Beginners motor

KjQ

Rookie
6 jan 2021
2
0
Hallo Leden,

ik ben nieuw op dit forum en ben bijna klaar met motorrijlessen "theorie en AVB al in de pocket ;)" alleen AVD nog en daarna begint de zoektocht naar een geschikte motor om mee te beginnen.
Ik les op een 4 cilinder en vind deze een beetje tam, heb gehoord dat 2 en 3 cilinders veel koppel hebben dus in theorie zou dit perfect moeten zijn. Ik heb zelf al rond zitten kijken en het moet echt een naked bike worden, mijn oog is gevallen op een triumph street triple 675 of een aprilia shiver 750, nu is mijn vraag of dit een beetje geschikte eerste motoren zijn? Hebben jullie tips of andere suggesties?
Bedankt alvast!

Groeten K.
 
Je zult hier hoofdzakelijk 2 antwoorden vinden:
1. Koop wat je leuk vindt en ga ervoor (qua geld en kW)
2. Koop een niet al te gekke budget fiets (qua geld en kW)

Als je net begint heb je wat meer kans op (dure) fouten, maar meer ervaring is zeker geen garantie. Genoeg rijders die pas later een schuiver maken (zo ook hier, na 8jr rijden en 4 motoren 'pas' onderuit gegaan).

Jouw keuze hangt dus af van wat je budget is en hoe goed je je rechterhand onder controle denkt te hebben. Dát kan niemand hier voor jou beantwoorden.
 
Uiteindelijk ben jij degene die het gashendel bedient natuurlijk. Het ding met vooral 2-cilinders, is dat je een vrij vlakke koppelkromme hebt en niet 2 versnellingen hoeft terug te schakelen, om van het max koppel gebruik te kunnen maken. Dat is vaak wel het geval met 4-cilinder motoren.
Op het moment ben ik het bezit van 2 4-cilinder motoren. Hiervoor reed ik een 2-cilinder en eerlijk gezegd heb ik daar wel een beetje heimwee naar. Op straat vind ik het veel bruikbaarder.
Ga ze beide gewoon maar proefrijden wanneer je het rijbewijs in de pocket hebt, dan kom je er vanzelf achter wat jij het lekkerst vindt rijden.
 
Uiteindelijk ben jij degene die het gashendel bedient natuurlijk. Het ding met vooral 2-cilinders, is dat je een vrij vlakke koppelkromme hebt en niet 2 versnellingen hoeft terug te schakelen, om van het max koppel gebruik te kunnen maken. Dat is vaak wel het geval met 4-cilinder motoren.
Op het moment ben ik het bezit van 2 4-cilinder motoren. Hiervoor reed ik een 2-cilinder en eerlijk gezegd heb ik daar wel een beetje heimwee naar. Op straat vind ik het veel bruikbaarder.
Ga ze beide gewoon maar proefrijden wanneer je het rijbewijs in de pocket hebt, dan kom je er vanzelf achter wat jij het lekkerst vindt rijden.
Dat heeft niets met het aantal cilinders te maken, een 1 cilinder kan alleen maar goed trekken op toeen, en een 4 cilinder kan prima goed onderin genoeg kracht hebben.
Ligt maar net (voornamelijk) wat voor nokkenas er in zit.
 
Daar heb je een punt, maar toch heeft het aantal cilinders ook wel weer een bepaald motorkarakteristiek. Bij 2-cilinders is dat toch wel de vrij vlakke koppelkromme
 
Toen ik leste had ik mijn motor nog amper opengetrokken om te weten wat een power er in zat.
Meestal rij je met lessen niet boven de de 6.000 toeren. :P

Ineens weet je het.. toerenbeuken (viercilinders) is mijn ding. :9~
Maar ik heb een ééncilinder, tweecilinder en een vierpitter die voornamelijk op het circuit rijdt.

Verder is het inderdaad wel fijn als de eerste, tweede en derde motor mag omvallen.
Dat kan de eerste jaren wat vaker gebeuren.
Met het rijbewijs op zak begint bij de meesten pas de echte leercurve. :]

Maar met de eerste was ik nog wel voorzichtig.
Rijden als een natte krant. _O-
 
Ik zou niet direct de keuze maken om alle 4-cilinder motoren te negeren. Want precies wat Worldbeater zegt; waarschijnlijk heb je met lessen nog niet de volle potentie van je motor gevoeld. Meestal blijf je redelijk laag in de toeren, terwijl je motor juist hoger in de toeren pas echt lekker gaat trekken.
Verder is de ene 2-cilinder te andere niet. Ik heb les gehad op een MT-07 (2 cilinders), dat was een heerlijke motor. Daarna proefrit op een ER6N (2 cilinders) en een Hornet (4 cilinder). Omdat ik de MT07 zo lekker vond rijden zou je verwachten dat de ER6N mijn favoriet zou zijn, maar dat ding kwam niet in de buurt van de MT07. Na een ritje op de Hornet was ik wel direct verkocht.
Ga dus vooral proefrijden
 
Hallo Leden,

ik ben nieuw op dit forum en ben bijna klaar met motorrijlessen "theorie en AVB al in de pocket ;)" alleen AVD nog en daarna begint de zoektocht naar een geschikte motor om mee te beginnen.
Ik les op een 4 cilinder en vind deze een beetje tam, heb gehoord dat 2 en 3 cilinders veel koppel hebben dus in theorie zou dit perfect moeten zijn. Ik heb zelf al rond zitten kijken en het moet echt een naked bike worden, mijn oog is gevallen op een triumph street triple 675 of een aprilia shiver 750, nu is mijn vraag of dit een beetje geschikte eerste motoren zijn? Hebben jullie tips of andere suggesties?
Bedankt alvast!

Groeten K.
Zoals al eerder gezegd: 4 cilinders niet meteen afschrijven. Er zit qua 4 cilinders een heel groot verschil tussen bijvoorbeeld een K100 en een R1, terwijl het allebei 1 liter 4 cilinders zijn.

Ik vraag me alleen even af waar je naar op zoek bent als je je lesmotor tam vind. Wat verwacht je? Autowheelies in alle versnellingen?
 
Ik heb gelest op een XJ6 (vier cylinder) en vondt dat toch best een prettige motor die best hoog in de toeren liep. Ini ieder geval voor mij dermate hoog dat ik regelmatig van mijn instructeur te horen kreeg dat ik in een te hoge versnelling zat.
Mijn BMW is wat dat betreft heel anders ;)
 
Ik heb gelest op een XJ6 (vier cylinder) en vondt dat toch best een prettige motor die best hoog in de toeren liep. Ini ieder geval voor mij dermate hoog dat ik regelmatig van mijn instructeur te horen kreeg dat ik in een te hoge versnelling zat.
Mijn BMW is wat dat betreft heel anders ;)
Een keer ging een mede cursist door rood, dus na groen dacht ik.. die pak ik even terug.
Had alleen niet verwacht dat de motor ineens uit de veren zou komen en hoe snel ik vooruit ging.
Het karakter van de motor die ik zo goed kende veranderde ineens compleet. :? :?
Ik werd er zelfs een beetje bang van _O- en dat met een vierhonderd viercilindertje.

Toen ik na nog wat meer lessen gezakt was mocht ik alleen naar huis rijden, van bebouwde kom naar de snelweg, naar de bebouwde kom.
Reken maar dat ik toen wel alle versnellingen en toeren wist te raken. _O-

Goed leren sturen kwam pas dertien jaar later. :+
 
als je in een te hoge versnelling zit maakt hij weinig toeren.
wat je instructeur zegt betekend dus dat je naar een lagere versnelling moet.
 
Yep, hoog in de toeren rijden. Ik vond 50km/h met 4500 toeren veel te hoog (auto gewend). Dus schakrelde ik binnen de bebouwde kom al door naar de 4. Was niet de bedoeling volgend hem :)
 
Yep, hoog in de toeren rijden. Ik vond 50km/h met 4500 toeren veel te hoog (auto gewend). Dus schakrelde ik binnen de bebouwde kom al door naar de 4. Was niet de bedoeling volgend hem :)
Als je het gevoel van toeren nog niet onder de knie hebt,zou ik eerst maar nog heel veel oefenen, want dan heb je er totaal geen gevoel voor
 
Street Triple is een prima beginners bike , en mijn Tuono v4 ook als je rustig aan doet. Gewoon op basis van je budget een paar bikes gaan testrijden en dan een keuze maken.
 
Als je het gevoel van toeren nog niet onder de knie hebt,zou ik eerst maar nog heel veel oefenen, want dan heb je er totaal geen gevoel voor
Ik heb het wel onder de knie, maar mijn instructeur zag het graag anders op deze motor. Op mijn BMW kan ik gewoon laag in de toeren rijden, dus dat is verder geen probleem
 
Ik heb het wel onder de knie, maar mijn instructeur zag het graag anders op deze motor. Op mijn BMW kan ik gewoon laag in de toeren rijden, dus dat is verder geen probleem
Met de meeste motorfietsen kan ik inderdaad ook in zes bij 60 km/u.
De maximum snelheid in de bebouwde kom.. toch..? :+
 
Als je 60km/u in zes rijd,kan je niet rijden arme motor
Een motor die dat niet hortend en stotend doet kan dat prima. :P

Maar ik zie je van de zomer wel op de baan.
Jij mag raden op welke plek ik rij. ;) :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan