Bekeuring probleem

Dutcher90

Die hard MF'er
4 dec 2014
273
5
Alkmaar
Afgelopen vrijdag kreeg ik een bekeuring in de bus met het volgende:

Mijn kenteken
Maximaal toegestane snelheid: 120 kmp/h
Gemeten snelheid: 135 kmp/h
Na correctie: 130 kmp/h
Bedrag: 68 euro

Het probleem is dat de overtreding plaats vond op 11 mei om 12:16 terwijl ik die dag de hele dag aan het werk was in mijn woonplaats Alkmaar. De overtreding heeft plaatsgevonden op de A2 HMP 205.3 in Weert (Limburg).

Dit ben, en kan ik dus helemaal niet geweest zijn en er heeft ook niemand op mijn motor gereden die dag. Er zat een fotofilmnummer bij waarmee ik de foto kon opvragen. Helaas kon ik deze niet digitaal opvragen.
Ik heb gebeld naar het telefoonnummer en de foto sturen ze op. De meneer aan de telefoon wist mij te vertellen dat hij op de foto een tourmotor zag met zij- en topkoffers. Ik rij zelf een Yamaha R6....

Volgens de beste man moest ik met de foto aangifte doen bij de politie en met de aangifte en foto in bezwaar gaan tegen mijn bekeuring. Oftewel, ik moet dat hele traject in waar ik niet om heb gevraagd.
Nu spookt er dus door mijn hoofd dat ik wellicht meerdere bekeuringen binnen ga krijgen of misschien wel ernstigere zaken zoals tanken zonder te betalen etc.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
 
Laatst bewerkt:
Ook eens gehad met de auto. Telefonisch geregeld, de dame aan de lijn zag al dat het kenteken automatisch verkeerd was ingelezen en een week later kreeg ik een brief dat de bekeuring onterecht was verzonden.

Lijkt me dat je dit snel hebt opgelost :). Tenzij iemand met hetzelfde kenteken rondrijdt ;)
 
helaas ben je in nederland schuldig tenzij je het tegendeel kan bewijzen. en het kan best zijn dat de computer het kenteken op de foto gewoon verkeerd heeft gelezen dat komt vaker voor. en dan hoef je geen aangifte te doen. of dat het een belgische motor was die hebben ook gele platen soms.
gewoon foto opvragen en alvast bewijzen / getuigen verzamelen van datum en tijdstip van de vermeende overtreding zoals offertes die je toen hebt verstuurd of getekende werkbonnen en mensen die kunnen bevestigen dat je motor niet toevallig in limburg was met een andere bestuurder.
 
Heb 3 jaar geleden ook zoiets gehad, zou over een doorgetrokken streep hebben gereden op een plaats bijna 200 km verderop.
Bij mij was er alleen geen foto, dus ik moest gaan bewijzen daar niet geweest te zijn.

Zou inderdaad de foto even afwachten, en op basis daarvan je bezwaar gaan indienen.

Dingen om alvast naar te kijken, heb je nog "bewijzen" dat je de hele dag in Alkmaar was, denk aan iets van een kassabon ofzo, collega waar je mee hebt samengewerkt, ect.
 
Laatst bewerkt:
Juist, zoals too het beschrijft: Welkom in "democratisch" Nederland. Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Niet dus! Bij wet Mulder waar deze overtreding onder valt, ben je schuldig tot dat jij het tegendeel bewezen hebt. Er is hier duidelijk sprake van een verkeerd gelezen kenteken. Ik heb hetzelfde mee gemaakt en tot in den treure bewijzen moeten sturen. Het eerste bezwaar werd gewoonweg afgewezen. Pas in beroep werd ik in het gelijk gesteld. Dus je moet echt even het juridische traject in en dan zal je bekeuring uiteindelijk geseponeerd worden.

Hier : Juridisch • Flitsservice.nl wordt de procesgang uitgelegd. Misschien kun je er iets mee. En het bezwaar in eigen bewoordingen opschrijven is beter.
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon een dubbelganger, ik heb ook 4 a 5 jaar met een verkeerd kenteken rondgereden met de auto. Best weer fijn dat je geen bekeuringen in de bus krijgt.... totdat ik in de berm een keer geflitst werd, en toen moest ik me even melden op het politiebureau... iemand in groningen kon toch echt bewijzen dat ie nooit op die lokatie geweest was... dus toen zijn ze gaan zoeken en kwamen ze bij mij uit...

Blijkt dus dat die platen nog met de hand gestanst worden / werden..... menselijke fout.... 36 of 63.... niemand die het ziet of opmerkt...
Blijkt dat garagehouder nummer verkeerd opgegeven had.
Dat het grote systeem dan niet detecteerd dat het niet klopt..... rararara maar dat is dus 1 van de weinige dingen die nog niet geautomtiseerd schijnen te zijn....
 
Heb dit 2 jaar terug ook gehad. Gelukkig wel een foto digitaal opvraagbaar. Bezwaarbrief geschreven. De kwaliteit van de camera's is behoorlijk bagger en de herkenningssoftware was ook niet je van het. Het konden 3 kentekens zijn. Uiteraard hoefde ik niet te betalen (heb ook niets vooraf betaald) en heb ik ze het kenteken gegeven van de juiste motorrijder waar ze het geld mochten innen. Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

De kans dat je vaker boetes krijgt hoeft helemaal niet, het is gewoon slechte apparatuur en dan heb je soms pech.
 
Afgelopen vrijdag kreeg ik een bekeuring in de bus met het volgende:

Mijn kenteken
Maximaal toegestane snelheid: 120 kmp/h
Gemeten snelheid: 135 kmp/h
Na correctie: 130 kmp/h
Bedrag: 68 euro

Het probleem is dat de overtreding plaats vond op 11 mei om 12:16 terwijl ik die dag de hele dag aan het werk was in mijn woonplaats Alkmaar. De overtreding heeft plaatsgevonden op de A2 HMP 205.3 in Weert (Limburg).

Dit ben, en kan ik dus helemaal niet geweest zijn en er heeft ook niemand op mijn motor gereden die dag. Er zat een fotofilmnummer bij waarmee ik de foto kon opvragen. Helaas kon ik deze niet digitaal opvragen.
Ik heb gebeld naar het telefoonnummer en de foto sturen ze op. De meneer aan de telefoon wist mij te vertellen dat hij op de foto een tourmotor zag met zij- en topkoffers. Ik rij zelf een Yamaha R6....

Volgens de beste man moest ik met de foto aangifte doen bij de politie en met de aangifte en foto in bezwaar gaan tegen mijn bekeuring. Oftewel, ik moet dat hele traject in waar ik niet om heb gevraagd.
Nu spookt er dus door mijn hoofd dat ik wellicht meerdere bekeuringen binnen ga krijgen of misschien wel ernstigere zaken zoals tanken zonder te betalen etc.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Vervelend. Maar het zal wel goed komen, maar je zal er wel wat moeite voor moeten doen.

Als eerste de foto opvragen. De foto moet duidelijk zijn. Niet alleen het kenteken moet goed zichtbaar zijn, maar ook het voertuig. Soms hebben ze het zo belicht dat alleen het kenteken goed te zien is. Als dat zo is dan om een nieuwe foto vragen.

Dan zijn er drie mogelijkheden:
- Er rijdt iemand rond met jouw kenteken. (In dat geval aangifte doen)
- Het kenteken is fout gelezen.
- Uit het kenteken is niet goed op te maken dat het jouw kenteken is.

Dan een bezwaarschriftje schrijven. Daarin vermelden dat je de betreffende gedraging niet gedaan hebt en dat het niet jouw voertuig is. (Indien je aangifte hebt gedaan, kopieën meesturen) De foto kan je ook maar beter meesturen.

Dan zal je de bekeuring op tijd moeten betalen. Heel oneerlijk, maar het is een zekerheidstelling. (Als je niet betaald wordt het ook niet behandeld en zal je alsnog moeten betalen.)

Daarna krijg je naar alle waarschijnlijkheid een afwijzing. Dit is min of meer standaard. (Al zeggen ze van niet) Het is een nietszeggend briefje waar in staat dat jouw brief geen aanleiding gaf om de bekeuring te vernietigen. NIET VAN SCHRIKKEN.

Daarna schrijf jij weer een brief dat je het door de rechter wilt laten bekijken. DAN PAS gaat er echt iemand naar kijken. Als die het met je eens is zal de bekeuring vernietigd worden. (Dat is het meest waarschijnlijk)

Zo niet zal het door een rechter behandeld worden. En dan is het verstandig om er tijd voor vrij te maken. Advocaat of zo hoeft niet, je kan gewoon zelf je verhaal doen en de foto's e.d. laten zien.
 
Of gewoon een dubbelganger, ik heb ook 4 a 5 jaar met een verkeerd kenteken rondgereden met de auto. Best weer fijn dat je geen bekeuringen in de bus krijgt.... totdat ik in de berm een keer geflitst werd, en toen moest ik me even melden op het politiebureau... iemand in groningen kon toch echt bewijzen dat ie nooit op die lokatie geweest was... dus toen zijn ze gaan zoeken en kwamen ze bij mij uit...

Blijkt dus dat die platen nog met de hand gestanst worden / werden..... menselijke fout.... 36 of 63.... niemand die het ziet of opmerkt...
Blijkt dat garagehouder nummer verkeerd opgegeven had.
Dat het grote systeem dan niet detecteerd dat het niet klopt..... rararara maar dat is dus 1 van de weinige dingen die nog niet geautomtiseerd schijnen te zijn....

En dan blijven mensen als Koos Spee & Co volhouden dat er geen fouten worden gemaakt door het BVOM en dat bezwaar maken geen zin heeft :')
 
Laatst bewerkt:
Hier familie uit Tilburg die boetes kreeg van iemand die met hun auto platen in Groningen aan het rijden was. Ze hebben daar meer dan 1 rechtszaak over gevoerd en niet gewonnen. Boetes moesten gewoon betaald worden ondanks geleverd bewijs. Dit is alweer jaaaren geleden dus misschien dat het tegenwoordig anders zit.
 
Hier familie uit Tilburg die boetes kreeg van iemand die met hun auto platen in Groningen aan het rijden was. Ze hebben daar meer dan 1 rechtszaak over gevoerd en niet gewonnen. Boetes moesten gewoon betaald worden ondanks geleverd bewijs. Dit is alweer jaaaren geleden dus misschien dat het tegenwoordig anders zit.

Als er op de foto's een zelfde kleur, merk, type voertuig staat wordt het een lastig verhaal... Maar dat is hier gelukkig niet het geval.
 
Het probleem met dit soort dingen is, dat een rechter er vaak geen genoegen mee neemt dat je kan aantonen dat je zelf elders was. Je moet aantonen dat jouw motor daar niet reed. En da's niet zo eenvoudig...
 
Dan zal je de bekeuring op tijd moeten betalen. Heel oneerlijk, maar het is een zekerheidstelling. (Als je niet betaald wordt het ook niet behandeld en zal je alsnog moeten betalen.)


Volgens mij moet je alleen bij een T betalen om naar de rechtbank te kunnen.
Bij een M word betalen volgens mij gezien als schuld bekennen, en kun je hierna niet meer in beroep.

Weet dit alleen niet meer zeker, kan iemand dit bevestigen?
 
Volgens mij moet je alleen bij een T betalen om naar de rechtbank te kunnen.
Bij een M word betalen volgens mij gezien als schuld bekennen, en kun je hierna niet meer in beroep.

Weet dit alleen niet meer zeker, kan iemand dit bevestigen?

Precies andersom. Bij een M moet je voor de termijn betaald hebben om het voor te laten komen.
 
Volgens mij moet je alleen bij een T betalen om naar de rechtbank te kunnen.
Bij een M word betalen volgens mij gezien als schuld bekennen, en kun je hierna niet meer in beroep.

Weet dit alleen niet meer zeker, kan iemand dit bevestigen?

Dat staat toch allemaal op de toelichting die je erbij krijgt,..of is dat niet meer? ;(
 
Ook de achtergrond van TS zal volgens mij een rol spelen. Iemand die verschillende boetes heeft gekregen voor snelheidsoverschrijdingen van 30 plus zal minder snel het voordeel van de twijfel krijgen dan iemand die totaal niet voorkomt. TS, sterkte met de afhandeling.
 
Betalen is pas bij een tweede bezwaar als je dus naar de rechter gaat (in mijn tijd wel in ieder geval) De OvJ wijst vaak standaard af en dan is het betalen en voor laten komen. Eenmaal bij de rechter kan je reis en onkosten vergoeding vragen mits je in het gelijk gesteld word. Voorkomen kan best een tijdje duren voor je aan ee beurd bent, dus leg nu vast een dossier aan met alles wat je maar kan bedenken.
 
hopen dat de foto een andere motor toont dan je eigen.
komt het tot een zitting, neem dan inderdaad zoveel mogelijk bewijs mee als mogelijk.
een verschillende foto's van het type motor wat bij het kenteken hoort en de foto van de bekeuring.
dan, gewoon om zeker te zijn, moet je een methode verzinnen om te bewijzen dat je motor op dat moment toch echt niet daar kon zijn.
ik houd bijvoorbeeld de km's bij en neem altijd een foto van de teller. het zal niet hel zwaar mee wegen maar het laat wel zien hoeveel km's er gereden zijn tussen 2 data.
 
Tussen 2 data... je weet dat je timestamps kan aanpassen? Of heb je de krant er naast op de foto van je tellerstanden? :)
 
dat zal ongetwijfeld kunnen, ik wil ook alleen maar zeggen dat het misschien iets doet ;)
daarbij houd ik het ook bij en er is ongetwijfeld een trend te zien wat ook mee kan wegen ;)
 
Je zult het volgende moeten doen:

Je maakt bezwaar tegen de bekeuring om dat jij en je voertuig daar niet waren op dat tijdstip. Vervolgens voeg je verklaringen toe van jouw collega's of je klant (je zegt dat je aan het werk was in Alkmaar) dat zowel jij als je voertuig met kenteken XX-XX-XX de gehele dag op adres ....... hebben gestaan.

Met de verklaringen van anderen er bij wordt het geen welles/nietes spelletje en gaat men eerst zelf de foto nogmaals bekijken. Op het moment dat men gewoon vol houdt zonder zelf te controleren zegt men eigenlijk dat de collega's liegen en daar zijn ze wel voorzichtig mee.


Ik spreek uit ervaring, veel succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan