beginners motor

Henk vd V

Rookie
24 aug 2014
5
0
Beste,

ik ben voor mijn motor rijbewijs bezig, en me aan het richten welke soort/type motor ik zal aanschaffen. Kunnen jullie mij daarin advies geven?

Ik wil een sportieve motor met genoeg pit. Ik zelf heb in gedachte een yamaha R6 of honda cbr 600rr of een fireblade. Graag jullie reactie en hopelijk ook info waar ik wat mee kan.
Bedankt alvast.

Gr,

Henk
 
Hoi.
Je eerste bericht zie ik.

Hoe oud ben je Henk ?
weet niet of het nou slim is om op een fireblade te stappen met zoveel PK's.

Waarom niet gelijk een hayabusa of die dikke kawasaki met dat 1400 blok.?
Die kunnen nog harder recht uit hoor.
 
Ja waarom zou ik ook niet gelijk op mijn gazelle fiets stappen joh. Gaat hard zat toch voor een beginner? Hou maar op met je verhalen wat hard gaat want dat weet ik zelf prima. Ben niet uit op sarcastisch en bijdehand gedrag.

Ik ben 25 en 1,84cm lang. Inderdaad ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste bericht. Ik zoek graag info en hoop een heleboel plezier te gaan beleven aan het motor rijden.
 
Nou ik schreef dat zo niet om je te kakken te zetten maar je post begint met de vraag beginners motor en de motoren die jij noemt zijn doorgaans niet de types die aangemerkt worden als beginners motor hetzij dat er zat mensen zijn die het wel als eerste motor hebben. En die hayabusa is ook gewoon lelijk :P

Maar;;
Maatje van mij heeft een SRAD uit 99 dacht ik, 750, die komt zelfs in zn 3 nog met het voorwiel van de grond.. Als je pit onderin zoekt zou je een 2-cilinder kunnen overwegen. Top ligt wat lager maar onderin veel koppel. Die dingen zijn er ook in 1000cc. Maar ik weet niet of perse een supersport zoekt ?
kawa ZR10 is dan ook een mooie. Collega had een triumph speed triple, 1050, 3 cilinder. Reed naar zijn zeggen erg fijn. Heb er zelf niet op gereden..

En die gazelle fiets gaat alleen hard zat mits ie eclectisch ondersteund is :9
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens op deze site gekeken? Is heel veel info over te vinden.
Of deze? Nog beter...

De vraag "what did your last slave die of?" schiet me onwillekeurig door het hoofd...
...
weet niet of het nou slim is om op een fireblade te stappen met zoveel PK's.

Waarom niet gelijk een hayabusa of die dikke kawasaki met dat 1400 blok.?
Die kunnen nog harder recht uit hoor.
Ja waarom zou ik ook niet gelijk op mijn gazelle fiets stappen joh. Gaat hard zat toch voor een beginner? Hou maar op met je verhalen wat hard gaat want dat weet ik zelf prima. Ben niet uit op sarcastisch en bijdehand gedrag.

Voor minder dan 180PK zou ik het niet doen als ik jou was...
Zeg eens, wat wil je eigenlijk horen?

En welk 'onderzoek" heb je zelf al gedaan?
Als ik mod was:slotje. Kansloos topic... maar ik ben gelukkig geen mod.
 
Bedankt, dat zijn idd ook mooie motoren. Maar nogmaals ter ondersteuning, ik wil info over de 3 type motoren welke ik beschreef (R6, cbr 600 en fireblade) qua:

-rijgedrag
-kosten qua verzekering
-etc
 
Welkom Henk, laat je net al teveel opnaaien door sommige reacties hier, het hoort erbij, en eerlijk gezegd stel je een vraag die bijna niet te beantwoorden is...

Met elk van de genoemde motoren kun je beginnen. Of dat verstandig is, is volledig afhankelijk van de combinatie van jouw vaardigheid, discipline en risicoperceptie... t.z.t.

Hoe ze zouden moeten rijden, daar kun je (historische) testverslagen op naslaan, zie: google. Hoe ze daadwerkelijk rijden als jij ze koopt zal afhangen van de staat van onderhoud en eventueel schadeverleden. Gebruikskosten zal niet heel veel uiteenlopen. Verzekeringspremie staat doorgaans in functie van jouw ervaring (nul, dus hoofdprijs), cataloguswaarde, en het type motor. Je mag ervan uit gaan dat je voor een supersport meer betaald dan voor een overeenkomstige toerfiets.

Of jij er lekker en/of veilig mee rijdt? Geen idee. Ik heb o.a. een S1000RR, met 193 pk enzo, en er zijn motorrijders met 10 of meer jaren rijervaring die ik beslist niet zou adviseren om op zo'n ding te stappen. Maar ik ken ook 16-jarigen die ik het zondermeer toevertrouw.

Mijn advies: ga lessen, haal z.s.m. je rijbewijs, koop een motor die een paar keer mag crashen zonder dat je daar al teveel van wakker ligt, en leer al doende echt rijden (leren begint pas zodra je je RBW hebt en serieus km's gaat maken, met liefst nog wat aanvullende cursussen).
 
Bedankt! Ik heb al zitten zoeken maar kan tot op heden nog weinig test verslagen vinden van deze motoren. Dus dacht misschien reactie te krijgen van mensen die op deze type motoren rijden.
 
Het eerste wat ik me afvraag is wat je er van plan bent mee te gaan doen. Ik weet niet waar je op lest maar lesmotoren zijn doorgaans heel anders dan de supersports waar je vraag over gaat. Ze zien er natuurlijk dik uit maar de zithouding is compleet anders, evenals motorkarakteristiek. Plus dat je de eerste tijd, als je eenmaal je rbw hebt, met hele andere dingen bezig bent dan voelen in welke details de verschillen zitten in de door jou genoemde modellen.

Aanvulling: 1 zoekopdrachtje in google leverde dit al op:
http://www.demotorsite.be/content/brits-offensief-vergelijkingstest-supersports
Zal vast wel meer te vinden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso zou ik voor een 600 gaan als eerste motor. Die zijn echt meer dan snel genoeg op de openbare weg, en ik denk dat ze een stuk goedkoper zijn in de verzekering in jouw situatie.

Wat is je budget voor de aanschaf van je eerste motor?
 
Er is een verschil tussen fietsen die je mooi vindt en fietsen die "goed" zijn voor je ;)

je geeft zelf te weinig info, voornamelijk wat je ermee wilt gaan doen (duh rijden, maar ww, circuit, alleen mooi weer, 365 etc etc).
ga je meteen naar Italie op vakantie ermee?
heb je last van een hernia of aangeboren afwijking in je rug, of zwakke polsen?
budget?
kosten zijn per motor verschillend en nogmaals: zie boven, hangt ook af van je kms en hoe vaak je m laat pleuren.

Ga eens proefzitten, gok dat die 600rr vrij vlot afvalt (klein ding)
en als je je A hebt, vraag eens een proefrit aan.
Ik zie je zo de genoemde fietsen links laten liggen en voor een SV650 kiezen, of een SM... je weet het pas als je er op rijdt... ;)

Mijn tip (met iedereen): begin op een goedkoper ding.
Je leert dan niet alleen "meer met minder", maar je gaat m geheid op zn kant leggen (jiffy niet inklappen, of gewoon wegglippen). En als je m laat pleuren, maakt t niet uit.
Met een dure fiets zie je alleen de aanschafwaarde van dat ding als je er mee rijdt, dan kun je er ook minder van genieten.
En het wordt herfst/winter, dan wil je op gegeven moment nie tmeer met een dikke ss rondkarren..
(note to self: mag weer een pekelcrosser erbij versieren)

Heb je wat kilometers achter de kiezen, ga dan voor je leuke fiets. Je leert m zodoende ook meer waarderen en kunt er "meer" mee dan wanneer je er meteen op begint.

Ik zou sowieso niet besparen op je kleding.

Vergelijkingstests zijn leuk, maar jij bent degene die op dat ding wil rijden, jouw smaak is anders dan die van arie, of jan, of piet en mij.

Mooie kappen is leuk, maar technische staat (en betrouwbaarheid van de zaak waar je m haalt) zijn leidend (voor mensen die niet heel veel verstand hebben van motoren). En ja, gezien je vraagstelling schaar ik jou daar ook bij ;)
Zeker als je helemaal geen affiniteit met tweewielers hebt gehad etc en eigenlijk alleen maar auto bent gewend

Oh enneh, je gaat voor onbeperkt rbw, dus je keus is ruim, betekent niet dat je meteen alles van de bovenste plank moet hebben

Hou er rekening mee dat een huidige 600 net zoveel vermogen heeft als een liter van 20 jaar geleden... Daarom vind ik dat het argument "een 600 is zat" niet echt geldt.
In mijn ogen is een beginnersfiets een fiets met 60-80pk op een slordige 200 kg, vaak een naked.

Ben zelf begonnen op een GTR1000 (naked gemaakt) en toen ik de grenzen van die fiets kende, maar verder rond gekeken naar wat er allemaal nog meer is.
8 jaar en een slordige 20 fietsen verder heb ik een zx10 uit 1990 (verbouwd) en een duc999 (die eerdaags wordt ingewisseld voor een 1098S). In de planning staat nog een pekelcrosser (NX250 oid, lekker licht, zuinig, en niet te overpowered, leuk voor als het weer sneeuwt).
maar eerst zelf nog herstellen (ongelukje gehad, niet mijn schuld... hoort er ook bij)

zo. veel plezier met lezen, hoop dat je er wat aan hebt ;)
en succes met de A.
 
........ Daarom vind ik dat het argument "een 600 is zat" niet echt geldt.
In mijn ogen is een beginnersfiets een fiets met 60-80pk ......

@KaWaReZ: ik weet niet zeker of je refereert aan mijn bijdrage, maar ik ben het zeker met je eens en ik schreef dus ook dat een 600 (zoals hij noemt) MEER dan snel genoeg is op de openbare weg.

Sommige 600cc choppertjes zijn misschien een ander verhaal.... :Z
 
Beste,

ik ben voor mijn motor rijbewijs bezig, en me aan het richten welke soort/type motor ik zal aanschaffen. Kunnen jullie mij daarin advies geven?

Ik wil een sportieve motor met genoeg pit. Ik zelf heb in gedachte een yamaha R6 of honda cbr 600rr of een fireblade. Graag jullie reactie en hopelijk ook info waar ik wat mee kan.
Bedankt alvast.

Gr,

Henk

Hoi Henk, welkom op motor-forum.
Een proefrit ligt natuurlijk voor de hand om te kijken wat/welke je fijn vind rijden.
de R6 loopt van '99 tm 2014 ,de 600rr van 2003 tm heden en de fireblade van 1992 tm heden.
Aangezien je niet aangeeft dat je een nieuwe gaat kopen ;)

Dus in de bouwjaren onderling zijn ook nogal wat verschillen hoe het zit en rijd.

Bij de verzekering geef je niet aan of hoe je wil verzekeren.

Een fireblade van 1995 van 1800 euro kan je gewoon lekker voor 100 euro per jaar WA verzekeren (hoop ik, gezien je leeftijd) .

Een oude fireblade vond ik heel leuk rijden, lekker koppel en licht. 1995
nieuwere 2004 vond ik wat klinisch, het loopt wel hard maar een beetje broodrooster.
een 600rr van 2003 vond ik wat schichtig voor op de openbare weg.
Dat laatste zal voor een R6 niet anders zijn en de latere R6 types zijn een beetje erg hoogtoerig, je blijft maar wachten tot het vermogen komt.

Maar ben wel benieuwd wat je uit de reacties verwacht, wat je met een proefrit niet te weten kan komen ?
 
Heel goed dat je dit topic hebt geopend. Er waren nog geen topics over beginmotoren.
^dit, maar ook:

Niemand hier zal je vol enthousiasme een van die motoren als eerste motor aanraden, want niemand hier wil volgende week hier een bericht van je vrouw/vriendin hebben staan in de aard van "Henk z'n droom was motorrijden ... en we zouden graag zoveel mogelijk motoren op de uitvaart hebben".

De meesten hier zijn ervaren motorrijders. En ik bedoel echt ervaren, waar ik mezelf niet eens bij reken aangezien ik nog maar 7 jaar motor rijd.
Het lijkt me verstandig je eens even te verdiepen op het internet en dit forum over het wat/hoe/waarom van een eerste motor. En als je dan nog vragen hebt zal iedereen je met open armen verwelkomen (al zijn wij natuurlijk ook allemaal een stelletje klootviolen die er niet over aarzelen om wie dan ook erdoor te halen :Y Dat hoort er gewoon bij :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan