of niet.

Duke en Tracer, ik zou er zo mee weg rijden :) Heb helaas geen ervaring met beide modellen, dus ik kan je daar niet echt wat over vertellen.

Ik rij zelf woonwerk op een st1100 en een wildstar, de wildstar gaat echter het veld ruimen voor een nc750x
Die nc750x lijkt mij ook wel wat
 
Doe jezelf een lol en haal gewoon A, je kan dan gewoon op lichte motoren blijven rijden maar als je er uit groeit kan je een zwaardere nemen. Denk niet dat A duurder of veel moeilijker is om te halen.
 
Doe jezelf een lol en haal gewoon A, je kan dan gewoon op lichte motoren blijven rijden maar als je er uit groeit kan je een zwaardere nemen. Denk niet dat A duurder of veel moeilijker is om te halen.
Je doorloopt hetzelfde traject alleen dan op een lichtere motor. 🤷‍♂️
Kostenplaatje zal gelijk blijven.
 
Doe jezelf een lol en haal gewoon A, je kan dan gewoon op lichte motoren blijven rijden maar als je er uit groeit kan je een zwaardere nemen. Denk niet dat A duurder of veel moeilijker is om te halen.
Examens zijn precies hetzelfde, maar zoals ik al zei.. TS heeft geeneens de mogelijkheid om A2 te halen. Na je 21e krijg je tegenwoordig A met code 80, maar dat vervalt na je 24e naar het reguliere A rijbewijs (zonder extra poespas). TS zal dus sowieso A krijgen bij het behalen van zijn examens.
 
Examens zijn precies hetzelfde, maar zoals ik al zei.. TS heeft geeneens de mogelijkheid om A2 te halen. Na je 21e krijg je tegenwoordig A met code 80, maar dat vervalt na je 24e naar het reguliere A rijbewijs (zonder extra poespas). TS zal dus sowieso A krijgen bij het behalen van zijn examens.
Ik denk dat het wel mogelijk is als je gewoon aangeeft dat je alleen A2 wil. Dat is wel enorm zonde van je geld maar het kan wel. Maar je hebt wel gelijk je zal niet meer standaard A2 krijgen op die leeftijd.
 
Ik denk dat het wel mogelijk is als je gewoon aangeeft dat je alleen A2 wil. Dat is wel enorm zonde van je geld maar het kan wel. Maar je hebt wel gelijk je zal niet meer standaard A2 krijgen op die leeftijd.
Denk het niet eerlijk gezegd, je krijgt gewoon alle categorieën toegewezen die bij jou leeftijd horen. Welke motor je uiteindelijk gaat rijden is eigen keuze.
 
Denk het niet eerlijk gezegd, je krijgt gewoon alle categorieën toegewezen die bij jou leeftijd horen. Welke motor je uiteindelijk gaat rijden is eigen keuze.
Nouja het is een hele stomme discussie die niemand helpt natuurlijk. Ik denk dat je in de praktijk 100% gelijk hebt maar als je in theorie aangeeft dat je alleen A2 wil dan ga je ook lessen/examen doen op een A2 motor dus krijg je alleen A2. Zeg niet dat het slim of gangbaar is maar dat ik wel denk dat het kan.
 
Ik rijd nou bijna een week zelfstandig op een nieuwe motor. Lange rechte wegen, hier en daar flauwe bochten. Maar merk wel zodra er een scherpe bocht of iets dergelijks aankomt ik daar wel wat meer moeite mee heb (had ik met mijn les motor niet meer naar verloop van tijd aangezien ik hier vertrouwd mee was geworden). Denk dat dit komt doordat ik een andere motor rijd en het dus even wennen is?

Nou zat ik te denken, is het misschien een idee om in het weekend als het goed weer is een parkeerplaats uit te zoeken en daar een soort van AVB voor mezelf te doen. Soort motor gymnastiek? Iemand die hier ook bekend mee is of hetzelfde heeft gedaan om alles een beetje op te frissen en niet te verleren?
 
Ik rijd nou bijna een week zelfstandig op een nieuwe motor. Lange rechte wegen, hier en daar flauwe bochten. Maar merk wel zodra er een scherpe bocht of iets dergelijks aankomt ik daar wel wat meer moeite mee heb (had ik met mijn les motor niet meer naar verloop van tijd aangezien ik hier vertrouwd mee was geworden). Denk dat dit komt doordat ik een andere motor rijd en het dus even wennen is?

Nou zat ik te denken, is het misschien een idee om in het weekend als het goed weer is een parkeerplaats uit te zoeken en daar een soort van AVB voor mezelf te doen. Soort motor gymnastiek? Iemand die hier ook bekend mee is of hetzelfde heeft gedaan om alles een beetje op te frissen en niet te verleren?
Helemaal doen, doe ik ook af en toe. Vergeet de noodstop niet (pas op met ABS, als je dat niet hebt moet je het wat beter aftasten hoe hard je kan gaan)
 
Het is inderdaad belangrijk om goed te weten hoe je met je eigen motor om kan gaan. Wat ik aan mezelf merkte, was dat ik eigenlijk een soort van angstig was om 'm op de zijkant te leggen. Puur en alleen omdat het mijn eigen motor was. Later tijdens lessen voor A interesseerde het me wederom niet wat er met de motor zou gebeuren en ook mijn rijvaardigheid was behoorlijk toegenomen, dus zat ik met een behoorlijke dosis zelfvertrouwen op de lesmotor.
Vooral een noodstop oefenen gaat je veel opleveren. Als je een motor hebt zonder ABS, kan je in principe net zo hard remmen als met. Alleen is het belangrijk, dat je begrijpt HOE je moet remmen. Eveneens met het nemen van bochten en begrijpen tot op welke mate je de banden kan belasten. Vertrouwen in je banden is ook al ongeveer 80% van je vertrouwen in de motor. Op youtube staan trouwens ook een hoop filmpjes met uitleg over rij- en remtechnieken. Zeker als je een beetje uit de voeten kan met engels, heb je wellicht daar ook nog wel een hoop aan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan