Beginner met BMW RT langs de file, kan dat?

23 feb 2020
218
179
Mijn tante moet voor haar werk regelmatig in de spits rijden en staat dan lang in de file. Nu heeft zij het plan opgepakt om haar motorrijbewijs te gaan halen en een BMW R1200RT te kopen om daarmee naar het werk te gaan rijden, met als belangrijkste reden dat ze dan tussen de files door kan rijden en dus veel tijdswinst kan boeken.
Ik ben zelf 2,5 jaar geleden weer gaan rijden en ik twijfel wat een goed advies is. Nu, na een paar duizend kilometer, zou ik zonder problemen op een RT stappen, maar ik weet niet of ik erg ontspannen met zo‘n toerfiets tussen de files zou durven rijden. 2,5 jaar geleden ben ik begonnen op een 650 eencilinder, heb daarmee de lol en het vertrouwen terug gekregen en heb een jaar later een Z900RS gekocht waarop ik met veel plezier rondrijdt.
Wat vinden jullie?
 
Helemaal afhankelijk van de persoon. Kunnen wij dus gewoon geen zinnig woord over zeggen. Velen zullen zeggen dat je sowieso niet direct met zo'n zware motor moet beginnen, maar ik ben er ook op begonnen (R1150RT) en dat is echt geen probleem.
Tussen de files door? Waarom zou het een probleem zijn? Vanwege de breedte, of gewoon vanwege het feit dat het een zware motor is?
 
Ik rij ongemerkt toch behoorlijk strak langs objecten met de achterkant. Met koffers er op durf ik écht geen file te rijden, ookal zou het theoretisch misschien kunnen.
 
Mijn tante moet voor haar werk regelmatig in de spits rijden en staat dan lang in de file. Nu heeft zij het plan opgepakt om haar motorrijbewijs te gaan halen en een BMW R1200RT te kopen om daarmee naar het werk te gaan rijden, met als belangrijkste reden dat ze dan tussen de files door kan rijden en dus veel tijdswinst kan boeken.
Ik ben zelf 2,5 jaar geleden weer gaan rijden en ik twijfel wat een goed advies is. Nu, na een paar duizend kilometer, zou ik zonder problemen op een RT stappen, maar ik weet niet of ik erg ontspannen met zo‘n toerfiets tussen de files zou durven rijden. 2,5 jaar geleden ben ik begonnen op een 650 eencilinder, heb daarmee de lol en het vertrouwen terug gekregen en heb een jaar later een Z900RS gekocht waarop ik met veel plezier rondrijdt.
Wat vinden jullie?

Het komt op me over alsof je tante haar keuze heeft gemaakt en jij, gebaseerd op jouw eigen ervaringen, daar een negatief advies op geeft en met dit topic daar een onderbouwing voor zoekt.

Ik vind dat het geheel aan je tante is om hier keuzes in te maken en zelf te ervaren wat werkt en wat niet.
 
Mijn tante moet voor haar werk regelmatig in de spits rijden en staat dan lang in de file. Nu heeft zij het plan opgepakt om haar motorrijbewijs te gaan halen en een BMW R1200RT te kopen om daarmee naar het werk te gaan rijden, met als belangrijkste reden dat ze dan tussen de files door kan rijden en dus veel tijdswinst kan boeken.

Hoeveelheid tijdswinst is wel afhankelijk van hoe lang je anders in de file zou staan.

Je bent immers altijd nog enkele minuten kwijt aan het omkleden voor de motor en evt. extra sloten (voor verzekering)
(zowel bij vertrek als aan aankomst kant)
Ik denk zelf dat ik per (enkele richting) rit toch wel zo'n 15 minuten kwijt ben aan omkleden en motor van sloten halen/op slot zetten.

Zonder beschermende kleding rijden?
Moet ze zelf weten maar ik zou het haar afraden, heb reeds 2 ongelukken gehad door toedoen van een ander. Asfalt van dichtbij gezien en blij dat ik voldoende ingepakt zat.

Daarnaast rij je niet op volle snelheid tussen de file door.... en dan heb je ook nog mensen die bewust blokkeren, dus het is niet 100% dat je alles kan filteren.
 
Ik rij ongemerkt toch behoorlijk strak langs objecten met de achterkant. Met koffers er op durf ik écht geen file te rijden, ookal zou het theoretisch misschien kunnen.
De spiegels zijn het breedste punt bij een R1200RT. Dus als de spiegels ertussen passen, passen de zijkoffers ook
 
Gas erop: ik heb jarenlang woon werk gereden op een electra glide ultra classic, dat is alsof je met een Chesterfield rijdt, en daarmee kon ik perfect tussen de files door rijden.
 
Ik reed jarenlang ww op een RT en met een K1600 en ook met een GSA met de als bakken. Ik had eigenlijk nooit problemen met de fiets, al vond ik het niet altijd een feestje want ik had wel last af en toe van "baan-veranderaars" Zo een heeft er ook eens een koffer afgereden bij mij terwijl ik hem al voor 90% voorbij was. Was overigens wel een aardige vent en hij heeft mijn afgebroken koffer meegenomen om hem 's avonds bij mij thuis te brengen.
 
De spiegels zijn het breedste punt bij een R1200RT. Dus als de spiegels ertussen passen, passen de zijkoffers ook
Klopt, maar wel alleen als je in een rechte lijn rijdt. Ik ben met mijn tassen wel eens aan een paal blijven haken omdat ik dat niet doe. En ook in de file rechte lijn rijden is niet altijd mogelijk
 
Ik zat regelmatig vast achter zo'n RT.

Ik zat wel eens (kort) vast achter een BMW R1200GS-rijder zonder koffers. Die durfde niet tussen twee auto's door, terwijl dat makkelijk paste.
Ik ben ook wel benieuwd waarom die tante een RT wil rijden, zou zelf iets smals kopen om daar mee te oefenen en dan wat breders kopen.

Maar meestal rijden ze wel door, Goldwings hebben ook nog wel eens moeite.
Hier die GS;
 
Mijn woon-werk (en toer) motor is ook een R1200RT. Die kan ik qua breedte gemakkelijker tussen stilstaande files wringen dan m'n Street Triple met bar-end mirrors. Maar je moet er wel op bedacht blijven dat de RT wat lijviger is natuurlijk, dus waar je er met de Triple wel mee klaar bent als je spiegels er voorbij zijn moet je met de RT nog wel even mentaal blijven opletten.

Verder is 't best een wendbaar ding (vraag maar aan oom agent) maar 't weegt wel wat natuurlijk. Om er mee te beginnen... neuh, dat zou ik niet doen. En om motor te gaan rijden puur om de file te vermijden... vraag ik me oprecht af of dat wel de juiste motivatie is en in hoeverre het gevaar onderkent wordt. Maar ieder het zijne, of het hare in dit geval.
 
En om motor te gaan rijden puur om de file te vermijden... vraag ik me oprecht af of dat wel de juiste motivatie is en in hoeverre het gevaar onderkent wordt. Maar ieder het zijne, of het hare in dit geval.
Dat was anders mijn exacte reden om ooit motor te gaan rijden los van dat het mij wel leuk leek om te doen. Niks mis mee en inmiddels doe ik het jaren.
 
Laatst bewerkt:
Of een MP3 kopen, topkoffer achterop voor alles wat ze mee wil nemen en niet onder het zadel past en dan voor de zekerheid wel een paar motorrijlessen nemen om niet als een automobilist door het verkeer te gaan. :P

Of is dat vloeken in de kerk?
 
Neem dan een NC750X.. Gooi alles in een Frunk en (eventuele) Topcase en je hebt het perfecte FFA (File Filter Apparaat)

Nog steeds geen idee waarom iemand die nog nooit motor gereden heeft denkt "Goh; laat ik eens een R1200RT kopen" Is nou ook niet de meest Sexy motor of perse de beste keuze voor een beginnende rijder.

Of nog beter; Gewoon wat eerder of later beginnen met werken. Snap die kudde mentaliteit nog steeds niet van stressen en in de file moeten staan om vervolgens om 8:30 bij het koffiezetapparaat te staan. En vervolgens 's avonds weer hetzelfde liedje. Corona heeft laten zien dat het ook prima anders kan met thuiswerken.. maar dan hebben veel onzinfuncties (bazen/managers) ineens geen werk meer dus nu zijn we weer bijna terug bij af.
 
Laatst bewerkt:
Neem dan een NC750X.. Gooi alles in een Frunk en (eventuele) Topcase en je hebt het perfecte FFA (File Filter Apparaat)

Nog steeds geen idee waarom iemand die nog nooit motor gereden heeft denkt "Goh; laat ik eens een R1200RT kopen" Is nou ook niet de meest Sexy motor of perse de beste keuze voor een beginnende rijder.
Ey. Ga je nu de voluptueuse lijnen van mijn geliefde afkraken? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan