Begrenzen ja of nee??

Ik heb zo,n motor 3 jaar gehad. Een prachtige motor je KAN er heel hard mee rijden en ook mee toeren.Het ligt volledig aan je rechterhand wat de motor doet.Mijn advies is rij de eerste tijd niet te hoog in toeren en dan valt alles wel mee. *O*
 
heb sinds eind augustus mn rijbewijs, heb nu ong 7000 km op mn 600 Fazer gemaakt,

mijn 2de motor(sinds 2 maanden) is een 600 srad. nu ca 1000 km mee gereden.

rijdt een stuk feller, vooral bovenin toeren, maar is voor mij als beginner zeker niet onhandelbaar.

eerste paar 100 km extra goed je koppie erbij houden, dan komt t helemaal goed
 
Ik vind dat er weer erg overdreven wordt gereageerd.
Ik heb ook een cbr 600 fs de eerste 3 jaar gereden en ben van mening dat t niet aan de motor ligt maar aan de bestuurder. Zolang je bij jezelf blijft en je niet laat opjutten kan je zelfs op een r1 beginnen.
zorg gewoon dat je jezelf begrenst door gewoon te LEREN rijden.
Dan kom je er echt wel :)
 
Ik wil graag mijn eerste motor gaan aanschaffen. Ik heb mijn zinnen gezet op een Suzuki SRAD 750. Dit omdat ik het een prachtige motor vind. Daarbij vind ik het ook prettig om de 750 te nemen na 99 omdat dit een injectie betreft.

Mijn A rijbewijs heb ik in november behaald en veel motor rij ervaring heb ik niet. Dus alleen lessen en 400km op een huur motor. Honda nc700x.

Is het nu verstandig om de SRAD te laten begrenzen? Ik wil namelijk nog langer leven.
Wat houdt het begrenzen eigenlijk in? Wordt de topsnelheid verlaagd of is er ook een afname qua vermogen? Gaat de motor er anders door rijden of behoudt deze zijn "zenuwachtige" eigenschappen??

Misschien aparte vragen maar ik wil gewoon graag een SS en dan vooral een SRAD. Maar het vermogen heb ik eigenlijk niet echt nodig omdat ik eerst meer ervaring op de motor wil op doen.

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Misschien andere opties waar ik nog niet aangedacht heb?? Alle opmerkingen en tips zijn welkom.

ik denk dat je zelf het beste in kan schatten of begrenzen verstandig is, en daarmee bedoel ik:

Als je van jezelf weet dat je waarschijnlijk het gas vol open gaat gooien terwijl je nog moet leren rijden zou ik het wel doen, maar als je jezelf gewoon kan beheersen en zou ik me er niet zo'n zorgen om maken en hem gewoon onbegrenst laten.

Ik ben ook begonnen op een cbr600f en ondanks dat het maar een 600tje was en al een wat ouder model liep deze toch hard zat, maar zolang je jezelf maar een beetje kan beheersen hoeft dat geen probleem te zijn hoor :)
 
Ik vind dat er weer erg overdreven wordt gereageerd.
Ik heb ook een cbr 600 fs de eerste 3 jaar gereden en ben van mening dat t niet aan de motor ligt maar aan de bestuurder. Zolang je bij jezelf blijft en je niet laat opjutten kan je zelfs op een r1 beginnen.
zorg gewoon dat je jezelf begrenst door gewoon te LEREN rijden.
Dan kom je er echt wel :)

:^
Zo is dat
 
nou, ik ben het er nog niet zo mee eens. Een machine die een maatje te groot is, zal je belemmeren om de grenzen van je motor en jezelf op te zoeken.
Persoonlijk denk ik dat het beter is om met een machine te beginnen die wat minder in zijn mars heeft, maar je eerder waarschuwt als je op de grens zit.
Met zo'n racer merk je dat als beginner niet, en als je er overheen zit, is het natuurlijk mis.
Omgekeerd is de kans reëel, dat je er altijd een beetje bang voor bent en daardoor nooit leert om eruit te halen wat er in zit.
 
nou, ik ben het er nog niet zo mee eens. Een machine die een maatje te groot is, zal je belemmeren om de grenzen van je motor en jezelf op te zoeken.
Persoonlijk denk ik dat het beter is om met een machine te beginnen die wat minder in zijn mars heeft, maar je eerder waarschuwt als je op de grens zit.
Met zo'n racer merk je dat als beginner niet, en als je er overheen zit, is het natuurlijk mis.
Omgekeerd is de kans reëel, dat je er altijd een beetje bang voor bent en daardoor nooit leert om eruit te halen wat er in zit.

je weet pas als de grens is als je er overheen gaat, beter niet naar op zoek gaan als je op straat rijd. :+
 
nou, ik ben het er nog niet zo mee eens. Een machine die een maatje te groot is, zal je belemmeren om de grenzen van je motor en jezelf op te zoeken.
Persoonlijk denk ik dat het beter is om met een machine te beginnen die wat minder in zijn mars heeft, maar je eerder waarschuwt als je op de grens zit.
Met zo'n racer merk je dat als beginner niet, en als je er overheen zit, is het natuurlijk mis.
Omgekeerd is de kans reëel, dat je er altijd een beetje bang voor bent en daardoor nooit leert om eruit te halen wat er in zit.

Dat laatste is helemaal waar. Als je ook maar een beetje bang bent op je eigen motor, dan is je motor niet goed, dan moet je lichter/kleiner rijden.

Maar voor de rest vind ik het een uitermate interessant punt. Kun je als beginner op een motor rijden die aanzienlijk meer power heeft dan jij er het eerste jaar uit zal halen? De grenzen die je dan in het begin zal ontmoeten zijn je eigen grenzen, en niet die van je motor. Maar is dat erg?

Ik reed binnen een week na mijn rijexamen op een gsx-r600, heb ik nooit spijt van gehad, en ik maak iedere keer dat ik rijd vorderingen. Heb nu voor moto gymkhana een gs500 erbij, maar ik moet er niet aan denken dat ik dat als eerste motor zou hebben gehad. Rijdt saai, geen power, geen avontuur.

En ja, je moet heel voorzichtig zijn met wat je doet, je moet rustig opbouwen en niet de eerste dag met 200 door een scherpe bocht gaan. Soms merk je dat een voorwiel of achterwiel wat glijdt, dan weet je dat je uit moet kijken. Maar het is niet zo dat als je een heel klein foutje maakt, dat je dan gelijk over de vangrail gaat of zo. Tenminste, dat is mij nog niet gebeurd :-)
 
Ik zeg kopen dat ding. Mijn eerste motor is een Corsaro, 1200 v-twin. Rijd ik nog steed op :).

Volgens mij is het juist goed om een motor te hebben met redelijk wat power. Je word er dan wel bewust van, dat je motor meer kan dan jezelf. Hierdoor krijg je een soort respect/angst voor wat de machine kan. En zul je altijd 3x nadenken voor je wat doet.

Dit geld natuurlijk niet als je last hebt van grootheids waanzin :)

De eerste km's op een machine met meer dan 100kW terwijl je pas net je papiertje hebt zien er dan wel uit als rijden op een natte krant, maar je investeert 1x, en kunt gaandeweg steeds meer uit de motor halen. Dus het is economisch nog beter ook. Na kilometers maken leer je het steeds beter, en neemt de fun alleen maar toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan