Beginner met BMW RT langs de file, kan dat?

Neem dan een NC750X.. Gooi alles in een Frunk en (eventuele) Topcase en je hebt het perfecte FFA (File Filter Apparaat)

Nog steeds geen idee waarom iemand die nog nooit motor gereden heeft denkt "Goh; laat ik eens een R1200RT kopen" Is nou ook niet de meest Sexy motor of perse de beste keuze voor een beginnende rijder.

Of nog beter; Gewoon wat eerder of later beginnen met werken. Snap die kudde mentaliteit nog steeds niet van stressen en in de file moeten staan om vervolgens om 8:30 bij het koffiezetapparaat te staan. En vervolgens 's avonds weer hetzelfde liedje. Corona heeft laten zien dat het ook prima anders kan met thuiswerken.. maar dan hebben veel onzinfuncties (bazen/managers) ineens geen werk meer dus nu zijn we weer bijna terug bij af.
Jouw werkomstandigheden zijn niet de omstandigheden of rooster van iedereen. Als het anders zou kunnen zou ik ook niet met drukke tijden aan het verkeer deelnemer,..over die BMW heb je gelijk trouwens, waarom zou je die kiezen als motorrijder,..
 
Neem dan een NC750X.. Gooi alles in een Frunk en (eventuele) Topcase en je hebt het perfecte FFA (File Filter Apparaat)

Nog steeds geen idee waarom iemand die nog nooit motor gereden heeft denkt "Goh; laat ik eens een R1200RT kopen" Is nou ook niet de meest Sexy motor of perse de beste keuze voor een beginnende rijder.

Denk dat het een prima beginnersmotor kan zijn, als je niet al te klein bent. Een RT is wat zwaarder, maar rijdt voortreffelijk: wendbaar, goede remmen, gecombineerd ABS. En dat gewicht merk je vooral bij stilstand, parkeren etc, dus daarom niet al te klein.
 
Ben begonnen op een R1150RT. Waarom? Omdat dat het plaatje was dat ik in mijn hoofd had. Rijd perfect. Super motor. De R12000 die ik nu heb is nog superder :]
 
Of nog beter; Gewoon wat eerder of later beginnen met werken. Snap die kudde mentaliteit nog steeds niet van stressen en in de file moeten staan om vervolgens om 8:30 bij het koffiezetapparaat te staan. En vervolgens 's avonds weer hetzelfde liedje
Kinderen die naar school of de opvang moeten, kantoren die niet eerder opengaan, etc, etc.en dan nog, ik heb het geluk om 07:00 te Kunnen beginnen, maar sta dan net zo goed af en toe nog stil.
 
Tuurlijk kan je erop beginnen. De vraag is of het de goeie tool voor de job is en of je er plezier uit haalt. Als je tante bijvoorbeeld 30 kilometer moet rijden waarvan de helft file, dan is een lichtere tourfiets als een Tracer 7 GT waarschijnlijk prettiger/leuker.

Mijn vader (heropstapper) is (opnieuw) begonnen met een ST1100. Dat gaat allemaal prima, maar als je zo'n bakbeest niet gebruikt om met enige snelheid (snelweg)kilometers te vreten en zeker als je met regelmaat tussen de file door wilt manoeuvreren dan is iets lichters geschikter.
 
Mijn vader (heropstapper) is (opnieuw) begonnen met een ST1100. Dat gaat allemaal prima, maar als je zo'n bakbeest niet gebruikt om met enige snelheid (snelweg)kilometers te vreten en zeker als je met regelmaat tussen de file door wilt manoeuvreren dan is iets lichters geschikter.
Misschien wel, hoewel ik met volle teugen geniet van de kleine weggetjes, zolang er maar asfalt op ligt. Snelwegen vermijd ik het liefst.
Het is allemaal niet zo zwart-wit
 
dun / dikke motor, maakt niet uit. Uiteindelijk heeft iedere motor een stuur. Die zijn meestal breed. rustig leren rijden is zo snel gaan, dat je durft en kunt. Ga desnoods , als het veilig kan met beide benen wat naar beneden gestrekt. dan kan je vrij snel stoppen en meteen stabiel staan. Niks mis mee. Twijfel je of je er langs kan, auto spiegels, etc, dan even stoppen, met een slakke gang vooruit, ben je langs een hele krappe stuk, dan weer wat sneller. Kan het echt niet door krapte, gewoon wachten....
 
dun / dikke motor, maakt niet uit. Uiteindelijk heeft iedere motor een stuur. Die zijn meestal breed. rustig leren rijden is zo snel gaan, dat je durft en kunt. Ga desnoods , als het veilig kan met beide benen wat naar beneden gestrekt. dan kan je vrij snel stoppen en meteen stabiel staan. Niks mis mee. Twijfel je of je er langs kan, auto spiegels, etc, dan even stoppen, met een slakke gang vooruit, ben je langs een hele krappe stuk, dan weer wat sneller. Kan het echt niet door krapte, gewoon wachten....
Een lichte motor kan je nog een foutje mee maken en niet gelijk afgestraft worden. Een RT hou je niet meer. Dat is het verschil als je het mij vraagt.
 
Vaak ben je te bang, gewoon doen dus. Als het niet goed uitpakt ruil je hem gewoon weer in voor een andere :YY
 
Ben ook fan van licht in gewicht motorfietsen.
Van vermogen dan ook wel weer fan :]

Paar maanden geleden mijn V-Strom650 om laten donderen, bevangen door de hitte en de jiffy niet goed uitgeklapt gekregen. En daar lig je dan.
220KG motorfiets niet meer omhoog te krijgen als je weer bijkomt en de situatie weer meester wil worden.

Na jasje uit en helm af een auto aangehouden voor hulp, stond daarna zo weer overeind.

Gelukkig niets gebroken, wel een pijnlijke arm. Eerste kilometers wel wat onwennig.

Wat is dan wel lekker licht met voldoende vermogen:?
Honda CB500X?

Mist wel de power van het Suzuki 650 V-twin blok.
BMW F-GS 2-cylinders ook leuk, wegen ook rond de 220KG. Wellicht wel een beter zwaartepunt?

Licht, smal en voldoende vermogen zijn de besten.
Rustig mee kunnen tokkelen ook belangrijk.
 
Een RT is 90cm breed, valt reuze mee. Het is wel een hele Kuip, maar veel motoren hebben zelfs een breder stuur.

Weetje file rijden is iets wat je in het begin gewoon een paar keer moet doen en dan wen je aan het truukje. Mijn eerste motor was een FJ1200, eerst deed ik het ook rustig en twijfelde ik zelfs of het niet meteen aso was of zo, maar het is nou eenmaal gedoogd of een soort afspraak. En je ziet het snel genoeg of iemand je het gunt of niet. Er zijn er zat die motoren blokkeren. Nou dan slinger je er gewoon even om heen.

En gewicht zegt niet zo veel als je vooruit rolt. Pas als je iets doet met scherpe bochten of hard door bochten zal je het merken. Of als je hem in het begin op de bok wilt zetten.
 
Ben ook fan van licht in gewicht motorfietsen.
Van vermogen dan ook wel weer fan :]

Paar maanden geleden mijn V-Strom650 om laten donderen, bevangen door de hitte en de jiffy niet goed uitgeklapt gekregen. En daar lig je dan.
220KG motorfiets niet meer omhoog te krijgen als je weer bijkomt en de situatie weer meester wil worden.

Na jasje uit en helm af een auto aangehouden voor hulp, stond daarna zo weer overeind.

Gelukkig niets gebroken, wel een pijnlijke arm. Eerste kilometers wel wat onwennig.

Wat is dan wel lekker licht met voldoende vermogen:?
Honda CB500X?

Mist wel de power van het Suzuki 650 V-twin blok.
BMW F-GS 2-cylinders ook leuk, wegen ook rond de 220KG. Wellicht wel een beter zwaartepunt?

Licht, smal en voldoende vermogen zijn de besten.
Rustig mee kunnen tokkelen ook belangrijk.
Het is ook techniek. Weet niet wat je postuur is of je kracht natuurlijk. Check eens wat YouTube video’s hoe ze een motor optillen. Mocht je ooit alleen zijn.

En hulp vragen is natuurlijk altijd goed! Samen lossen we alles op!
 
Een Suzuki gsx r 1000 is ook wat lichter dan 220kg. Mss is dat wel iets voor je TA68.
 
Knip.... om vervolgens om 8:30 bij het koffiezetapparaat te staan.
Oeps... 08.30 uur??? Dan lig ik nog in mijn vlooienbak uit te dampen. Is midden in de nacht.... Maar verder ben ik niet zo'n filerijder. Ik heb de mijne eigenlijk alleen voor de lol, is natuurlijk een andere insteek dan woon/werk verkeer.
 
Het is ook techniek. Weet niet wat je postuur is of je kracht natuurlijk. Check eens wat YouTube video’s hoe ze een motor optillen. Mocht je ooit alleen zijn.

En hulp vragen is natuurlijk altijd goed! Samen lossen we alles op!

1.85 en 90 Kg.
Achterwaarts liften was de 1e reactie nadat ik bijkwam.

Daarna rustig geworden en motor ligt toch al op de grond. Helm afgedaan en jas uit uit. Daarna kwam de auto met de reddende engel aanrijden :t

Wijze les: niet door blijven rijden maar op tijd stoppen voor een hapje en drankje :Y

Zwaartepunt is wel een aandachtspunt waar je niet meteen aan denkt bij aanschaf motorfiets.
Had hiervoor een Transalp650 van hetzelfde gewicht en die raapte wel beter op, reed ook makkelijk de motolug op: Femon Parts uw dealer voor de Motolug aanhanger. - Motolug Nederland

V-Strom650 was behoorlijk spannend om op de motolug te rijden.
Is dan ook vervangen door een oude lullen motortailer:

Wat een genot zo'n airtrailer, beetje overkill voor een V-Strom650 maar ben er wel blij mee.
Rij je ook met gemak een RT op :+
 
Ik ben gestart met file-filteren door gewoon een paar andere motorrijders te volgen met voldoende afstand. Dan schrikken de automobilisten niet want je bent de tweede of derde in de rij, en je kunt heel mooi afkijken hoe jouw voorganger reageert op de omstandigheden.
 
Ik had laatst het stomme idee dat mss ook wel wordt geaccepteerd.

Als we er toch langs gaan.. waarom niet veilig over de vlucht strook?

Rustig passeren en alleen als ze bijna stilstaan of stil staan.

Als ik er af moet over 600m pak ik ook de vluchtstrook. Wordt de file ook sneller opgelost.

Ja toch:)
 
Ik had laatst het stomme idee dat mss ook wel wordt geaccepteerd.

Als we er toch langs gaan.. waarom niet veilig over de vlucht strook?

Rustig passeren en alleen als ze bijna stilstaan of stil staan.

Als ik er af moet over 600m pak ik ook de vluchtstrook. Wordt de file ook sneller opgelost.

Ja toch:)
omdat de vluchtstrook geen rijbaan is (en er vaak rotzooi op ligt). als je er over 600 meter vanaf moet en je de vluchtstrook pakt ben je ook fout bezig. altijd een risico dat er ineens een onopvallende politie-auto voor je gaat stilstaan. (en de auto's van de file even kunnen lachen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan