Bekeuring voor omhoog geklapte systeemhelm?

Terechte bekeuring?

  • Nee, klopt geen donder van.

    Stemmen: 74 52,1%
  • Ja, dat staat zo in de wet omschreven.

    Stemmen: 35 24,6%
  • 'k Zou't nie wétuh.

    Stemmen: 33 23,2%

  • Totaal aantal stemmers
    142

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Laatst hadden we een gezellige babbel met een mede-motorrijder. Hij vertelde, dat hij onlangs was aangehouden door de politie. Daarbij kreeg hij ook een bekeuring voor het rijden met het omhoog geklapte flip-up gedeelte (of hoe dat ook mag heten) van zijn systeemhelm.

Ik rij meestal met het flip-up gedeelte omhoog. Alleen bij slecht weer of op de snelweg en boven de honderd gaat 'ie omlaag.

De politie had blijkbaar als reden opgegeven, dat zo'n systeemhelm gekeurd is met een dicht flip-up gedeelte.

Het was zeker weer eens "bonnendag" of toch een terechte bekeuring? Overigens zie ik zelf de politie regelmatig met een open geklapt helmpje rijden.
 
Was het geen geintje of een:
full



:+

Zou het eerlijk gezegd niet weten, rijd ook altijd met de klep omhoog.
 
nou ja, een systeemhelm is nou eenmaal bedoeld om mee dicht te rijden en is idd niet veilig met een kinstuk omhoog, t heeft dat niet veel stijfheid.
om er nou meteen een bekeuring voor te geven is wat overdreven maar qua veiligheid geef ik ze wel gelijk om er iig wat van te zeggen ;)
ken t verhaal van iemand die met open helm tegen een paaltje was gereden en die nooit meer een systeemhelm wilde...
 
nou ja, een systeemhelm is nou eenmaal bedoeld om mee dicht te rijden en is idd niet veilig met een kinstuk omhoog, t heeft dat niet veel stijfheid.
om er nou meteen een bekeuring voor te geven is wat overdreven maar qua veiligheid geef ik ze wel gelijk om er iig wat van te zeggen ;)
:^ Geloof dat er één type is dat open én dicht veilig is maar welke dat weet ik niet meer...
 
moet je voor de grap de zijkanten van een systeemhelm een naar elkaar toe drukken wanneer de helm open is... dat vouw je zo een stuk verder dicht :X
 
Lijkt me sterk dat je hiervoor een bekeuring krijgt, mijn vorige helm was ook een systeemhelm en daar had ik zelfs een ombouwset bij om er een jethelm van te maken. Dus wat is dan het verschil, open of jethelm?
 
Het verschil is dat je door de hefboom die ontstaat door het opengeklapte stuk je nek kan breken.....


Maar of ze hier voor mogen/kunnen bekeuren? geen id...
 
In de boekjes die bij mijn helm zaten stond het zelfs in, dat het alleen toegestaan is met een dichtgeklapte en gelockte helm te rijden..
 
Er wordt ook weer echt met 2 maten gemeten.... Ik zie agenten ook heel veel met open helm rijden. :?
Volgens mij had de desbetreffende agent gewoon een slechte bui en moet zijn vrouw hem maar weer eens onder zijn kin kietelen.. :Y
 
Hey, tof zoveel reacties al.

Ik geloofde de bekeurde motorrijder in eerste instantie ook niet, maar hij kwam wel erg overtuigend over. Vandaar dat ik dit topic hier even opende.

Wellicht dat Baksteen hier ons wat meer info over kan geven?
 
In de boekjes die bij mijn helm zaten stond het zelfs in, dat het alleen toegestaan is met een dichtgeklapte en gelockte helm te rijden..


Ja dat is meestal... Ik ga er vanuit dat elke fabrikant dat wel ergens plaatst op of in de helm of in het boekje. Alleen al vanuit juridisch oogpunt.
 
Het lijkt mij ook een broodje aap verhaal. ER staat toch een CE-keurmerk in en daar staat dan toch niet bij dat dat alleen geldt voor als de helm dicht is? Het is toch niet voor niets een helm met opklapbaar kinstuk, wie zegt dat je daar niet zo mee mag rijden???
En die helmen dan die je om kan bouwen naar jethelm of helmen waarbij je het kinstuk helemaal naar achter kan schuiven zoals de Roof Boxer? Daarvan is het toch juist de bedoeling dat je er open en dicht mee kan rijden? Ik ziet echt het verschil niet en zou mooi bezwaar aantekenen als ik daarvoor een bekeuring zou krijgen!!
 
Ik rijd vaak (bij mooi weer) met een Jethelm, die heeft ook gewoon zijn keurmerkjes, is beslist niet stijf, maar mag wel. Bij slecht weer, snelweg, hard rijden etc, gaat bij mij ook gewoon de integraal op.

Ik was van plan om een systeemhelm aan te schaffen om van dit gewissel af te zijn, maar als dit echt zo is gaat dat feest dus mooi niet door...
 
De meeste systeemhelmen hebben alleen goedkeuring met kinstuk, en zijn (dus) goedgekeurd met gesloten kinstuk. Theoretisch zou je dus een bon kunnen krijgen voor het niet dragen van een goedgekeurde helm. Maar of dat ook gedaan wordt ....
Dan is er meer aan de hand dan alleen de helm en ben je bv. aangehouden voor een andere verkeersovertreding en geef je een grote mond.

De BMW Systeemhelm is een voorbeeld van een helm die met open kinstuk OOK goedgekeurd is, omdat deze helm ook als jethelm verkocht wordt en als zodanig een goedkeuring heeft.
 
Het lijkt mij ook een broodje aap verhaal. ER staat toch een CE-keurmerk in en daar staat dan toch niet bij dat dat alleen geldt voor als de helm dicht is? Het is toch niet voor niets een helm met opklapbaar kinstuk, wie zegt dat je daar niet zo mee mag rijden???
En die helmen dan die je om kan bouwen naar jethelm of helmen waarbij je het kinstuk helemaal naar achter kan schuiven zoals de Roof Boxer? Daarvan is het toch juist de bedoeling dat je er open en dicht mee kan rijden? Ik ziet echt het verschil niet en zou mooi bezwaar aantekenen als ik daarvoor een bekeuring zou krijgen!!
"nicht mit geoffnetnetem kinnteil farhen!" staat heel duidelijk op Schuberth helmen.
Officieel moet hij dus gesloten zijn als je ermee rijdt om aan de eisen te voldoen.

Roof Boxer heeft als basis de jethelm en is daar ook voor gekeurd.

Ik denk bij het bericht van TS eerder aan iemand die loopt te klooien op de weg maar dat ze geen goed bewijs hebben en hem daarom maar pakken op de helm om hem toch te kunnen bestraffen...
 
De meeste systeemhelmen hebben alleen goedkeuring met kinstuk, en zijn (dus) goedgekeurd met gesloten kinstuk. Theoretisch zou je dus een bon kunnen krijgen voor het niet dragen van een goedgekeurde helm. Maar of dat ook gedaan wordt ....
Dan is er meer aan de hand dan alleen de helm en ben je bv. aangehouden voor een andere verkeersovertreding en geef je een grote mond.

De BMW Systeemhelm is een voorbeeld van een helm die met open kinstuk OOK goedgekeurd is, omdat deze helm ook als jethelm verkocht wordt en als zodanig een goedkeuring heeft.
En hoe weet de politie dan welke helm wel of niet goedgekeurd is om met omhoogeklapt kinstuk te rijden? Daar is toch maar 1 manier voor om dat te zien en dat is aan het keurmerk IN de helm, en daar staat dan weer niks over het rijden met opgeklapt kinstuk.......

Nope, het verhaal gaat er bij mij echt niet in......
 
"nicht mit geoffnetnetem kinnteil farhen!" staat heel duidelijk op Schuberth helmen.
Officieel moet hij dus gesloten zijn als je ermee rijdt om aan de eisen te voldoen.
Ow....dan is het maar goed dat ik een Airoh systeemhelm heb waar dat niet in staat!

BTW: ik rij eigenlijk alleen maar weg met ophoogekalpt vizier en sluit em nog voor ik de straat uit ben dus heb er verder ook geen probleem mee al zou het wel zo zijn......
Heb em alleen gekocht voor het gemak bij tanken en een peukenpauze etc....
 
Ach ja, ik blijf toch lekker met open systeem rijden. Vooral in de stad vind ik dit wat luchtiger. Ik wil de dialoog met een agent wel eens aangaan mocht ik hier een bekeuring voor krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan