beginnersvraag: olielampje vfr 750 (1988)

andriesdl

MF'er
12 jul 2005
48
0
Maarkedal
Voor ik de motor start, blijft het olielampje branden.
Na controle van het oliepeil blijkt dat dit misschien net iets te veel olie is.
Zodra ik de motor start gaat het lichtje wel uit...

Ik heb net mijn VFR 750 tweedehands gekocht. Tijdens het testen en dergelijke kwam dit nog niet voor.

Is dit normaal? Mag ik er gewoon zo mee blijven rijden tot er wat olie opgebruikt is, of moet er olie uit gehaald worden? Indien ja op dat laatste: hoe krijg ik olie UIT het reservoir?
Is er een plaats waar ik terecht kan voor meer dergelijke beginnersonderhoudinfo?

Groeten,

Andries
 
Maar, als het normaal zou zijn dat het "oil" lampje blijft branden tot je de motor start, waarom blijft het "fuel" lampje dan niet branden?

Ik wil niet lastig doen, maar het lijkt mij gewoon vreemd.
 
Omdat het olie lampje een indicatie is als je geen oliedruk hebt. Loopt de motor niet, dan heb je geen oliedruk. Start je de motor, dan is er druk (als het goed is natuurlijk). Het kan voorkomen dat na het starten het lampje nog een seconde of zo brand en daarna uit gaat. Dit is neit erg.

Gaat het lampje branden tijdens het rijden, koppeling inknijpen, afremmen en zo snel mogelijk stopppen en niet meer mee rijden totdat het probleem verholpen is.

Deze info staat ook in je instruciteboekje als je die er bij hebt gekregen.

Het benzine lampje gaat uit omdat je voldoende benzine hebt. Dat hij toch heel even brand is waarschijnlijk om jou te laten weten dat het lampje het doet. :)

Als er maar een fractie te veel olie in zit, gewoon lekker laten zitten, dat raak je wel kwijt. Maar heb je er een litertje te veel in gegooit: Aftappen! (Doe je dat niet, dan raak je het ook wel kwijt dmv. van een vette rookwolk en met pech een kapot blok) .
 
Dat lampje blijft ook branden tot je de motor start ,er zit nl een olie druk schakelaar tussen die pas werkt als je de motor start.
Als het lampje gaat branden als de motor draait is er iets niet goed.
maar zolang die uit is lekker blijven rijden. :] :]



weer te laat :(

*O* *O*
 
Omdat het olie lampje een indicatie is als je geen oliedruk hebt. Loopt de motor niet, dan heb je geen oliedruk. Start je de motor, dan is er druk (als het goed is natuurlijk). Het kan voorkomen dat na het starten het lampje nog een seconde of zo brand en daarna uit gaat. Dit is neit erg.

Gaat het lampje branden tijdens het rijden, koppeling inknijpen, afremmen en zo snel mogelijk stopppen en niet meer mee rijden totdat het probleem verholpen is.

Deze info staat ook in je instruciteboekje als je die er bij hebt gekregen.

Het benzine lampje gaat uit omdat je voldoende benzine hebt. Dat hij toch heel even brand is waarschijnlijk om jou te laten weten dat het lampje het doet. :)

Als er maar een fractie te veel olie in zit, gewoon lekker laten zitten, dat raak je wel kwijt. Maar heb je er een litertje te veel in gegooit: Aftappen! (Doe je dat niet, dan raak je het ook wel kwijt dmv. van een vette rookwolk en met pech een kapot blok) .
:^

Keek alleen maar omdat er beginnervraagje bijstond.
Dat staat nog eens extra :+ :+ :P
 
Omdat het olie lampje een indicatie is als je geen oliedruk hebt. Loopt de motor niet, dan heb je geen oliedruk. Start je de motor, dan is er druk (als het goed is natuurlijk). Het kan voorkomen dat na het starten het lampje nog een seconde of zo brand en daarna uit gaat. Dit is neit erg.

Gaat het lampje branden tijdens het rijden, koppeling inknijpen, afremmen en zo snel mogelijk stopppen en niet meer mee rijden totdat het probleem verholpen is.

Deze info staat ook in je instruciteboekje als je die er bij hebt gekregen.

Het benzine lampje gaat uit omdat je voldoende benzine hebt. Dat hij toch heel even brand is waarschijnlijk om jou te laten weten dat het lampje het doet. :)

Als er maar een fractie te veel olie in zit, gewoon lekker laten zitten, dat raak je wel kwijt. Maar heb je er een litertje te veel in gegooit: Aftappen! (Doe je dat niet, dan raak je het ook wel kwijt dmv. van een vette rookwolk en met pech een kapot blok) .

Bedankt voor dat antwoord!
Spijtig genoeg had de persoon van wie ik de motor kocht dat instructieboekje niet meer. Iemand enig idee hoe ik daar eventueel nog aan zou kunnen raken? Kwestie van het forum niet elke keer te spammen als er iets simpels is dat ik niet weet.

Greetz,

Andries

/edit: ja, ik ben een beginnertje, daar kom ik zonder problemen voor uit 8-)
/edit2: misschien zou er een apart subforum moeten komen voor (domme) beginnersvragen :W
 
Bedankt voor dat antwoord!
Spijtig genoeg had de persoon van wie ik de motor kocht dat instructieboekje niet meer. Iemand enig idee hoe ik daar eventueel nog aan zou kunnen raken?

Misschien dat een dealer er nog een heeft liggen of probeer marktplaats.nl.
Of tik een werkplaatshandboek op de kop, vooral handig als je zelf wat wilt klussen. of kijk hier: http://www.motor-forum.nl/forum/topic/88911?highlight=werkplaatshandboek

Misschien staat ook wel ergens je instruktieboekje online...
 
Terug
Bovenaan Onderaan