Beginners vraagjes over A1 rijbewijs

Mark_vP

Rookie
19 mrt 2015
1
0
Amstelveen
Hey mensen,

Ik zou graag een A1 motor rijbewijs willen halen met mijn 18e, maar nu heb ik enkele vraagjes over de motoren zelf.

1. Wat is de snelste motor die is toegewezen aan dit type rijbewijs?
2. Ik weet dat er 2 takt motoren zijn met 125cc, maar meer dan 11Kw hebben. Is het legaal om deze te berijden met een A1 rijbewijs?
3. Heeft het opvoeren van een motor die is toegewezen aan een A1 rijbwijs zin? Ik heb hier namelijk verschillende meningen over gelezen.
4. Zover zit ik zit te denken om een yamaha r125 aan te schaffen als er geen 2 takt motoren beschikbaar zijn, maar natuurlijk wil ik wel een motor die een beetje hard klinkt. Heeft deze motor al een harde uitlaat, zo niet welke uitlaat klinkt het hardst voor deze motor?

Alvast bedankt,
Mark :)
 
hoi,

1 ik denk de yamaha yzf r125.
2 2 taks hebben teveel KW, en een begrensde zal niet harder gaan als een r125. (tevens bijna niet mogelijk om zon ding op 11kw te krijgen)
3. opvoeren heeft niet echt zin, je zal het niet gaan merken met een 4tak 125cc blokje.
4. originele uitlaat yzf r125 is net een stofzuiger, akra klinkt zeer goed is wel prijzig.

groetjes luke

(dit zijn mijn meningen en ervaringen) zullen vast verschillen met anderen mensen hier.
 
Welkom Mark!

1. 2 Takt: Aprillia Rs125/Cagiva Mito zullen allebei rond de 150/160 op de teller lopen maar zijn officieel geen A1 motoren
4 Takt: Yamaha YZF 125/Aprilia RS4 misschien max. ergens rond de 125/130.

In theorie zal elke 125cc 4 takt wel even hard gaan omdat ze allemaal aan de 15pk zitten dus om echt te zeggen welke het snelste is ligt voornamelijk aan het gewicht van de motor/rijder.

2. Sommige 2 takters staan als 11kw opgegeven op het kentekenbewijs, als deze dat in werkelijkheid ook is mag je er met A1 rijbewijs op rijden.
Maar meestal worden deze gewoon ontgrensd zodat ze weer vol vermogen zijn, officieel mag je hier dus niet op rijden maar omdat het op je kenteken staat kan de politie bij een aanhouding weinig doen.
Zodra jij jezelf of iemand anders in de prak rijd en je verzekering komt erachter dat jou motor niet meer begrensd is op 11kw heb je wel een probleem en zullen zij niks meer uitkeren.
Eigenlijk hetzelfde wat iedereen met brommers doet maar waar je de grens legt wat te ver gaat is dan weer aan jou.

3. Nee.
Eigenlijk zelfde verhaal van vorige vraag maar ook dat het je een beste bak geld gaat kosten en het resultaat niet heel veel zal opleveren.

4. Standaard 125cc'ers klinken allemaal heel tam, er zijn genoeg herriepijpen voor te krijgen maar deze zijn het geld naar mijn mening ook niet waard..
Kwa uiterlijk lijkt het wel stoer maar het ziet er alsnog niet uit als jij met zo'n blérpijp voor het stoplicht als een natte krant weg trekt...


Mijn persoonlijke advies is om gewoon een leuke motor te kopen om die 2 jaar A1 door te komen en door te sparen voor je A2 rijbewijs zodat je dat een fatsoenlijke fiets kan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Een lawaaiierige uitlaat trekt alleen maar de aandacht van de Politie. En omdat er geen e-keurmerk op zit mag je dan meteen 370 euro dokken. Tis maar dat je het weet. ;)
 
Een lawaaiierige uitlaat trekt alleen maar de aandacht van de Politie. En omdat er geen e-keurmerk op zit mag je dan meteen 370 euro dokken. Tis maar dat je het weet. ;)

meeste uitlaten hebben wel e keur, alleen zonder db killer niet :P
ik heb met mijn hyosung nog nooit gezeik gehad met de open uitlaat.
ook niet bij alchohol controles of toen ik langs de kant gezet ben.
 
1.
Als het gaat om snel als in topsnelheid en maximumvermogen dan is een 2 takt de beste keus.
Maar ik heb twee 2takt motors gehad en de 4takt motors (Yamaha's) die ik nu heb vind ik veel fijner en leuker rijden.
2.
Je mag niet op een motor met meer dan 11kW (zoals een ontgrensde 2takt) rijden, er zit geen grote pakkans op, maar wel een groot risico in het geval van een ongeval.
3.
Ik zou niet aan opvoeren beginnen, het kost veel meer dan wat het voor mij oplevert.
4.
Origineel ligt er een stille uitlaat onder de YZF, maar er zijn veel aftermarket uitlaatjes te koop.
Om het meeste geluid eruit te krijgen zou ik opzoek gaan naar een 'volle' uitlaat, zodat ook de katalysator er tussenuit is.

Verder kan ik je een YZF-R125 alleen maar aanraden, ik heb er erg veel plezier mee!
 
Laatst bewerkt:
2. Sommige 2 takters staan als 11kw opgegeven op het kentekenbewijs, als deze dat in werkelijkheid ook is mag je er met A1 rijbewijs op rijden.

Mits deze ook niet boven de 0,1kW per kilo komen. De motor mag dus ook niet lichter zijn dan 110kg, ook heeft hij maar 11kW. Met name een 2 takt enduro kan best onder de 110kg wegen, maar dit is dus niet toegestaan met A1.
 
waarom zegt iedereen 2tak... hij vraagt een motor die het snelste is die hij daadwerkelijk mag, een begrensde 11kw 2 tak lijkt met nog vervelender als een 11kw 4tak.
 
Nou, mijn zoon heeft een Honda NSR 125 gekocht met 11 kw en ik moet zeggen dat dat heel prettig rijdt. Nou ben ik mijn motorloopbaan gestart met een Kawa 400 tweetakt, dus het is wel een beetje een gekleurde bril waar ik door kijk. O-) Dit ding haalt onder alle omstandigheden 100 km (2x 85 kilo erop en windkracht 8 tegen). Zijn lesmotor komt tegen de wind niet verder dan 85. Heel vervelend met 50 tonners in je rug op de snelweg. Deze draait 10.000 in zijn drie, maar je kunt dus altijd de vrachtwagens voor blijven. Met het windje in de rug heb ik 130 aangetikt. Voor deze oude man is het geen zithouding, maar het fietsje heeft mijn hart gestolen :Y En als hij naar A2 gaat, hoeft hij niet persé een andere motor te kopen. Dan halen we de begrenzer eruit en loopt hij 155 met 22 pk. Of een sportblok in Duitsland kopen met 29 pk... *O* :9 :9
 
Laatst bewerkt:
Nou, mijn zoon heeft een Honda NSR 125 gekocht met 11 kw en ik moet zeggen dat dat heel prettig rijdt. Nou ben ik mijn motorloopbaan gestart met een Kawa 400 tweetakt, dus het is wel een beetje een gekleurde bril waar ik door kijk. O-) Dit ding haalt onder alle omstandigheden 100 km (2x 85 kilo erop en windkracht 8 tegen). Zijn lesmotor komt tegen de wind niet verder dan 85. Heel vervelend met 50 tonners in je rug op de snelweg. Deze draait 10.000 in zijn drie, maar je kunt dus altijd de vrachtwagens voor blijven. Met het windje in de rug heb ik 130 aangetikt. Voor deze oude man is het geen zithouding, maar het fietsje heeft mijn hart gestolen :Y En als hij naar A2 gaat, hoeft hij niet persé een andere motor te kopen. Dan halen we de begrenzer eruit en loopt hij 155 met 22 pk. Of een sportblok in Duitsland kopen met 29 pk... *O* :9 :9

dankje voor je ervaring, daar was ik wel nieuwsgierig naar een begrensde 11kw. 2tak
 
Tot 80/90 hoef ik met de NSR nauwelijks iets in te leveren t.o.v. mijn normale rijstijl met mijn K75. Tussen 80 en 100 gaat het moeizamer, inhalen op de provinciale weg moet je dan wel goed plannen en de toerenteller moet verticaal wijzen :9~ :) Met de zwakke wind van vandaag draait hij op de snelweg lekker mee met 120. Met een beetje geluk pers je er nog wat meer uit. Het ding stuurt onwaarschijnlijk scherp. Draaien met je oogballen is genoeg om hem de hoek om te gooien. Remmen doe je met je vingertoppen. De achterrem stelt weinig voor. Standaard vering en demping vind ik verrassend goed.

Rijden in Duitsland/Frankrijk moet een feest zijn. Dat gaan we uitvinden deze zomer. :Y
 
Laatst bewerkt:
Nee, een begrensde 2takt is langsamer dan 4takt. Maar een begrensde 2takt rijdt sowieso belabberd vergeleken met een 4takt (met injectie). En het verbruik van een 2 takt is ook zeker geen voordeel.
Ik raad de mensen die een begrensde 2takt rijden aan om een keer op een goede 4takt motor te stappen, dan ben je die 2takt redelijk snel vergeten.
 
Nee, een begrensde 2takt is langsamer dan 4takt. Maar een begrensde 2takt rijdt sowieso belabberd vergeleken met een 4takt (met injectie). En het verbruik van een 2 takt is ook zeker geen voordeel.
Ik raad de mensen die een begrensde 2takt rijden aan om een keer op een goede 4takt motor te stappen, dan ben je die 2takt redelijk snel vergeten.

nee want meestal gaat het bij 2 tak rijders meer om het 2tak principe,
you like it or you hate it.
 
Dat principe valt grotendeels weg bij het begrenzen, de motor komt dan nauwelijks in de powerband.
In ontgrensde toestand is er wél iets positiefs over 2takt te zeggen.
 
Nee, een begrensde 2takt is langsamer dan 4takt. Maar een begrensde 2takt rijdt sowieso belabberd vergeleken met een 4takt (met injectie). En het verbruik van een 2 takt is ook zeker geen voordeel.
Ik raad de mensen die een begrensde 2takt rijden aan om een keer op een goede 4takt motor te stappen, dan ben je die 2takt redelijk snel vergeten.

Zoek eens een CBR 125 voor 1000.- in een goede staat van onderhoud, als 18 jarige. Die zijn er niet. 1800 is meestal de bodemprijs voor een machine van 10 jaar oud met 30K op de klok. Een YBR 125 is een bromfiets. Ziet er zo uit en zit ook zo. Een XT 125 haalt de honderd nauwelijks. En buiten alle logische en economische redenaties: Rijden op een tweetakt: Daar moet je gewoon lol in hebben. :)
 
Een oudere CBR van voor 2011 is ook een bromfiets, qua looks. Prestaties zijn wel beter. Ik ben het met je eens dat ze 2e hands te duur zijn. Nieuw waren ze net geen 3000 eur. Bedrijven denken goud in handen te hebben en vragen hoge prijzen. Ze vergeten alleen dat A1 niet lekker loopt en de verkopen erg laag zijn van A1-motoren. Een CBR125 van 10 jaar oud mag max 1000 euro kosten.

Zelfs mijn anderhalf jaar oude 125cc, bijna nieuw, wil niet weg voor 999 euro. A1 loopt gewoon totaal niet en dat is niet vreemd. Blijft een rare regel en in Nederland weten ze niet waar ze over lullen.
 
Een oudere CBR van voor 2011 is ook een bromfiets, qua looks. Prestaties zijn wel beter. Ik ben het met je eens dat ze 2e hands te duur zijn. Nieuw waren ze net geen 3000 eur. Bedrijven denken goud in handen te hebben en vragen hoge prijzen. Ze vergeten alleen dat A1 niet lekker loopt en de verkopen erg laag zijn van A1-motoren. Een CBR125 van 10 jaar oud mag max 1000 euro kosten.

Zelfs mijn anderhalf jaar oude 125cc, bijna nieuw, wil niet weg voor 999 euro. A1 loopt gewoon totaal niet en dat is niet vreemd. Blijft een rare regel en in Nederland weten ze niet waar ze over lullen.

Hoor van meerdere mensen dat ze A1 hebben gehaald, en nu 2 jaar wachten tot ze op mogen voor A2.. dus ze kopen gewoon geen A1 motor.
 
Hoor van meerdere mensen dat ze A1 hebben gehaald, en nu 2 jaar wachten tot ze op mogen voor A2.. dus ze kopen gewoon geen A1 motor.

Dan ben je dom bezig... ze moeten ook opnieuw examen doen. Of hebben ze A1 gehaald toen je niet direct kon instromen nog?
 
Terug
Bovenaan Onderaan