beginnersprobleem; durf niet afschuinen

Wat TS ook in haar openingspost heeft geschreven is dat zij een parkeerterein gaat rondjes oefenen en dat haar dat niet lukt zonder een straal van 10 meter te rijden....sorry hoor, maar ik ben toch echt van mening dat je daar gewoon niets mee op schiet. Als ze eens lekker een VRO gaat doen, denk ik dat ze daar veel meer aan heeft.

Dat ben ik met je eens. Het heeft absoluut geen zin om in je eentje te gaan oefenen op een parkeerterrein als je het niet aandurft. Dan is het beter om gewoon nu eerst een tijdje relaxed te rijden, gevoel voor de motor te krijgen en dan later eens een keer je weer op die oefeningen te richten, al dan niet via een VRO.

Maar dat is wat anders dan wat sommigen hier beweren, namelijk dat die oefeningen zinloos zijn en dat het helemaal geen zin heeft om je motor op die manier te beheersen.
 
Noodstop oefen ik bijna dagelijks bij het stoplicht, waarbij ik uiteraard wel eerst kijk of er niks achter me zit.

En oefeningen als achtjes en slalommen, ja dat komt mij dagelijks van pas te kunnen omdat ik dagelijks tussen stilstaand verkeer en andere obstakels heen moet rijden om snel de stad in en uit te komen.Dat ben ik niet met je eens. Niet zozeer uit praktische overwegingen, maar wel als dat voorkomt uit angst wat er toe leidt dat je je motor niet goed beheerst bij langzame manoeuvres.

@ jou manier van oefenen, door gewoon te rijden ben ik dus voorstander van....want dan heb je te maken met de daadwerkelijke situatie waar je mee te maken hebt in het dagelijkse leven. Ik zie jou nog niet op een parkeerplaats gaan oefenen ;)

Daarom zeg ik dus ook dat het mijns inziens ook gewoon verstandiger is om km's te maken in plaats van rondjes draaien op een parkeerplaats....en het is 100% leuker ook nog...

Voor wat betreft angst....ik denk dat iedereen wel zuinig is op zijn fiets (ik ben dat in ieder geval wel) en dat iemand hem liever niet tegen de grond aan werkt (om wat voor reden dan ook)...Dus kan ik het zeer goed begrijpen (en daarom doe ik het zelf ook) dat mensen dus gewoon straatje keren met de voetjes aan de grond en heen en weer steken....Krappe langzame bochten rij ik ook gewoon, daar zet ik ook geen voetje aan de grond...
 
Zoals ik al zij...ik zie geen reden om op een parkeerterrein te gaan oefenen met mijn eigen motor....ik ga liever een ritje rijden en daar dan lekkere wegen op zoeken en daar dan "oefenen" m.a.w. learning by doing....en niet "learning by learning" op een parkeerplaats.

VRO lijkt mij daarom dus ook handiger dan blijven rondjes draaien op een parkeerplaats...

Voor wat betreft je vriendin en haar motor, daar maak ik me zeker niet druk om, dat zal wel goed komen. Maar je zult het toch met me eens zijn dat je toch op zijn minst de juiste hoogte moet hebben, zodat je met beide voeten normaal aan de grond kunt.... (Geldt dus ook voor Kiki92)


betreft 1,.. denk dat dat persoons afhankelijk is,... moet iedereen voor zichzelf bepalen..
Maakt mij ook niet uit... ik zou het wl zelf op beide manieren doen.. soms in een gecontroleerde omgevong,.. en soms in de echte boze wereld..

berteft 2,.. vro leer je sowiezo veel meer, heb je gelijk in... vond het alleen raar dat je geen rondjes wou oefenen omdat je bang bent voor het vallen, terwijl je wel vro gaat doen waar je nog veel gekkere dingen op je motor doet.. (Ik heb er 4 zien vallen in 2 VRO cursussen)

betreft 3... Zeker... maarin de bergen kunnen je benen wel eens te kort zijn.. desondanks dat je normaal prima bij de grond kan... Als het steil genoeg is kom ik zelf niet meer bij de grond als ik draai... dat probeerde ik duidelijk te maken.. en dan is het wel verdomd handig als je dat truukje nog kan...
 
Laatst bewerkt:
Waar ik rijles heb gehad werd door de intructer ook ff voorgedaan op een pan european. Ook mocht ik een keer achter op de cb500, zonder pardon ging met 1 hand/arm wijzend in de kijkrichting gewoon de voetsteun over de grond met de halve draai.
 
betreft 1,.. denk dat dat persoons afhankelijk is,... moet iedereen voor zichzelf bepalen..
Maakt mij ook niet uit... ik zou het wl zelf op beide manieren doen.. soms in een gecontroleerde omgevong,.. en soms in de echte boze wereld..

berteft 2,.. vro leer je sowiezo veel meer, heb je gelijk in... vond het alleen raar dat je geen rondjes wou oefenen omdat je bang bent voor het vallen, terwijl je wel vro gaat doen waar je nog veel gekkere dingen op je motor doet.. (Ik heb er 4 zien vallen in 2 VRO cursussen)

betreft 3... Zeker... maarin de bergen kunnen je benen wel eens te kort zijn.. desondanks dat je normaal prima bij de grond kan... Als het steil genoeg is kom ik zelf niet meer bij de grond als ik draai... dat probeerde ik duidelijk te maken.. en dan is het wel verdomd handig als je dat truukje nog kan...

Betreft 1:

Weinig aan toe te voegen. Dat moet inderdaad iedereen voor zich zelf uitmaken.


Betreft 2:

VRO is onder begeleiding van instructeurs, die geven je aanwijzingen, dat heb je op een parkeerplaatsje waar je het zelf doet niet.... Verder kun je dan je motor daarvoor volgens mij een dagje appart verzekeren.....

Betreft 3:

Tuurlijk is het in de bergen zeker wel anders, maar als je in gewoon vlak nederland al niet met je voeten fatsoenlijk aan de grond komt wordt het tijd voor:

1. Of een andere motor, waar je wel met je voeten aan de grond komt
2. Tijd dat de motor aangepast wordt naar de juiste zithoogte...

Want anders is er in de bergen zeker geen houden meer aan....
 
Waar ik rijles heb gehad werd door de intructer ook ff voorgedaan op een pan european. Ook mocht ik een keer achter op de cb500, zonder pardon ging met 1 hand/arm wijzend in de kijkrichting gewoon de voetsteun over de grond met de halve draai.

Hoekstra Alkmaar?

Of is pilonnen krap zetten en 8-tjes showen met een Pan gewoon standaard bij de betere motorrrijscholen :+

Werkte wel inspirerend en kon alle pillonnen oefeningen al snel in de 3e versnelling (CB500 met trommelrem achter). Heb er nog steeds profijt van met straatje keren en tijdens krappe steile hairpins nemen.
 
Hoekstra Alkmaar?

Of is pilonnen krap zetten en 8-tjes showen met een Pan gewoon standaard bij de betere motorrrijscholen :+

Werkte wel inspirerend en kon alle pillonnen oefeningen al snel in de 3e versnelling (CB500 met trommelrem achter). Heb er nog steeds profijt van met straatje keren en tijdens krappe steile hairpins nemen.

Standaard ja.. de mijne deed het ook met een FJR.

Daarna kwam ik een keer met de VFR aanzetten en het lukte mij niet, nou hij liet het even zien :')

Halve draai, links/rechts met een grijns van oor tot oor :')
 
Het verbaast hoeveel er hier beweren dat je AVB oefeningen op de weg nooit nodig hebt. Zelfs in Nederland zijn er situaties op de weg waar een goede motorbeheersing noodzakelijk is. Bijvoorbeeld onderstaande situatie in Hekendorp. Je komt tegemoet rijden, met het terras aan je linkerhand. En moet vervolgens met een halve draai omhoog de dijk op om vervolgens links langs de witte geparkeerde auto weer van het gezichtspunt weg te rijden (zie de gele pijl). En ook bijvoorbeeld in Zeeland ken ik tig van dit soort voorbeelden, allemaal gecompliceerd door het feit dat je ook nog eens ergens tegenop moet rijden en dan gaat steken met de voeten aan de grond echt niet meer werken.

En zodra je in Eifel of Ardennen van de doorgaande wegen afgaat zijn er ontelbare vergelijkbare situaties zoniet nog krapper.[afbeelding]

Vond nog een foto in den Ouden Doosch van deze voor het groene hart best unieke situatie:
5730873563_c94be2563d_b.jpg


CBR piloot gaat deze bocht rechtsaf niet meer halen, of het linksaf gepland was zullen we maar in het midden laten :+

Situatie vanuit een andere hoek:
5730961059_d87ee49ce6_b.jpg


Je ziet er de mooiste karren ronkarren:
5731515404_c64efcce3a_b.jpg


En mijn oude cafe en terrasracer geparkeerd in de steeg:
5730966481_e312dbc518_b.jpg


Was best een lekker afschuinbrommertje, wel wat laag en te slap afgeveerd om verkeersremmende maatregelen ongeremd te nemen })
 
Wat me overigens ook doet denken aan iets wat geen verplichte stof is voor het rijexamen maar zeker nuttig om te kennen, de hellingproef, gebruik makend van de achterrem.

Heb eens een keer voorgereden op een helling van 25% waar een weg kruistte. In principe was dat een voorrangskruising maar het was even onduidelijk of een kruisende auto zou stoppen dus ik stopte op die helling. Kreeg vervolgens een hoop gezeik van mijn reisgenoten dat ik niet had moeten stoppen want zij moesten daardoor ook stoppen en op zo'n steile helling zou je niet meer weg kunnen rijden. Echter fluitje van een cent als je de achterrem gebruikt en je dus je rechterhand gewoon vrij hebt om gas te geven.
 
Wat me overigens ook doet denken aan iets wat geen verplichte stof is voor het rijexamen maar zeker nuttig om te kennen, de hellingproef, gebruik makend van de achterrem.

Heb eens een keer voorgereden op een helling van 25% waar een weg kruistte. In principe was dat een voorrangskruising maar het was even onduidelijk of een kruisende auto zou stoppen dus ik stopte op die helling. Kreeg vervolgens een hoop gezeik van mijn reisgenoten dat ik niet had moeten stoppen want zij moesten daardoor ook stoppen en op zo'n steile helling zou je niet meer weg kunnen rijden. Echter fluitje van een cent als je de achterrem gebruikt en je dus je rechterhand gewoon vrij hebt om gas te geven.

Hellingproef heb ik tijdens het lessen wel gehad...Instructeur zij dat het gewoon handig is om te weten hoe het moet, maar dat je het niet hoeft te kunnen bij je examen.

Zou er eigenlijk wel in horen inderdaad....zit er toch bij de auto ook nog steeds bij of niet soms?
 
M'n rijbewijs zo'n 35 jaar geleden gehaald (en hooguit een jaartje gereden). Toen was de eis om zonder kleerscheuren het eind van de rit te halen. Zo ongeveer. Als ik zie wat er tegenwoordig van de mensen aan rijvaardigheid wordt gevraagd, pfff.. dat zou ik niet durven! :)
Ben zo'n 15 jaar geleden opnieuw opgestapt en nu ben ik zo'n 200.000 kilometer verder. Allemaal vrije tijd en vakantie kilometers. Ben nog steeds geen dare devil, ingewikkelde dingen zal je mij niet zien doen. Heb daar ook de motor niet voor. Maar ondertussen heb ik al wel op alle hoogste passen gestaan, ben overal in Europa geweest en ben de USA cross country doorgegaan. Dus maak je maar niet zo druk over wat je nu wel of niet kan aan bijzondere verrichtingen. Koppie erbij houden en verkeersinzicht is veel belangrijker. Het is handiger om de problemen vóór te zijn dan ze op te moeten lossen.

Ik denk ook een beetje dat je je druk maakt over iets wat op een gegeven moment automatisch gaat. Precies wat JanB ook zegt. Het doel is niet om af te schuinen, het doel is om de halve draai te maken. Dáár moet je focus op liggen, dan volgt het afschuinen vanzelf. Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet dat instructeurs je dat proberen te leren: afschuinen. Ze moeten je leren die halve draai te maken!

Waar ik zelf veel aan heb gehad zijn de instructievideo's van Jerry 'Motorman' Palladino. Jerry is een Amerikaanse motorinstructeur van de politie. Op die video's zie je hoe ze met grote motoren, natuurlijk Harley's, maar ook Goldwings en BMW's de krapste bochtjes draaien. Niet helemaal onze cultuur, maar ze hebben verdraaid handige tips, juist voor het langzame werk. Hier op joetjoep:

Succes!

:]

+10

Ik kan me nog herinneren dat ik het ook best eng en moeilijk vond in het begin, maar dat motiveerde mij juist om het te blijven oefenen en moeilijke situaties juist aan te gaan ipv ze te ontwijken.

Gewoon blijven oefenen dus. En kijk inderdaad naar het doel. Hoe je dat verder bereikt doet er op zich niet zo veel toe, het perfectioneren komt later vanzelf wel. Doe gewoon lekker je rondjes van 10m zo ontspannen mogelijk, vroeg of laat vind je je comfortabele houding en ga je ze stukje bij beetje kleiner maken en vlotter nemen. Blijf kijken waar je naar toe wilt en vooral niet paniekerig in je voorrem knijpen. Halve tennisballen zijn trouwens een prima alternatief voor pylons en een stuk makkelijker mee te nemen mocht je daar behoefte aan hebben.

Succes!!
 
Hellingproef heb ik tijdens het lessen wel gehad...Instructeur zij dat het gewoon handig is om te weten hoe het moet, maar dat je het niet hoeft te kunnen bij je examen.

Zou er eigenlijk wel in horen inderdaad....zit er toch bij de auto ook nog steeds bij of niet soms?

Yep ik ook toevallig tijdens het lessen, o zo simpel maar je staat er niet direct bij stil :P En bij de auto is dat ook nog steeds ja, handrem en voetrem methode.
 
+10

Ik kan me nog herinneren dat ik het ook best eng en moeilijk vond in het begin, maar dat motiveerde mij juist om het te blijven oefenen en moeilijke situaties juist aan te gaan ipv ze te ontwijken.

Gewoon blijven oefenen dus. En kijk inderdaad naar het doel. Hoe je dat verder bereikt doet er op zich niet zo veel toe, het perfectioneren komt later vanzelf wel. Doe gewoon lekker je rondjes van 10m zo ontspannen mogelijk, vroeg of laat vind je je comfortabele houding en ga je ze stukje bij beetje kleiner maken en vlotter nemen. Blijf kijken waar je naar toe wilt en vooral niet paniekerig in je voorrem knijpen. Halve tennisballen zijn trouwens een prima alternatief voor pylons en een stuk makkelijker mee te nemen mocht je daar behoefte aan hebben.

Succes!!

Of wat te denken van snel geworpen steeksleutels, ik moest opeens aan "Dodgeball" denken: "If you can dodge spanners, you can dodge a ball!" Kablam!
 
Ik kreeg als voorrijder op m'n kop toen ik ging draaien op een helling.
Dame achter me probeerde haar voet op de grond te zetten tijdens die manoeuvre. :X
Met passagier tijdens een (dagvullende) stortbui (met duo) in Luxembourg deed ik hetzelfde op een helling met smal weggetje... Linker voet aan de grond zetten ging net goed, met een krak in m'n pols en heel veel gewicht op m'n linkerbeen hield ik hem overeind. Als ik vrouw was geweest had ik hem ook niet gehouden... Sindsdien keer ik ook liever niet meer op een helling :$ Ook omdat ik het "thuis" nauwelijks kan oefenen.


Lady_Di: afschuinen kan je ook doen bij "gewone" krappe bochtjes op lage snelheid, bijvoorbeeld in de binnenstad. Of zoals ik met mijn rijexamen in een heel krap straatje, met een 150 graden bocht naar links. Dan heb je echt de AVB-techniek nodig. Ik kan hem helaas niet vinden op Google Maps, en weet niet precies waar het was.

Ik heb er ook nog steeds moeite mee, maar grijp elke kans om het te doen aan (en af en toe oefen ik het op een parkeerplaats). Want je schaamt je toch rot als je bij straatje-keren met je voeten aan de grond moet staan schuifelen?!
Ook met passagier maak ik soms een straatje-keer-bocht waar ik heel tevreden over ben: beiden rechtop, en de motor schuin. M'n instructeur zou zeggen: "Zo moet je alle bochten doen!"
 
Dat ben ik met je eens. Het heeft absoluut geen zin om in je eentje te gaan oefenen op een parkeerterrein als je het niet aandurft. Dan is het beter om gewoon nu eerst een tijdje relaxed te rijden, gevoel voor de motor te krijgen en dan later eens een keer je weer op die oefeningen te richten, al dan niet via een VRO.
Mee eens, zo oefenen gaat je dan alleen meer onzekerheid brengen.

Maar dat is wat anders dan wat sommigen hier beweren, namelijk dat die oefeningen zinloos zijn en dat het helemaal geen zin heeft om je motor op die manier te beheersen.
Hmja, daar zijn sommigen wat in doorgeschoten.
Maar het blijft wel zo dat het afschuinen bij dat achtje een "trucje" is om je beheersing aan te leren. Goeie methode, daar niet van.
Maar die manier van afschuinen is dus op zich een oefening en heb je bij het gewone gebruik van je motor niet nodig.
 
Wat me overigens ook doet denken aan iets wat geen verplichte stof is voor het rijexamen maar zeker nuttig om te kennen, de hellingproef, gebruik makend van de achterrem.

Heb eens een keer voorgereden op een helling van 25% waar een weg kruistte. In principe was dat een voorrangskruising maar het was even onduidelijk of een kruisende auto zou stoppen dus ik stopte op die helling. Kreeg vervolgens een hoop gezeik van mijn reisgenoten dat ik niet had moeten stoppen want zij moesten daardoor ook stoppen en op zo'n steile helling zou je niet meer weg kunnen rijden. Echter fluitje van een cent als je de achterrem gebruikt en je dus je rechterhand gewoon vrij hebt om gas te geven.

Die heb ik gelukkig ook geleerd tijdens mijn lessen (en best een steile helling daarvoor gebruikt)
 
Wat me overigens ook doet denken aan iets wat geen verplichte stof is voor het rijexamen maar zeker nuttig om te kennen, de hellingproef, gebruik makend van de achterrem.

Heb eens een keer voorgereden op een helling van 25% waar een weg kruistte. In principe was dat een voorrangskruising maar het was even onduidelijk of een kruisende auto zou stoppen dus ik stopte op die helling. Kreeg vervolgens een hoop gezeik van mijn reisgenoten dat ik niet had moeten stoppen want zij moesten daardoor ook stoppen en op zo'n steile helling zou je niet meer weg kunnen rijden. Echter fluitje van een cent als je de achterrem gebruikt en je dus je rechterhand gewoon vrij hebt om gas te geven.

Wees blij dat het uphill was, heb wel eens downhill moeten noodstoppen in la douce France en ja een leuk zorro teken over de weg getrokken met de achterrem. Ging gelukkig goed, maar de wijze les was wel voortaan van de achterrem afblijven downhill. Moest voorrang geven, maar stond wel pas halverwege de kruising stil.

Alsnog bedankt clio rider :}
 
Laatst bewerkt:
Nog ook een vraagje over remmen (noodstop);
Op mijn lesmotor was dat gewoon een eitje. Hij had ABS maar ik heb hem tot mijn AVB-examen nooit in de ABS geknepen, lukte me niet eens bij droog weer. Bij mijn AVB-examen hoosde het, toen trok ik hem met de noodstop wel in de ABS.
1 ding heb ik met mijn lessen wel geleerd; bij een noodstop van de achterrem afblijven.

Nadeel is dus nu wel dat ik een motor zonder aBS heb en toch een beetje bang ben wat er kan gebeuren bij een noodstop.
Ik heb wat geprobeerd te remmen maar bij 40 km/u blokkeert op het allerlaatste moment toch mijn voorwiel wat, ook als ik eerst netjes aanleg en daarna pas doorknijp.
Met ABS heb je een soort vangnet en kan je rustig proberen hoever je kunt gaan, maar dat heb ik nu niet. Als ik echt een piepende voorband heb, moet ik dan loslaten?
 
Nog ook een vraagje over remmen (noodstop);
Op mijn lesmotor was dat gewoon een eitje. Hij had ABS maar ik heb hem tot mijn AVB-examen nooit in de ABS geknepen, lukte me niet eens bij droog weer. Bij mijn AVB-examen hoosde het, toen trok ik hem met de noodstop wel in de ABS.
1 ding heb ik met mijn lessen wel geleerd; bij een noodstop van de achterrem afblijven.

Nadeel is dus nu wel dat ik een motor zonder aBS heb en toch een beetje bang ben wat er kan gebeuren bij een noodstop.
Ik heb wat geprobeerd te remmen maar bij 40 km/u blokkeert op het allerlaatste moment toch mijn voorwiel wat, ook als ik eerst netjes aanleg en daarna pas doorknijp.
Met ABS heb je een soort vangnet en kan je rustig proberen hoever je kunt gaan, maar dat heb ik nu niet. Als ik echt een piepende voorband heb, moet ik dan loslaten?

Of je je achterrem moet gebruiken ja of nee hangt een beetje van het type motor af. Door eerst de achterrem te gebruiken verleg je het gewicht naar het voorwiel en kun je beter remmen. Maar zodra je gewicht op het voorwiel zit kun je de achterrem beter loslaten omdat die makkelijk blokkeert doordat er weinig gewicht op staat.

Choppers en cruisers moeten juist wel hun achterrem gebruiken, een sportmotor heeft al veel gewicht op zijn voorwiel staan, dus daar is het minder/niet nodig.

Een blokkerend voorwiel is niet goed, dan moet je iets lossen en weer direct inknijpen.
Dat inkijpen moet je altijd opbouwend doen. En veel oefenen. :P

Eerst kijken of er niemand achter je zit. O-)
 
Als je motor recht is kun je gerust je achterwiel iets blokkeren, je moet ook een beetje gevoel krijgen wanneer het spul begint te blokkeren zodat je hierop kan anticiperen en volgende keer iets minder druk op je achterrem uitoefend.
 
Nog ook een vraagje over remmen (noodstop);
Op mijn lesmotor was dat gewoon een eitje. Hij had ABS maar ik heb hem tot mijn AVB-examen nooit in de ABS geknepen, lukte me niet eens bij droog weer. Bij mijn AVB-examen hoosde het, toen trok ik hem met de noodstop wel in de ABS.
1 ding heb ik met mijn lessen wel geleerd; bij een noodstop van de achterrem afblijven.

Nadeel is dus nu wel dat ik een motor zonder aBS heb en toch een beetje bang ben wat er kan gebeuren bij een noodstop.
Ik heb wat geprobeerd te remmen maar bij 40 km/u blokkeert op het allerlaatste moment toch mijn voorwiel wat, ook als ik eerst netjes aanleg en daarna pas doorknijp.
Met ABS heb je een soort vangnet en kan je rustig proberen hoever je kunt gaan, maar dat heb ik nu niet. Als ik echt een piepende voorband heb, moet ik dan loslaten?


Zolang je rechtdoor gaat en je rechtdoor blijft kijken kan je best een seconde een geblokeert voorwiel hebben tijdens oefenen...

Ik weet niet wat voor remmen je heb, maar probeer eens met 1 of 2 vingers te remmen, kan je ook weer snel loslaten, en te weinig kracht om echt gekke dingen te doen..

anders eens een dagje remcursus doen.. niet op eigen motor maar met zijwielen... kan je eens uitproberen hoe lang je je voorwiel kan laten blokkeren in een gecontroleerde situatie.. erg leerzaam, goed voor je vertrouwen, maar ook erg leuk..
 
Terug
Bovenaan Onderaan