Begrenzing Aprilia SL Mille Falco

MarK©

Die hard MF'er
19 mei 2004
911
0
Amsterdam
Ik heb al het een en ander gelezen over het verwijderen van de begrezingen uit het blok van de Aprilia Falco. Ook las ik een verhaal in de Moto 73 over een kerel die begrezingen uit zijn RSV Mille had verwijderd. Hierdoor werd de motor iets sneller, luidruchtiger, maar ook zuiniger en hij liep lekkerder.
Mijn vraag is of er iemand is die ook daadwerkelijk de begrezingen uit het blok heeft gehaald en wat hier de gevolgen van zijn.

MarK
 
Zie hier de handleiding hoe het te doen: http://www.apriliaforum.com/techtips/1000/derestrict.htm

ringetje uit de airbox halen en draadje doorknippen. Heb zelf ook een falco gehad (goh waar komt me nickname vandaan O-) ) en ik kan je aanraden na deze procedure ff langs een goede merkdealer te gaan om hem opnieuw te laten afstellen dmv een viergastest. Gaat 'ie nog weer een stuk beter door lopen.
Blijft een mooie fiets die falco's :}
 
Ik dacht dat dat alleen werkte bij de Amerikaanse modellen, omdat die begrenst zijn op een PK of 100.
Ik had begrepen dat de Nederlandse geen restrictie had.
Wat was het effect bij jou? Ik krijg namelijk vrijdag een 2000 model, dus ben erg benieuwd!
 
Effect is veel meer koppel en vermorgen (scheelt bijna 15pk) een groter inlaat geluid (klink errug mooi :9~ ) minder bokken onder de 3000 toeren, en het verdwijnen van de dip rond de 5000 toeren.

Ik blijf er bij, laat daarna je motor opnieuw afstellen door een goede aprilia dealer.

zelf had ik ook nog een kn-luchtfilter, en dan heb je nog iets meer inlaat geluid en nog wat meer vermogen, (maar dat is maar 1 of 2 pk).
 
Ik lees hier nu ook ergens dat die kerels in de VS slechts 80 pk uit de Falco krijgen en nadat ze de restrictors hebben verwijdert hebben ze iets meer dan 100 pk. Hoe zit dat dan weer?

Even voor de duidelijkheid dus:

Een Nederlandse Falco uit 2001 met restricties in airbox en ecu heeft 118 pk op de krukas en bij een Falco zonder deze restricties zou hier ca 15 pk bijkomen....?

Wie kan de situatie voor mij verduidelijken???

:?
 
Voordat mijn Falco in de soep liep had deze ongeveer 119 sae achterwiel pk's
(kleiner tandwieltje, ander luchtfilter, chip, derestricted, etc)

er zit een groot verschil tussen achterwiel pk's en pk's aanje krukas. die 80 pk die je leest zijn achterwiel pk's, er zit nueenmaal een procent of 12 verlies van de krukas naar je achterwiel. Verder zijn voor zover ik weet de amerikaanse falco's voorzien van een striktere mapping qua mileunormen waardoor ze nog wat lager uitkomen.

130 krukas pk's is helemaal niet vreemd voor jouw falco, en met wat tunen kan daar zonder problemen nog wel 5 pk bij. een medeclublid van me had 121,5 awpk's op zijn falco. iets waar toen de meeste mille rijders jaloers op waren :)

maar goed top vermogen is niet zo interessant, de veel mooiere koppelkromme, en pk kromme wel. geloof me dat rijdt een stuk lekkerder...
Verbruik zal wel ongeveer rond de 1 op 13 gaan liggen (ik weet niet wat je nu verbruikt)
 
Ah dat is goed nieuws, ik kan dus nog wel wat meer vermogen los peuteren. Ik had al het een en ander gelezen over het wegnemen van de restricties, maar ik was benieuwd naar de daadwerkelijke gevolgen van dit geknutsel. Het is daarom erg fijn bericht te krijgen van iemand die dit zelf heeft gedaan. Ik ben je daarom ook erg dankbaar voor je reactie.

Wat betreft het verbruik, dit ligt nu al op de 1:13, en dan rijdt ik nog redelijk rustig.

Binnenkort dus even naar de dealer voor de ingrepen en de viergassentest, zoals je me aanraadde en dan zullen zien wat het resultaat is. En natuurlijk gewoon door blijven sparen voor wat Arrow dempers!

Van harte merci nogmaals!
 
Ik heb een stel Titanium LeoVince Evolution II dempers op mijn Falco. Deze kan ik je ook aanbevelen. DB-killers worden meegeleverd, dat doet Arrow niet volgens mij.

Ik heb op mijn falco ook de restrictie verwijderd. Dat merk je echt. Het geluid wordt veel beter. Maar hij strekt ook veel harder. :-)

Zo'n viergas test heb ik niet laten uitvoeren.
 
Wreckerrm: sinds de mod al eens een grote beurt gehad? als het klopt doen ze die test namelijk ook elke grote beurt.

die 4-gas test + afstellen verbeterd een boel, dit omdat hij nogal arm gaat lopen doordat hij ineens véél meer lucht krijgt. Dit merk je weer in een smeuiger oppakken van het gas, en minder bokken onderin het toerenbereik.
 
Tsja,.... na uitgebreid onderzoek over hoe en wat precies (thanx SL1000! :} ) welk draadje door te knippen en wat precies te verwijderen in de airbox, zadel verwijderd en tank omhoog, om er vervolgens achter te komen dat alles reeds gedaan was B|

Heb daarna non een dynorun gedaan en kwam uit op 105 pk en 88nm, wat me een beetje teleur stelde.

Nu eerst de Mille swing arm en Ohlins Shock monteren :9

Nogmaals bedankt voor de tips!
 
Inderdaad het orginele luchtfilter, orginele chip en standaard blaffers (of in dit geval dan zuchters).

Die uitlatenset wordt vervangen zodra er geld is na het vervangen van de swingarm en de shock. Zoals je wellicht weet kan er na het vervangen van de swingarm voor eentje van een Mille en de oliekoeler en reservoir van de Mille een Mille uitlaatsysteem op. En die spreken me wat meer aan dan de slip-ons die er voor de Falco te krijgen zijn.
 
Wreckerrm: sinds de mod al eens een grote beurt gehad? als het klopt doen ze die test namelijk ook elke grote beurt.

die 4-gas test + afstellen verbeterd een boel, dit omdat hij nogal arm gaat lopen doordat hij ineens véél meer lucht krijgt. Dit merk je weer in een smeuiger oppakken van het gas, en minder bokken onderin het toerenbereik.

Ja, er is een grote beurt bij Motoport Stadskanaal uitgevoerd. Daarvoor had ik nog maar een paar km gereden dus om een goede vergelijking te maken had ik eigenlijk te weinig ervaring op de falco. Nu 3500 km verder bevalt ze me nog prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan