Beide voorlampen branden,...mag dat?

pylke2

MF'er
28 feb 2008
33
0
Oudorp
ik heb eindelijk, na amateuristisch werk van de RDW, mijn Yamaha R6 kunnen ophalen van de dealer. Maar nu is mij opgevallen dat mijn beide koplampen branden. Alle koekblikken knipperden al naar me omdat ze dachten dat ik groot licht op zou hebben :N Weet iemand toevallig of het legaal is om beide te laten branden, of wordt het gedoogd? Volgens een monteur mocht het wel, maar hij is niet de wet :P
 
Nee ze zijn gewoon blij dat jij eindelijk je R6 hebt :)

Maar ff serieus, het mag wel maar ze moeten natuurlijk niet tehoog staan.
 
ik weet niet of het standaard is, heb ze wel laten bijstellen. Heb nu geen last meer van knipperende blikken, maar wel van achtervolgende Politiemotoren:S
 
ik weet niet of het standaard is, heb ze wel laten bijstellen. Heb nu geen last meer van knipperende blikken, maar wel van achtervolgende Politiemotoren:S

Bij alle r6'en van mensen die ik ken branden ze allebei dus dat hoort gewoon. Waarschijnlijk stonden ze gewoon te hoog afgesteld.
 
Nee, volgens mij mag dit in Nederland niet, en het is zeker niet standaard op een Yamaha.
Er is een modificatie kitje te koop en een handige harrie kan dit zelf ook in elkaar knutselen.
 
Dat is toch standaard bij een r6 dat ze allebei branden?


Das dus niet zo.
Standaard brand er maar 1tje, de ander is groot licht (vandaar dat alle koekblikken beginnen te seinen).

Daar weet ik niet hoe dat zit bij de nieuwere R6jes :9~ , maar bij de mijne (nog standaard...nog wel) 2003 brand er maar 1tje ;( .
 
ik heb eindelijk, na amateuristisch werk van de RDW, mijn Yamaha R6 kunnen ophalen van de dealer. Maar nu is mij opgevallen dat mijn beide koplampen branden. Alle koekblikken knipperden al naar me omdat ze dachten dat ik groot licht op zou hebben :N Weet iemand toevallig of het legaal is om beide te laten branden, of wordt het gedoogd? Volgens een monteur mocht het wel, maar hij is niet de wet :P

Bij 99/02 branden allebei de lampen. Bij de modellen die daarna komen brand er aan 1 kant dimlicht. Andere kant is grootlicht, dus misschien heb je ook wel je grootlicht aan staan :?
Lijkt me niet dat automobilisten seinen omdat je aan beide kanten dimlicht hebt. :/
 
De wet schrijft voor dat er maar een lamp mag branden.........

maar.......


In die zelfde wet staat ook dat als er 2 lampen zijn gemonteerd, en de onderlinge afstand niet groter is dan de diameter van de kleinste van de twee, dit wordt gezien als EEN lamp.....

dus doe daar je voordeel mee....
 
R6 99-01 branden ze beide, daarna nog maar 1

Mijn R6 2003 met koplamp conversie:
s6000462eu9.jpg
 
Nee, volgens mij mag dit in Nederland niet, en het is zeker niet standaard op een Yamaha.
Er is een modificatie kitje te koop en een handige harrie kan dit zelf ook in elkaar knutselen.


Bij mijn Yamaha ( 2003 fjr) branden ze vanaf fabriek toch echt allebij ( orginele NL )
 
Laatst bewerkt:
nou als we hier al moeilijk moeten doen om er achter te komen of er 2 branden of niet vanaf de fabriek dan zal de politie dat al helemaal niet weten dus ik zou daar niet bang voor zijn hoor *O* zolang ze maar niet te hoog staan niks aan het handje.
ik rij zelf op een zx-6r 2003 daar brand standaart ook maar 1 lamp. kitje gekocht zodat grootlich op 40% brand nog nooit problemen mee gehad :+ en ziet er een stuk beter uit :9~
 
Bij alle r6'en van mensen die ik ken branden ze allebei dus dat hoort gewoon. Waarschijnlijk stonden ze gewoon te hoog afgesteld.

Mooi is dat hé Bianca. :P
Vooral als het dan ook nog dubbele xenon is hé.

Heb je niet op een gsxr 600. :+

Maar inderdaad,bij een r6 bj. '99/'01 branden wel degelijk allebei de koplampen fabriek af. :Y
 
ik rij op een fzs600 uit 98. Heeft iemand enig idee hoe ik die kan ombouwen zodat ik twee lampen kan laten branden én groot licht heb. Er brand nu standaard maar één lamp en in het donker is het net of je met kaarslicht rijdt. Wel graag gewoon halvogeen verlichting, heb nog effe geen centjes voor xenon. ;(

of het wettelijk mag of niet maakt me niet zo veel uit. de gemiddelde diender kijkt er toch niet naar.
 
ik rij op een fzs600 uit 98. Heeft iemand enig idee hoe ik die kan ombouwen zodat ik twee lampen kan laten branden én groot licht heb. Er brand nu standaard maar één lamp en in het donker is het net of je met kaarslicht rijdt. Wel graag gewoon halvogeen verlichting, heb nog effe geen centjes voor xenon. ;(

of het wettelijk mag of niet maakt me niet zo veel uit. de gemiddelde diender kijkt er toch niet naar.

Sparen voor Xenon, heb je geen grootlicht meer nodig ;)
 
Mooi is dat hé Bianca. :P
Vooral als het dan ook nog dubbele xenon is hé.

Heb je niet op een gsxr 600. :+

Maar inderdaad,bij een r6 bj. '99/'01 branden wel degelijk allebei de koplampen fabriek af. :Y

Bij een gsx-r werkt het tenminste altijd ;)
 
motor rijbewijs de theorie 2004:

verplichte lichten
een motor moet voorzien zijn van:
één of twee grote lichten, kleur wit of geel
één of twee dimlichten, kleur wit of geel
en nog wat meer regeltjes, maar dit lijkt antwoord op de vraag van de TS.

het is niet uit het wetboek, maar als dit in het theorieboekje staat zal het wel goed zijn :)

het voeren van 2 mistlichten mag echter niet. 1tje is wel toegestaan.
 
In Belgie mag het wel
zie [NORML]http://www.wegcode.be/wet.php?wet=24[/NORML]

De 2 lampen worden beschouwd als 1 licht als ... blabla ...

Elke combinatie van twee of meer lichten, hetzij gelijke of niet, doch van dezelfde functie en dezelfde kleur, zal als een enkel licht worden beschouwd indien de projecties van hun
lichtdoorlatende oppervlakten op een verticaal vlak loodrecht op het mediaanvlak van het voertuig niet minder bedragen dan 50 pct. van de kleinste rechthoek omschreven op de projecties van de genoemde lichtdoorlatende oppervlakten....
 
Laatst bewerkt:
ik rij op een fzs600 uit 98. Heeft iemand enig idee hoe ik die kan ombouwen zodat ik twee lampen kan laten branden én groot licht heb. Er brand nu standaard maar één lamp en in het donker is het net of je met kaarslicht rijdt. Wel graag gewoon halvogeen verlichting, heb nog effe geen centjes voor xenon. ;(

of het wettelijk mag of niet maakt me niet zo veel uit. de gemiddelde diender kijkt er toch niet naar.
zie de site van damted!

:P

[NORML]http://www.damted.nl/[/NORML]

FAZER rijders........... vertel het hier! Deel 6
 
Terug
Bovenaan Onderaan