belachelijk hoog verbruik (1 op 8) Kawasaki Versys 2007

Zuipschuyt

Rookie
30 mrt 2017
26
0
Ik heb sinds kort een Kawasaki Versys uit 2007 (30.000 km op de teller). De motor heeft een flinke tijd stilgestaan, maar is dit jaar onder handen genomen en loopt goed, heeft nieuwe banden, verse olie, goede ketting, nieuw luchtfilter en nieuwe Iridium bougies. Ook is de motor nagelopen en uitgelezen door de Kawasaki dealer in Zoetermeer (de motor is volgens hen zeer netjes, ze weten niet waarom hij zo onzuinig is, alle uitgelezen waarden zijn volgens het boekje). Er is al een blik BG 44K ingegaan.
Toch verbruikt de motor 1 liter benzine (ik tank alleen premium benzine) per 8 kilometer. Volgens fuelly.com moet het verbruik minimaal 1 op 20 zijn. Ik schakel netjes tussen de 4k en 6k toeren op en rij rustig. Ook trek ik af en toe flink door om hem schoon te blazen maar dat lijkt niet te helpen: de motor blijft benzine zuipen.
Kunnen jullie met mij meedenken over wat het probleem zou kunnen zijn? Ik zou graag normaal willen rijden en niet van pomp naar pomp. Bij voorbaat dank!
 
:W Zuipschuyt
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Wat bedoelen ze bij de dealer met uitlezen? Als er een onderdeel niet helemaal stuk is maar onderweg naar de uitgang.... stukje eigen ervaring... motor met injectie systeem en lambda sensor, de sensor was niet stuk maar helemaal dicht geroet. Verbruik was verschrikkelijk hoog, na een goede snelle rit (hogere toeren, goed op temperatuur gekomen etc.) Was het verbruik weer normaal. In dat hele traject is er niet 1 fout melding waargenomen of opgeslagen in de computer.
Als er iemand achter je aan rijdt kan je nog een beetje nagaan of je motor naar benzine stinkt, een lekkende (druppelende) injecteur kan je verbruik ook lekker opjagen, en hoeft geen foutmeldingen te geven.
 
Ik heb sinds kort een Kawasaki Versys uit 2007 (30.000 km op de teller). De motor heeft een flinke tijd stilgestaan, maar is dit jaar onder handen genomen en loopt goed, heeft nieuwe banden, verse olie, goede ketting, nieuw luchtfilter en nieuwe Iridium bougies. Ook is de motor nagelopen en uitgelezen door de Kawasaki dealer in Zoetermeer (de motor is volgens hen zeer netjes, ze weten niet waarom hij zo onzuinig is, alle uitgelezen waarden zijn volgens het boekje). Er is al een blik BG 44K ingegaan.
Toch verbruikt de motor 1 liter benzine (ik tank alleen premium benzine) per 8 kilometer. Volgens fuelly.com moet het verbruik minimaal 1 op 20 zijn. Ik schakel netjes tussen de 4k en 6k toeren op en rij rustig. Ook trek ik af en toe flink door om hem schoon te blazen maar dat lijkt niet te helpen: de motor blijft benzine zuipen.
Kunnen jullie met mij meedenken over wat het probleem zou kunnen zijn? Ik zou graag normaal willen rijden en niet van pomp naar pomp. Bij voorbaat dank!
Hoevaak rij je ermee? Hoeveel km achter elkaar?
Wat is het max. aantal km dat je in 1 rit hebt gereden?
 
Hoop dat je het probleem weet op te lossen.
Een verbruik van 1 op 8 is voor zo'n type motor zekers niet in orde.
Ik heb ooit een Honda Africa Twin gehad en die reed een 12 kilometer op 1 liter benzine.
Dat vond ik al dorstig maar scheen normaal te zijn voor die motor.
Met de prijzen van tegenwoordig aan de pomp is een motorfiets die niet zuinig loopt een ware geldslurpert vind ik.
Met de huidige techniek is daarmee gelukkig veel verandert.
Succes met je motor.
Vr Gr E
 
Dank voor de eerste reacties. Ik heb laatst 250 kilometer over de snelweg gejaagd in de hoop dat ik de motor schoon zou branden. Dat heeft me twee volle tanks benzine gekost en niets veranderd aan het verbruik.
Goede grap van die handrem, zo 's ochtends vroeg! Helaas ligt het daar niet aan, de remmen lopen niet aan ofzo.
 
Lambda's zijn alleen fatsoenlijk te meten met een oscilloscoop. Als het een lambda is met 4 draden kan je sowieso het type opzoeken en met een multimeter de twee grijze draden op weerstand doormeten. Deze zijn van de heater die er in zit. Als je twee lambda's hebt (1 voor en 1 na de catalysator) dan kan je na de catalysator wel meten met een multimeter. Deze zou doorgaans rond de 0,5v moeten zitten. De lambda voor de catalysator pendelt heel snel waardoor er weinig te meten valt want je meter is niet snel genoeg.

Als je iemand weet met een wideband lambda sensor (tuners hebben die als het goed is) dan kan je de AFR meten (air fuel ratio).

Zit er geen weg gestopte powerbox op? Die zit vaak tussen de injectoren en de ecu.

Het kan zijn dat de ecu ooit opnieuw afgesteld staat en dat hij veel te rijk loopt.

Ploft de uitlaat wel eens?
 
De Versys heeft 1 lambda. De afstelling is gecontroleerd bij de Kawasaki dealer en is volgens de voorschriften. De uitlaat ploft nooit. Ik zal nagaan of er een powerbox is. Bedankt voor de suggesties!
 
nog enkele mogelijke oorzaken:
Zit er ook een brandstofdruk regelaar op? Als het blok een systematisch te hoge brandstofdruk krijgt gaat het verbruik sterk omhoog.
Zit er een motor temperatuur sensor in het blok? Als deze (bijna/half/helemaal) defect is zou het kunnen dat de motor zelfs bij warm blok nog steeds koudstart verrijking krijgt. Ook dan zuipt het blok meer dan nodig.

in beide gevallen zou ik dan wel verwachten dat er foutcodes zijn opgeslagen in de ECU.

ook nog: als een motor te lang veel te rijk heeft gedraaid kan het zijn dat de kathalysator dicht is gemolten... Die extra onverbrandde brandstof verbrandt wel in de kathalysator die daardoor oververhit kan raken en (deels)dicht kan smelten. Bij auto's heb ik dit vaker gezien. In dat geval moet het ook voelbaar zijn door een gebrek aan vermogen, hetgeen je dan weer compenseert door nog meer gas te geven waardoor het verbruik dan enorm toeneemt. Als de uitlaat maar 1 lambda sesor heeft die upstream van de kathalysator zit dan zal je van een dicht gesmolten kat qua errorcodes niks merken.
 
Bedankt voor de goede uitleg, ik zal het nagaan! Wat ik duidelijk hoor is dat de choke snel na starten van de motor uitgaat, dus die blijft niet hangen. Ik zal de dealer vragen naar de lambda en katalysator.
Als Shell binnenkort met een winstwaarschuwing komt, weten jullie dat het probleem is opgelost!
 
Nooit begrepen waarom jullie Nederlands altijd in kilometer per liter rekenen, terwijl liter per 100km gewoon veel gemakkelijker is...

Dat is dus 12,5 liter/100km als ik het goed begrijp.
Dan is daar is grondig mee mis. Dat blok draait normaal rond de 5.5 - 6.5 liter/100km.
 
Nooit begrepen waarom jullie Nederlands altijd in kilometer per liter rekenen, terwijl liter per 100km gewoon veel gemakkelijker is...

Dat is dus 12,5 liter/100km als ik het goed begrijp.
Dan is daar is grondig mee mis. Dat blok draait normaal rond de 5.5 - 6.5 liter/100km.

Omdat wij in NL zo compact bij elkaar wonen dat je bijna nooit 100km hoeft te rijden om op je bestemming te komen. :+
 
Die peut moet ergens heengaan.

Zweet er niet iets / lekt er niet iets gewoonweg ?

Als zo'n ding 1/8 loopt en het verbrand zou die uitlaat naar een slecht draaiende raffinaderij
moeten ruiken.


Vind het ook raar dat ie "goed loopt" dat ding zou zowat permanent moeten verzuipen...
 
Nooit begrepen waarom jullie Nederlands altijd in kilometer per liter rekenen, terwijl liter per 100km gewoon veel gemakkelijker is...

Dat is dus 12,5 liter/100km als ik het goed begrijp.
Dan is daar is grondig mee mis. Dat blok draait normaal rond de 5.5 - 6.5 liter/100km.
Ik wel: liter per 100 km is voor mongolen, die eenheden niet begrijpen.
 
Als er benzine lekt, dan zou dat tijdens het rijden moeten zijn, ik zal vragen of iemand achter me erop kan letten. De motor staat altijd in een schone garage, er is geen spoor benzine te zien. Ook ruikt hij niet naar benzine.
Ik begrijp dat er getwijfeld wordt aan mijn berekeningen, dat deed ik eerst ook. Ik heb de mannen in Zoetermeer (niet allemaal) al gemaild met de vraag wanneer ze tijd hebben naar ECU, de lambda sonde en katalysator te kijken. Iemand gaf de tip naar de MAP (manifold absolute pressure) sensor te kijken, dat zal ik ook vragen.
Nogmaals dank voor jullie tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan