Beginner met BMW RT langs de file, kan dat?

maar het is nou eenmaal gedoogd of een soort afspraak.

Niks gedoogd, het is volkomen legaal.
Gedogen is dat het bij wet niet mag maar er niet op gehandhaafd word.

Wat betreft file, Ik heb de luxe om vroeger te kunnen beginnen... (en dat doe ik ook)

Desalniettemin heb ik op bepaalde routes altijd last van ander verkeer....
(mensen die make up doen achter 't stuur en dat soort taferelen, met alles bezig behalve auto rijden)
zo erg soms dat ik 's ochtends om rij i.p.v. de directe route te pakken. (en dan ook echt om... 27,5Km enkel i.p.v. 12,4Km)

Toen ik vroeger naar Uden moest, kon ik kiezen 30 minuten snelweg met ergernissen (en bij file al gauw 45-50 minuten)
Of binnendoor, zonder ergernissen en er 40-45 minuten over doen.... en als verkeerslichten/rotondes mee zat wel eens 35 minuten.
 
Laatst bewerkt:
omdat de vluchtstrook geen rijbaan is (en er vaak rotzooi op ligt). als je er over 600 meter vanaf moet en je de vluchtstrook pakt ben je ook fout bezig. altijd een risico dat er ineens een onopvallende politie-auto voor je gaat stilstaan. (en de auto's van de file even kunnen lachen)
Ik doe het zelfs met de auto.
 
Zolang je niet klaagt als je er een flinke boete voor krijgt en geen hulpdiensten hindert heb je mijn zegen
 
Ben ook fan van licht in gewicht motorfietsen.
Van vermogen dan ook wel weer fan :]

Paar maanden geleden mijn V-Strom650 om laten donderen, bevangen door de hitte en de jiffy niet goed uitgeklapt gekregen. En daar lig je dan.
220KG motorfiets niet meer omhoog te krijgen als je weer bijkomt en de situatie weer meester wil worden.

Na jasje uit en helm af een auto aangehouden voor hulp, stond daarna zo weer overeind.

Gelukkig niets gebroken, wel een pijnlijke arm. Eerste kilometers wel wat onwennig.

Wat is dan wel lekker licht met voldoende vermogen:?
Honda CB500X?

Mist wel de power van het Suzuki 650 V-twin blok.
BMW F-GS 2-cylinders ook leuk, wegen ook rond de 220KG. Wellicht wel een beter zwaartepunt?

Licht, smal en voldoende vermogen zijn de besten.
Rustig mee kunnen tokkelen ook belangrijk.
De lucht/oliegekoelde R1200RT is 30kg zwaarder (nat gewicht 249kg). De LC modellen zijn wel nog zwaarder. Maar het voordeel van de boxer + cardan is dat het gewicht juist erg laag ligt. Dat maakt ze ook wendbaar. En als je m op zn kant neerlegt (was ik niet van plan uit te proberen) dan is ie makkelijker op te pakken omdat ie op een cilinderkop (of de beugel daaromheen) ligt. Dus kilo's zeggen wel wat, maar daar houdt de vergelijking zeker niet op.

Tot slot, als je m met vaart op zn kant hebt gegooid maakt het gewicht niks uit: dan moet je toch eerst aan je gezondheid denken. En heb je goede kans dat er iets afgebroken is waardoor je toch een berger nodig hebt.
 
De lucht/oliegekoelde R1200RT is 30kg zwaarder (nat gewicht 249kg). De LC modellen zijn wel nog zwaarder. Maar het voordeel van de boxer + cardan is dat het gewicht juist erg laag ligt. Dat maakt ze ook wendbaar. En als je m op zn kant neerlegt (was ik niet van plan uit te proberen) dan is ie makkelijker op te pakken omdat ie op een cilinderkop (of de beugel daaromheen) ligt. Dus kilo's zeggen wel wat, maar daar houdt de vergelijking zeker niet op.

Tot slot, als je m met vaart op zn kant hebt gegooid maakt het gewicht niks uit: dan moet je toch eerst aan je gezondheid denken. En heb je goede kans dat er iets afgebroken is waardoor je toch een berger nodig hebt.
Mijn Wing kan ik ook zelf weer optillen (mijn vorige een paar keer gedaan, deze gelukkig nog niet). Voordeel is idd laag gewicht, nog fijner is dat er onderin ook vermogen is, las je stapvoets gaat rijden dan wil je geen zenuwachtige motor hebben die bij elk mm gas vooruit schiet.
 
Als het puur voor het woon werk verkeer is, waarom dan niet kijken voor een motorscooter zoals een T-Max of Burgman oid? Rijdt een stuk relaxter ivm niet hoeven te schakelen en is minder zwaar.
 
Kuch! Minder zwaar? Vergeet het maar. Een Burg400 zit al dik over de 200kg en een Burg,650 kan aardig concureren op gewicht met een RT. Maar, vanwege de automaat en het zeer lage zwaartepunt wel erg bruikbaar voor woon-werk. Voor korte afstanden is de al genoemde SH350 nog handiger maar het moet wel je smaak zijn.
 
Kuch! Minder zwaar? Vergeet het maar. Een Burg400 zit al dik over de 200kg en een Burg,650 kan aardig concureren op gewicht met een RT. Maar, vanwege de automaat en het zeer lage zwaartepunt wel erg bruikbaar voor woon-werk. Voor korte afstanden is de al genoemde SH350 nog handiger maar het moet wel je smaak zijn.
Daarom zei ik ook “minder zwaar” en niet heel veel minder zwaar ;-). En als het om file rijden gaat, waarbij de kans bestaat dat je plots moet remmen omdat een automobilist zijn/haar deur opengooid of zonder te kijken een baan opschuift, is elke kilo minder er weer 1…
 
Als het puur voor het woon werk verkeer is, waarom dan niet kijken voor een motorscooter zoals een T-Max of Burgman oid? Rijdt een stuk relaxter ivm niet hoeven te schakelen en is minder zwaar.
Reed dit jaar nog over een drukke ringweg om Parijs, veel file.
Als je ziet hoe ze daar tussen een file doorknallen op de motor of motorscooter je houdt je hart vast.
Het merendeel rijdt daar wel op een motorscooter.
 
Met ze allen in de file hangen terwijl je gewoon je afslag kan maken is voor mij een logisch vervolg.

Die 600m over de vluchtstrook is helemaal geen aso gedrag, het lost juist de file eerder op. Sterker nog, als het nog drukker is zie je zelfs een hele rij op de vluchtstrook.

Op wat voor wijze hinder je nou een hulpdienst?! natuurlijk een kul opmerking!

Je moet het natuurlijk zelf weten als je netjes wilt wachten op het stippel lijntje tot je netjes er af mag.
 

Bijlagen

  • 194E952A-11B6-4C33-9F45-D73763B9FC60.jpeg
    194E952A-11B6-4C33-9F45-D73763B9FC60.jpeg
    12,6 KB · Weergaven: 4
Met ze allen in de file hangen terwijl je gewoon je afslag kan maken is voor mij een logisch vervolg.

Die 600m over de vluchtstrook is helemaal geen aso gedrag, het lost juist de file eerder op. Sterker nog, als het nog drukker is zie je zelfs een hele rij op de vluchtstrook.

Op wat voor wijze hinder je nou een hulpdienst?! natuurlijk een kul opmerking!

Je moet het natuurlijk zelf weten als je netjes wilt wachten op het stippel lijntje tot je netjes er af mag.
Ik snap niet waarom je het een kul opmerking vindt?:?
 
Met ze allen in de file hangen terwijl je gewoon je afslag kan maken is voor mij een logisch vervolg.

Die 600m over de vluchtstrook is helemaal geen aso gedrag, het lost juist de file eerder op. Sterker nog, als het nog drukker is zie je zelfs een hele rij op de vluchtstrook.

Op wat voor wijze hinder je nou een hulpdienst?! natuurlijk een kul opmerking!

Je moet het natuurlijk zelf weten als je netjes wilt wachten op het stippel lijntje tot je netjes er af mag.
Met die insteek kunnen we allemaal wel zo veel mogelijk gebruik maken van alle 'beschikbare' ruimte op de weg, maximum snelheid afschaffen en dan ieder voor zich zo snel mogelijk naar de eindbestemming.

Denk dat je zelf ook kunt inbeelden dat dit problemen gaat opleveren, en dat we met het hebben van afspraken met elkaar een iets beter voorspelbaar verkeersbeeld - en dus een vlottere doorloop - kunnen behalen.

Als dat inbeelden je niet lukt ben jij vast iemand die ook niet inziet dat het individualistische en egocentrische gedrag van menig weggebruiker juist leidt tot de vele files die we kennen en gaan we geen vrienden worden.
 
Met ze allen in de file hangen terwijl je gewoon je afslag kan maken is voor mij een logisch vervolg.

Die 600m over de vluchtstrook is helemaal geen aso gedrag, het lost juist de file eerder op. Sterker nog, als het nog drukker is zie je zelfs een hele rij op de vluchtstrook.

Op wat voor wijze hinder je nou een hulpdienst?! natuurlijk een kul opmerking!

Je moet het natuurlijk zelf weten als je netjes wilt wachten op het stippel lijntje tot je netjes er af mag.
Volgens mij ging het om iemand die een RT wilde kopen om tussen files door te rijden,..het ging niet over anarchie en eigenzinnig weggedrag.
ps. Een RT als file motor, ik zou liever per trein gaan dan.
 
Gewoon een motor rijden die je wilt, dan je rijstijl aanpassen zodat men veilig en goed, het meeste ertuit kan halen als mogelijk is.
Dunne / dikke motor, chopper, naked, racer, etc kies iets.... file rijden lukt met alles. hangt van de bestuurder af. Alles is te leren. Lef is 25%, 75% techniek.
 
Ik heb jaren lang met een diversiteit aan motoren tussen de file bij de coentunnel gereden, heen en terug.

Ook met mijn GTR1000 die is met de koffers toch 1 mtr breed.

Maar……het mensie moet eerst ff een motorrijbewijs halen. Dus waar maakt zij zich druk om.
 
Ik rij probleemloos tussen files door met een R1200GS. Wel zonder koffers omdat ik die niet nodig heb naar mijn werk. Heb het ook wel gedaan met koffers incenteel gaat ook goed. Koffers zijn smaller (bij de nog adventure) dan het stuur volgens mij.
We een aanrader is een ABS.
 
Als het puur voor het woon werk verkeer is, waarom dan niet kijken voor een motorscooter zoals een T-Max of Burgman oid? Rijdt een stuk relaxter ivm niet hoeven te schakelen en is minder zwaar.
Brrrrrr, een motorscooter :/; zo meteen ga je nog een MP3 aanraden :X.
 
Zo, wat een reacties! Ik had er een stuk of 3 of 4 verwacht, geen 3 bladzijden.
Als eerste maar een bekentenis;
het gaat niet over mijn tante, maar over mijn broer, een grote vent van 50, 195 lang, 100 kg. Ik wilde deze vraag voor hem stellen en toen leek het me wel eens leuk om er ‘mijn tante’ van te maken, gewoon om te kijken of ik dan een andere reactie zou krijgen. Eigenlijk valt het me nog mee, niemand die schrijft dat je wel heel groot en sterk moet zijn voor een RT of zo. Wel grappig dat @Vulcanrider het hierboven heeft over ‘het mensie’. Ik geef toe, ik denk bij ”m’n tante” ook aan een kleine vrouw, maar waarom zou mijn tante geen vrouw van 180 en >70kg zijn eigenlijk?

Maar goed, mijn broer dus. Die moet regelmatig ‘s ochtends en ‘s avonds flinke stukken rijden en dat wil hij met de motor gaan doen. Hij kwam zelf met een RT, omdat hij dan een motor wil met een goede kuip zodat hij bij slechter weer ook lekker droog en relatief warm zou zitten.
En waarom ik de vraag hier stel? Omdat ik zelf een heropstapper ben, in 1993 mijn motorrijbewijs gehaald, 1,5 jaar wat gereden en toen gestopt (een valpartij, een lange reis, verkering, huisje gekocht,, kinderen gekregen). Begin 2020 weer opgestapt, net voor de eerste coronalockdown. Ik heb nu alweer aardig wat gereden, maar ik was destijds blij met mijn Aprilia Pegaso 650 eencilinder met 45 pk; wel groot, breed stuur enz., maar niet overdreven veel vermogen zodat de motor niet met mij aan de haal ging. Na een klein jaar had ik het gevoel dat ik een beetje kon motorrijden en toen heb ik een Kawasaki Z900RS gekocht. Dat bevalt uitstekend, maar ik kan nog steeds maar 30% uit die motor halen van wat er in zit (ik bedoel dan qua bochtensnelheid enz.). Dat geeft ook niks, ik ben ook 50+, maar ik ben door mijn eigen ervaring van mening dat het goed is om wat lichter te beginnen.
En met file rijden heb ik nul ervaring; ik rijd alleen voor de lol, en als ik rijd dan staan daar geen files. Daarom dus ook mijn vraag of je met zo’n grote RT tussen de auto‘s door kunt rijden of niet. En de meningen verschillen daarover zie ik wel!
Die Honda NC750 is trouwens nog niet zo’n gek idee; een maatje kleiner maar geen kleine motor, trekkracht onderin, wel bescherming en staat bekend om z’n lage verbruik.
O ja, en mijn jongste tante is nu 72 en die is inderdaad best klein
 
"En de meningen verschillen daarover zie ik wel!"

Een debiele Rus ter demonstratie.

Ik denk dat de meeste mensen die zeggen dat je met een RT niet uitstekend file kunt rijden simpelweg nog nooit met een RT gereden hebben of ze doen het nooit. File rijden is geen punt.

Maar nogmaals, als je net begint moet je gewoon eerst lessen. Je hebt in het begin toch geen flauw idee wat je leuk vindt behalve, "Die motor ziet er gaaf uit". Ik heb van alles gereden en ben tot nu toe het meest tevreden over de RT.
 
Besef me net dat ik een filmpje op Youtube heb staan met daarin een stukje filteren (
, vanaf 3:10). Wat dan opalt is dat de mensen over het algmeen vrij goed plaats maken. Het fijnste zijn de Duitsers, die zijn gewend om ruimte te maken in de file omdat het in Duitsland verplicht is om een zogeheten Rettungsgasse te maken in de file voor de hulpdiensten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan