Begrenzing - 25KW

5 sep 2007
121
0
België
Voor zover dit in techniek hoort:
Men fiets is begrensd (Suzuki Bandit GSF600N, 25KW).
Nu wanneer ik te hoog in toeren ga - zeg maar naar de 5000 toeren in de hoogste versnelling - hoor je een schril "krassend geluid". Ik vraag me af in welke mate dit de motor kan beschadigen. De "rode grens" is belange niet bereikt maar niettemin. Kan het kwaad of kan het geen kwaad? Ik zou denken van niet omdat de begrenzing er louter voor zorgt dat de benzine wordt afgesneden (ergens gelezen).
 
Een bekend gegeven is dat een 25kw motor als je wat hogere toeren trekt een geluid maakt alsof hij heel erg z'n best moet doen om het vermogen eruit te krijgen. Is dat wat je bedoelt met een "krassend geluid"? Zo ja, dan kan dit in principe geen kwaad, het is een veel voorkomend geluid bij 25kw-ers.

Mocht dat het niet zijn moet je misschien de dealer eens laten kijken of alles in orde is met je 25kw kitje. (En dan met name de inbouw ervan, niet alleen het kitje zelf).

Succes ermee!
 
Bedankt voor die reactie.
Is precies wat ik bedoel.
Mag je dan effectief tot aan die rode zones gaan benutten?
Ik zou niks verkeerd willen doen aangezien de begrenzing eraf zou gaan binnen een goede maand.
 
Effectief is het niet met een 25kw begrenzing vlakt de vermogens opbouw bij een relatief laag toerental al af wat in de praktijk betekent eerder overschakelen.
Af een toe naar de rood kan geen kwaad maar zinloos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan