bekeuring open pijp?

niet elke motor ik heb een open yoshimura onder mijn cbr en ik heb laatst een controle gehad ook op het geluid en daar zeiden ze niets van ik had wel de db killers erin alleen gr, sjaak.
 
op wat voor manier? ben je echt bewust aan de kant gezet vanwege het harde geluidsniveau, trok je de aandacht op een andere manier of kwam je in een controle terecht?

nu ben ik nieuwschierig
Ik reed samen met mijn broertje in leusden.

Hij z'n Honda dax bromfiets kenteken, en op motorkenteken.
En er was dus een rollebank controle.,


Mijn broertje had dus net 59kmh, dus geen boete, waarna ze maar bedachten om een geluidsmeting te doen.
Hij eerst, en ook een boete die nog niet binnen is.
En toen moest ik dus ook voor de geluidsmeeting op dat parkeer terrein.

Maar het was 1 klote agent, z'n sagerijn. die mij bekeurd heeft.
Agent die ons aanhield. op z;n motor nogalwel, vond dat er geen geluidsmeeting hoefte te komen, maar die andere sagerijn deed het dus wel.
Sommige agenten :r
 
aha, ik mag dus van de t.m 1000cc uitgaan.

n = 11250 rpm bij de sc50
1/2 van 11250 = 5625 rpm max 103 dB gemeten op 1 meter onder een hoek van 45 graden?

Die waarden gelden bij motoren waarbij geen typegoedkeuringwaardes bekend zijn.

Bij een blade zijn die er vast wel, kijk maar eens op je typegoedkeurings plaatje.

Bij mijn CBF staat er bv 89 db :( en die is ook 998 cc dash een stuk minder dan 103 db '(

btw in mijn 28 jaar tuffen eenmaal aangehouden door een motoragent over mijn uitlaat.
Kreeg alleen een opmerking: zet thuis de killer er maar weer in *D :}

Hellaas gaat het steeds strenger worden en dat hebben we dan weer te danken aan de petjes auto met blerpijpen :(

(wie ben ik om dat niet goed te vinden btw :$ maar er komen er teveel dus zal er vaker opgetreden worden)
 
Hellaas gaat het steeds strenger worden en dat hebben we dan weer te danken aan de petjes auto met blerpijpen :(

(wie ben ik om dat niet goed te vinden btw :$ maar er komen er teveel dus zal er vaker opgetreden worden)


Wel hypocriet hoor petjes de schuld geven terwijl er in vergelijking veel meer motoren zijn die veel te hard klinken.

Ik heb zelf ook een open uitlaat erop maar ik heb het handig geregeld, ik heb er een pasje bij van het RDW dat de uitlaat goedgekeurd is dus ze kunnen mij niks maken. (laser duo tech)


Laat die mensen met een kapotte uitlaat/regenpijp op hun auto maar, het klinkt toch helemaal NERGENS NAAR.

Lekker brullen met die twins daar zijn ze voor gemaakt. :9~
 
Die waarden gelden bij motoren waarbij geen typegoedkeuringwaardes bekend zijn.

Bij een blade zijn die er vast wel, kijk maar eens op je typegoedkeurings plaatje.

Bij mijn CBF staat er bv 89 db :( en die is ook 998 cc dash een stuk minder dan 103 db '(

btw in mijn 28 jaar tuffen eenmaal aangehouden door een motoragent over mijn uitlaat.
Kreeg alleen een opmerking: zet thuis de killer er maar weer in *D :}

Hellaas gaat het steeds strenger worden en dat hebben we dan weer te danken aan de petjes auto met blerpijpen :(

(wie ben ik om dat niet goed te vinden btw :$ maar er komen er teveel dus zal er vaker opgetreden worden)


TYpekeuringsplaatje is leeg, kenteken ook, is een Italiaanse import fiets :)
 
dan moeten ze allereerst bij de Harleys beginnen..
start je harley en start je racer geloof me die racer hoor je niet!!

ik heb lifesavers in mijn akras zitten van mijn kawa zx10r 2007 (in de volledige lengte van mijn dempers dus GEEN demping) en dat klinkt echt echt ECHT HARD! zit als het goed is tegen de 115/120 DB (opgemeten een tijd terug)
bos superbike is daar een standaard demper bij. maaruhhh neejj geen commentaar van plesie.

sterker nog, maat van me rijdt een gixxer 1000 k5 met een racefit slashcut
en die rijdt ook vrolijk rond... en als HIJ niet aangehouden wordt dan hoef jij je al helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaallll geen zorgen te maken :D
 
Laatst bewerkt:
DB-killer wat is dat???




full









Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gehoord die een boete heeft gehad.
Je ziet wel vaak bij grote treffen zoals TT de berucht geluidsmetingen.
En dan verteld de db meter of je de sigaar bent

Volgens mij is het en – en
Geluidseis
En
E keur + db killer

Je kan wel een E keur demper hebben maar als de meting de norm overschrijd is het toch kassa.

In duistland is de polizei ons een beetje beu
Duitser hebben alles met E keur
Als je staande wordt gehouden controleren ze de E keur en de aanwezigheid van de db killer. De Duitse agenten zijn zelden uitgerust met db meetapparatuur
Heb je dus E keur + db killer mag je weer doorrijden ontbreekt 1 van beide dan krijg je een boete. Maar ook daar geldt (op de regel) de geluidseis. Maar die controleren ze (tot nu toe) zelden.

Ik denk dat het meestal wel door de vingers wordt gezien als je wat te veel geluid produceert.
Maar als je een verkeerde agent treft (geen sex gehad / boete quotum nog niet gehaald) dan vindt hij altijd wel wat. Denk aan
Positie kenteken + verlichting kenteken
Positie en afmetingen knipperlichten
Geen reflector aan de achterzijde

Enz enz.
 
Laatst bewerkt:
Wel hypocriet hoor petjes de schuld geven terwijl er in vergelijking veel meer motoren zijn die veel te hard klinken.

Ik heb zelf ook een open uitlaat erop maar ik heb het handig geregeld, ik heb er een pasje bij van het RDW dat de uitlaat goedgekeurd is dus ze kunnen mij niks maken. (laser duo tech)


Laat die mensen met een kapotte uitlaat/regenpijp op hun auto maar, het klinkt toch helemaal NERGENS NAAR.

Lekker brullen met die twins daar zijn ze voor gemaakt. :9~~

Ik weet wel dat dat hypocriet is hoor :+ vandaar mijn toevoeging over "wie ben ik" O-)

En dat klinkt idd nergens naar, veel te weinig toeren die auto's })

Maare ik rij ook met Laser Duotechs en heb ook een kaartje van Laser, echter er is mij verteld door een motormuis dat pasjes, E-keur enz allemaal erg leuk is.
Wat telt is een meting.
Wanneer je uitlaat goedgekeurd is en hij maakt teveel herrie ben je fout en kun je een bekeuring krijgen.

Je maakt het ze alleen makkelijk met een ongekeurde uitlaat, dan hoeven ze niet eens te meten en zien ze direct dat het niet mag en kun je zelfs een herkeuring aan je broek krijgen.

Maar het hebben van een pasje is zeker geen garantie dat je niet nat kunt gaan. Gelukkig wordt er nog steeds weinig met officiele apparatuur gemeten.

edit: post hierboven niet goed doorgelezen, staat eigenlijk hetzelfde
 
Laatst bewerkt:
Zelf rijdt ik met een half-open uitlaat van Venom. Maakt aardig veel herrie (lees supervet zwaar en donker geluid :9~ ), maar in NL controleren ze toch bijna nooit (idd wel met TT of zoiets dergelijks). Heb van een motorwinkel eigenaar gehoord dat in Duitsland een open uitlaat als milieu delict wordt gezien, uitlaat eraf wordt gedraaid en een boete van rond de 400 Euro. Dit is natuurlijk ook alleen áls er al wordt gecontroleerd én inderdaad een agent met slechte zin (lees geen sex, weinig geslapen, etc) staat te controleren.
 
Laatst bewerkt:
:)

Voor elke motor gelden dezelfde maximum decibels hoor, net als bijvoorbeeld de maximum snelheid.
Mmhh, leuk antwoord, alleen niet waar zoals je al aangaf.


Het aantal dB's wat je motor mag maken staat vermeld op of: je frameplaatje, of je kentekenbewijs!
Staat het daar niet op ( import bijv.) is er nog een centralle databank waar dit terug te vinden is adh van het type fiets wat je rijdt.

Kan men daar niets in terugvinden gaat de volgende regeling op:

Cylinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde

80 cm³ 91 dB(A)
125 cm³ 92 dB(A)
350 cm³ 95 dB(A)
500 cm³ 97 dB(A)
750 cm³ 100 dB(A)
1000 cm³ 103 dB(A)
> 1000 cm³ 106 dB(A)


Vanaf 3dB word bekeurd, 2dB overschrijding is dus nog "toegestaan"
Niets anders *D
 
Laatst bewerkt:
ik zou overigens een geluids controle weigeren...echt NIET dat een agent mijn motor onbelast in de toeren gaat jagen voor zon controle :r

word ie wss gelijk in beslag genomen omdat ik niet meewerk B|


Je hoeft ook niet mee te werken, de verbalisant verricht de meting en jij hebt dat te laten gebeuren.

Enige mogelijkheid die je hebt is een poging te doen hem/haar dat fysiek onmogelijk te maken. In dat geval word naast de motor ook jijzelf "in beslag genomen"



In Nederland is het wat beter geregeld als in Duitsland, in Duitsland word gekeken of er een E keur op zit en of de DB killer erin zit ja of nee .... als 1 van de twee niet goed is ben je gewoon het haasje, ook al produceer je niet meet geluid dan een stofzuiger.

In Nederland kijkt niemand naar die dingen, maar word er gewoon objectief gemeten.
Maak je teveel lawaai krijg je een bon, maak je niet teveel lawaai krijg je geen bon, ongeacht wel of geen E keur.

Overigens zijn er maar erg weinig van die goedgekeurde geluidsmeters in Nederland en zijn er ook vrij weinig mensen opgeleid om ermee te mogen meten. De pakkans is dus vrij klein, al weet je dat er bij evenementen zoals de TT bv altijd wel gecontroleerd word.
 
Zelf rijdt ik met een half-open uitlaat van Venom. Maakt aardig veel herrie (lees supervet zwaar en donker geluid :9~ ), maar in NL controleren ze toch bijna nooit (idd wel met TT of zoiets dergelijks). Heb van een motorwinkel eigenaar gehoord dat in Duitsland een open uitlaat als milieu delict wordt gezien, uitlaat eraf wordt gedraaid en een boete van rond de 400 Euro. Dit is natuurlijk ook alleen áls er al wordt gecontroleerd én inderdaad een agent met slechte zin (lees geen sex, weinig geslapen, etc) staat te controleren.

1/2 open :?

wa's dat
 
Mmhh, leuk antwoord, alleen niet waar zoals je al aangaf.


Het aantal dB's wat je motor mag maken staat vermeld op of: je frameplaatje, of je kentekenbewijs!
Staat het daar niet op ( import bijv.) is er nog een centralle databank waar dit terug te vinden is adh van het type fiets wat je rijdt.

Kan men daar niets in terugvinden gaat de volgende regeling op:

Cylinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde

80 cm³ 91 dB(A)
125 cm³ 92 dB(A)
350 cm³ 95 dB(A)
500 cm³ 97 dB(A)
750 cm³ 100 dB(A)
1000 cm³ 103 dB(A)
> 1000 cm³ 106 dB(A)


Vanaf 3dB word bekeurd, 2dB overschrijding is dus nog "toegestaan"
Niets anders *D


ff een vraagje waar staat die centrale database?

mag een 1000 cc 103 db maken lijkt me erg veel, waar komt die tabel vandaan?
 
ff een vraagje waar staat die centrale database?

mag een 1000 cc 103 db maken lijkt me erg veel, waar komt die tabel vandaan?

Voertuigreglement Hoofdstuk 5 Afdeling 4 Artikel 11


Artikel 5.4.11

1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.

3. Motorfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 3 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).

4. Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.

5. Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de in de onderstaande tabel bij de onderscheiden cylinderinhouden telkens vermelde waarde:

Cylinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde

80 cm³ 91 dB(A)
125 cm³ 92 dB(A)
350 cm³ 95 dB(A)
500 cm³ 97 dB(A)
750 cm³ 100 dB(A)
1000 cm³ 103 dB(A)
> 1000 cm³ 106 dB(A)

Onze Minister stelt regels vast omtrent de wijze van meten van deze waarden.
 
Gehoorschade bij langdurige blootstelling = 90 dB
En dan te bedenken dat elke 3 dB meer het geluid verdubbeld wordt...
Dus 103 is +-16 keer harder dan die gehoorschade grens :P
Je zou er maar een uurtje op zitten
Tering
 
en liep je verder nog gekke carpiolen uit te halen? ik kan me voorstellen dat als je al wheelie-end langs een politieauto rijdt dat ze een open knalpijp wat sneller opvalt.

Ik ben me er van bewust dat met open pijpen officieel een 'misdrijf' is en dat je er voor bekeurd kan worden, maar het gaat me juist om de ervaringen van mensen die met dezelfde situatie rondrijden. Als je in werkelijkheid namelijk voor deze dingen nooit bekeurd wordt dan is het voor mij duidelijk, ik vind die open pijpen heerlijk rijden.
Het was een controle.
 
Terug
Bovenaan Onderaan