Bekeuring voor omhoog geklapte systeemhelm?

Terechte bekeuring?

  • Nee, klopt geen donder van.

    Stemmen: 74 52,1%
  • Ja, dat staat zo in de wet omschreven.

    Stemmen: 35 24,6%
  • 'k Zou't nie wétuh.

    Stemmen: 33 23,2%

  • Totaal aantal stemmers
    142
er zijn inderdaad verschillende typegoedkeuringen voor systeem helmen, een daarvan zegt dat hij alleen is goedgekeurd met de klep dicht.

hoe die agent dat zo snel zag is een ander verhaal maar de boete is gewoon geldig
 
Je helm moet toch de keuring ece enzovoorts hebben? Als je hem openklapt vervalt de goedkeuring want zo is hij niet goedgekeurd de wel goedgekeurde opengeklapte systeemhelmen natuurlijk niet meegeteld, dus rijd je gewoon met een helm zonder de ece keuring.

Is jou motor dan volledig gekeurd? :-)

uitlaatje?
verlichting?
andere remmen?
is mijn broek gekeurd?
mijn handschoenen?
de lak op mijn motor zou die een keurmerk hebben?

Ik denk zolang je een beetje normaal rijdt dat geen enkele flik een boete zal uitschrijven voor zoiets (ook omdat het in B niet kan, over NL zallek zwijgen).
 
Uitlaat ja
Remmen ja
Verlichting ja
Broek en handschoenen zit geen keuring op
Lak zitten regels aan ja.
Als we nou zo gaan mierenneuken blijven we bezig.
Het feit blijft dat helmen een goedkeuring nodig voor op de weg. Als je dus zelf niet oplet en een systeemhelm koopt die niet opengeklapt goedgekeurd is is dat jouw fout niet die van de agent.

Zelfs mijn crossbanden zijn goedgekeurd voor weggebruik, mits ik onder de 180 blijf
 
Laatst bewerkt:
[mierenneukmodus]

Die crossbanden zijn dus alleen goedgekeurd als je niet meer dan 180 KUNT (hoe hard je gaat doet er niet toe)

[/mierenneukmodus]
 
Is jou motor dan volledig gekeurd? :-)

uitlaatje?
verlichting?
andere remmen?
is mijn broek gekeurd?
mijn handschoenen?
de lak op mijn motor zou die een keurmerk hebben?

Ik denk zolang je een beetje normaal rijdt dat geen enkele flik een boete zal uitschrijven voor zoiets (ook omdat het in B niet kan, over NL zallek zwijgen).

Dat is nogal off-topic he ?

Dat er niet zomaar voor geschreven word denk ik ook, maar ik kan me niet voorstellen dat er niet in Belgie ook ergens staat vermeld dat je een goedgekeurde helm moet dragen..... ;)
 
Mijn rij-instructeur destijds wilde ook nooit dat wij met open systeemhelm reden omdat volgens hem de kans groter was om je nek te breken.

Met helm dichtgeklapt zou je een koprol maken wat met opengeklapte niet zou kunnen. De boel kon dan blokkeren waardoor je weer jouw nek kon breken.

Goed.... volgens mij kan je altijd je nek breken maar er zat een gedachten achter. Of je er nu een boete voor moet krijgen? Ik vind van niet. Ik ben sowieso van mening dat men lekker zelf moet weten in hoeverre hij\zij zichzelf beschermt.

Wil je in jouw nakie rijden dan moet je dat lekker doen (bij wijze van).
 
Laatst bewerkt:
full

Dit is dus legaal inderdaad _O-
 
in Belgie:

Helm
Handschoenen
Lange mouwen en lange broekspijpen
schoenen die je enkels bedekken.

Dus in theorie een helm, tuinierhandschoenen, een joggingspak (of hoe jullie dat in NL ook noemen) en hoge All Stars. Je zal er niet veilig mee zijn maar wel legaal.

Moeten je enkel niet bedekt zijn in NL?

Is eigenlijk ook vrij dom ik denk dat je enkels bedekt of niet het minst van je zorgen zijn als je onderuit gaat.

Maar zoals ik al eerder zei is er, in Belgie dan, geen enkele motoragent die ik al zien rijden heb met de helm dicht tenzij op de snelweg (of als het tering-koud is).
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor enkel bedekt is geen verplichting in nl. Alleen een helm is verplicht. Zie weleens een chopper rijder met slippers :P

Ik zelf rij regelmatig met mijn systeemhelm open. Heb vorig weekend nog diverse motoragenten gegroet en kreeg alleen een groet terug.. geen bekeuring ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf rij regelmatig met mijn systeemhelm open. Heb vorig weekend nog diverse motoragenten gegroet en kreeg alleen een groet terug.. geen bekeuring ;)

:^

Ik ook, in dorpjes, pontje etc.
Als de snelheid hoger wordt dan duwt de rijwind dat punthoofd naar achteren. (+ik krijg last van mijn oogjes) *O*
 
Maar zoals ik al eerder zei is er, in Belgie dan, geen enkele motoragent die ik al zien rijden heb met de helm dicht tenzij op de snelweg (of als het tering-koud is).
In Nederland rijdens ze zelfs met geopende klaphelm op de snelweg, vermoedeijk omdat de obligate walrussnor de ventilatie te zeer beïnvloedt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan