Belasting -aftrek motorfiets (Belgie)

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Paar feiten op een rijtje:
- nieuw werk, enkele reis is 60 km
- ik krijg iets van een 75,-/ maand terug van de werkgever indien ik met de motor zou komen.
- treinabbo kost me 339,- /jaar.
- motorverzekering: 580,- /jaar.

Paar berekeningen:
- kostprijs/ maand trein: 28.25,-
- kostprijs/ maand motor: (enkel benzine en banden, met aftrek bijdrage werkgever): 130,-


Vragen:
- kan ik de motor nog aftrekken van de belastingen als ik die vergoeding van 75,- krijg?
- loont het de moeite om met de motor te gaan (ook als ik hem kan aftrekken van de belastingen ?). Hierbij heb ik dus nog steeds mijn vaste lasten van de motor, die ik niet kan aftrekken (denk ik -> is toch zo?) als ik met de trein zou gaan.

Kortom, wat zouden jullie doen uit financieel oogpunt?
 
Ga eens kijken op : http://www.kicks-moto.be/index_nl.asp?page=finance&sub=1
Ik wilde van mijn huidige werkgever geen vergoeding voor woon-werk verkeer omdat het in mijn geval voordeliger is om mijn bruto loon zo hoog mogelijk te houden en het woon-werk verkeer volledig in te kunnen brengen.
Motor is enkel financieel voordelig bij voldoende km.
Maar daar doe je het uiteindelijk toch niet voor. En het ervoor laten ook al zeker niet.
 
Aftrekken van de motor is geen probleem hoor. Gewoon bij de reële kosten ingeven. Kijk misschien even op Motornet.be voor een wat uitgebreider relaas.

Wat die 75 EUR betreft is het m.i. als volgt:
Bij opgave van forfaitaire beroepskosten is dit bedrag vrij van heffing.
Wanneer je werkelijke beroepskosten gaat bewijzen wordt op dit bedrag een heffing ingehouden (21% als ik me niet vergis). Het wordt dan als het ware beschouwd als extra inkomsten.

75 x 12 x 0.21 = 189 EUR

Maak voor jezelf dus de volgende vergelijking.
Forfaitaire beroepskosten.
vs
Werkelijke beroepskosten (alles van de motor + eventueel andere zaken) - 189 EUR.

Het hoogste bedrag wint ;)
Ik ben er zeker van dat je met het ingeven van werkelijke beroepskosten voordeliger uitkomt.

Edit 1 : Als je het belastingsvoordeel wil kennen dat je op die manier haalt doe je de volgende berekening : (Werkelijke beroepskosten - 189 EUR - Forfaitaire beroepskosten) x Aanslagvoet
De aanslagvoet kan je nagaan op je vorige belastingsbrief (ligt tussen de 30% en de 40%). Als je de aanslagvoet niet kent neem je dus het slechtste geval = 30%

Edit 2 : Niet wat laat met belastingsvragen ? :+
 
Laatst bewerkt:
Edit 2 : Niet wat laat met belastingsvragen ? :+
Het is dan ook voor volgend jaar, ik wil -nu ik van werkgever verander- de afweging motor-trein maken (vooral op financieel gebied dan).

Dus wat zou je daar dan uit kiezen?
 
Het is dan ook voor volgend jaar, ik wil -nu ik van werkgever verander- de afweging motor-trein maken (vooral op financieel gebied dan).

Dus wat zou je daar dan uit kiezen?

Das toch ni moeilijk :)
Motor = :]
Trein = te laat aankomen, stakingen, stinkende mensen naast je, rechtstaan, wachten op koude perrons met MUZAK...

Need i say more? ;)
 
Het is dan ook voor volgend jaar, ik wil -nu ik van werkgever verander- de afweging motor-trein maken (vooral op financieel gebied dan).

Dus wat zou je daar dan uit kiezen?

Kijk, als je alles op een rijtje zet kom je met de trein al bij al een stuk voordeliger uit. In grote orde kan je dat wel effe berekenen, maar nooit exact. Er zijn nu eenmaal te veel variabele kosten. Het gaat er in wezen om wat jij belangrijk vindt.

Trein: regelmatig problemen, dikwijls retedruk, vervoer thuis-station, vaste uren, afstand werk-station, tijdverlies door het wachten aan de stations,...
Btw vervoer thuis-station en station-werk moet je dus ook meerekenen in het geheel. Wordt vaak vergeten.

Motor: absolute vrijheid van uren, direct van thuis naar werk, sneller,...

Als je beslist de motor te nemen is het belastingsverhaal aan de orde. Want je wil natuurlijk zoveel mogelijk recupereren van de extra kosten die je op die manier maakt.
 
Ik heb het vorig jaar geprobeerd om met de trein te gaan, toen ik van werk was veranderd. Ik had de jaren ervoor wat tegenslag gekend: in totaal 5 keer schade aan de fiets(en): achterophanging afgebroken aan zo'n 150km/u, koekeblik dat dacht te kunnen parkeren op dezelfde plaats als waar mijn fiets stond, noodstop voor een voetganger die zonder te kijken de weg overstak in een bocht (rechterschouder kapot), klapband aan 140km/u met vriendin achterop en tenslotte een koekeblik dat me in de file tegen de grond wierp (linkerschouder kapot). Telkens ook een aanslag op de bankrekening, want hoewel nooit in fout, enkel in laatste geval dekte de verzekering de schade en dan krijg je natuurlijk maar een peuleschil voor wat een perfecte (wat heet na 4 accidentjes?) fiets was.
M'n vriendin en familie drongen aan om toch maar de trein eens te proberen. Heb ik 2 weken volgehouden en heb dan mijn abonnement teruggebracht.
Ik dacht nog wat op de trein te kunnen werken en op die manier de verloren tijd goed te maken (met de motor: 45', met de trein en bus: 1u15' als alles goed gaat). Met de trein gaat het dus nooit goed: vertraging, geen plek en dus moeten staan, als je plek hebt wordt aan alle kanten tegen je geduwd, enz...
Mijn humeur daalde onder de omgevingstemperatuur.
Leve de motor: vrijheid, frisse lucht, tijd om je gedachten effe te ordenen en tussendoor nog een deuntje te fluiten. Humeur is terug boven de omgevingstemperatuur.
 
Hey, ik rijd ook veel liever met de motor. Maar het gaat om 60km enkel, waarvan 50 km autosnelweg (dan zit ik liever op de trein) en omrijden is helaas praktisch onmogelijk ('s morgens zowiezo niet ivm op tijd komen en geen ochtendmens zijn, 's avonds ivm avondschool en sport).

Verder woon ik op 300m wandelen van het station, moet ik 1 keer overstappen in Gent voor de trein naar Brugge te nemen en duurt de totale treinreis -met overstappen- 32 min (36 als ik de aansluiting mis).
De afstand station-werk is 5.5 km en dat doe ik wel met de fiets (ja, ik ben een gezonde gast).
Dus reistijd is geen argument.

En voor elke stinkende mens is er wel een knap meisje te vinden ;) .

En ik zit ook in met de km-stand van mijn motor: 2500/maand, dus op 2 jaar tijd minstens 50000 km, op 4 jaar 100000, en dan pas is hij afgeschreven! (en krijg ik er geen euro meer voor.

Dus het is echt wel uit praktische financiele overwegingen dat ik de trein overweeg.
Dus graag financiele tegenargumenten :) .
 
Uit puur financiëel oogpunt: niet doen, motor komt altijd duurder uit.

Maar als je, zoals ik, na de uurtjes en in't weekend nog wat wil :] , go for it.

Vaste kosten (onderhoud, herstellingen e.d.) kan je aftrekken van je belastingen in dezelfde verhouding als je aantal woonwerk / privé kilometers.
 
Ik rijd elke dag van A'pen naar Haasrode (Leuven): 70 km enkel. Enkel voor het werk dus al meer dan 3000 km per maand en dus 36000 per jaar. Ik woon op 3 minuten wandelen van het station en zit zo op de snelweg, dus doe ik zeker 60 van die 70 km op de snelweg. Soms ga ik binnendoor om wat meer bochtjes en minder file mee te kunnen pikken.
Tuurlijk is de motor duurder. Maar al wat je kan terugtrekken is gewoon mooi meegenomen. Elke 4 jaar een nieuwe motor? Geen erg, gaat nu al 12 jaar zo, ik begin een aardige verzameling te krijgen, want ik verkoop ze nooit.
Bovendien zijn die zetels in de trein zo slecht dat je er onmiddellijk rugpijn krijgt, heb je op de motor niet.
Vorig jaar heeft de motor me (belastingen in rekening gebracht) zo'n 1200 euro gekost. Valt toch mee?
 
Ik rijd elke dag van A'pen naar Haasrode (Leuven): 70 km enkel. Enkel voor het werk dus al meer dan 3000 km per maand en dus 36000 per jaar. Ik woon op 3 minuten wandelen van het station en zit zo op de snelweg, dus doe ik zeker 60 van die 70 km op de snelweg. Soms ga ik binnendoor om wat meer bochtjes en minder file mee te kunnen pikken.
Tuurlijk is de motor duurder. Maar al wat je kan terugtrekken is gewoon mooi meegenomen. Elke 4 jaar een nieuwe motor? Geen erg, gaat nu al 12 jaar zo, ik begin een aardige verzameling te krijgen, want ik verkoop ze nooit.
Bovendien zijn die zetels in de trein zo slecht dat je er onmiddellijk rugpijn krijgt, heb je op de motor niet.
Vorig jaar heeft de motor me (belastingen in rekening gebracht) zo'n 1200 euro gekost. Valt toch mee?
Alles inbegrepen dus ook verzekering, afschrijving, ...?

Want dan valt het serieus goed mee.
 
Alles inbegrepen dus ook verzekering, afschrijving, ...?

Want dan valt het serieus goed mee.
Yep dan kan je nog de optie degressief aftrekken benutten, da's slechts een aftrek van 3j., maar zeer hoog en 't laatste jaar zeer weinig. De lineaire methode is op 5jaar(vb Je motor kost 10mille €, dit gedeeld door 5j is 2mille per jaar aftrek)
Op onderstaande staat alles in detail, zelfs ik als kneus kon er mijn weg in vinden om de belastingen op te lichten dit aanslagjaar
www.motornet.be/info/fiscaal/index.html
 
Iemand die weet hoe dit fiscaal in Nederland geregeld is? Kan je dit in Nederland ook van de belasting aftrekken zodoende dat woon-werk betaalbaar wordt? (75 km enkele reis voor mij)
 
Yep dan kan je nog de optie degressief aftrekken benutten, da's slechts een aftrek van 3j., maar zeer hoog en 't laatste jaar zeer weinig. De lineaire methode is op 5jaar(vb Je motor kost 10mille €, dit gedeeld door 5j is 2mille per jaar aftrek)
Op onderstaande staat alles in detail, zelfs ik als kneus kon er mijn weg in vinden om de belastingen op te lichten dit aanslagjaar
www.motornet.be/info/fiscaal/index.html
Ik denk dat ik dat degressief zo ga laten, motor is al 2 jaar oud (kon voorheen niets aftrekken van de belastingen wegens netto-inkomen), en dan verlies ik er toch een hoop op.

Maar eerst dat artikel op motornet eens lezen :)
 
Ik doe zelf ook veel kilometers woon-werk en kan toch veel inbrengen van de motor nl : verzekering/taks/verbruik/kledij/onderhoud/afschrijving
alles wel in verhouding percentage woon-werk/privé km
scheelt toch een aardige brok in mijn belastingen en ondertussen :]
 
Ik denk dat ik dat degressief zo ga laten, motor is al 2 jaar oud (kon voorheen niets aftrekken van de belastingen wegens netto-inkomen), en dan verlies ik er toch een hoop op.

Maar eerst dat artikel op motornet eens lezen :)

Ik weet niet wie en hoe je verzekeringsmakelaar is, maar die van mij, DVV wist heel veel over dit onderwerp.
 
Uit puur financiëel oogpunt: niet doen, motor komt altijd duurder uit.

Maar als je, zoals ik, na de uurtjes en in't weekend nog wat wil :] , go for it.

Vaste kosten (onderhoud, herstellingen e.d.) kan je aftrekken van je belastingen in dezelfde verhouding als je aantal woonwerk / privé kilometers.
Ik doe juist hetzelfde.
Misschien ook een mogelijkheid: aangezien €/Km dat je krijgt voor de motor toch te verwaarlozen is. Ga met de trein op eigen kosten en vraag aan je baas om je in te schrijven dat je met de motor komt. Trein is altijd goedkoper dan wanneer je met de motor gaat en onderwijl kan je toch alles ingeven van kledij, onderhoud etc voor de zogenaamd gereden werk kilometers. Welke dan privé kilometers zijn :)
 
Ik doe juist hetzelfde.
Misschien ook een mogelijkheid: aangezien €/Km dat je krijgt voor de motor toch te verwaarlozen is. Ga met de trein op eigen kosten en vraag aan je baas om je in te schrijven dat je met de motor komt. Trein is altijd goedkoper dan wanneer je met de motor gaat en onderwijl kan je toch alles ingeven van kledij, onderhoud etc voor de zogenaamd gereden werk kilometers. Welke dan privé kilometers zijn :)
Ik denk er inderdaad aan om dit te doen.
Ik krijg nl. 530,- op jaarbasis terug als ik met de trein ga en kan dan het openbaar vervoer aftrekken, maar als ik iets van een 75,- per maand krijg om met de motor te gaan, komt dat ruwweg op 750,- op jaarbasis, is dus meer dan de trein (krijg ik van de werkgever).
Wel heb ik dan een vrijstelling voor mijn openbaar vervoer maar ik denk dat mijn motorkosten hoger gaan liggen.

Zo, wat vinden we van deze zienswijze ;) .

En Peetje brik, ik zit bij OMOB, ga het daar eens vragen, maar moet er eerst nog een goedkopere verzekering voor mijn Enfield aflullen (ze rekenen puur op cilinderinhoud in combinatie met wagen, terwijl ik ook nog een motor heb).
 
Ik denk er inderdaad aan om dit te doen.
Ik krijg nl. 530,- op jaarbasis terug als ik met de trein ga en kan dan het openbaar vervoer aftrekken, maar als ik iets van een 75,- per maand krijg om met de motor te gaan, komt dat ruwweg op 750,- op jaarbasis, is dus meer dan de trein (krijg ik van de werkgever).
Wel heb ik dan een vrijstelling voor mijn openbaar vervoer maar ik denk dat mijn motorkosten hoger gaan liggen.

Zo, wat vinden we van deze zienswijze ;) .

En Peetje brik, ik zit bij OMOB, ga het daar eens vragen, maar moet er eerst nog een goedkopere verzekering voor mijn Enfield aflullen (ze rekenen puur op cilinderinhoud in combinatie met wagen, terwijl ik ook nog een motor heb).

Ik lees hier combinatie met wagen, en je betaald 580 euro verzekering voor de motor staat er in je eerste post, of is dit de prijs van de combinatie :? , als de 580euro de combinatie is, dan moet je opletten als je de motor wil inbrengen voor woon-werkverkeer dat je niet meer kunt genieten van de combinatie voordelen bij je verzekering.

Vb. Ik betaal 600 euro, voor auto+motor, als ik mijn woon-werk wil doen met de motor, en ik wil alle kosten inbrengen, dus ook de verzekering, dan zou er een andere regeling worden getroffen, en zou mijn verzekering auto+motor 1000 euro kosten.
 
Ik lees hier combinatie met wagen, en je betaald 580 euro verzekering voor de motor staat er in je eerste post, of is dit de prijs van de combinatie :? , als de 580euro de combinatie is, dan moet je opletten als je de motor wil inbrengen voor woon-werkverkeer dat je niet meer kunt genieten van de combinatie voordelen bij je verzekering.

Vb. Ik betaal 600 euro, voor auto+motor, als ik mijn woon-werk wil doen met de motor, en ik wil alle kosten inbrengen, dus ook de verzekering, dan zou er een andere regeling worden getroffen, en zou mijn verzekering auto+motor 1000 euro kosten.

Dat is de voor de eerste keer dat ik daarvan hoor :? Zij hebben toch geen zaken of je al dan niet met de motor naar het werk rijdt of enkel privé?
 
Dat is de voor de eerste keer dat ik daarvan hoor :? Zij hebben toch geen zaken of je al dan niet met de motor naar het werk rijdt of enkel privé?

Als je een attest vraagt aan je verzekering om bij je belastingaangifte te doen, zal je het wel merken.
Het voordelig :( |( combinatiesysteem van de Belgische verzekeringen houdt ermee rekening dat de motor en koekblik niet veel gelijtijdig op de weg komen.
In ons geval met gezin is dit bijna altijd het geval.
 
Als je een attest vraagt aan je verzekering om bij je belastingaangifte te doen, zal je het wel merken.
Het voordelig :( |( combinatiesysteem van de Belgische verzekeringen houdt ermee rekening dat de motor en koekblik niet veel gelijtijdig op de weg komen.
In ons geval met gezin is dit bijna altijd het geval.

Lijkt me niet echt logisch. Auto + motor verzekerd op jouw naam. Dan gaat die gelijktijdigheidsredenering toch helemaal niet op. Zal het straks even navragen aan mijn carpooler die als jurist werkzaam is voor DVV.
 
Niet logisch :? , 1 motor en 1 auto, man en vrouw die gaan werken.

Weet ik wel, maar juridisch gezien kan de verzekeringsmaatschappij dat niet maken. Jij bent immers hoofdbestuurder van zowel de wagen als de motor. Ze gaan er dus vanuit dat jij meestal rijdt met de wagen. Als je dan weg bent met de motor kan de auto slechts af en toe bestuurd worden door iemand anders (volgens de papieren dan). Uitzondering is natuurlijk wanneer je twee hoofdbestuurders hebt opgegeven in de polis, maar dan kan de prijs dus sowieso niet omhoog gaan. Combinatie is volgens mij vooral voordeliger omdat zij dan twee premies innen en niet in de eerste plaats omdat zij rekening houden met een theoretisch verlaagd risico.

Ik begrijp je redenering dus best, maar ik denk dat de verzekeringsmaatschappij een dergelijke redenering niet kan voeren. Ik check het straks even voor de zekerheid.

Btw zo'n bewijs van de verzekering om bij je belastingsaangifte te doen is echt niet nodig hoor. Als je werkgever geen treinabo betaald en jij maakt voldoende kilometers met de motor (bewijsbaar via bijv. onderhoudsfacturen) is dat ruim voldoende.
 
Efkens tussenbeide komen in de discussie:

Ik betaal 580,- /jaar, BA, rechtsbijstand en beperkte omnium enkel voor de motor.
De reden dat ik korting krijg is omdat er een wagen verzekerd is (niet op mijn naam!) onder hetzelfde dak. Volgens mij krijg ik dus gewoon die korting omdat er meerdere polissen lopen, en niet omdat ik maar met 1 voertuig tegelijk op de weg kan zijn (autoverzekering staat op naam van mijn vriendin).
 
Terug
Bovenaan Onderaan