Beginners informatie

jaapm

MF'er
9 aug 2010
72
0
den haag
Hallo,

Ik heb net mijn motor examen gehaald en ik ben op zoek naar iemand die mij wat meer technische informatie over motoren in het algemeen kan geven ( linkje, lap tekst..). Ik kwam erachter dat ik er eigenlijk vrij weinig over motoren weet en aangezien ik een motor wil kopen, is het wel handig om te weten hoe een motor in elkaar zit.

Verder had ik een yamaha fz6 fazer gezien, maar ik hoor wel eens van mensen dat die motor voor beginners niet altijd een goed id is? Kan iemand mij uitleggen waarom sommige motors voor beginners niet verstandig zijn?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet Jaap,
 
ik denk dat je je eigen eerst moet afvragen wat voor motor je zoekt...
ben je een snelle jongen en kies je voor een racer dan zit je al gauw aan 4 cilinders...of ben je net als mij en hoeft het allemaal niet zo snel en kies je meer voor een toermotor of een chopper....
op het moment dat je weet wat voor soort motor je wil kan je gerichter gaan zoeken...
zo zijn er diverse merk gerelateerde clubs waar je dan informatie kunt vinden over het merk en type wat jou aantrekt.
Net als wat er al eerder is gezegt de vraag is wel heel erg algemeen....
want je hebt niet alleen verschil in motor ( 4 cilinder, 2 cilinder enz. ) maar ook in modellen en dan nog maar niet gesproken over de technische verschillen...
dat is trouwens een punt wat ik je wel kan aanraden om je in te verdiepen...er is niets erger dan een motorrijder die onderweg pech heeft en niets weet over het technische gedeelte, en bijvoorbeeld niet eens weet waar hij zijn olie moet bijvullen...
 
Koop een goede maar oude/goedkope motor voor een jaar die je bij aankoop al afschrijft.

Je bent dan niet bang om een krasje te maken of neer te leggen en zit daardoor veel zelfverzekerder op je motor en dan leer je sneller rijden. Zo'n oude motor zwabbert meer en laat je eerder weten wanneer je op het randje zit. Tevens kun je hem een keer om laten vallen (stoplicht/tankstation/stoepje af/bij afslaande motor) want dat gebeurt ook nogal wel eens.

En daarna wat leuks kopen :)
 
Laatst bewerkt:
om te beginnen moet je die twee zwarte ronden dingen op de weg zien te houden,

vervolgens dat stuk ijzer met allemaal knopjes, die moet altijd voor je blijven.

die buis aan de zijkant, waar dat lawaai en de rook uitkomt moet e niet aanraken na het rijden.

dat gat op dat bolle stuk metaal tussen je knieen, daar moet benzine in.


verder had je op google de site Welke motor is geschikt als eerste motor?
kunnen vinden, deze staat vol met info.

vervolgens ga je naar marktplaats en koop je een motor voor ong 350,- euro en ga je kilometers maken. remmen zijn dan het belangrijkst. vervolgens google je het model voor een 'repair manual' of werkplatshandboek. op zulke sites vind je ook algemene info.

je kan ook http://www.state.nj.us/mvc/pdf/About/mcm996.pdf even doorlezen, ook zinnig.


na het rijden weet je wat je prettig vind aan je motor (2 cilinder/zithouding/4 cilinder/etc) en kan je gericht gaan zoeken en proefrijden..........maar eerst lekker kilometers maken op een oud hok.
 
Over dat eerst een goedkope motor kopen, dat is een kwestie van smaak, als je een mooie motor die lekker rijdt hebt gevonden die je kunt betalen moet je die gewoon kopen. Ik heb zelf ook een wat duurdere motor (niet overdreven) gekocht als eerste. Ben er ook mee onderuit gegaan, maar goed, daar hadden we dan de all-risk verzekering voor :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan