Begschoenen

BertD78

Rookie
23 jun 2019
26
3
Waddinxveen
Beste allen,

Ik heb schoenmaat 49 dan heb je een probleem met motorschoenen, laarzen daarin tegen zijn er genoeg.

Nu rij ik met laarzen alleen iedere keer schoenen wisselen op kantoor is irritant.

Wie heeft er ervaring met Bergschoenen?
Dat scheelt weer om normale schoenen mee te nemen naar kantoor.
 
Maat 49 zijn inderdaad behoorlijke sleepboten. Maar bergschoenen zou ikzelf niet doen, omdat ik ze doorgaans te stug vindt, heb teweing pedaal gevoel. Ik kijk ook al langer naar schoenen en laarzen, nog niet iets naar tevredenheid gevonden voor het geld. Ik heb een enorme hekel aan de klittenband omdat je er andere kleding mee beschadigt. Afgelopen jaar had ik hoge werkschoenen gekocht zonder stalen neus, zijn heel soepel en hebben een hele stroeve zool. Bevallen verder uitstekend, maar slijten snel. Vooral de zool. Waren iets van 3 tientjes. Maar ze zitten nog enorm lekker en hebben een goed pedaal en pook gevoel. Heb ze ooit bij Cranentroep gehaald bij een toevallig bezoek eraan. Intussen blijf ik zoeken naar fijne motorschoenen of laarzen.
 
Bergschoenen, wandelschoenen... klote om mee te rijden door het profiel. Misschien een idee om dat dicht te siliconekitten
 
Ik rij overigens ook met bergschoenen. Legerkisten, motorschoenen... och het went
 
Beste allen,

Ik heb schoenmaat 49 dan heb je een probleem met motorschoenen, laarzen daarin tegen zijn er genoeg.

Nu rij ik met laarzen alleen iedere keer schoenen wisselen op kantoor is irritant.

Wie heeft er ervaring met Bergschoenen?
Dat scheelt weer om normale schoenen mee te nemen naar kantoor.
Ervaring met schoenen, en daar vallen in dat geval ook bergschoenen onder, is dat de lussen van de veters heel onhandig kunnen zijn. Gevaarlijk zelfs: lussen kunnen blijven haken als je je voet vanaf het pedaal naar de grond wilt zetten.
 
Gevaarlijk zelfs: lussen kunnen blijven haken als je je voet vanaf het pedaal naar de grond wilt zetten.
Helemaal waar, maar daarom doe ik ook net lang genoeg veters erin en het overschot aan de buitenkant tussen de schoen en sokken stoppen. Ik was ook inderdaad erg bang om achter de pook of rempedaal te blijven haken. Is me gelukkig nooit overkomen.
 
Gewoon oude Bata legerkisten. Zijn niet duur en als je ze regelmatig poetst redelijk waterdicht.

Ik heb ook een tijd Meindl Army Pro schoenen gebruikt maar die zijn minder slijtvast en veel duurder.

Gooi er wel een paar inlegzolen in, dat komt het comfort zeer ten goede.

En wat betreft de veters, ja die kunnen blijven haken als je ze niet goed vastzet en de lussen niet in de schacht stopt. Dat moet je dus wel doen.
legerkisten-m90-m400-bata-4-outdoorextreme.nl.jpg
 
Gewoon oude Bata legerkisten. Zijn niet duur en als je ze regelmatig poetst redelijk waterdicht.

Ik heb ook een tijd Meindl Army Pro schoenen gebruikt maar die zijn minder slijtvast en veel duurder.

Gooi er wel een paar inlegzolen in, dat komt het comfort zeer ten goede.
Bekijk bijlage 1805239
Die heb ik nog in de kast liggen net zoals de dessert variant alleen denk ik dat die te snel kapot gaan.
 
Ik heb ze inderdaad bijna nooit op de motor gedragen. En voor gewoon wandelen vond ik ze te hoog. Was eigenlijk wel een miskoop.

EDIT: Of bedoel je legerkisten? Die zijn een stuk steviger op de motor dan bergschoenen.
 
Bergschoenen doen weinig kwa protectie bij het glijden. Echter moet je je afvragen of dat nodig is bij woon-werk ritten. Je rijdt dan doorgaans redelijk conservatief.

Lowa heeft de Renegade als S3 veiligheidsschoen. Loopt perfect, harde neuzen en een stugge zool. Van mijn wandelschoenen die ik heb gehad nog wel de meest geschikte voor de motor.
 
Bij eventuele onderuitgaan is voor de voeten vooral het gevaar dat die onder de motor komen en zo veel schade oplopen goede stevige zolen, ook in de dwarsrichting zijn dan nuttig.
 
Oude legerkisten zou ik mee oppassen. Grote kans dat het rubber na 1 of 2 ritten desintegreert.
Nieuwe daarentegen: veel gebruikt, zeker goed te doen. Maar ook niet echt kantoorschoenen. Dus maar gewoon wat “nette” motorschoenen in uitverkoop gekocht.
 
Oude legerkisten zou ik mee oppassen. Grote kans dat het rubber na 1 of 2 ritten desintegreert.
Nieuwe daarentegen: veel gebruikt, zeker goed te doen. Maar ook niet echt kantoorschoenen. Dus maar gewoon wat “nette” motorschoenen in uitverkoop gekocht.
Bedankt helaas zijn ze er eigenlijk niet in mijn schoenmaat. Ze gaan vaak tot maat 47
 
Bata's rijden prima lopen ook prima als je gewend bent. Echter geen bescherming(ervaring) leer is dun slijt niet snel bij glij partij, maar scheurt wel, verder geen enkel- of scheen bescherming.

Bergschoenen meestal vrij laag en slap maar buitenlaag leer en vaak iets meer "vulling". Beide niet ideaal blijft schipperen tussen risico en comfort. Na een verbrijzelde enkel weet ik wel wat ik kies.
 
Bata's rijden prima lopen ook prima als je gewend bent. Echter geen bescherming(ervaring) leer is dun slijt niet snel bij glij partij, maar scheurt wel, verder geen enkel- of scheen bescherming.

Bergschoenen meestal vrij laag en slap maar buitenlaag leer en vaak iets meer "vulling". Beide niet ideaal blijft schipperen tussen risico en comfort. Na een verbrijzelde enkel weet ik wel wat ik kies.
Vooral vanwege de gevolgen zoals beschreven in de laatste zin: kies, als het mogelijk is, voor fatsoenlijke motorkleding/schoenen. Vanwege de bescherming die ze bieden. Alternatieven zullen vast praktische voordelen hebben. Maar hoe zou je daarover denken nadat je met schade aan je enkel krijgt te maken na een motorongeluk?
 
Er zit natuurlijk wel een verschil in motorlaarsen/schoenen, duurdere/betere, crosslaarzen of motor sneakers….
Als ik voor het rijden ga, toertochtje , trek ik meestal de motorlaarsen aan vanwege het gevoel, ga ik ergens heen of een meeting oid rijdt ik met bergschoenen. Op die laarzen kan ik niet lopen….
Veters kort houden of wegstoppen.
Ken de motoren inmiddels wel dat ik weet hoe ik ze zonder gevoel in de versnelling kan stampen.
Om dezelfde reden rijdt ik ook in het leer of textiel….
 
Vooral vanwege de gevolgen zoals beschreven in de laatste zin: kies, als het mogelijk is, voor fatsoenlijke motorkleding/schoenen. Vanwege de bescherming die ze bieden. Alternatieven zullen vast praktische voordelen hebben. Maar hoe zou je daarover denken nadat je met schade aan je enkel krijgt te maken na een motorongeluk?
De meeste motorschoenen bieden niet meer bescherming dan legerkisten.

Het is altijd een afweging die je maakt. Wil je zo veilig mogelijk dan moet je rijden in een ééndelige raceoverall met bijbehorende laarzen en handschoenen. Dat is vaak niet praktisch dus is er ook andere motorkleding die bijvoorbeeld betere bescherming geeft tegen kou en regen (textiel kleding). Maar die biedt minder bescherming bij een valpartij. Misschien zelfs minder dan een goed zittende motorjeans waarbij de protectoren beter op hun plaats blijven.

En wil je het helemaal veilig hebben dan moet je sowieso niet op een motor stappen.
 
Ervaring met schoenen, en daar vallen in dat geval ook bergschoenen onder, is dat de lussen van de veters heel onhandig kunnen zijn. Gevaarlijk zelfs: lussen kunnen blijven haken als je je voet vanaf het pedaal naar de grond wilt zetten.
Ik heb dat heeeel lang geleden eens gehad op mijn brommer, flinke smak gemaakt en je ligt er echt onder. Zou het niet graag met mijn motor meemaken. Stop de veters altijd in mijn schoenen.
 
Bergschoenen, wandelschoenen... klote om mee te rijden door het profiel. Misschien een idee om dat dicht te siliconekitten

De Revit Discovery heeft anders ook profiel, en rijd prima.
En daarnaast loopt het ook prima. Broekspijp over de schacht en mensen denken dat het berg/wandelschoenen zijn.

Ik doe dit al langer, ook op een kantoor waar, ondanks dat er geen klanten op de afdeling kwamen, je toch verplicht bepaalde (nette) kleding moest dragen "for appearances sake"....

Zouden er ook nog eens echt "stalen" (Kunststof) veiligheids-neuzen in zitten dan had ik m'n werkschoenen niet eens meer nodig....
 
Ik heb een aantal Supersports, (hahaha, ouwe meuk, probeer me maar) waar je opgevouwen op zit waaronder dus die FZR1000, Dat is een GT en als je daarmee bochtenwerk gaat doen verplaats je je voeten van bovenmatig tot extreem vaak, op die voetsteunen. Dan rijden grof geprofileerde bergschoenen of legerkisten gewoon veel minder fijn. het profiel blijft in de voetsteunen haken en verhindert verplaatsen... Daar hebben we dus laarzen of schoenen met een gladde zool voor. Op een GS, 600 KM over de sneelweg heb je geen centje last van profielschoenen. Op mijn FJ rij ik ook met bergschoenen, kilometers comfortabel. Ook in de bergen.... bergschoenen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan