12 okt 2020
1
0
Beste allemaal,
Ik heb een prachtige Honda CBF 600, 2008 gevonden bij een betrouwbare dealer.
Deze staat op 57kw en wil deze graag laten begrenzen op 35kw. Er is een kit beschikbaar van Alfatechniek, de motor zou hierna door het RDW gekeurd moeten worden.
Iemand ervaring met dit model te begrenzen naar 35kw? Wat is de garantie dat een keuring (IKS) door het RDW wordt goedgekeurd?
 
Als je hem zelf inbouwt is er geen garantie.
Als je het laat inbouwen, spreek je met de inbouwer (garagebedrijf) af dat zij hem gekeurd en wel opleveren en dat je dan pas betaalt.
 
Ik had als A2 motor ook een CBF600 (welliswaar uit 2006) en daar was een 25kw kit voor beschikbaar.. mijn motor had een 2e type goedkeuring hiervoor.
Als je het niet erg vind om rond te rijden met 25kw in plaats van 35kw, neem even contact op met een officiele Honda dealer.. Scheelt een hoop kosten tegenover het laten herkeuren naar een 35kw.
 
De CBF600 heeft inderdaad als 2e typegoedkeuring eentje voor 25kW. Daarmee loopt de motor waarschijnlijk zo'n 160 km/u en is het ding vlot zat om de eerste twee jaar mee te sturen. Persoonlijk vind ik een IKS-keuring echt zonde van het geld. Dat kost veel geld, wat je kan steken in motorkleding of gewoon je volgende motor. Daarnaast mag je overdag maar 100 km/u en 's avonds 130 km/u. Met 35kW zal de motor zo 170-180km/u lopen, weet niet of je nog wat extra koppel zou hebben, maar ook dat zal niet heel veel meer zijn dan bij 25kW.
 
Ik heb bij het lessen op een CBF600 35kw gereden, en vervolgens zelf op een 25kw CBF600.. merkte qua koppel niet echt veel. Zelfs bij het omzetten naar vol vermogen na de A2 periode merkte ik niet veel verbetering qua koppel. De CBF600 is dan ook niet echt een "Powerhouse"
 
Garantie gaat niemand je geven want je hebt het over de RDW.... :+
Je zou kunnen overwegen om niet te keuren, genoeg topics hierover te vinden op dit forum.
Ik heb meerdere motoren met een Alfa kitje omgebouwd naar 35kW, waarbij ik ook foto's neem van de inbouw.
Stickertje op het VIN plaatje en officieel dealer inbouwdocument erbij en je kun je motor verzekeren.
De meeste agenten vinden dit voldoende (hebben meestal geen idee van de exacte regelgeving) ALS je al aangehouden wordt. Het is een grijs gebied.
 
De meeste agenten hebben inderdaad geen flauw benul hoe het in elkaar zit. Je moet de verzekeringen vrezen. En denk er ook aan dat de tegenpartij lastig kan doen bij een ongeval. Ik zou voor die 2 jaar in elk geval niet teveel moeite er in steken met keuren etc, die 2 jaar zijn zo voorbij. 25kW er in, officieel op kenteken... kan je nooit gezeik krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan