Beginners Naked Bike

zup-kla

Die hard MF'er
12 sep 2021
426
847
Hallo,

Ik hoop eind van dit jaar in het bezit te zijn van rijbewijs A.
En ik denk dat ik wil beginnen met een naked bike. Zat zelf te denken aan een CB500, aangezien ik daar ook op les. Maar ik weet het niet.

Ik ben 190cm lang.
Ik heb rond de €2000,- te besteden en wil ook niet veel meer uitgeven aan m’n eerste motor. Ondertussen wil ik gaan sparen voor wat beters en mooier. Maar dan wel met meer rij ervaring.

Hebben jullie advies?
 
Ik ben bang voor je dat je vraag hier een beetje weg gaat vallen. Je kan hem beter stellen in Het algemene deel.
Er zijn alleen wel al heel veel “eerste motor” topics. Misschien kom je ook wat verder als je de zoek functie gebruikt?

Verder zal de meest voorkomende tip zijn: proefrijden! Veel op marktplaats en Hier in de te koop hoek kijken wat je mooi vind of voor jouw doel praktisch is.
 
Thnx voor je reactie.
Had al even wat gezocht. Maar specifiek met lengte en budget niets echt iets in gelijkenis kunnen vinden.

Kan een moderator mijn topic mss verplaatsen?
 
Ik ben 11 jaar geleden met 1,87 meter lengte begonnen op een honda sevenfifty. Deels omdat ik de yamaha xjr1300 te duur vond. Ik had toen ook gelest op een cb500.

db
 
Deze Honda lijkt me een prima optie. Misschien vind je een Kawasaki z650 ook wel leuk bijvoorbeeld?

Het is slim om met een eenvoudige naked bike te beginnen en na een paar jaar weet je door je ontwikkelingen als motorrijder pas wat je echt wil.

Ik ben begonnen met een naked bike met de insteek dat ik een supersport zou gaan rijden zodra ik daar voor de skills had....

Na vele kilometers relaxed toeren kwam ik tot de conclusie dat ik liever een adventure bike heb, vanwege de praktische inzetbaarheid onder alle omstandigheden.

Het allerbelangrijkste is dat je zorgt dat je met een goed motorpak en helm start! Bespaar daar niet op.

Een briljante site om heel veel te leren als beginnende motorrijder is de luie motorfiets.
 
Sv650n is inderdaad een leuke twin welke best wel een hoge fun factor heeft!
Honda Cb600f hornet is ook wel te vinden in jouw prijsklasse.
Suzuki bandit gsf600 of gsf650.
Iets boven budget Suzuki GSR 600 of Yamaha FZ6n.

En zo zijn er vast nog een aantal!

Rijdt allemaal om en nabij wel hetzelfde (behalve de SV650)

Kijk wat je er leuk uitvindt zien.. en belangrijker.. rij er even proef met een aantal!
 
Honda Trans Alp ideaal voor langere personen,betrouwbaar en goede wegligging,is
niet echt een naked maar een klein kuipje is ook wel fijn.
 
Een CBF500 met ABS lijkt me ideaal! (Heb er zelf ook een...) 😉

Tweecilinder met een fijn motorkarakter, genoeg koppel en bullet-proof! Kunnen met gemak een ton en meer lopen.
 
Word je hitsig van een cb500 of cbf500?

Of rijd je motor wegens kostenbesparting o.i.d.?

Als je voor plezier motor rijdt, zou ik toch ook iets willen wat ik leuk vind. Niet te blind staan op 'ik moet een lelijk klein (oud) barrel om zogenaamd vaardigheden op te doen'. Dat 'iedereen valt een keer' hoeft helemaal niet in het begin te gebeuren, als je enigszins een normaal/voorzichtig type bent. En 'hem laten omvallen van de standaard' slaat ook nergens op, dan ben je gewoon een sufferd die dag en dat heeft ook weinig met met beginner zijn te maken. Of gooien lessers regelmatig hun motor van de jiffy af?
 
Word je hitsig van een cb500 of cbf500?

Of rijd je motor wegens kostenbesparting o.i.d.?

Als je voor plezier motor rijdt, zou ik toch ook iets willen wat ik leuk vind. Niet te blind staan op 'ik moet een lelijk klein (oud) barrel om zogenaamd vaardigheden op te doen'. Dat 'iedereen valt een keer' hoeft helemaal niet in het begin te gebeuren, als je enigszins een normaal/voorzichtig type bent. En 'hem laten omvallen van de standaard' slaat ook nergens op, dan ben je gewoon een sufferd die dag en dat heeft ook weinig met met beginner zijn te maken. Of gooien lessers regelmatig hun motor van de jiffy af?
Een nakedbike is eigenlijk een mooi middenpunt om eens te proberen welke richting je uiteindelijk op wilt met het motorrijden.
Een goedkope courante motor is ook weer makkelijker terug op de markt te schuiven.

Ik heb met mijn eerste auto en motor wel wat lesjes geleerd. Die zou ik liever niet met mijn toenmalige droommotor gemaakt hebben. Dan had ik destijds een dikke panigale 1299 gesloopt ben ik bang.

Daarnaast geeft de topic starter aan dat het budget beperkt is tot 2000 euro. Dat is genoeg geld om een motor te kopen maar geen droommachine.
 
Een nakedbike is eigenlijk een mooi middenpunt om eens te proberen welke richting je uiteindelijk op wilt met het motorrijden.
Een goedkope courante motor is ook weer makkelijker terug op de markt te schuiven.

Ik heb met mijn eerste auto en motor wel wat lesjes geleerd. Die zou ik liever niet met mijn toenmalige droommotor gemaakt hebben. Dan had ik destijds een dikke panigale 1299 gesloopt ben ik bang.

Daarnaast geeft de topic starter aan dat het budget beperkt is tot 2000 euro. Dat is genoeg geld om een motor te kopen maar geen droommachine.
Klopt, maar de wereld is groter dan een trapfiets met benzinemotor.

Voor dat bedrag koop je ook een sportfiets uit de jaren '90, mocht je een sportmodel mooi vinden. Ook die verkoop je een jaar later weer voor dezelfde prijs als het niet bevalt. Dat is heel wat anders dan het state-of-the-art topmodel van het exclusieve ducati aan te raden he?

Ik geef alleen aan, beperk je niet tot een 100% verstandige aankoop, omdat je licht/klein/goedkoop/bagger 'moet' beginnen. Je kunt ook toelaten wat je leuk of mooi vindt, ook voor dat bedrag. Daarom vraag ik: rijd je motor voor de kosten/omdat de vrouw de baas is en de auto mee neemt? Of rijd je motor omdat het je hobby/passie is? In het laatste geval niet 2-3 jaar gaan rijden wat je helemaal niet leuk of mooi vindt, maar omdat het o zo verstandig is.

Een cb500 koppel genoeg? t.o.v wat? om vooruit te komen? ja dat wel.. Om plezier te maken? Zullen de meningen over verdeeld zijn.
Bullet proof blok? haalt makkelijk een ton? Welke productiefiets haalt niet makkelijk een ton dan? Uitgezonderd van 1 of 2 rampmodellen uit het jaar kruik.
 
We hebben 2 auto’s en dat blijft voorlopig ook zo. Motorrijden is straks meer vanuit de hobby en als het weer het toelaat ook woon- werkverkeer.
Het klopt dat ik mij nog verder moet gaan oriënteren op wat bij mij past.
Het in de wind rijden vind ik tot nu toe nog niet zo’n dingetje.
 
Als je zo,n CB500 waar je op gelest heb wel prettig vond rijden waarom niet daar voor gaan,
vermogen genoeg en ze zijn licht en wendbaar,het is zoals je zegt toch maar om rijervaring op te doen,
en dan wil je geen motor die zwaar en moeilijker onder controle te houden is,
ook zijn ze vrij goedkoop in onderhoud dus dat maakt het sparen voor wat leukers ook makkelijker.
En wil je toch wat sportiever dan zou iets in de 600-650cc klasse ook te overwegen zijn.
 
Hallo,

Ik hoop eind van dit jaar in het bezit te zijn van rijbewijs A.
En ik denk dat ik wil beginnen met een naked bike. Zat zelf te denken aan een CB500, aangezien ik daar ook op les. Maar ik weet het niet.

Ik ben 190cm lang.
Ik heb rond de €2000,- te besteden en wil ook niet veel meer uitgeven aan m’n eerste motor. Ondertussen wil ik gaan sparen voor wat beters en mooier. Maar dan wel met meer rij ervaring.

Hebben jullie advies?
super duke 1290 R
 
Bandit 600? (de 650 is denk ik niet voor die prijs te vinden)
Was mijn 2e motor, heeft me nooit verrast met plotseling vermogen, oerbetrouwbaar en heb er ruim 7 jaar mee gedaan.
Snel genoeg in elk geval ;)
 
Bandit 600? (de 650 is denk ik niet voor die prijs te vinden)
Was mijn 2e motor, heeft me nooit verrast met plotseling vermogen, oerbetrouwbaar en heb er ruim 7 jaar mee gedaan.
Snel genoeg in elk geval ;)
Ja een Bandit 600 had ik ook als 2e motor superfijn ding! En die blokjes zijn best degelijk volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan