Beginnersvragen over motor

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Hallo allemaal.

Ik heb sinds een paar weken mijn eerste motor (Kawasaki ZZR600 uit '94) en ben er zeer te spreken over. Aangezien ik nog totaal geen verstand heb van motoren heb ik een paar vragen waar jullie waarschijnlijk wel antwoord op weten ;)

1.
Op mijn tank heb ik enkele krassen zitten. Waarschijnlijk van het metalen gesp van een helm. Het zijn niet echt diepe krassen dus denk dat deze wel redelijk weg te halen moeten zijn. Vanochtend heb ik bij de Halfords op aanraden van de verkoper 'Scratch Remover' gekocht. Straks maar eens kijken of het hiermee weg gaat. Is dit een goed product hiervoor of kan ik beter voor iets anders gaan.

2.
Als mijn motor een tijdje heeft stil gestaan (koude motor) dan is het behoorlijk zwaar om de motor lopend te verplaatsen. Je hoord duidelijk dat, waarschijnlijk de remschijf, iets aanloopt. Nu lijkt het mij niet dat er iets krom is aangezien het aanlopen geen vast patroon heeft. Heb gehoord dat het 'iets met de zuigers van de schijfrem' te maken kan hebben. De motor heeft een paar maanden bij de dealer stil gestaan voordat ik 'm gekocht heb. Voordat ik een afspraak wil maken bij de dealer om erna te laten kijken zou ik graag willen weten wat het waarschijnlijk is en of ik zelf nog iets eraan kan doen. Dealer zit namelijk niet echt om de hoek voor mij ;)

3.
Aangezien ik behoorlijk trots ben op mijn motor wil ik deze regelmatig ook goed schoonmaken enzo. Hoe kan ik de chrome (motorblok) delen / moeilijk bereikbare schoonmaken? Waarschijnlijk de kappen er eerst afhalen en dan met een motor reiniger spray / ontvetter inspuiten...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Michiel
 
hoi michiel,

je hebt allereerst het remschijf probleem.
is het de voorkant of de achterkant waar het schurende geluid zit?
m.a.w de voorste schijven of de enkele achter die aanloopt?

meestal kun je met de knop search al je info al verkrijgen hier op MF
maar in dit geval zal ik je even op weg helpen .

je blokken zullen wss tgen de schijf drukken door dat de zuigers niet goed terugkomen .
om dit te fixen moet je eigenlijk wel ervaring hebben met zowiezo remmen .

anders miss toch even naar de dealer ,
tis een klusje van niks dus duur zal t ook niet echt worden .

voor t mooi houden van de onderdelen ,gewoon niet in pekel rijden.
en verder schoonhouden met een zachte doek voor t krassen van het chroom te voorkomen.

ik hoop dat je er wat aan hebt
mvg
 
Laatst bewerkt:
dat de remblokjes lichtelijk aanlopen is normaal, heb ik altijd al gehad ook na plaatsing nieuwe.

als je trots op je motor bent (waarschijnlijk wel) gewoon na het rijden ff klein sopje erover heen. eventueel (doe ik zelf) de tank in de wax zetten. en voor de winter gaat ie meestal zo goed als bijna helemaal uit elkaar en dan wordt ie grondig gepoetst. er is echt van alles te kopen op de markt kwa middeltjes maar het is maar wat jij het makkelijkst vindt. zelf gebruik ik het wonder middel van me moeder HARA om de vliegen van de kuip eraf te halen gaat met één enkele veeg.

wat wel heel belangrijk is is de kettingspanning in de gaten te houden en de ketting goed ingevet te houden. voorkomt weer vroegtijdige 250 euries.

voor het schoonmakjen is het ideaal om voor en achter paddockstands te kopen

over het polijst werk weet ik niet zo veel van af om dat het beste mooi te houden.

nog een tip: wanneer je toch in de pekel ga rijden NOOIT afspoelen met warm water dit zorgt ervoor dat het zout oplost in water en op plekken kom waar je geen zout wilt hebben.

succes verder, dit is mijn begin van de winterschoonmaak
full
 
dat de remblokjes lichtelijk aanlopen is normaal, heb ik altijd al gehad ook na plaatsing nieuwe.

als je trots op je motor bent (waarschijnlijk wel) gewoon na het rijden ff klein sopje erover heen. eventueel (doe ik zelf) de tank in de wax zetten. en voor de winter gaat ie meestal zo goed als bijna helemaal uit elkaar en dan wordt ie grondig gepoetst. er is echt van alles te kopen op de markt kwa middeltjes maar het is maar wat jij het makkelijkst vindt. zelf gebruik ik het wonder middel van me moeder HARA om de vliegen van de kuip eraf te halen gaat met één enkele veeg.

wat wel heel belangrijk is is de kettingspanning in de gaten te houden en de ketting goed ingevet te houden. voorkomt weer vroegtijdige 250 euries.

voor het schoonmakjen is het ideaal om voor en achter paddockstands te kopen

over het polijst werk weet ik niet zo veel van af om dat het beste mooi te houden.

nog een tip: wanneer je toch in de pekel ga rijden NOOIT afspoelen met warm water dit zorgt ervoor dat het zout oplost in water en op plekken kom waar je geen zout wilt hebben.

succes verder, dit is mijn begin van de winterschoonmaak[afbeelding]



ik lees nergens dat het nieuwe blokken betreft ???
en ook met nieuwe is t niet fris als ze aanlopen hoor..

ik zou toch echt de klauw (laten)reviseren :Y
 
ik lees nergens dat het nieuwe blokken betreft ???
en ook met nieuwe is t niet fris als ze aanlopen hoor..

ik zou toch echt de klauw (laten)reviseren :Y


haha de klauw is in prima staat, en is echt normaal dat die ietjes aanloop. maargoed daar zijn blijkbaar de meningen over verdeeld. als men zegt in de racerij dat dit normaal is wie ben ik om dat tegen te spreken.
 
ik lees nergens dat het nieuwe blokken betreft ???
en ook met nieuwe is t niet fris als ze aanlopen hoor..

ik zou toch echt de klauw (laten)reviseren :Y

mijn remblokjes voor hoor je ook lichtjes schuren als je de motor lopend verplaatst, de schijven worden niet warm tijdens het rijden, dus ik zie er het probleem niet van in.
 
Als het de klauw is en best wel kan, toch laten nakijken.
Zijn de pennetjes denk ik kost niks enzo, maar toch laten nakijken is mijn raad.
Ze kunnen namelijk gewoon vastlopen of remmen tijdens je aan het rijden bent en dan kan het nogal fataal aflopen. Niet dat ik er ervaring in heb, maar bij een kameraad is dus het achterste rem geblokkeerd bij 120km/h.

Enne polieren=> daar kan je pasta voor halen die goed insmeren en blijven vrijwen. indien het al gepolierd is natuurlijk.
Maar als je ongepolierde stukken wilt polieren, moet het anders in verschillende stappen is nogal veel werk.
En het reinigen zou ik niet te veel producten gaan gebruiken, lees goed de gebruiksaanwijzing wat je gebruikt. Want kan namelijk je rubbers kapot maken en dichtingen.
En gepolierde stukken ook niet met alles gaan reinigen => heb je pasta voor. Anders maak je ze doffer.
 
ik denk toch dat de schijven altijd warm worden als je rijd, daarmee.
mss heb ik u verkeerd verstaan ofzo ik weet niet, sorry

Ja ik snap wat je bedoelt :) mijn schijven zijn ook warm na gereden te hebben (duh, van het remmen). Wat ik bedoel is: als je blokken echt aanlopen, dan worden je schijven gloeiend heet tijdens het rijden, ook al rem je niet. :9

gewoon misverstandje *O*
 
Laatst bewerkt:
Remblokken lopen altijd licht aan. Na het rijden meteen even de temp. van je schijf voelen. Als deze verder niet warm wordt is het prima.
Als de motor een tijdje stil staat ontstaat er wat lichte roestvorming waardoor 't lijkt dat ie meer aanloopt. Maar dat rem je er zo weer af.
 
remblokken liggen altijd iets aan tegen de remschijf(controleer ook maar een bij een auto)
ook om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk en direct mogelijk remt,ik zou zegge til je wiel van de grond en geef eens een slinger aan het wiel...als deze netjes ronddraait hoef je je nergens zorgen over te maken(denk ik dan)
 
Sorry voor deze late reactie...

Ik denk inderdaad dat het te maken heeft gehad met roestvorming op de schijf. Het is trouwens aan de voorkant. Merk de laatste tijd dat het wel minder wordt. Ik kijk het nog wel even aan en anders toch maar even na laten kijken. De remschijven wordt naar mijn mening ook niet overdreven warm door de eventuele overmaat aan wrijving.

Vandaag ook voor het eerst iemand achterop gehad. Was voor alle twee de eerste keer en was zeer goed bevallen. Heb gewoon normaal gereden zoals ik altijd doe (zal wel iets voorzichtiger zijn vergeleken met de ervaren rijders).
 
mmmm ik vind dat verstandig hoor!
kheb zelf nog niet met iemand 8erop op de moto gereden ,wil ik ook niet liever
hij staat solo afgesteld + seatcover.


en ff dit nog
als t aanlopen minder wordt zal t wel wat aanslag geweest zijn idd..
wordt t niet minder ga dan zeker even te rade want dat hoort niet imo..

ze mogen er wel tegenaan-liggen zeg maar ,
maar t wiel moet toch los lopen.

succes ermee :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan