Beginners fiets voor op vakantie

MiloMurphy

MF'er
18 mrt 2015
128
2
Zeeland
Beste motor fans,

Binnenkort ga ik beginnen met mijn motorlessen en ben al op zoek naar een motor om mee te beginnen, maar ook een die goed geschikt is om mee op vakantie kunnen gaan (met het tentje welteverstaan).

Ik weet het, proefrijden is weten, maar dat is niet mijn centrale vraag.

Ik wil graag gebruik maken van jullie ervaringen/ingevingen/tips en tricks etc voor een beginners motor waarmee ik goed op vakantie kan.
Dus welke motor is goed geschikt om veel/genoeg tassen en/of koffers op kwijt te kunnen om mee op vakantie te gaan en rijd fijn (en blijft fijn rijden) als je lange ritten maakt.

Ik heb zelf de modellen Suzuki Bandit (S), Suzuki GS500e, Honda CB, Kawasaki ER 5, Yamaha Fazer/Diversion een beetje op het oog.
Maar ook heb ik horen zeggen dat de Suzuki GSX 750F of de Kawasaki ZZR600 voldoen.

Aantal punten die handig zijn om te weten over mijn situatie/eisen:

- Ik ben 25 dus ik heb geen restricties meer om te rijden
- De motor MOET geschikt zijn om mee op vakantie te kunnen
- Hoe de motor eruit ziet boeit me niet zo
- Mijn maximale budget is 1200 (is dit te krap of kan dit nog?)
- Ik moet goed rechtop kunnen zitten
- Liefst eentje waar een (volle) kuip op zit / kan zetten (gezien lange ritten)
- Het moet een degelijk (sterke) motor zijn waar ik minimaal een jaar mee kan rijden "om het op te leren".

Zijn een van bovenstaande modellen goed of raden jullie juist andere modellen aan?

Graag jullie reacties/tips/ingevingen/ervaringen!

EDIT: Weet niet of het er perse toe doet, maar ik ben 1,75m en weeg rond de 80kg.
 
Laatst bewerkt:
Als ik uit jou rijtje moest kiezen dan was ik voor de diversion gegaan

Betrouwbaar en een fijne toermotor
 
Heb je al een (goed) motorpak? Mijn inziens onontbeerlijk voor een goede motorvakantie.

Als je de rechtop houding belangrijk vind, dan zijn de GSXf en de ZZR niet geschikt. Dan zou ik eerder kijken naar een echt tourfiets zoals een Deauville of een Diversion inderdaad. (of een allroad als een Pegaso of een BMW F650)

En die 1200 euro, is dat inclusief bepakkingmateriaal (zijtassen, bagage rol en tanktas?)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen motorpak/kleding, daar moet ik nog achteraan.
En nee, die 1200 is puur en alleen voor de motor.
 
Ik rij zelf een ER-5. Heb deze gekocht als de ultieme beginnersfiets. En ja dat klopt. Ik kan nu lezen en schrijven met de motor, en kan ook iedere oefening nog rijden.

Ik ben er zelf wel wat week-endjes mee weg geweest en met roltas achterop en tanktas voorop bleef ze mooi stabiel. Wel ging het brandstofverbruik wat omhoog.

Ze heeft geen kuipwerk, wat inderdaad met hogere snelheid (+135) op lange stukken vervelend word, maar verder super tevreden mee.

Moet wel zeggen, na 2 jaar en 16000 km ben ik langzaam toe aan wat anders. Dat weer wel..
 
Triumph Trophy misschien, moet net lukken met het budget.
Krachtig, kuip en erg geschikt als vakantie motor.
 
in deze prijsklasse is een groot deel van de waarde bepaald door staat v onderhoud en accessoires. Als je een setje nieuwe banden, voorvorkkeerringen, ketting+tandwielen, accu, olie, lampjes, koffers+rek bij elkaar optelt kom je vaak al aan een paar honderd euro.

Ik zou in jouw geval gewoon lekker marktplaats afstruinen, en als je één van de genoemde motoren voor een goede prijs in goede uitrusting en staat van onderhoud tegenkomt, dan moet je je slag slaan.
 
Honda Deauville!! Superbetrouwbaar blok, cardan (dus geen gezeur en smeerboel met ketting en tandwielen)
Ik heb een transalp, zelfde blok maar dan zit je niet zo beschermd als op de deauville die voor langere ritten ook erg geschikt is, koffers zitten er al op dus gaaaaan!
 
In principe kan je met elke motor op vakantie, de een kan je wat makkelijker veel spullen op meenemen, de ander geeft je meer rijplezier, is geschikter voor langere snelwegetappes enz enz.

Uit post hier een plaatje van je bepakte motor:
large


Als je wilt kamperen Het grote motorkamperen topic 2

Ruiten en kuipen, beter kleine of geen ruit dan ééntje die gebulder om je helm geeft: Toerruiten, welke zit er op jouw motor en bevalt hij?

Gehoorbescherming is altijd een goed idee, zeker als je meerdere uren op de motor zit Verzameltopic Gehoorbescherming , in ear.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik een 3-tal jaar een Kawasaki Versys 650 gehad ... Ideale reismotor, zéker voor je eerste jaren. Vogezen, Dolomieten, Duitsland, Schotland, ... Zéér veel mogelijkheden om er een hoop bagage op te proppen. Windbescherming was best OK. Je zit op een motor he, beetje wind op je smikkel mag nog wel, niet? :9 Kruissnelheid van 150-160 was best vol te houden, je moet alleen wat sneller naar een tankstation. 2dehandsprijzen ken ik niet zo, misschien heb je voor dat geld een model van 2007, toen zijn de eerste op de markt gekomen.

Waarom ik overgestapt ben op een Explorer: 't Is een béést, mét cardan !!
 
Laatst bewerkt:
Mensen, hartstikke bedankt voor alle reacties tot dusver! Ik stel het erg op prijs, toch net weer even wat meer opties om naar te kijken die ik zelf nog niet wist!
We hebben weer wat info om op te speuren :) Dank u dank u.
 
Qua cilinderinhoud maar even op minimaal 500 cc gezet
Trouwens, als er iemand is die zou moeten weten dat je niet per sé een dikke toerbuffel nodig hebt voor een perfect trip is het yours truly wel. Nog voor ik m'n NL A had ben ik al met een XS 400 Maxim door de US of A getrokken :] 8-) 8-)

Als ik het Moto73 artikel weer eens terug kan vinden zal ik het wel eens online zetten :)

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan