bekeuring betalen of voor laten komen?

theWarrior

MF veteraan
Donateur
31 aug 2008
4.614
3.278
provincie Groningen
Het betreft het volgende:

Ik heb jaren geleden een oude motor gekocht om als donormotor te gebruiken, dit kenteken heb ik al die tijd geschorsd gehad en inmiddels is er niet veel meer van over dan een kaal frame en wat dozen met losse spullen. Nu was echter de laatste keer de schorsing aan mijn aandacht ontsnapt en is het kenteken dus een maand of 3 te laat geschorsd. Echter heb ik nu een bekeuring gekregen voor een onverzekerd motorvoertuig. Bedrag betreft €380,= Dit vind ik nogal een fors bedrag voor iets wat in feite slechts een 3 maanden te late schorsing is.
Ik heb al een bezwaarschrift ingediend maar het antwoord was dat zij dit niet konden behandelen. Ik diende de bekeuring niet te voldoen waarna ik vanzelf een bericht zou krijgen om met een opsporingsambtenaar een telefoongesprek te hebben.
Ook dit inmiddels gehad, maar hier word ik ook niets wijzer van. Die geeft alleen 2 keuzes, of betalen (binnen 3 weken) of voor laten komen met het risico dat het bedrag met 30% verhoogd wordt.
Ik baal hier flink van want is een hoop geld voor een overtreding die ik niet begaan heb (zoals ik het zie tenminste)
Mijn vraag is of iemand enig idee heeft wat mijn kansen zijn als ik het wel voor laat komen.
 
Dat is zuur geld, maar weinig aan te doen vrees ik. Voor laten komen en het kale frame meenemen is wellicht een optie. Zeker omdat de motor al zo lang geschorst is geweest heb je een geloofwaardig verhaal en is de rechter misschien coulant.
 
In die 3 maanden kun je anders in theorie aardig wat kilometers onverzekerd rijden ;)
Balen maar betalen denk ik zo.
 
Geef je weinig kans. Het gaat er niet om, of het voertuig nog een voertuig is en bruikbaar of niet. Het gaat om een kenteken dat geschorst is juist, omdat het voertuig niet als voertuig gebruikt wordt. Juist met dit soort kentekens zou je kunnen frauderen in de ogen van de wetgever. Je kunt het natuurlijk proberen voor €114,= extra, maar ik geef je geen kans.
 
vind 't wel ranzig. tuurlijk als je onverzekerd rondrijdt kan dat heel veel problemen opleveren (bijv. als je iemand aanrijdt en diegene raakt invalide)

maar net als 't RDW doet voor de APK keuring zouden ze vooraf een herinnering sturen dat de schorsing afloopt!

JR
 
motorvoertuig. Bedrag betreft €380,= Dit vind ik nogal een fors bedrag voor iets wat in feite slechts een 3 maanden te late schorsing is.

De wetgever ziet dit als 3 maanden niet verzekerd rijden, dat jij dat niet gedaan hebt doet helaas niets aan de constatering af.

Die geeft alleen 2 keuzes, of betalen (binnen 3 weken) of voor laten komen met het risico dat het bedrag met 30% verhoogd wordt.


Voor laten komen kan altijd, ik denk dat bij een normaal verhaal en zeker zoals bij jou de kans op een 30% verhoging erg klein is.
Daarin tegen is de kans dat je wint ook erg klein.

Ik baal hier flink van want is een hoop geld voor een overtreding die ik niet begaan heb (zoals ik het zie tenminste)

De rechter kan niet anders dan de wet toetsen:
Heb je het feit gedaan, je zal moeten toegeven dat het gebeurd is.
Dus zal de rechter zeggen schuldig, wettelijk bewezen.

Je enige hoop is dan dat de rechter uit coulance en wanneer hij je verhaal goed genoeg vind de boete zal verlagen. (Ik heb er zelf ook een keertje 50% afgekregen)

Maar onder de boete uitkomen gaat je niet lukken en ik schat in dat een verlaging ook twijfelachtigt wordt, maarja niet geschoten is altijd mis.

Naar de rechter gaan kost je sowieso een halve dag verlof, dus econimisch is het misschien slimmer om te betalen en dit als leergeld te zien voor een volgende keer
 
Krijg je niet eerst een waarschuwing?

de overheid en eerlijkheid als het aankomt op geldzaken met de burger :')

wat denk je zelf...

TS, je kunt het vergeten...

wat dan wel grappig is is dat de overheid zelf als de grootste lambak in nederland staat als het gaat om betalingen aan bedrijven.
steevast zijn ze daarmee te laat en lopen te zuigen over de prijs die ze te hoog vinden.

zelfde zuiggedrag moet je eens bij de overheid proberen...
 
want is een hoop geld voor een overtreding die ik niet begaan heb (zoals ik het zie tenminste)

Het is heel vervelend maar de regels zijn (bij uitzondering) erg helder op dit punt, en je geeft zelf al aan dat het aan je aandacht is ontsnapt.
Je kenteken moet of geschorst zijn, of er moet een WA-verzekering aan gekoppeld zijn.

Ik vrees dat je geen enkele kans maakt om hier onderuit te komen (zou namelijk een precedentwerking hebben), en dat voor laten komen je alleen maar meer geld gaat kosten.
 
zelfde zuiggedrag moet je eens bij de overheid proberen...
Werkt anders prima hoor, zolang je precies op het randje blijft. Standaard bezwaarschriftje bij elke verkeersovertreding etc. Kleine moeite, soms een groot plezier.
 
de overheid en eerlijkheid als het aankomt op geldzaken met de burger :')

wat denk je zelf...

TS, je kunt het vergeten...

wat dan wel grappig is is dat de overheid zelf als de grootste lambak in nederland staat als het gaat om betalingen aan bedrijven.
steevast zijn ze daarmee te laat en lopen te zuigen over de prijs die ze te hoog vinden.

zelfde zuiggedrag moet je eens bij de overheid proberen...
Wat een negatief geklets zeg.

--

Ik heb een tijdje de Harley geschorst gehad en ik kreeg ik een x aantal weken van te voren een schrijven dat eerdaags de schorsing af liep. Maar goed, misschien is dit inmiddels veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de herinnering die heb ik ook wel gehad, maar er komt nog bij dat ik zeevarende ben en dus ongeveer zo'n 6-7 maanden per jaar op zee zit. Weliswaar niet onafgebroken, maar toch lang genoeg om in dit geval niet snel genoeg te kunnen reageren.
Frame met kenteken heb ik al eens gratis aangeboden op dit forum, maar geen reactie op gehad. Ga het in ieder geval niet nog eens schorsen en denk dus dat ik het inderdaad bij de sloop inlever. Heeft me al heel wat schorsingen gekost en nu hoogstwaarscijnlijk ook nog een fikse boete. Betreft trouwens een frame van een Honda V65 Sabre. Iemand die me hier gratis van wil verlossen?
 
tis nog simpeler:
kenteken papieren opsturen naar RDW met een briefje erbij: gedemonteerd in eigen beheer.
Je krijgt dan na een week of 3 een bericht van de RDW dat het kenteken uit het register is gehaald. = permanente schorsing.

Frame kan dan naar oud-ijzerboer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde voorgehad, helaas er zit (of in ieder geval voor mij zat) niets anders op dan betalen. Kenteken naar de RDW met de mededeling gesloopt in eigen beheer.

Inderdaad zondegeld :-((
 
Ik zou natuurlijk graag zien hoe dit af zou lopen als je het voor laat komen, maar ik denk dat je gewoon de volle mep moet dokken. Stel dat het je lukt om er onderuit te komen, dan zou half NL lekker zonder verzekering gaan rijden en op de zitting even een kaal frame laten zien, en een doos met een zijkapje en een linkersteppie.

Dat gaat niet werken.
:N
 
Wat een negatief geklets zeg.

--

Ik heb een tijdje de Harley geschorst gehad en ik kreeg ik een x aantal weken van te voren een schrijven dat eerdaags de schorsing af liep. Maar goed, misschien is dit inmiddels veranderd.

niks negatief geklets:
http://www.depers.nl/economie/292035/Overheid-grootste-wanbetaler.html

is ook nog een docu van geweest

en ook willen gemeenten voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en eisen kortingen op rekeningen.
bijvoorbeeld ze bestellen in paar maand tijd voor 2000 euro aan broodjes waarvoor ze al eens onderhandeld hebben voor een scherpe prijs.

dan eisen ze nog 5% korting anders gaan ze naar een ander.

probeer jij eens 5% korting op je paspoort te krijgen als je zegt dat je cash betaald
 
en ook willen gemeenten voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en eisen kortingen op rekeningen.

Bekend fenomeem, dus verhogen bedrijven hun offerte en geven op papier dan ook korting... gemeentes trappen erin, echt waar.....
 
Ik zou natuurlijk graag zien hoe dit af zou lopen als je het voor laat komen, maar ik denk dat je gewoon de volle mep moet dokken. Stel dat het je lukt om er onderuit te komen, dan zou half NL lekker zonder verzekering gaan rijden en op de zitting even een kaal frame laten zien, en een doos met een zijkapje en een linkersteppie.

Dat gaat niet werken.
:N

Ik snap wel wat je bedoelt, echter in mijn geval is de motor al geschorst zolang deze in mijn bezit is, geloof een jaar of 5. Maakt het denk ik/ hoop ik wat aannemelijker om te accepteren dat het om een te late schorsing gaat ipv van het niet verzekerd zijn. Sterker nog, meen dat ik voor slechts enkele euro's meer dan een schorsing een oldtimer WA had kunnen hebben. Achteraf gezien had ik dit waarschijnlijk beter kunnen doen, maar ik vind het weer zo krom om een kaal frame WA te verzekeren...
 
Het enige waar jij op hoopt is dat een rechter je begrijpt en de boete achterwege laat...
Zeg maar schuldig verklaren, zonder toepassing van straf...

Om er achter te komen of ze met je meedenken, loop je ondertussen het risico van een verhoging van 30% en het kost je minimaal een halve dag vrij nemen... en dat terwijl je zwart/wit gezien gewoon fout zit en geen poot hebt om op te staan. Ze hebben je zelfs een waarschuwing gestuurd en kunnen geen rekening houden met het feit dat jij zeevarend bent. Dan kunnen ze voor iedereen wel een uitzondering maken, toch?

Kortom, ik geef je vrijwel geen enkele kans. Je kan allerlei verzachtende omstandigheden aangeven, maar feit blijft dat je zelf vergeten bent de schorsing te verlengen. Dat een dergelijke boete niet leuk is, dat begrijp ik... maar berouw komt altijd na de zonde... ;)
 
niks negatief geklets:
http://www.depers.nl/economie/292035/Overheid-grootste-wanbetaler.html

is ook nog een docu van geweest

en ook willen gemeenten voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en eisen kortingen op rekeningen.
bijvoorbeeld ze bestellen in paar maand tijd voor 2000 euro aan broodjes waarvoor ze al eens onderhandeld hebben voor een scherpe prijs.

dan eisen ze nog 5% korting anders gaan ze naar een ander.

probeer jij eens 5% korting op je paspoort te krijgen als je zegt dat je cash betaald
Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, niet alleen de overheid. Mensen rijden 5km om met de auto omdat ergens het bier een euro goedkoper is. Ik werk wel eens voor Endemol en die gasten doen er 6 maanden over om een factuurtje van 500 te betalen.

Anyways, @TS: veel succes, ik vind het zelf wel erg vervelend voor je, de boete vind ik ook errug hoog. Het is jammer dat je tegenwoordig een nummer bent en dat ze alles volgens protocollen doen.
Misschien kan de ombudsman iets voor je betekenen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan