Beginners informatie

jaapm

MF'er
9 aug 2010
72
0
den haag
Hallo,

Ik heb net mijn motor examen gehaald en ik ben op zoek naar iemand die mij wat meer technische informatie over motoren in het algemeen kan geven ( linkje, lap tekst..). Ik kwam erachter dat ik er eigenlijk vrij weinig over motoren weet en aangezien ik een motor wil kopen, is het wel handig om te weten hoe een motor in elkaar zit.

Verder had ik een yamaha fz6 fazer gezien, maar ik hoor wel eens van mensen dat die motor voor beginners niet altijd een goed id is? Kan iemand mij uitleggen waarom sommige motors voor beginners niet verstandig zijn?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet Jaap,
 
sommige motoren zijn niet geschikt voor beginners omdat ze iets te veel vermogen hebben. dat vermogen kan je verrassen op ongewenste momenten, zoals in een bocht of tijdens het accelereren. als beginner weet je niet helemaal hoe je moet reageren en kun je een ongeluk veroorzaken!

echter is de fazer (de fz6) een leuke motor voor een beginner met niet te veel vermogen, maar zeker ook niet te weinig. afhankelijk van de leeftijd kan het zijn dat je gebonden bent aan de 25kW regeling, en dan maakt het niet zoveel uit wat voor een motor je neemt. vermogen is immers 34pk!

mijn advies is om niet naar een type motor te kijken, maar te gaan proefrijden. wie weet, is een 2 cilinder een leukere motor. of misschien wil je graag een motor met kuipen. de mogelijkheden zijn er zat...
 
Ik kan me voorstellen dat grijze motorrijders de yamaha fz6 fazer niet geschikt vinden omdat ze zelf gestart zijn op een motor met minder dan de helft van het vermogen.

Tegenwoordig is het materiaal (remmen wegligging etc) natuurlijk beter en lijkt het me een goede keuze.

Ik ben ook grijs aan het worden en kan je aanraden niet op een supersport te beginnen. :+
Ze rijden alleen lekker als je doorrijdt (weinig vermogen bij lage toeren, ding smeekt om snelheid), remt nog feller en kuipen kosten bij een stapvoets ongelukje een aardige duit.
 
sommige motoren zijn niet geschikt voor beginners omdat ze iets te veel vermogen hebben. dat vermogen kan je verrassen op ongewenste momenten, zoals in een bocht of tijdens het accelereren. als beginner weet je niet helemaal hoe je moet reageren en kun je een ongeluk veroorzaken!

echter is de fazer (de fz6) een leuke motor voor een beginner met niet te veel vermogen, maar zeker ook niet te weinig. afhankelijk van de leeftijd kan het zijn dat je gebonden bent aan de 25kW regeling, en dan maakt het niet zoveel uit wat voor een motor je neemt. vermogen is immers 34pk!

mijn advies is om niet naar een type motor te kijken, maar te gaan proefrijden. wie weet, is een 2 cilinder een leukere motor. of misschien wil je graag een motor met kuipen. de mogelijkheden zijn er zat...

Okej bedankt, wat houdt het aantal cilinders precies in?
 
Sorry, ik ben niet zo heel gauw van 'zoek en gij zult vinden', maar dit is wel heel 'erg'. Je wil eigenlijk dus gewoon alles van motoren weten en hoopt dat hier te vinden met een simpele vraag op een forum?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil je graag helpen, maar jouw vraag is zo verschrikkelijk algemeen ?!?! Waar moet ik beginnen met antwoorden? Ga je eerst zelfs eens verdiepen in motoren, zoek via Google, of koop een goed boek en begin daar eens mee. Misschien vat ik je vraag helemaal verkeerd op hoor, voel je vrij me op mijn plek te zetten :+

Wat de 'beste motor voor beginners' betreft, ik kan me aansluiten bij aoleks, gewoon lekker gaan proberen. Ik heb gelest op een CB500, ben gaan proefrijden op een Hornet 600 en was verkocht, hij zat gewoon 'vertrouwd', reed lekker, klaar, keuze gemaakt. Ga lekker orienteren, hier wat (gerichtere ;) ) vragen stellen, proefrijden, etc...
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik ben niet zo heel gauw van 'zoek en gij zult vinden', maar dit is wel heel 'erg'. Je wil eigenlijk dus gewoon alles van motoren weten en hoopt dat hier te vinden met een simpele vraag op een forum?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil je graag helpen, maar jouw vraag is zo verschrikkelijk algemeen ?!?! Waar moet ik beginnen met antwoorden? Ga je eerst zelfs eens verdiepen in motoren, zoek via Google, of koop een goed boek en begin daar eens mee. Misschien vat ik je vraag helemaal verkeerd op hoor, voel je vrij me op mijn plek te zetten :+

Wat de 'beste motor voor beginners' betreft, ik kan me aansluiten bij aoleks, gewoon lekker gaan proberen. Ik heb gelest op een CB500, ben gaan proefrijden op een Hornet 600 en was verkocht, hij zat gewoon 'vertrouwd', reed lekker, klaar, keuze gemaakt. Ga lekker orienteren, hier wat (gerichtere ;) ) vragen stellen, proefrijden, etc...


Ik snap je opmerking helemaal :P

Ik heb ook op internet gescout, maar de vraag was ook meer of er iemand een linkje heeft van een goede vertrouwde site waar ik wat meer informatie kan vinden..
 
Tja, zoals al gezegd: er zijn ongelooflijk veel bronnen waar je aan die informatie kunt komen. Voordeel is dat de informatie vaak wat meer onbevooroordeeld is dan de persoonlijke mening van een motorrijder.
De vraag wat het verschil is tussen bv. een 2 of een 4-cylinder zal altijd weer hele discussies oproepen.
Er is ook niet één site die je alle informatie geeft. Daarom kun je beter zelf gaan zoeken. Heb je dan gerichte vragen, dan kun je die uiteraard altijd stellen.
Overigens vind je op MF toch al aardig wat........
 
Laatst bewerkt:
:+ Ik weet niet of ik hier serieus antwoord op moet geven :P

Btw, hebben ze je met rijles niets uitgelegd over motoren??

Haha, nee niet echt nee _O- . Ik was ook niet de populairste leerling van de instructeur, aangezien hij ook geïrriteerd raakte over het feit dat ik niks over motoren wist. Hij gaf merendeels les aan mensen die over elk stukje van de motor een topic op een internet forum konden posten :P
 
Ik quote (gevonden in de search)


hoe meer cilinders, hoe vloeiender gasreactie
hoe meer cilinders, hoe meer (uiteindelijk) vermogen
hoe meer cilinders, hoe meer toeren
hoe meer cilinders, hoe minder koppel (per cilinder)

vrij zwartwit :)

enduro's/offroad/allroad meestal 1-2 cilinders
sport/tour 2-6 (90% 4)
supersport 4 (soms 2, RSV, ducati)

En dan hangt het ook nog af hoe de cilinders tov zichzelf staan, parallel twin, L twin, v60, Vfour, 6inlijn, 4inlijn, 5-ster, verzin het :)

3pitters zijn er weinig, (BMW, Triumph maken ze geloof ik tegenwoordig nog. Vroegah de 3pittertjes 2takt van kawa en soes, maar daar doel je wsl niet op) ;)

dus simpel gezegd:

2 cilinder is wat lastiger te handelen -> Meer koppel beschikbaar bij minder toeren, minder soepel op 't gas --> kans op een "oops" momentje, uitbrekend achterwiel bijvoorbeeld.

4 cilinder die gaat pas leven bij hoge(re) toeren -> Je bent dan al gauw op rijbewijs invorderende snelheden :X

Hoe meer cilinderinhoud -> vermogen komt eerder vrij, meer vermogen komt vrij, meer koppel, hogere snelheden etc.

Nou dat was wel mijn simpelste uitleg ooit geloof ik.. nog best lastig om 't zo te vertalen :')

Ik denk dat voor mij geld: "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Maar ik hoop dat je er iets aan hebt
 
Laatst bewerkt:
Ik quote (gevonden in de search)dus simpel gezegd:

2 cilinder is wat lastiger te handelen -> Meer koppel beschikbaar bij minder toeren, minder soepel op 't gas --> kans op een "oops" momentje, uitbrekend achterwiel bijvoorbeeld.

4 cilinder die gaat pas leven bij hoge(re) toeren -> Je bent dan al gauw op rijbewijs invorderende snelheden :X

Hoe meer cilinderinhoud -> vermogen komt eerder vrij, meer vermogen komt vrij, meer koppel, hogere snelheden etc.

Nou dat was wel mijn simpelste uitleg ooit geloof ik.. nog best lastig om 't zo te vertalen :')

Ik denk dat voor mij geld: "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Maar ik hoop dat je er iets aan hebt

Nu nog het verschil tussen In lijn motoren, V-twin, V4, V6 voor zover die nog bestaan in motoren en boxers? Oh ja, en wankelmotoren ;)
 
Haha, nee niet echt nee _O- . Ik was ook niet de populairste leerling van de instructeur, aangezien hij ook geïrriteerd raakte over het feit dat ik niks over motoren wist. Hij gaf merendeels les aan mensen die over elk stukje van de motor een topic op een internet forum konden posten :P

Hahaha, leuk voor hem :P, anyway, elke motor valt te berijden, zolang je maar niet meteen vol gas geeft zonder ervaring ;)
 
Ik quote (gevonden in de search)dus simpel gezegd:

2 cilinder is wat lastiger te handelen -> Meer koppel beschikbaar bij minder toeren, minder soepel op 't gas --> kans op een "oops" momentje, uitbrekend achterwiel bijvoorbeeld.

4 cilinder die gaat pas leven bij hoge(re) toeren -> Je bent dan al gauw op rijbewijs invorderende snelheden :X

Hoe meer cilinderinhoud -> vermogen komt eerder vrij, meer vermogen komt vrij, meer koppel, hogere snelheden etc.

Nou dat was wel mijn simpelste uitleg ooit geloof ik.. nog best lastig om 't zo te vertalen :')

Ik denk dat voor mij geld: "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Maar ik hoop dat je er iets aan hebt


Allright thnx!
 
Ik snap je opmerking helemaal :P

Ik heb ook op internet gescout, maar de vraag was ook meer of er iemand een linkje heeft van een goede vertrouwde site waar ik wat meer informatie kan vinden..

Ah okee, die laatste vraag kan ik inkomen, dan neem ik mijn kritiek deels terug ;)

Haha, nee niet echt nee _O- . Ik was ook niet de populairste leerling van de instructeur, aangezien hij ook geïrriteerd raakte over het feit dat ik niks over motoren wist. Hij gaf merendeels les aan mensen die over elk stukje van de motor een topic op een internet forum konden posten :P

Tja, er is natuurlijk een verschil tussen niet alles van motoren weten en de instructeur de oren van de kop vragen ;) Ik weet ook vrijwel niets van de techniek hoor, kan ik je verklappen, maar ging dit ook niet allemaal vragen aan de instructeur.

En als je instructeur gewend is dat al zijn leerlingen alles van motoren weten en het irritant vindt dat een leerling dat niet weet heeft hij het verkeerde beroep gekozen ;)
 
Er wordt me wel tig x aangeraden om maar niet een te zware motor te halen, aangezien ik mijn leven wel vaarwel kan zeggen :]


Als een gevaar voor jezelf bent op een R1 ben je dat ook op een CB500.

Probleem is dat als je al zo verstandig bent om te beginnen op een CB500 dat je net zo goed met een R1 kunt beginnen. :+

(Blijft het feit dat je lekkerder zit op een CB500 dan een R1 met net je rijbewijs op zak)
 
Als een gevaar voor jezelf bent op een R1 ben je dat ook op een CB500.

Probleem is dat als je al zo verstandig bent om te beginnen op een CB500 dat je net zo goed met een R1 kunt beginnen. :+

(Blijft het feit dat je lekkerder zit op een CB500 dan een R1 met net je rijbewijs op zak)


+ dat een beginner véél meer kans maakt op het domweg laten omvallen van de motor door een stuur of parkeer foutje, voet fout gezet, jiffy niet goed uitgeklapt enz ...
En dan is een CB500 van een paar jaar oud toch heel wat goedkoper te repareren dan een blingbling R1
 
Terug
Bovenaan Onderaan