beginnersprobleem; durf niet afschuinen

Leuk plaatje. _O-

Ik vraag mij toch oprecht af wat de link is tussen deze scheefgetrokken wantoestand en motorrijden. O-)

Voor uit te wijken bijvoorbeeld.

tegensturen4.jpg


Of driften. :P

Supermoto.jpg


Haarspelden

cyclist1.jpg
 
Leuk plaatje. _O-

Ik vraag mij toch oprecht af wat de link is tussen deze scheefgetrokken wantoestand en motorrijden. O-)

Nou dit: (de vorm hier beneden) is een situatie die in evenwicht is...
(Het bovenste streepje staat voor de berijder m/v, en de onderste voor de brommert.
/
\

Het enige wat je nog nodig hebt is een redelijke voorwaartse snelheid zodat het gyroscopische effect van je wielen de zaak stabiel houdt. Mijn instructrice zette de eerste paar keren de toerental-regeling op 2000 rpm (stelschroefje) zodat ik daar geen omkijken naar had. Resultaat: Ultra korte bochtjes zodat achtje-draaien en keren op de weg een fluitje van een cent wordt.
 
Nou dit: (de vorm hier beneden) is een situatie die in evenwicht is...
(Het bovenste streepje staat voor de berijder m/v, en de onderste voor de brommert.
/
\

Het enige wat je nog nodig hebt is een redelijke voorwaartse snelheid zodat het gyroscopische effect van je wielen de zaak stabiel houdt. Mijn instructrice zette de eerste paar keren de toerental-regeling op 2000 rpm (stelschroefje) zodat ik daar geen omkijken naar had. Resultaat: Ultra korte bochtjes zodat achtje-draaien en keren op de weg een fluitje van een cent wordt.
De vraag is natuurlijk, heb je je instructrice dat ook bij je eigen brommer gevraagd te doen? :+
 
RR Heeft nooit haarspeldbochten gereden in de bergen?
Op de bergtrainingen van bijv. de LCVM leer je de bocht tot 50-60 km per uur zo te nemen om snel door de haarspelden heen te kunnen jakkeren.
 
RR Heeft nooit haarspeldbochten gereden in de bergen?
Op de bergtrainingen van bijv. de LCVM leer je de bocht tot 50-60 km per uur zo te nemen om snel door de haarspelden heen te kunnen jakkeren.
Dat is mijn hobby, al bijna 30 jaar. :]
En ik weet zeker dat je dat niet moet doen als die klaphelm op dat plaatje. })
Driften doe je ook anders. 8-)
Misschien moeten de instructeurs van de bergtraining eens een lesje bij mij volgen. O-)
 
Met een supermoto / enduro rij je altijd zo en ga je niet als een "aap" naast de motor hangen.
Zelfs met een XT kan tot de voetsteun langs de grond worden gereden, ook met een gangetje van 60-70.
 
Zolang je rechtdoor gaat en je rechtdoor blijft kijken kan je best een seconde een geblokeert voorwiel hebben tijdens oefenen...

Ik weet niet wat voor remmen je heb, maar probeer eens met 1 of 2 vingers te remmen, kan je ook weer snel loslaten, en te weinig kracht om echt gekke dingen te doen..

anders eens een dagje remcursus doen.. niet op eigen motor maar met zijwielen... kan je eens uitproberen hoe lang je je voorwiel kan laten blokkeren in een gecontroleerde situatie.. erg leerzaam, goed voor je vertrouwen, maar ook erg leuk..


Dat lijkt me nou helemaal tof....waar zou je dat kunnen doen?
 
Nog ook een vraagje over remmen (noodstop);
Op mijn lesmotor was dat gewoon een eitje. Hij had ABS maar ik heb hem tot mijn AVB-examen nooit in de ABS geknepen, lukte me niet eens bij droog weer. Bij mijn AVB-examen hoosde het, toen trok ik hem met de noodstop wel in de ABS.
1 ding heb ik met mijn lessen wel geleerd; bij een noodstop van de achterrem afblijven.

Nadeel is dus nu wel dat ik een motor zonder aBS heb en toch een beetje bang ben wat er kan gebeuren bij een noodstop.
Ik heb wat geprobeerd te remmen maar bij 40 km/u blokkeert op het allerlaatste moment toch mijn voorwiel wat, ook als ik eerst netjes aanleg en daarna pas doorknijp.
Met ABS heb je een soort vangnet en kan je rustig proberen hoever je kunt gaan, maar dat heb ik nu niet. Als ik echt een piepende voorband heb, moet ik dan loslaten?
Dan heb je of een hele oude voorband (uitgedroogd?) of je drukt je voorvering tot de bodem in (dan moet je band de vering opvangen, en die kan dat niet tegelijk met hard remmen).

En dat zoveel rijders hier het nut van een halve draai of achtje niet in zien snap ik niet. Dan rij je een keer een leuke rit met een sportieve groep en bij de eerste de beste fout in de route zit iedereen te steken en met de voetjes aan de grond. Gewoon je tenen op de steps (actieve houding), kijken waar je naar toe wil en gaan! Ik leg liever een keer m'n motor (met lage snelheid) tegen het asfalt dan dat ik niet leer rijden.

Voor mij is het beheersen van de motor een groot deel van de fun van het motorrijden!

Oh, en een VRO is zeker aan te raden!
 
Daar staat er geeneen met die zijwieltjes. Die zag ik namelijk ook al in TotW, en dat sprak me heel erg aan. Het meest leer je door een keer de grenzen over te gaan, en als dat veilig kan is dat gewoon echt ideaal. Ik zou dat echt graag doen!
Als iemand weet waar dat is, kan ik misschien proberen een dag te organiseren.
 
Daar staat er geeneen met die zijwieltjes. Die zag ik namelijk ook al in TotW, en dat sprak me heel erg aan. Het meest leer je door een keer de grenzen over te gaan, en als dat veilig kan is dat gewoon echt ideaal. Ik zou dat echt graag doen!
Als iemand weet waar dat is, kan ik misschien proberen een dag te organiseren.

Er zijn een aantal rijscholen die die remcursus organiseren. Moet wel een rijschool zijn met een eigen oefenterrein dan wel een relatie met zo'n oefenterrein. En die zijn op zich niet heel dik gezaaid (Goes, Lelystad, Zandvoort, zijn degenen die ik ken, waarvan ik niet weet of in Zandvoort ook motortrainingen zijn).

Maar inderdaad staan die cursussen niet meer op de KNMV site. Dan is het een kwestie van toch even lokaal gaan informeren en een paar KNMV rijscholen opbellen.
 
Niets gelezen verder, maar probeer iets naast je motor te gaan zitten en dan in te sturen. Je hoeft dan minder schuin om toch een bocht door te komen en je hebt veel meer gevoel in je bocht.
 
Ik heb het over throttle control, glijden, slippen, etc, met van die zijwieltjes zodat wanneer je controle je verliest je niet helemaal onderuit gaat. Niet alleen maar remcursus? Tenzij dat onder die noemer valt ;)

Ik kan het niet direct vinden, dus als iemand wel direct een link heeft.. :)
 
Dat is mijn hobby, al bijna 30 jaar. :]
En ik weet zeker dat je dat niet moet doen als die klaphelm op dat plaatje. })
Driften doe je ook anders. 8-)
Misschien moeten de instructeurs van de bergtraining eens een lesje bij mij volgen. O-)

En je weet het, de beste stuurlui staan aan wal.... :+
 
ik heb het tegenovergestelde...


durf niet rechtdoor te gaan, omdat ik bang ben dat mijn band anders vierkant wordt })
 
Laatst bewerkt:
Wat me overigens ook doet denken aan iets wat geen verplichte stof is voor het rijexamen maar zeker nuttig om te kennen, de hellingproef, gebruik makend van de achterrem.
.
nu je het zegt, heb ik echt niet gehad, thanks :$ reed op 1e rit bergaf in Limburg toen ik ook op hele langzame stukken dus meer naar beneden 'rolde'. bedacht toen ook niet dat ik de achterrem moest gebruiken..

zat vandeweek op de scooter nog te bedenken dat ik het afschuinen daarmee wel zonder na te denken doe maar dan duw ik met de binnenste arm het stuur meer naar beneden.
edit: daarmee duw ik mezelf dus rechter en de motor schuiner. ureka :+
ben daar een beetje mee aan het rommelen gegaan zaterdag op de motor en dat ging goed icm met het verzitten op je zadel zoals iemand al zei.
lekker blijven sturen zeg ik :]
 
Laatst bewerkt:
Bij veel van deze dingen maken de eigenschappen van je motor naast je eigen zelfvertrouwen het grote verschil. Zelf kan ik al die oefeningen nog prima op mijn Honda Hawk (ligte 650CC 2 cilinder)
de uitwijkproef die ik altijd moeilijk vond gaat zelfs beter dan ooit. Echter met mijn Honda X11 (zwaardere 1100cc) krijg ik die oefeningen zeker niet voor elkaar. En ik kan me zo voorstellen dat het met een Gold-Wing nog veel moeilijker is.

Gewoon kilometers maken en gevoel voor de motor kweken.
Geld voor mij ook hoor ik heb mijn A rijbewijs ook nog niet zo lang.

bigscale
 
De motor onder je "wegduwen" . Vooral voor korte bochtejs en langzaam werk is dit erg handig en heb je je motor beter onder controle en kun je beter corrigeren.

[afbeelding]

Dit valt in de categorie: alleen rijden op afgezette parkeerterreinen en dan ex cathedra uitspraken doen/open integraalhelm want in totaal misschien 1000 km motorgereden en bang om te stikken met dicht visier/hersenbeschadiging door te hoog cholesterol/zeiksnor (wedden?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan