Bejaarde oliekeerringen

HEAR

MF'er
29 okt 2010
32
0
Kan het kwaad om ca. 40 jaar oude, nog ongebruikte, oliekeerringen in een motorblok te monteren of leidt dit vrijwel gegarandeerd tot lekkage? En is de kwaliteit van die keerringen nog te verbeteren door ze bijvoorbeeld enige tijd in loie te leggen?

Alvast dank voor jullie reacties.
 
Kan het kwaad om ca. 40 jaar oude, nog ongebruikte, oliekeerringen in een motorblok te monteren of leidt dit vrijwel gegarandeerd tot lekkage? En is de kwaliteit van die keerringen nog te verbeteren door ze bijvoorbeeld enige tijd in loie te leggen?

Alvast dank voor jullie reacties.


Ik denk dat dit gegarandeerd leidt tot lekkage, het rubber zal uitgedroogd zijn.
 
Gewoon er in.
Lekker goeiekoop.

Ik nog wel een tonnetje gebruikte olie staan.
Gebruikt maar nog goed. Mag je voor niks op komen halen.

Ik heb ook nog een stapeltje banden liggen.
Er zit nog iets profiel op.
Ook hiervoor geldt, gebruikt en niet lek. Zijn gratis.

Ik denk dat moeke nog wel een brood heeft liggen van een week oud.
Was voor de vogeltjes bedoelt. Maar jij hebt vast wel een goed stel kiezen.
Mag je hebben. wel snel zijn, anders hebben de eendjes het op.
 
Kan het kwaad om ca. 40 jaar oude, nog ongebruikte, oliekeerringen in een motorblok te monteren of leidt dit vrijwel gegarandeerd tot lekkage? En is de kwaliteit van die keerringen nog te verbeteren door ze bijvoorbeeld enige tijd in loie te leggen?

Alvast dank voor jullie reacties.

Wat een vraag.
Alleen als ze echt zeldzaam zijn doe je de oude erin.
Koop voor die paar centen gewoon nieuwe. Want die oude worden er niet beter van , ook niet als je ze in de loie legt.
 
Vanwege afwijkende maatvoering en daardoor moeilijk of niet verkrijgbare vervangende keerringen.


Ik heb het idee dat -ondanks de aparte maat- er echt wel vervangende en verse keerringen te vinden zijn.

Die dingen zitten niet alleen in motorfietsen, maar ook in andere machines.

Dus: welke motor, welke keerring en welke maten?
 
Gewoon er in.
Lekker goeiekoop.

Ik nog wel een tonnetje gebruikte olie staan.
Gebruikt maar nog goed. Mag je voor niks op komen halen.

Ik heb ook nog een stapeltje banden liggen.
Er zit nog iets profiel op.
Ook hiervoor geldt, gebruikt en niet lek. Zijn gratis.

Ik denk dat moeke nog wel een brood heeft liggen van een week oud.
Was voor de vogeltjes bedoelt. Maar jij hebt vast wel een goed stel kiezen.
Mag je hebben. wel snel zijn, anders hebben de eendjes het op.

goh, lekker constructief, en vooral zo`n lekkere onderbouwing... :+
 
Als het netjes opgeslagen is geweest, kan het geen kwaad...
wij hebben ook oudere machines, en daar liggen ook onderdelen e.d. van in vetvrij papier, en als het nodig is gaat dat er gewoon in.....
En het mooie is dat die dingen nog ontworpen zijn voor gewone minerale olie, en tegenwoordig is alles bij ons food grade synthetisch, en geen problemen....
gewoon een passende slagpijp erop, erinrammen, en draaien met die geit
 
Ik heb het idee dat -ondanks de aparte maat- er echt wel vervangende en verse keerringen te vinden zijn.

Die dingen zitten niet alleen in motorfietsen, maar ook in andere machines.

Dus: welke motor, welke keerring en welke maten?

je hebt denk ik hier de spijker op de kop geslagen.

ik heb hier een hele oude kawasaki ( uit 1982 ) en daarvan zijn ook niet alle onderdelen meer te koop en als je dan net dat ene rubbertje moet hebben zit je net als TS met een dilemma.
 
je hebt denk ik hier de spijker op de kop geslagen.

ik heb hier een hele oude kawasaki ( uit 1982 ) en daarvan zijn ook niet alle onderdelen meer te koop en als je dan net dat ene rubbertje moet hebben zit je net als TS met een dilemma.

Laten we inderdaad wel wezen dat TS deze vraag inderdaad niet zou stellen als het bijv. om een 2009 R1 zou gaan :+

Maar belangrijk is inderdaad hoe ze opgeslagen zijn geweest.
40 jaar in het zonnetje op een vensterbank of netjes koel in parafinepapier of talkpoeder?
 
Het gaat om keerringen van een BSA Sloper uit begin jaren dertig. De onderdelen liggen dus niet voor het oprapen. Waarschijnlijk was het duidelijker geweest indien ik dit al aan het begin van het topic had vermeld. De keerringen die we wel op de kop hebben kunnen tikken zijn niet uitmuntend bewaard: in een plastic zakje op een plank.
Al met al lijkt het me, gezien jullie antwoorden, aan te raden door te zoeken naar betere exemplaren.
Hartelijke dank voor de door jullie genomen moeite.
Het topic kan wat mij betreft worden gesloten.
 
Wat voor BSA is het?Of beter.....wat zijn de maten/nummers die op de kering staan
Er zijn meerdere adressen in Nederland die die keringen gewoon leveren en idd Engeland heeft ook veel onderdelen en in de USA is ook heel veel oud Engels motor spul te koop
 
Terug
Bovenaan Onderaan