Beginners motor

Als je op die plek rijd moet je misschien is terug schakelen.
Mij zou je niet op de baan zien, ik hoef mij niet te bewijzen
Hoger dan de eerste plek kan niet.
De dag gaat om puur plezier en volledige controle.
Bewijzen doe je maar op een kart baantje, de muur in door een stomme fout.
Maar ik vermoed dat jij al de rollator voorbij bent.
Jammer dat je niet kan schakelen op je scootmobiel. Zuurpruimpje. _O-
 
Als je op die plek rijd moet je misschien is terug schakelen.
Mij zou je niet op de baan zien, ik hoef mij niet te bewijzen
Sorry hoor, maar wat een ongelofelijk achterlijke köt-opmerking.
Als je zelf op het circuit zou rijden, zou je niet zo'n opmerking plaatsen.

Dan zou je namelijk iedereen in zijn waarde laten, omdat je weet dat diegene zo hard rijdt als hij kan, zoals iedereen dat doet.
En dat de ene 2.10 over een rondje doet en de ander 1.45 doet daar niets aan af.

En je rijdt niet op het circuit "om jezelf te bewijzen", maar gewoon omdat het leuk is, je grenzen aftast, je zo hard mag rijden als je kan en gewoon omdat het leuk is.
Degene die niet op het circuit (durven te) rijden, hebben vaak dezelfde dooddoeners: "ik ken mezelf, ik zou op het circuit geen grenzen hebben", "veel te gevaarlijk met die snelheden" en natuurlijk "ik hoef mezelf niet te bewijzen" ;)
 
Sorry hoor, maar wat een ongelofelijk achterlijke köt-opmerking.
Als je zelf op het circuit zou rijden, zou je niet zo'n opmerking plaatsen.

Dan zou je namelijk iedereen in zijn waarde laten, omdat je weet dat diegene zo hard rijdt als hij kan, zoals iedereen dat doet.
En dat de ene 2.10 over een rondje doet en de ander 1.45 doet daar niets aan af.

En je rijdt niet op het circuit "om jezelf te bewijzen", maar gewoon omdat het leuk is, je grenzen aftast, je zo hard mag rijden als je kan en gewoon omdat het leuk is.
Degene die niet op het circuit (durven te) rijden, hebben vaak dezelfde dooddoeners: "ik ken mezelf, ik zou op het circuit geen grenzen hebben", "veel te gevaarlijk met die snelheden" en natuurlijk "ik hoef mezelf niet te bewijzen" ;)
Het gaat over schakelen ,niet over racen,lees eerst eens jammerkont
 
Fijne toevoeging weer op dit forum van wereldvrede. :+
Leuke vrije tijdsbesteding. _O-
 
Misschien is het een slim idee om een soort sticky thread te maken? "algemeen advies eerste motor".
De zaken van consensus kunnen we dan algemeen aangeven, de zienswijzen een stukje uiteen zetten.

Dan kunnen de starters dat eens rustig doornemen, en is er al een bepaald basisniveau aan kennis. Dat voorkomt dat er hele algemene vragen gesteld worden.

Ik weet niet of iemand die site van de luie motorfiets kent? Dat is echt heel mooi opgezet. Die raad ik iedereen aan, kunnen we misschien ook mee samenwerken als forum?
 
Mijn eerste motor is mijn huidige Ducati 748. Van lesmotor (Yamaha xj6n) op deze overstappen: ik schrok me de tering. Heb hem eigenlijk ook gekocht omdat ik 'm zo mooi vind. Het rijden went vanzelf.

Moraal van het verhaal: Ik had ook een yamaha mt-07 of xj6n kunnen kopen, maar dan zat ik alleen maar te denken "Had ik toch maar n Duc genomen". Motorrijden is voor mij een passie ritje op de zondagmiddag, en dan wil ik ook op m'n passie stappen.
 
Misschien is het een slim idee om een soort sticky thread te maken? "algemeen advies eerste motor".
De zaken van consensus kunnen we dan algemeen aangeven, de zienswijzen een stukje uiteen zetten.

Dan kunnen de starters dat eens rustig doornemen, en is er al een bepaald basisniveau aan kennis. Dat voorkomt dat er hele algemene vragen gesteld worden.

Ik weet niet of iemand die site van de luie motorfiets kent? Dat is echt heel mooi opgezet. Die raad ik iedereen aan, kunnen we misschien ook mee samenwerken als forum?
Weet niet of dat veel zin heeft. Staat dan gewoon in dat er mensen zijn die denken dat je een geodkoop barrel moet kopen omdat je hem toch een keer laat vallen en dat er mesnen zijn die zeggen dat dat weer onzin is. en vervolgens kom je uit op een discussie over circuit rijden _O-
 
Ik les op een 4 cilinder en vind deze een beetje tam, heb gehoord dat 2 en 3 cilinders veel koppel hebben dus in theorie zou dit perfect moeten zijn.
Als je voor koppel gaat moet je een elektrische motor kopen. Energica, Zero, Livewire.
 
Weet niet of dat veel zin heeft. Staat dan gewoon in dat er mensen zijn die denken dat je een geodkoop barrel moet kopen omdat je hem toch een keer laat vallen en dat er mesnen zijn die zeggen dat dat weer onzin is. en vervolgens kom je uit op een discussie over circuit rijden _O-
Ik denk dat je door een overzichtelijke sticky post juist enorm veel van dit offtopic geouwehoer kunt besparen.

Je krijgt dan mensen die concrete vragen gaan stellen omdat er wat basiskennis is.
Want algemene vragen, leiden tot algemene antwoorden en t nodige offtopic..
 
Dit blijft een eeuwige discussie... vaak roept men, ga voor een goedkope beginners fiets... niet teveel vermogen... je moet alles nog leren...

Op zich zit daar wel een vorm van waarheid in... en van de andere kant, het verstand zit in je rechterhand.

Ik ben begonnen op een oud barrel, een XJ750 seca .... 750cc 4-in-lijn ... als beginners fiets zat daar uiteindelijk meer dan genoeg vermogen in. Je moet bij iedere motorfiets de kenmerken eerst ontdekken / verkennen. Dan blijkt er ineens veel meer in te zitten, dan je als beginnende bestuurder verwacht.
Met die fiets ben ik binnen een jaar aangereden. Theoretisch gezien niet mijn fout, wellicht met meer km ervaring dan destijds waarschijnlijk nog wel kunnen voorkomen... al was het meer dan 20 jaar geleden natuurlijk moeilijk om het rijgedrag van Golf GTI bestuurders met petjes in te schatten... arme joch stond maar te jammeren bij z'n golfje, terwijl ik niet onder de motor vandaan kon komen _O- |(... gelukkig lukte dat met de hulp van omstanders wel.

Vervolgens heeft het meer dan 15 jaar geduurd voordat ik zelf op m'n smoel ben gegaan ... dit keer door olie op het wegdek... nog steeds jammer dat ik de beveiligingscamerabeelden die de glijpartij hadden geregistreerd niet mocht kopieren :+ ... best een raar iets, jezelf onderuit zien gaan. Dit was overigens op een VMX1200 ... een 1200cc V4.

Inmiddels rij ik op een Triumph bobber black... 1200HT blok, een 1200cc 2-in-lijn.

Alle drie motoren met een totaal verschillend vermogen, toerenbereik en koppel... ofwel totaal verschillende karakters...
XJ750: 82pk @ 9000 rpm (koppel weet ik niet)
VMX1200: 140pk @ 8000 rpm / 116Nm @ 7500rpm
Bobber: 77pk @ 6100rpm / 106Nm @ 4000rpm

Uiteindelijk geniet ik het meeste van de Bobber... heeft in verhouding veel trekkracht onderin... max snelheid rond de 160 / 170 of zo... *wordt ouder, snelheid boeit me niet meer)...
De vmax was een fun bike... waar ik op heb leren anticiperen... wat een schijtremmerij... inmiddels heb ik dat allemaal wel aangepast door staal-flex remleidingen en andere remklauwen...
Maar al met al heb ik het leren rijden op de eerste... de XJ ... daarop heb ik een paar jaar woon-werk gereden... er achter gekomen dat te snel terugschakelen op een cardan-fiets een schrikmoment op kan leveren... leren uitwijken... leren verkeerdeelnemen... uiteindelijk leren anticiperen.

Maar het moraal van het verhaal: ik heb genoten op alle 3 ... kun je ook zien in 20+ jaar maar 2 motoren is voor velen weinig... en die laatste 2 heb ik nog steeds... (theoretisch de xj ook nog, maar als hoopje schroot :X... meeste onderdelen zijn verkocht) ...

Mijn advies: ga proefrijden... kijk naar je portemonnee... welke motor dan ook, je moet hem / haar leren kennen... dus dosseer met je rechterhand en stap wat mij betreft op een 200pk fiets. Wellicht ga je de eerste 25 jaar nooit onderuit... en wie weet binnen een week.

Onthoud alleen, er zijn 2 soorten motorrijders... de genen die al gevallen zijn... en de genen die nog moeten vallen ;-)
 
Weet niet of dat veel zin heeft. Staat dan gewoon in dat er mensen zijn die denken dat je een geodkoop barrel moet kopen omdat je hem toch een keer laat vallen en dat er mesnen zijn die zeggen dat dat weer onzin is. en vervolgens kom je uit op een discussie over circuit rijden _O-
Ik denk dat we met zn alle maar over 1 ding eens kunnen zijn; ga eerst eens een stukkie rijden.

Maar om daar nou een sticky topic over aan te maken :/
 
Het gaat over schakelen ,niet over racen,lees eerst eens jammerkont
lees nog eens terug waar je op reageerde.....

Dus als ik reageer dat je een sneue opmerking maakt naar iemand die iets presteert, wat je zelf niet durft/mag waarvoor je je zelf niet hoeft te bewijzen, ben ik een jammerkont..... _O-
 
Als je 60km/u in zes rijd,kan je niet rijden arme motor
Wat is het probleem? De handleiding van mijn motor geeft aan dat ik bij ongeveer 60km/h door 'moet' schakelen naar 6. Dat zou het meest energie-zuinig zijn. (30 in zn 3, 40 in zn 4, 50 in zn 5, 60 in zn 6 en harder mag je niet:+) Oke, dat laatste staat er niet bij..
 
Wat is het probleem? De handleiding van mijn motor geeft aan dat ik bij ongeveer 60km/h door 'moet' schakelen naar 6. Dat zou het meest energie-zuinig zijn. (30 in zn 3, 40 in zn 4, 50 in zn 5, 60 in zn 6 en harder mag je niet:+) Oke, dat laatste staat er niet bij..
Lekker blijven doen ,wordt je motor lekker lui van,kan je zeggen als je hem verkoopt is van een oud vrouwtje geweest
 
Lekker blijven doen ,wordt je motor lekker lui van,kan je zeggen als je hem verkoopt is van een oud vrouwtje geweest
Geloof je dat echt? Wat wordt er dan precies lui? De cilinder wanden? De kleppen? De bougies? Of de injectie?

Alleen als er dingen aankoeken in je zuigers (of in de uitlaat van je tweetakt) heeft het volgens mij zin om hoogtoerig de zaak een keer flink heet te laten worden. Maar da's vooral een jaren 70 probleem imho.

Met een motor met in de 30 pk, rij ik gerust 60 in zijn zesde. Zelfs met zijspan eraan.
Als ik dan door wil trekken naar 100 ofzo, doe ik dat wel in de vierde. En ook als het 140 tegen de wind in gaat zou ik zo maar voor de vijfde kunnen kiezen in plaats van de zesde, omdat ik weet dat de motor dan langer heel blijft. Dan praat ik wel over een fiets met 100cc per cilinder en een korte slag.
 
Geloof je dat echt? Wat wordt er dan precies lui? De cilinder wanden? De kleppen? De bougies? Of de injectie?

Alleen als er dingen aankoeken in je zuigers (of in de uitlaat van je tweetakt) heeft het volgens mij zin om hoogtoerig de zaak een keer flink heet te laten worden. Maar da's vooral een jaren 70 probleem imho.

Met een motor met in de 30 pk, rij ik gerust 60 in zijn zesde. Zelfs met zijspan eraan.
Als ik dan door wil trekken naar 100 ofzo, doe ik dat wel in de vierde. En ook als het 140 tegen de wind in gaat zou ik zo maar voor de vijfde kunnen kiezen in plaats van de zesde, omdat ik weet dat de motor dan langer heel blijft. Dan praat ik wel over een fiets met 100cc per cilinder en een korte slag.
Ik zou zeker zo lekker blijven trutten,als je dat goed bevalt.
 
Wat is het probleem? De handleiding van mijn motor geeft aan dat ik bij ongeveer 60km/h door 'moet' schakelen naar 6. Dat zou het meest energie-zuinig zijn. (30 in zn 3, 40 in zn 4, 50 in zn 5, 60 in zn 6 en harder mag je niet:+) Oke, dat laatste staat er niet bij..

Rijd je echt zo of zit je te trollen?

Ik kan mij dat echt niet voorstellen. Het rijdt beroerd, is sloom en het geeft geen 'motorgevoel'.
Als ik door de stad rij kom ik niet hoger dan 2-3 maximaal, maar het liefst 1. Het is toch heerlijk om in een goed toerengebied te zitten waar je bij één juin aan de gashendel het voorwiel laat liften.
 
Rijd je echt zo of zit je te trollen?

Ik kan mij dat echt niet voorstellen. Het rijdt beroerd, is sloom en het geeft geen 'motorgevoel'.
Als ik door de stad rij kom ik niet hoger dan 2-3 maximaal, maar het liefst 1. Het is toch heerlijk om in een goed toerengebied te zitten waar je bij één juin aan de gashendel het voorwiel laat liften.
Eindelijk iemand die het snapt
 
Rijd je echt zo of zit je te trollen?

Ik kan mij dat echt niet voorstellen. Het rijdt beroerd, is sloom en het geeft geen 'motorgevoel'.
Als ik door de stad rij kom ik niet hoger dan 2-3 maximaal, maar het liefst 1. Het is toch heerlijk om in een goed toerengebied te zitten waar je bij één juin aan de gashendel het voorwiel laat liften.
Bij een mooie bochtige weg zekers. Op circuit ook vast wel. :Y
Tussen de woonhuizen rechtdoor, nope. :N

En niet omdat 'oe wat gevaarlijk' of 'oe wat een overlast'.
Maar eventueel tussen ander verkeer en gewoon saai rechtdoor met lage snelheid vind ik het zenuwachtig gedoe om de hele tijd in het 'ideale' toeren gebied te rijden.
Ik anticipeer wel en heb lang en breed terug geschakeld als ik een keer acceleratie nodig heb.

Wat betreft ontopic.
Ik denk ook dat het 'tamme' door de topic starter verkeerd wordt ingeschat. Al eens met vol gas doorgetrokken tot tegen het rode gebied?
Driecilinder motoren staan wel bekend om wat ze noemen smeuïg te rijden. Dus een testrit en goed laten informeren en dan lekker kopen wat je wilt.
Ze kunnen hem jatten. Je kunt uit de bocht vliegen. En nog meer vervelende dingen kunnen gebeuren. Een hebbeding wordt sneller gejat. Een PK kanon, ga je makkelijker harder op uit de bocht. Maar uiteindelijk bepaal je zelf.
 
Lekker blijven doen ,wordt je motor lekker lui van,kan je zeggen als je hem verkoopt is van een oud vrouwtje geweest

Rijd je echt zo of zit je te trollen?

Ik kan mij dat echt niet voorstellen. Het rijdt beroerd, is sloom en het geeft geen 'motorgevoel'.
Als ik door de stad rij kom ik niet hoger dan 2-3 maximaal, maar het liefst 1. Het is toch heerlijk om in een goed toerengebied te zitten waar je bij één juin aan de gashendel het voorwiel laat liften.

Nee ik zit niet te trollen, dat staat echt in de handleiding. Het gaat dan over zuinig omgaan met de benzine.
En wat is er nu mis mee om in de bebouwde kom bijvoorbeeld even een hogere versnelling te pakken zodat je wat stiller bent?
Dat wil niet zeggen dat ik echt bij iedere 10 km/h een versnelling opschakel en nooit harder dan 60 ga.

(Dat het in de handleiding staat wil niet zeggen dat ik ook daadwerkelijk zo rij)
 
Rijd je echt zo of zit je te trollen?

Ik kan mij dat echt niet voorstellen. Het rijdt beroerd, is sloom en het geeft geen 'motorgevoel'.
Als ik door de stad rij kom ik niet hoger dan 2-3 maximaal, maar het liefst 1. Het is toch heerlijk om in een goed toerengebied te zitten waar je bij één juin aan de gashendel het voorwiel laat liften.
Ik kom er bij twee van mijn drie motorfietsen toch echt wel vaker in vier, vijf dan twee, drie en met een warm blok heel soms zes.
Als je contant rijdt dan vind ik dat gewoon fijner ipv een nerveuze motor, en bij koude motor en subtiele gashand kan je hem lekker warmrijden zonder hem thermisch af te knijpen.
En terugschakelen gaat razendsnel, je kijkt ook nog eens ver voor je uit als het goed is. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan