Belasting van de koppeling tijdens offroad rijden

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Beste all/off roaders

Ik ben een onervaren all-road rijder en heb er veel fun in om met zand te spelen. Echter weet ik dr niet veel van en heb sowieso geen onverborgen offroad talenten heb ik al wel gemerkt.

Mijn motor (xf650) mist in het lage toerengebied kracht. Wanneer ik niet tehard een situatie in wil knallen, is rijden met een slippende koppeling onvermeidelijk. Ook met wat meer vaart erin heb ik er een handje van om de koppeling veel te gebruiken, omdat ik tijdens het ongecontroleerde gekwispel in mul zand of drek niet kan/durf te schakelen.

Ik vraag me wel eens af of die koppelingsplaten niet loeiheet worden wanneer je een uurtje of wat aan het offroad rijden met overmatig gebruik van de koppeling. Of valt dat wel mee?

En mocht het echt onverstandig zijn om zo te blijven rijden, zou het dan een goede oplossing zijn om een groter achtertandwiel te gebruiken?
 
Tractie is het magische woordje. Ook je bandenkeuze en vering is bepalend of je iets wel of niet kunt met je motor. Je wielen moeten je vooruit helpen en dat doe je niet met een slippende koppeling. Je platen ben je dan in hoog tempo aan het verslijten. Je keuze voor een groter achtertandwiel is dan idd beter. Alhoewel ik de XF650 niet een echte offroad fiets vind. Leuk voor een hard pad, maar daar houdt het dan ook echt mee op.
 
maar daar houdt het dan ook echt mee op.
Ach nee joh! Ik heb iemand anders ermee zien rondspringen als een jong veulen. Het ontbreekt me gewoon aan stuurmanskunst. En op Strand Horst heb ik er de mafste dingen mee gedaan.
Het is voor mij de ideaale motor omdat ik ook veel km's op de snelweg maak.

Gewone slijtage vind ik het probleem niet direct. Maar is het ook mogelijk dat de platen door oververhitting krom trekken? Of wordt de koppeling wel voldoende gekoeld door de olie?
 
Laatst bewerkt:
Ach nee joh! Ik heb iemand anders ermee zien rondspringen als een jong veulen. Het ontbreekt me gewoon aan stuurmanskunst. En op Strand Horst heb ik er de mafste dingen mee gedaan.
Het is voor mij de ideaale motor omdat ik ook veel km's op de snelweg maak.

Gewone slijtage vind ik het probleem niet direct. Maar is het ook mogelijk dat de platen door oververhitting krom trekken? Of wordt de koppeling wel voldoende gekoeld door de olie?
Word wel voldoende gekoelt door je olie. Wel zou ik als je dit vaak doet je olie iets vaker verversen, je olie word erg snel verontreinigd door je slijtende koppelingsplaten.

Als je veel snelweg rijd en offroad maar bijzaak is zou ik een groter tandwiel achter uit mn hoofd laten, dan moet je hoog in de toeren op de snelweg.
 
Als je veel snelweg rijd en offroad maar bijzaak is zou ik een groter tandwiel achter uit mn hoofd laten, dan moet je hoog in de toeren op de snelweg.

Ja ik weet t. Maar ik weet niet hoeveel aan maximum snelheid je moet inleveren om offroad toch genoeg voordeel te halen uit een groter achterwiel. En dat zal wel een kwestie van uitproberen zijn, in overleg met mn monteur.
De maximum snelheid van mn motortje is namelijk maar 160/170 km/u en met een andere tandwiel verhouding lijkt het me niet tof om hem te moeten planken om de 130/140 km/u te halen.


(PS dat heb ik namelijk met mijn honda CB450sc en dan baal je nogal als je nog honderen km's voor de boeg hebt)
 
Laatst bewerkt:
Ik had zelf ook een ander twiel op de xtx.
trok veel harder weg ging makkelijk op t achterwielletje in zn 2 met koppeling en leverde zo een 15 km in (1tand)
 
Koppeling zo min mogelijk gebruiken, je brand hem de in no-time uit als je daar teveel mee speelt

Koppeling gebruiken bij, uiteraard bij het weg rijden, bij opschakelen, kunt je zonder koppeling opschakelen, gas iets dicht en opschakelen.
Bij kruip-sluip mag,moet je de koppeling wel gebruiken.

Bij terug schakelen zou ik het niet doen,risico om je bak te beschadigen te groot.

Als je bijna alleen off-road rijdt, zou je groter achtertandwiel kunnen proberen.

Bij off-road rijden, toerental zoveel mogelijk in het middengebied houden, bij opstakel heb je dan genoeg vermogen om het voorwiel ff teliften enof er doorheen te kunnen.
(Bij een 1cilinder, sowieso niet laten trekken in te laag toerental, zeer slecht voor de drijfstang...)

Dat tie kwispeld, niets vanaan trekken,(Is soms moeilijk, gaat compleet tegen (je gevoel) de sitiuatie in, wat je tegen komt)
Gewoon gas d'r bie,de snelheid erin houden en probeer motor te klemmen met je benen en zoveel mogelijk gaan staan op de stepjes.


Voor goede banden,tractie, deze nemen, niet duur en gaan als noppenbanden als langste mee!

http://adfransenmxparts.nl/shop/product_info.php?cPath=21&products_id=29
 
Ik heb nog een voortandwiel liggen van een DR650SE. Moet volgens mij wel passen op een Freewind. Het voortandwiel is 1tje minder dan origineel en daardoor trekt ie een heel stuk harder op. Wel inderdaad wat hoogtoeriger op de snelweg... ik heb 'm denk ik 100km gebruikt en toen weer origineel besteld. Hij ligt nog bijna nieuw te wezen in m'n schuur, misschien iets voor jou om over te nemen? Ik reed er ook veel snelweg mee en toen vond ik het wat irritant met hogere toeren (niet dat het meer trilde, maar ik houd niet zo van hoge toeren).

Haal anders het kapje weg voor het voortandwiel en tel de tanden, het kan zijn dat ze de Freewind tammer hebben gemaakt dan een DR door 'm misschien wel een tandje voor extra mee te geven dan wat ik origineel op de DR had.
 
Ik had zelf ook een ander twiel op de xtx.
trok veel harder weg ging makkelijk op t achterwielletje in zn 2 met koppeling en leverde zo een 15 km in (1tand)

Tjonge, 1 zo'n tandje heeft dus een stuk meer inpact dan dat ik aanvankelijk zou verwachten!

Word wel voldoende gekoelt door je olie.
Koppeling zo min mogelijk gebruiken, je brand hem de in no-time uit

Dus daar verschillende de meningen nogal over?
Manz, wat bedoel je precies met uitbranden?

Bedankt voor je tips over het offroad rijden. Om te kunnen schakelen als ik sta, moet ik mijn motor nog aanpassen. Ik heb bijzonder kleine voetjes en als ik op de stepjes sta, kom ik niet bij mn schakelpook en rempedaal. Erg onpractisch.
Je bandentip hou ik in mn achterhoofd, voor wanneer ik ooit nog een motor voor het offroad rijden kan reserveren. Maar met deze motor maak ik veel woon-werk kilometers (25.000 per jaar) dus ik heb gekozen voor de Heidenau K60 als compromis.

Ik heb nog een voortandwiel liggen van een DR650SE. Moet volgens mij wel passen op een Freewind.

Dank je voor het aanbod, maar als ik iets ga doen aan de verhouding, ga ik sowieso de hele set vervangen en dan kies ik liever voor een andere vertanding op het achtertandwiel.
De ketting zal sowieso in het voorjaar vervangen moeten worden en ik denk dat ik swinters niet zoveel offroad meer zal rijden.
 
Tjonge, 1 zo'n tandje heeft dus een stuk meer inpact dan dat ik aanvankelijk zou verwachten!Dus daar verschillende de meningen nogal over?
Manz, wat bedoel je precies met uitbranden?

Bedankt voor je tips over het offroad rijden. Om te kunnen schakelen als ik sta, moet ik mijn motor nog aanpassen. Ik heb bijzonder kleine voetjes en als ik op de stepjes sta, kom ik niet bij mn schakelpook en rempedaal. Erg onpractisch.
Je bandentip hou ik in mn achterhoofd, voor wanneer ik ooit nog een motor voor het offroad rijden kan reserveren. Maar met deze motor maak ik veel woon-werk kilometers (25.000 per jaar) dus ik heb gekozen voor de Heidenau K60 als compromis.Dank je voor het aanbod, maar als ik iets ga doen aan de verhouding, ga ik sowieso de hele set vervangen en dan kies ik liever voor een andere vertanding op het achtertandwiel.
De ketting zal sowieso in het voorjaar vervangen moeten worden en ik denk dat ik swinters niet zoveel offroad meer zal rijden.


Zeker een impact ja.
Alleen de versnelling word veel korter ( de 1 ) Daarom gebruikte ik meestal de 2 bij begin sprintje dan trekt hij lekker door,
Wel een aanrader.
Alleen je km teller gaat afwijken als je een elektrische heb.
Bekabeld weet ik niet of het afwijkt.
Maar daar heb je weer een speed o healer voor.
Wel aan te raden anders gaat je km stand niet meer kloppen ivb met onderhoud ;)
Alleen een ander tandwiel is niet aan te raden hele set dus vervangen.
Ik meen dat ik de voorste tandwiel heb veranderd...
Dat moet je ff informeren bij de winkel voor geld dubbel tand achter.
 
Laatst bewerkt:
ik zou toch nog even de oude set gebruiken.
een tandje kleiner op het voortandwiel is bijna 3 tanden groter achter.
en een voortandwiel kost niet zoveel.
als de nieuwe tandwielverhouding niet bevalt, kun je nog wat anders proberen.
als je eenmaal juiste tandwielverhouding hebt, kun je die met de nieuwe set monteren, maar dan met een groter achtertandwiel.
 
Laatst bewerkt:
Mijn snelheids meter is wel elektrisch, maar de sensor zit op het voorwiel dus dat scheelt.
Maar ik ga mn monteur wel vragen wat de risico's van overmatig gebruik van de koppeling nou precies is, gezien de meningen hier verdeeld zijn.
 
Staat je vering wel correct afgesteld?

Werkelijk geen idee. :$
Ik vind de achtervering bijzonder slappehap - bij kuilen en hobbels slaat hij ook wel eens door de vering heen. Ik heb alleen geen idee hoe het aan te passen is.

Ik doe volgende maand mee aan een offroad training. Misschien kan ik de docent ernaar laten kijken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan