Beginner met BMW RT langs de file, kan dat?

Ben toch eigenlijk wel benieuwd wat de file-wacht-tijd is voor de broer van @d’n Kluivert...
dat file filteren (inclusief omkleden en motor goed op slot zetten voor verzekeringseisen) snel(ler) zou moeten zijn...

Ik geef toe dat ik voor woon-werk slechts zelden meer dan 15 minuten enkele reis in de file heb gestaan...
En die enkele keer dat het wel langer was, kon ik met de motor er ook niet langs/voorbij... (en dan had ik liever de airco van een auto gehad bij het wachten)

Of de broer moet wel de bescherming van de kuip willen maar niet die van beschermende kleding?
 
Overigens wordt je op een RT net zo goed zeiknat bij een goede bui. Je bent beter beschermt tegen de wind (en dat merk je in de zomer ook), maar nat wordt je toch wel in de regen
 
Besef me net dat ik een filmpje op Youtube heb staan met daarin een stukje filteren (
, vanaf 3:10). Wat dan opalt is dat de mensen over het algmeen vrij goed plaats maken. Het fijnste zijn de Duitsers, die zijn gewend om ruimte te maken in de file omdat het in Duitsland verplicht is om een zogeheten Rettungsgasse te maken in de file voor de hulpdiensten

Ik meen hier op het forum wel eens gelezen te hebben dat Duitsers het niet waarderen als je de vrijgemaakte ruimte voor hulpdiensten gebruikt met je motor. En dat er daardoor juist automobilisten zouden zijn die je hinderen. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee. In Nederland wel en daar gaat het goed als ze je doorhebben. Automobilisten letten er niet altijd op, maar als ze je zien laten ze je er eigenlijk altijd langs.
 
Ik meen hier op het forum wel eens gelezen te hebben dat Duitsers het niet waarderen als je de vrijgemaakte ruimte voor hulpdiensten gebruikt met je motor. En dat er daardoor juist automobilisten zouden zijn die je hinderen. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee. In Nederland wel en daar gaat het goed als ze je doorhebben. Automobilisten letten er niet altijd op, maar als ze je zien laten ze je er eigenlijk altijd langs.
Dat automobilisten niet altijd opletten is ook wel in het filmpje van mij te zien :)

In Duitsland is filteren verboden zover ik weet, maar hier in Nederland heb ik nog nooit meegemaakt dat een duitser het niet waardeert dat ik de door hem vrijgemaakt ruimte benut met de motor
 
Klopt in Dld is filteren via de rettungsgasse idd verboden, staat een serieuze bon op, terwijl vluchtstrook daar wel gedoogd wordt, en de bon hiervoor vele malen lager is...

Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet echt gewend bent aan de brede achterkant in een file... De viffer ging er moeiteloos tussendoor, met de biemeRT heb ik het vertrouwen nog niet :$
 
Prefereer toch mijn mt09 boven mijn ct om file te rijden . Nou ja hier zijn er geen files
 
Denk dat de breedte over het algemeen niet zo'n probleem is maar meer hoe wiebelig de motor is op lage snelheid. En KFR maakt file filteren ook niet prettiger.
 
Ben toch eigenlijk wel benieuwd wat de file-wacht-tijd is voor de broer van @d’n Kluivert...
dat file filteren (inclusief omkleden en motor goed op slot zetten voor verzekeringseisen) snel(ler) zou moeten zijn...

Ik geef toe dat ik voor woon-werk slechts zelden meer dan 15 minuten enkele reis in de file heb gestaan...
En die enkele keer dat het wel langer was, kon ik met de motor er ook niet langs/voorbij... (en dan had ik liever de airco van een auto gehad bij het wachten)

Of de broer moet wel de bescherming van de kuip willen maar niet die van beschermende kleding?
Dit ben ik absoluut niet met je eens. Ik heb vaker wel file dan geen file als ik met de auto zou gaan (A12/A4). En kan er altijd (99%) met de motor tussendoor. Daarom ga ik eigenlijk ook nooit met de auto, zolang er nog geen sneeuw if ijzel is. En die keer dat ik dan wel eens met de auto ben (ivm bagage oid) dan baal ik gelijk weer van die file's. Kon ik er maar tussendoor...
 
file rijden is niet veel anders dan normaal rijden. Alleen de "weg" is smaller. je moet eigenlijk 2~3 autos vooruit kijken en de breedte van je spiegels vergelijken met de breedte tussen de auto's. Kan ik ertussen? of niet. Das alles....
 
Overigens wordt je op een RT net zo goed zeiknat bij een goede bui. Je bent beter beschermt tegen de wind (en dat merk je in de zomer ook), maar nat wordt je toch wel in de regen
Bij kortere ritten is toch wel een duidelijk verschil heb ik gemerkt met mijn gekuipte vs niet gekuipte motoren.
Met kuip ben ik soms nauwelijks nat na 30min rijden en zonder kuip duurt het nog geen 5 min voor alles nat is.

File rijden met de cb300r gaat ook een stuk gemakkelijker dan met de ktm 1290 super adventure.
 
Rij nu 14 jaar elke dag file eerst met een Guzzi 750Taga en nu met een kale BMW k75.
Lichter is makkelijker vooral om bij het verkeerslicht in de stad naar voren te kruipen en met een koele surplace wachten op groen.
Zwaarder is comfortabeler, en bij file op snelweg maakt het niet veel uit, rijd bijna nooit met zijkoffers.
Liever een goed pak dan een kuip.
 
Nee.

Meegemaakt dat ik in de file naar voren wilde rijden, maar iets soortgelijks midden in de file tussen 3 auto’s ‘vast’ zat. Ding was veelste breed. Toen het eenmaal op groen ging, sloeg hij ook nog eens 10x af. Letterlijk de honderdenmeters auto’s achter ons op de 2 rijstroken stonden door die vent vast. En ik zat erachter met m’n goeie gedrag :+ op een gegeven moment sloeg die zo vaak af dat ik het gevaarlijk vond worden, je zou maar een geïrriteerde automobilist achter ons hebben dacht ik. Hij stond zo raar (vooral schuin) dat ik er ook niet langskon en geen enkele andere auto.
Misschien was het voor hem de enige keer en is hij heel ervaren, maar met zo’n ding en zijkoffers zou ik nooit tussendoor gaan.
 
Bij kortere ritten is toch wel een duidelijk verschil heb ik gemerkt met mijn gekuipte vs niet gekuipte motoren.
Met kuip ben ik soms nauwelijks nat na 30min rijden en zonder kuip duurt het nog geen 5 min voor alles nat is.

File rijden met de cb300r gaat ook een stuk gemakkelijker dan met de ktm 1290 super adventure.
Mijn ervaring is dat met een beetje flinke kuip je eigenlijk boven de 50 bijna volledig droog blijft. Alleen mijn helm wordt een beetje nat en als ik pech heb wat water bij mijn kraag. Op zowel de K75RT als de 1200RT stap ik praktisch droog af.
Zonder kuip ben je binnen een paar minuten doorweekt zonder regenspul. Gelukkig hebben ze tegenwoordig goede kleding maar toch.
Nadeel, gaan de temperaturen richting de 25+ dan word je levend geroosterd. Elk voordeel heb z'n nadeel.
 
Nee.

Meegemaakt dat ik in de file naar voren wilde rijden, maar iets soortgelijks midden in de file tussen 3 auto’s ‘vast’ zat. Ding was veelste breed. Toen het eenmaal op groen ging, sloeg hij ook nog eens 10x af. Letterlijk de honderdenmeters auto’s achter ons op de 2 rijstroken stonden door die vent vast. En ik zat erachter met m’n goeie gedrag :+ op een gegeven moment sloeg die zo vaak af dat ik het gevaarlijk vond worden, je zou maar een geïrriteerde automobilist achter ons hebben dacht ik. Hij stond zo raar (vooral schuin) dat ik er ook niet langskon en geen enkele andere auto.
Misschien was het voor hem de enige keer en is hij heel ervaren, maar met zo’n ding en zijkoffers zou ik nooit tussendoor gaan.

Oordelen zonder dat ik precies weet hoe het zit is lastig. Maar dit klinkt alsof het niet aan de motor, maar aan de motorrijder ligt.
 
Maar zelden dat het niet past (op de snelweg) en als je niet durft gewoon weer aansluiten. Dat is geen schande. Alleen met een luchtgekoelde motor is het wel verstandig om in beweging te blijven.
In de stad rij ik tegenwoordig nog maar zelden helemaal naar voren. Alleen als de rij echt enorm lang is. Daar is meestal ook minder ruimte tussen de rijen dan op de snelweg.
 
^rij was ook echt héél lang. Stond vast van stoplicht tot de 3 stoplichten ervoor. Begrijp de beste man ook, maar dit was echt gevaarlijk.
En hoezo met een luchtgekoelde motor wel in beweging blijven? Die 10km/u koelt mijn motor niet hoor. Daarnaast heb je toch een werkende ventilator? Die snap ik ff niet. Daarnaast zou dat geen reden moeten zijn jezelf in gevaar te brengen. Sommigen vergeten dat in file rijden gewoon risicovol is, het is geen koud kunstje. Al helemaal als de file lang is. Kost veel energie. Als ik wat moe ben doe ik het ook niet. Genoeg meegemaakt dat een vent ineens de deur openklapt of dat iemand zomaar iets geks doet met de auto.

Oordelen zonder dat ik precies weet hoe het zit is lastig. Maar dit klinkt alsof het niet aan de motor, maar aan de motorrijder ligt.
Zie topic vraag. Als beginner dus al helemaal niet.
 
^rij was ook echt héél lang. Stond vast van stoplicht tot de 3 stoplichten ervoor. Begrijp de beste man ook, maar dit was echt gevaarlijk.
En hoezo met een luchtgekoelde motor wel in beweging blijven? Die 10km/u koelt mijn motor niet hoor. Daarnaast heb je toch een werkende ventilator? Die snap ik ff niet. Daarnaast zou dat geen reden moeten zijn jezelf in gevaar te brengen. Sommigen vergeten dat in file rijden gewoon risicovol is, het is geen koud kunstje. Al helemaal als de file lang is. Kost veel energie. Als ik wat moe ben doe ik het ook niet. Genoeg meegemaakt dat een vent ineens de deur openklapt of dat iemand zomaar iets geks doet met de auto.


Zie topic vraag. Als beginner dus al helemaal niet.

Een R1200 oliekoeler heeft geen fan, tenzij het een RT-P betreft.
 
Werkende fan op een luchtgekoelde motor? Heb ik, behalve bij een Zündapp CS50 met geforceerde koeling, nooit gezien. Als je een fan hebt, dan heb je vrijwel altijd een watergekoelde motor en ben je wat minder gevoelig voor oververhitting dat bij een lucht gekoeld blok.
 
Een ventilator staat ook op de radiator gericht om de koelvloeistof af te koelen. Theoretisch zou dat ook op een oliekoeler iets helpen maar dat heb ik echt nog nooit gezien.
 
Ik zou mij overigens met de RT over oververhitting niet druk maken. Ik heb met de hitte van de laatste tijd echt amper de temparatuur zien oplopen. Ook niet met lange stukken filerijden. Ik heb daarom niet echt persoonlijk het idee dat het echt een issue is. Misschien als je de motor letterlijk stil zet met de motor draaiend maar ik ken behalve hulpdiensten niemand die dat doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan