Beginner met BMW RT langs de file, kan dat?

Een (luchtgekoelde) boxer koelt inderdaad lekker met die grote potten buitenboord. En dan ook nog een oliekoeler. Met een oude eenpitter wordt het al een stuk vervelender maar even stilstand zullen ze best kunnen hebben als het maar niet te lang is. Nog leuker; een lucht gekoelde Vtwin waarbij de achterste cilinder het extra warm krijgt. Nu heeft zo'n achterste cilinder van toch al wat meer zuigerspeling maar het zou me niet lekker zitten.
 
Werkende fan op een luchtgekoelde motor? Heb ik, behalve bij een Zündapp CS50 met geforceerde koeling, nooit gezien. Als je een fan hebt, dan heb je vrijwel altijd een watergekoelde motor en ben je wat minder gevoelig voor oververhitting dat bij een lucht gekoeld blok.
R1200RT is lucht/oliegekoeld, dus uitgerust met olie radiator.
Een ventilator staat ook op de radiator gericht om de koelvloeistof af te koelen. Theoretisch zou dat ook op een oliekoeler iets helpen maar dat heb ik echt nog nooit gezien.
Een R1200RT-P (overheidsmodel) is daarmee uitgerust - maar is alleen nodig bij lang stationair draaien, wat je bij normaal gebruik nooit doet.
 
Ik rijd sinds kort veel file op een motor scooter. Dat moet je haar aanraden. Het is echt ideaal. Ik doe 50km per dag snelweg, waarvan 15 a 20 snelweg ( minimaal 3 dagen in de week)
Dankje. Haar is ondertussen een Hem geworden 😄.
En jouw username; kom je uit Gemonde? Da’s hier 6km vandaan!
 
In de stad met veel stoplicht stops loopt de temperatuur van mijn oliekoeler tocht echt snel op in dit warme zomer weer. Normaal vijf blokjes, maar na twee stoplichten al naar zes. En een beetje sloom met de file meesukkelen helpt niet echt om de temperatuur naar beneden te krijgen. Dus pak ik in de stad wel eens illegaal een fietspad of fietsstrook mee. Beter is de stad maar gewoon te mijden, maar ja, dat lukt niet altijd. Snelweg files rijd ik altijd tussen door. Totnutoe gelukkig zonder problemen, maar wel altijd alert met handen aan rem en koppeling en voet bij de rem. Zondag files zijn wat meer tricky dan ww files. Op zondag rijden er minder ervaren filerijders en die willen weleens onverwachte dingen doen.
 
In de stad met veel stoplicht stops loopt de temperatuur van mijn oliekoeler tocht echt snel op in dit warme zomer weer. Normaal vijf blokjes, maar na twee stoplichten al naar zes. En een beetje sloom met de file meesukkelen helpt niet echt om de temperatuur naar beneden te krijgen. Dus pak ik in de stad wel eens illegaal een fietspad of fietsstrook mee. Beter is de stad maar gewoon te mijden, maar ja, dat lukt niet altijd. Snelweg files rijd ik altijd tussen door. Totnutoe gelukkig zonder problemen, maar wel altijd alert met handen aan rem en koppeling en voet bij de rem. Zondag files zijn wat meer tricky dan ww files. Op zondag rijden er minder ervaren filerijders en die willen weleens onverwachte dingen doen.
Welke motor als ik vragen mag? Mijn RT heeft daar totaal geen last van.
 
5=105, 6=130, 7=150. Dus met 6 blokjes is de olie tussen de 130 en 150 graden. Rode gebied begint bij 170 graden
Dat is wel heet ja. Olie die meer dan 150 graden is geweest kun je beter verversen. Je weet ook niet hoe heet de olie wordt op andere plekken dan het meetpunt.
 
Een r1150gsa. Meer dan 6 blokjes is het overigens nooit geworden.
Bijzonder. Op mijn RT heb ik nadat de normale temperatuur is bereikt die blokjes eigenlijk nooit zien verder stijgen. Is er iets wezenlijk anders aan het 1200 blok t.o.v. het 1150 blok dat ik niet weet of is de koeling op een andere manier verbeterd?
 
Ik heb een 1100GS en 1100RS met zijspan. De GS is mijn woon-werk fiets, daar heb ik de oliekoeler in de winter van afgeplakt. Dat ben ik ook wel vergeten te verwijderen en heb een hele zomer zo doorgereden. Nooit meer als vijf blokjes gezien.
Bij de RS wil hij wel oplopen in de file. Maar dan moet je stapvoets of langzamer rijden. Als je daarna weer 30 of sneller gaan rijden is de temperatuur weer snel normaal. Met een RT door de file rijdt je snel genoeg om te koelen.
 
In de stad met veel stoplicht stops loopt de temperatuur van mijn oliekoeler tocht echt snel op in dit warme zomer weer. Normaal vijf blokjes, maar na twee stoplichten al naar zes. En een beetje sloom met de file meesukkelen helpt niet echt om de temperatuur naar beneden te krijgen. Dus pak ik in de stad wel eens illegaal een fietspad of fietsstrook mee. Beter is de stad maar gewoon te mijden, maar ja, dat lukt niet altijd. Snelweg files rijd ik altijd tussen door. Totnutoe gelukkig zonder problemen, maar wel altijd alert met handen aan rem en koppeling en voet bij de rem. Zondag files zijn wat meer tricky dan ww files. Op zondag rijden er minder ervaren filerijders en die willen weleens onverwachte dingen doen.
Fietspad met de moto?? Dat zou’k ècht niet aanraden. Niet alleen rij je daar totaal onwettig (dus onverzekerd) op het terrein van de half heilige en immer wettelijk beschermde zwakke weggebruiker maar dit is dan vaak een pipo op electrische step die daar razend snel rond tuft op de loer naar een al dan niet lukratief ’accidentje’. Alsook de overstresste mama met de boodschappentas in één hand, kleuter en sleutels in de andere en de maxicosi nog ergens.. De wannabe-WoutvanAert-sportfietser in spannend lycra race pak die dacht een 23min42sec recordtijd te rijden. De 50cc met enorme ’Domino’s box achterop. Alsook met gelegenheid de rechter-achter-passagierdeur wagenwijd open gegooit knal voor je neus door een gehaaste 11jarige die met de kont vooruit en gigantische boekentas op de rug achterwaarts het fietspad op huppeld. Of tante Kwebbel op wandel met een op honden-feacesbook gefocusde langharige Spits die eventjes het haarfijne koordje vd 5m leiband afrolt van achter de boom in de richting vd smakelijke drol links van jou.. Alsook een plétora aan natieve fauna en lokale breedmuil kikkers.
 
Ach, wat ik ook doe op twee wielen, ik wordt toch wel uitgekafferd... racefiets, gravelbike, mountain bike, e-bike, motorfiets. Ik krijg altijd verwensingen naar mijn hoofd. Zou het dan toch aan mij liggen of pas ik niet in de brave burgermal...
 
Ach, wat ik ook doe op twee wielen, ik wordt toch wel uitgekafferd... racefiets, gravelbike, mountain bike, e-bike, motorfiets. Ik krijg altijd verwensingen naar mijn hoofd. Zou het dan toch aan mij liggen of pas ik niet in de brave burgermal...
Waar heb jij een e-bike voor nodig?
 
Ik ben inmiddels 65+. Dan mag het :-) en ik rijd ook nog wel eens met mijn longboard over de boulevard. Blijf een oude hipster...
 
Terug
Bovenaan Onderaan