Beginners vragen mbt 25KW motor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
Hallo,

Dit is mijn tweede post op het forum en heb me ook voorgesteld in een ander topic :)
Ik ben net 20 geworden (begin februari) en wil erg graag motor gaan rijden vooral nu het langzaam lekker weer begint te worden. Dus het lijkt me ideaal om te beginnen met lessen :). Omdat ik nog geen 21 ben zit ik dan vervolgens 2 jaar vast aan de 25KW regel.
Ik zou graag een racer willen gaan rijden. Welke weet ik nog niet precies omdat ik net pas twee dagen een beetje aan het rond ben aan kijken op Internet. Ik kwam al een CBR tegen en een aantal Kawasaki's. Maar nu zit ik met een paar vraagjes.

Is rijden op een 25KW vol te houden?
Dus lopen deze motors een beetje of is het het net niet?
Ik wil natuurlijk wel een beetje gas kunnen geven en niet op de snelweg net de 120km/u kunnen halen.

Als ik dadelijk mijn 25KW periode erop heb zitten kan ik dan de begrensing er gewoon uit laten halen? Na het doorgeven bij de verzekering neem ik aan.

Wat is een redelijke motor op dit bij te doen?
 
neem aan dat je cbr600 en zx6r bedoelt.

Ja, die dingen lopen wel hoor. 0-100 ben je sowieso sneller dan zo'n beetje alle auto's en trekt lekker door tot 140. daarboven wordt het minder en kruipt ie naar de 170. dat is bij zo'n beetje alle 600cc'ers die terug gevoerd zijn wel het zelfde.

Na 2 jaar trek je de begrenzing er uit en mag je full power. deze datum staat al aangegeven op je rijbewijs als je 25kw papier hebt gehaald.

Belangrijker is de vraag wanneer je 21 wordt. want wil je 2 jaar 25 kw rijden of liever een half jaartje je poep op houden, door sparen en dan op je 21e gelijk volvermogen? want als je voor je 21e verjaardag afrijd, MOET je 2 jaar 25kw. ookal is het een week voor je 21e verjaardag.
 
...
Belangrijker is de vraag wanneer je 21 wordt. want wil je 2 jaar 25 kw rijden of liever een half jaartje je poep op houden, door sparen en dan op je 21e gelijk volvermogen? want als je voor je 21e verjaardag afrijd, MOET je 2 jaar 25kw. ookal is het een week voor je 21e verjaardag.

2-februari volgens zijn profiel. Dat duurt dus helaas nog wel even. Maar dan heb je wel veel meer keus uit motoren...

Ik zou zelf gewoon gaan lessen en kijken wanneer je examen ongeveer valt. Als je dat dan nog een paar maanden moet rekken dan moet dat maar.

Al gekeken naar de 4-cyl. 400cc racers? ZXR400, CB1, gsx400f, etc. Die lijken me ideaal.
 
2-februari volgens zijn profiel. Dat duurt dus helaas nog wel even. Maar dan heb je wel veel meer keus uit motoren...

Ik zou zelf gewoon gaan lessen en kijken wanneer je examen ongeveer valt. Als je dat dan nog een paar maanden moet rekken dan moet dat maar.

Al gekeken naar de 4-cyl. 400cc racers? ZXR400, CB1, gsx400f, etc. Die lijken me ideaal.

Dan zou ik gewoon gaan lessen en zo snel mogelijk halen. dan rij je één jaartje langer op 25kw. maar ach, je rijdt! en dat kunnen mensen die een jaar wachten niet zeggen.

zxr400 heb ik ook aan zitten denken, erg leuk, licht en (vaak) goedkoper. op 25kw soms nog sneller dan een 600 ivm gewicht... -O-

Je zit alleen over 2 jaar met een 400cc vol vermogen (65pk), en geen 600 (105pk):P
 
edit: je kan ook nog een keer afrijden (examen doen) op je 21e en dan mag je ook full power. maar dat weet ik niet zeker.
 
Zon ZXR400 staat me wel aan :)
Ik zie ook dat er veel 2e hands worden verkocht met 25KW papieren.
Deze zullen dus ook gewoon begrenst zijn op 25KW en daarna gewoon als een normale motor kunnen lopen neem ik aan?of zijn dit speciale modellen die max 25KW aankunnen.
 
Tim als ik jouw was zou ik de keuze maken om te wachten nu denk je heej lekker rijden op mijn motor totdat je eindelijk je rijbewijs hebt en erachter komt dat 25kw ongeveer net zo spannend is als rijden in een brommobiel.
Als je even wacht is je keuze in motoren ook veel groter en je kunt ook goedkopere motoren kiezen.

@ beunhaas dat je er bijna alle autos uittrekt is grote onzin.
Naar aanleiding van het lezen van verschillende topics die deze bullcrap prediken dacht ik ook een keer de strijd aan te gaan met een random auto niet eens een heel bijzondere en ik werd er vol uitgetrokken op mijn zeer vlotte Sv650 en geloof me de kraan stond vol open.
Als je eerst 25kw haalt en dan op je 21e examen gaat doen is dat zeer duur en heel erg omslachtig plus zit er nog eens de kans in dat je zakt.

Gewoon even wachten en dan op een motor beginnen met rond de 60-70 pk en die rustig gaan ontdekken. IPV je vervelen op een motor met het vermogen van een gezouten slak.
Just my 2 cents.
 
Tim als ik jouw was zou ik de keuze maken om te wachten nu denk je heej lekker rijden op mijn motor totdat je eindelijk je rijbewijs hebt en erachter komt dat 25kw ongeveer net zo spannend is als rijden in een brommobiel.
Als je even wacht is je keuze in motoren ook veel groter en je kunt ook goedkopere motoren kiezen.

@ beunhaas dat je er bijna alle autos uittrekt is grote onzin.
Naar aanleiding van het lezen van verschillende topics die deze bullcrap prediken dacht ik ook een keer de strijd aan te gaan met een random auto niet eens een heel bijzondere en ik werd er vol uitgetrokken op mijn zeer vlotte Sv650 en geloof me de kraan stond vol open.
Als je eerst 25kw haalt en dan op je 21e examen gaat doen is dat zeer duur en heel erg omslachtig plus zit er nog eens de kans in dat je zakt.

Gewoon even wachten en dan op een motor beginnen met rond de 60-70 pk en die rustig gaan ontdekken. IPV je vervelen op een motor met het vermogen van een gezouten slak.
Just my 2 cents.

Dan heb je wel een hele langzame motor, ik heb een er6n 2009 en ik zit op tegen de 50km/u als de auto's nog naar hun 2e versnelling moeten schakelen. Maar ik ben wel van plan als ik 21 word in juni dan tegen de herfst mijn examen opnieuw af te leggen om zo naar vol vermogen te gaan.

greets,

gewoon lekker gaan rijden
 
Ik wil echt graag gaan rijden dat is het probleem :)
Kan dan wel al lekker ervaring opdoen en veel oefenen voor als ik dadelijk wel vol vermogen mag rijden. Ik ga eens kijken wat het allemaal gaat kosten etc en dan kan ik nog altijd bepalen wat ik doe. De ZXR400 zoals eerder aangegeven lijkt me wel een mooie motor om op te beginnen en later nog veel plezier van te hebben.
 
Hallo,

Dit is mijn tweede post op het forum en heb me ook voorgesteld in een ander topic :)
Ik ben net 20 geworden (begin februari) en wil erg graag motor gaan rijden vooral nu het langzaam lekker weer begint te worden. Dus het lijkt me ideaal om te beginnen met lessen :). Omdat ik nog geen 21 ben zit ik dan vervolgens 2 jaar vast aan de 25KW regel.
Ik zou graag een racer willen gaan rijden. Welke weet ik nog niet precies omdat ik net pas twee dagen een beetje aan het rond ben aan kijken op Internet. Ik kwam al een CBR tegen en een aantal Kawasaki's. Maar nu zit ik met een paar vraagjes.

Is rijden op een 25KW vol te houden?
Dus lopen deze motors een beetje of is het het net niet?
Ik wil natuurlijk wel een beetje gas kunnen geven en niet op de snelweg net de 120km/u kunnen halen.

Als ik dadelijk mijn 25KW periode erop heb zitten kan ik dan de begrensing er gewoon uit laten halen? Na het doorgeven bij de verzekering neem ik aan.

Wat is een redelijke motor op dit bij te doen?

25kw rijd prima! Ik heb me verschrikkelijk goed vermaakt op mijn RS125 en doe dat nog steeds! Je moet niet op de snelweg wedstrijdjes gaan doen, maar op bochtige wegen kan je met goed sturen zelfs Fireblades/R1 ed "bij houden".
Teruggetunde motoren heb ik nooit gereden, de Aprilia RS125 is std al 25 kw geschikt en dat loopt gewoon zoals een motor hoort te lopen. Niet inhouden of maar half gas kunnen geven.
Elke 25kw fiets zal ook op de snelweg nog wel iets van 150 halen. Sommige meer en sommige zelfs 220 als je ze moet geloven :z

Als je dus een teruggetunde motor hebt kan een motorzaak die kit ervoor je uit halen en de papieren regelen zodat hij weer op volvermogen staat. Let wel op dat de motor in kwestie dan een 2e typegoedkeuring heeft. 1 voor het lichte RBW en de normale voor volvermogen.

Wat redelijk is moet je zelf bepalen. Ik zelf probeer elke keer maar weer duidelijk te maken dat als je niet op je voertuigpapieren hebt staan dat het om een lichte motorfiets gaat je illegaal/zonder RBW/zonder verzekering rijd. Het gaat vaak goed, maar eens is er iemand de eerste.

Zon ZXR400 staat me wel aan :)
Ik zie ook dat er veel 2e hands worden verkocht met 25KW papieren.
Deze zullen dus ook gewoon begrenst zijn op 25KW en daarna gewoon als een normale motor kunnen lopen neem ik aan?of zijn dit speciale modellen die max 25KW aankunnen.

Pas hiermee op! Laat je hier goed over inlichten want als ik mij niet vergis kan je ingevoerde volvermogen fietsen niet naar 25 kw zetten en ook geen ingevoerde 25kw fietsen naar volvermogen zetten.
En of je motor een 2e typegoedkeuring heeft kan ook nog afhankelijk zijn van het bouwjaar.
(Snap je mijn motivatie om maar een standaard 25kw fiets te rijden? ;) )

Tim als ik jouw was zou ik de keuze maken om te wachten nu denk je heej lekker rijden op mijn motor totdat je eindelijk je rijbewijs hebt en erachter komt dat 25kw ongeveer net zo spannend is als rijden in een brommobiel.
Als je even wacht is je keuze in motoren ook veel groter en je kunt ook goedkopere motoren kiezen.

@ beunhaas dat je er bijna alle autos uittrekt is grote onzin.
Naar aanleiding van het lezen van verschillende topics die deze bullcrap prediken dacht ik ook een keer de strijd aan te gaan met een random auto niet eens een heel bijzondere en ik werd er vol uitgetrokken op mijn zeer vlotte Sv650 en geloof me de kraan stond vol open.
Als je eerst 25kw haalt en dan op je 21e examen gaat doen is dat zeer duur en heel erg omslachtig plus zit er nog eens de kans in dat je zakt.

Gewoon even wachten en dan op een motor beginnen met rond de 60-70 pk en die rustig gaan ontdekken. IPV je vervelen op een motor met het vermogen van een gezouten slak.
Just my 2 cents.

Je moet leren sturen als je je met 25kw niet kan vermaken, gelul over vermogen :N Op de snelweg is er niets aan nee, maar dat is het met 200pk ook niet.

Ik weet niet hoe dat bij jou fiets zit, maar als ik voor het stoplicht sta en heb een normale gemiddelde auto naast me staan weet ik wel zeker dat ik het win qua optrekken.

Het gaat er niet om wát je rijd maar dát je rijd! Ik was 19,5 toen ik mijn RBW haalde, nou is het maar een half jaar, maar al was ik 20 geweest had ik nog wel eerst die 2 jaar 25 kw gereden en met veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Zon RS125 is misschien een beter idee. Aan een 2tak is wel meer onderhoud heb ik gelezen.
Opzich is de RS125 ook een stukje goedkoper en geen gekloot met motors die officieel niet 25KW lopen. Als men 25KW gedoe voorbij is zal ik de RS125 nog tegen een redelijk prijsje moeten kunnen verkopen.

Maar waar ik vooral een beetje over aan het dubben was of de 25KW een beetje snel genoeg zijn.
Dus niet dat je net met het verkeer kan meekomen op de snelweg :)
 
Zon RS125 is misschien een beter idee. Aan een 2tak is wel meer onderhoud heb ik gelezen.
Opzich is de RS125 ook een stukje goedkoper en geen gekloot met motors die officieel niet 25KW lopen. Als men 25KW gedoe voorbij is zal ik de RS125 nog tegen een redelijk prijsje moeten kunnen verkopen.

Maar waar ik vooral een beetje over aan het dubben was of de 25KW een beetje snel genoeg zijn.
Dus niet dat je net met het verkeer kan meekomen op de snelweg :)

Qua méér onderhoud valt het best mee. Alleen wel ander onderhoud. Elke 12.000km nieuwe zuiger en elk jaar ff je PowerValve schoonmaken dan heb je het belangrijkste al gehad. Verder net als 4T je vloeistoffen/bougie eens vervangen en luchtfilter opnieuw invetten.

Alléén!!! Je moet wel goed kijken wat je koopt! 2t is gewoon erg gevoelig voor hoe ermee omgegaan word. Ik heb destijds mijn RS125 een jaar oud met 4600km gekocht. Als je er nu 1 koopt met 10.000+ km's kan hij al aardig verkloot zijn.
Qua verkoop moet je wel een beetje geluk hebben met iemand die het geluid kan waarderen en ook 25kw moet rijden. Schijnt niet zo heel makkelijk te zijn. Maar ze zijn ook relatief "goedkoop" in de aanschaf. Neem iemand mee die er goed kijk op heeft en meer dan bij andere motoren geldt: Bij twijfel niet doen.

Ik ben met mijn RS125 met een hele groep chopper tot R1 meerdere keren naar de Eifel geweest gemiddelde snelweg snelheid 130-140. Geloof dat de top 170 bult af wind mee kroeg in zicht is. Maar dat vind ie echt niet lekker max 150. Verder kán je er wel mee de snelweg op, maar het blijft 34 pk dus echt lekker rijden is het niet. Je moet wat meer werken om snel te zijn maar je leert er wel veel van.


Disclaimer: Bovenstaande is gebaseerd op eigen ervaring dus geen neutraal blik. :P
 
25kw is prima te doen! Ik heb 1½ jaar een GS500 gehad en omdat je weinig vermogen hebt leer je echt goed sturen. Ik weet zeker dat als ik gelijk op vol vermogen had mogen rijden dat ik niet zo kon rijden zoals ik nu doe.

Paar maanden geleden een mooie zx6r kunnen kopen die nog op 25kw staat maar dat mag er over een paar dagen uit en dan is het voor mij einde 25kw.

Maar het is niet dat ik echt aan het aftellen ben naar de vol vermogen periode.
 
@ beunhaas dat je er bijna alle autos uittrekt is grote onzin.
Naar aanleiding van het lezen van verschillende topics die deze bullcrap prediken dacht ik ook een keer de strijd aan te gaan met een random auto niet eens een heel bijzondere en ik werd er vol uitgetrokken op mijn zeer vlotte Sv650 en geloof me de kraan stond vol open.
Als je eerst 25kw haalt en dan op je 21e examen gaat doen is dat zeer duur en heel erg omslachtig plus zit er nog eens de kans in dat je zakt.

dan weet ik niet hoever jou SV'tje terug gevoerd is, (10pk ofzo?) ik heb wel dergelijk goede ervaringen met mijn 25kw bike. 0-100 in 7 a 8 seconde. en dat is sneller dan de meeste auto's. :]

En denk je echt dat de kans van zakken groot is, na een jaar rij ervaring? :?
 
Tim als ik jouw was zou ik de keuze maken om te wachten nu denk je heej lekker rijden op mijn motor totdat je eindelijk je rijbewijs hebt en erachter komt dat 25kw ongeveer net zo spannend is als rijden in een brommobiel.
Als je even wacht is je keuze in motoren ook veel groter en je kunt ook goedkopere motoren kiezen.

@ beunhaas dat je er bijna alle autos uittrekt is grote onzin.
Naar aanleiding van het lezen van verschillende topics die deze bullcrap prediken dacht ik ook een keer de strijd aan te gaan met een random auto niet eens een heel bijzondere en ik werd er vol uitgetrokken op mijn zeer vlotte Sv650 en geloof me de kraan stond vol open.
Als je eerst 25kw haalt en dan op je 21e examen gaat doen is dat zeer duur en heel erg omslachtig plus zit er nog eens de kans in dat je zakt.

Gewoon even wachten en dan op een motor beginnen met rond de 60-70 pk en die rustig gaan ontdekken. IPV je vervelen op een motor met het vermogen van een gezouten slak.
Just my 2 cents.
sinds wanneer is een sv650 zeer vlot :X
 
Ik ga gewoon lessen dat staat al vast.
Wat voor motor het wordt wacht ik nog even af.
Het ligt er ook een beetje aan wat er wordt aangeboden 2ehands.
 
Hey!!

Nou ik zou iid gewoon gaan lessen. Ik heb 2 jaar 25 KW gereden op mijn CBR600f2. Hij was nog lekker snel onderin hoor. Alleen als je in de buurt komt van de 140 gaat het erg langzaam worden. Hij kon bij mij dan ook tot de 160 en niet harder. Maargoed...zo hard mag je hier in NED toch niet.
Ik ging ook regelmatig mee op vakantie met een grote groep motorrijders en als je een beetje goed de bochten doorstuurt is het echt geen probleem om met de groep mee te komen. Het enigste probleem is op een recht stuk...dan baal je wel eens even als de rest bij je wegtrekt of met een auto inhalen moet je wat opletten vergeleken met een "gewone" motor. Er zit echter ook ontzettend veel verschil in wat voor motor je 25 kw hebt. Een 125 cc of 250 cc is een stuk langzamer als een 600 die je begrenst. Teminste...dat is mijn ervaring.
Ik zat met hetzelfde probleem als jij (1 jaartje wachten of beginnen) en ik ben gewoon begonnen en heb er nooit spijt van gehad. Als jij 25 kw begint leer je goed bochten rijden en niet alleen op rechte stukken vaart te maken. Ook kun je niet zo snel hele grote fouten maken ivm gas geven ofzo. Ik zou het iig weer zo doen!

Succes met lessen iig!!
 
ik heb hem vorige jaar ook gehaald en zit ook 2 jaar vast aan 25 KW
en dat maakt mij niets uit!!! ik rij toch goedkoop van a naar b op een best leuke motor (250cc yamaha virago) best vlot met een paar leuke uitlaten en ander stuur erop is het echt een leuk ding voor 25 KW.

ik zou hem nu gewoon halen want wie weet hoe duur de motorexamens in de toekomst wel niet kunnen worden. Als je hem eenmaal hebt, neemt niemand hem meer af. (uitzonderingen daargelaten dan )
 
Uhm ik heb mijn ZXR750L ( Ninja ) op gas laten begrenzen en is ipv 89kw ( 122pk ) nu 24.7 KW, Qua optrekken is het inderdaad erg langzaam voor een motor.. maar wel sneller dan auto's ( Neem bijvoorbeeld een bmw met 150 pk, die trek je er wel uit hoor )

Qua topsnelheid valt het ook nog wel mee, mijn kawa is tot de 170 redelijk snel en kruipt dan verder naar de 190.

Echter het gaat niet altijd om acceleratie, maar ook om de bochten, en dat is toch voornamelijk waar je je mee bezig moet houden met een 25kw motor.. ik denk dat de gemiddelde 25kw motor in 5 - 6 seconde naar de 100 gaat, waar een volvermogen dit al snel binnen de 3 - 4 doet, en een auto tegen de 10 - 12..
 
Tim als ik jouw was zou ik de keuze maken om te wachten nu denk je heej lekker rijden op mijn motor totdat je eindelijk je rijbewijs hebt en erachter komt dat 25kw ongeveer net zo spannend is als rijden in een brommobiel.
Als je even wacht is je keuze in motoren ook veel groter en je kunt ook goedkopere motoren kiezen.

@ beunhaas dat je er bijna alle autos uittrekt is grote onzin.
Naar aanleiding van het lezen van verschillende topics die deze bullcrap prediken dacht ik ook een keer de strijd aan te gaan met een random auto niet eens een heel bijzondere en ik werd er vol uitgetrokken op mijn zeer vlotte Sv650 en geloof me de kraan stond vol open.
Als je eerst 25kw haalt en dan op je 21e examen gaat doen is dat zeer duur en heel erg omslachtig plus zit er nog eens de kans in dat je zakt.

Gewoon even wachten en dan op een motor beginnen met rond de 60-70 pk en die rustig gaan ontdekken. IPV je vervelen op een motor met het vermogen van een gezouten slak.
Just my 2 cents.

Alleen die auto die je eruit probeerde te trekken was een Audi 4 liter met zo'n kleine 300pk? tja die trek je er niet uit aangezien die waarschijnlijk 4 wiel aandrijving heeft en traction controll :z
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan