Bekeuringen voor Xenon verlichting in buitenland (of niet)

MeSSeF_71

MF'er
15 sep 2009
74
1
Ik ben al even aan het zoeken naar ervaringen van mensen die met Xenon gereden hebben in landen waar het verboden is.

Bij iedereen die deze vraag stelt begint steeds de hele discussie over wel of geen Xenon opnieuw :Z . Meningen daarover heb ik inmiddels genoeg gezien. Er zijn veel voorstanders en meer tegenstanders. Dat is inmiddels duidelijk genoeg.

Hier wil ik proberen een nieuw topic te maken waar deze hele discussie nu eens achterwege blijft en alleen gereageerd wordt op de vraag of er wel of niet voor bekeurd is.

Dus wie heeft er ervaring met rijden met Xenon in o.a. Oostenrijk, Italië en Frankrijk (de landen waar ze er erg fel op zouden zijn).

Zelf ben ik vorig jaar acht dagen in Oostenrijk geweest en heb op een dag ook Zwitserland en Italië aangedaan. Voor de vakantie had ik er wel bewust 4300K in geplaatst in plaats van de 6000K die er in zat, zodat het minder op zou vallen.
In Oostenrijk drie keer een lasercontrole gezien (2x gemeten), maar niet aangehouden voor mijn Xenon verlichting (ook niet voor snelheid, dankzij waarschuwingen van vele vriendelijke automobilisten :} :] ). In Zwitserland aangehouden voor een routinecontrole, maar mocht verder zonder problemen.
In Italië niets gebeurd. Kan me niet herinneren daar politie te hebben gezien.
In Duitsland vorig jaar (nog met 6000K) en dit jaar met de Hemelvaart geen problemen gehad. Ook vorig jaar bij het doorkruisen vanuit Oostenrijk niet.

Dus kom maar op met jullie ervaringen (en ga je mening aub ergens anders geven ;) )
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het zo: Op kleine uitzonderingen na: Als het voertuig met een Nederlands kenteken aan de Nederlandse eisen voldoet, dan kan er niet voor bekeurd worden
 
Ik zie dat ik blijkbaar toch niet helemaal duidelijk genoeg ben geweest in mijn vraagstelling :)
Om te voorkomen dat er nu toch een verkeerde discussie op gang komt (in dit geval over regelgeving) hierbij even een bron waarin staat dat het verboden is in sommige landen.

Artikel 1 Motorrijders Actie Groep (MAG):
Motorrijders Actie Groep - Home

Artikel 2 MAG:
Motorrijders Actie Groep - Nieuws

Regelgeving in EU, NL en andere landen is niet overal gelijk. Ook dat is al meerdere malen besproken.

Wat ik hier dus probeer te bereiken is reacties met wel/niet bekeurd en in welk land.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 5 jaar met Xenon gereden op mijn K75rt daar ben ik mee naar Schotland/Duitsland/Denemarken geweest ik heb daar nooit problemen mee gehad. :N
Ik moet daarbij wel vertellen dat ik daar nooit in het donker gereden heb want overdag valt het Xenon vaak niet eens op. O-)
Danny :W :]
 
Messef je linkjes werken niet gaan allebei naar de hoofdpagina van de MAG.

Zelf nog nooit problemen mee gehad in verschillende europese landen (belgie duitsland luxemburg frankrijk oostenrijk italie kroatie en hongarije)
 
Ik heb LED verlichting waarvan ik zeker weet dat het illegaal is en geen problemen gehad in Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Letland, Estland, Litouwen, Engeland, Schotland, Wales, Ierland, Frankrijk, België, en Oostenrijk.

Ik zou me niet druk maken. (Mits de boel natuurlijk fatsoenlijk is afgesteld)
 
Wat voor LED verlichting is dat dan? Optoineel naast de gewone halogeen lampen, of je Halogeen vervangen door LED?
 
Met xenon rijdend nooit aangehouden in het buitenland.
Schotland 10 dagen
Frankrijk over 2 vakanties 13 dagen
Duitsland regelmatig
Spanje over 2 vakanties 15 dagen

Vorig jaar gepland naar Oostenrijk en Italie te gaan. Vanwege de berichten over bekeuringen e.d. een andere bestemming gezocht en gevonden. Ook in dat door mij gestarte topic werd de discussie al snel verlamd door de anti xenon topic kapers. :)
 
Voornamelijk voor het geluid ja, maar dat doet er niet aan af dat ik ook voor de xenon bekeurd ben.
Het mag daar blijkbaar gewoon niet, dus ik wissel ze voor ons komende vakantie ook fijn even om :)
 
Je mag in Eu gewoon alleen met orgineel Xenon rijden.
zorg dat je verder niet opvalt en het gaat goed,
maar ook in NL geld rij een fuik in en de boel gaat er af.
 
Je mag in Eu gewoon alleen met orgineel Xenon rijden.
zorg dat je verder niet opvalt en het gaat goed,
maar ook in NL geld rij een fuik in en de boel gaat er af.

Dat is volgens mij niet waar. Die bepaling geldt alleen voor auto's. Sowieso zijn de regels per land en nvoor de gehele eu.
 
Laatst bewerkt:
Je mag in Eu gewoon alleen met orgineel Xenon rijden.
zorg dat je verder niet opvalt en het gaat goed,
maar ook in NL geld rij een fuik in en de boel gaat er af.

:N

Xenon in NL mag gewoon - zolang het niet verblindend is. Het lichtbeeld moet dus hetzelfde zijn als goed afgestelde halogeen set zegmaar.
 
Rij met 5000k in me auto. Viano

En haalde ze de eerste keer met de tuv keuring er wel uit.
Maar de keurmeester zei al dat ik ze gerust kon laten zitten. Ze kijken daar niet naar. Nog Niet er voor aangehouden.
Rij gem 35000km per jaar.
Vorig jaar via Frankrijk naar Spanje gegaan valencia. Geen commentaar gehad.
Wel heel soms een auto die seint. Maar dat is op 1 hand te tellen.

Gr Roy
 
Voornamelijk voor het geluid ja, maar dat doet er niet aan af dat ik ook voor de xenon bekeurd ben.
Het mag daar blijkbaar gewoon niet, dus ik wissel ze voor ons komende vakantie ook fijn even om :)
Dat bevestigt mijn idee: de kans dat je wordt aangehouden voor alleen xenon verlichting is klein. Maar als je toch aan de kant staat omdat je bent opgevallen om welke reden dan ook, dan pakken ze die xenon gelijk mee. Afhankelijk van de stemming van de dienstdoende agent.

Als je lampen in de verblindingsstand staan en je hebt de politie als tegenligger, dan ben je natuurlijk direct de klos (en terecht).
 
Laatst bewerkt:
Voor de mensen die interesse hebben nog even een update van mijn eigen ervaringen. (Door omstandigheden een beetje later dan gepland).

Begin augustus in totaal een dag of vier in Italië rondgereden met Xenon. De nodige Polizia en Carabinieri gezien, maar niet staande gehouden.
Ik had ze voor vertrek nog wel extra naar beneden gericht. In het donker had ik er dan niet veel voordeel meer aan, maar ik reed daar toch alleen overdag.
 
Heel de Balkan gereden van 28-08 tot 12-09 (3975 km). Vol aan met daglicht er bij. Alleen maar vriendelijke en zwaaiende agenten.
wtvqtk.jpg
 
In augustus ben ik in Frankrijk door de politie aan de kant gezet wegens een snelheidsovertreding. Daar ben ik voor bekeurd.

Verder had ik bekeurd kunnen worden voor:
- Xenonverlichting
- Open uitlaat
- Flitsmeldingen in navigatie

Beetje geluk heb ik wel gehad. Het was in de Jura met nogal onnozele politie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan