Beleid in Techniek

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.082
27.380
Naast Meangreengirl
Techniek is al jaren een vast onderdeel op M-F.
Een erg waardevol onderdeel aangezien gebruikers er rechtstreekse antwoorden krijgen voor hun probleem.

M-F is geen forum waar erg strak gemodereerd word, maar juist de afdeling techniek zou het fijn zijn als iemand die een vraag stelt ook een antwoord krijgt en diegene dat niet hoeft te zoeken tussen vele off-topic reply's.
In techniek gaat er dus wel wat strakker gecorrigeerd worden op off-topic geneuzel.
Veel mensen die in techniek posten doen dat ook uit liefde voor de techniek of om anderen te helpen en zitten ook niet te wachten op off-topic gedoe.

Ook de manier waarop we met elkaar omgaan en op elkaar reageren zal aandacht krijgen.

Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.

Op M-F komen meerdere gebruikers die, niet alleen hobbymatig, veel ervaring, kunde en kennis hebben van motoren.
Er komen ook gebruikers die er wellicht wat minder kaas van gegeten hebben. Soms roepen die 'domme dingen' en soms komen die met onverwachts leuke en goede ideeën. Een ieder kan en mag posten, laat elkaar in elkaars waarde.

De gebruikers die aantoonbaar veel kennis van zaken hebben zullen in de toekomst een extra vermelding krijgen bij hun gebruikersnaam zodat ook voor nieuwe gebruikers te zien is dat ze te maken hebben met iemand die meer dan gemiddeld kennis/ervaring hebben met de techniek van motoren.

Bovenstaande is redelijk vaststaand. Maar we staan natuurlijk open voor opmerkingen suggesties en verbeteringen, dus roep wat je er van vind of goede ideeën die je hebt :)

Zo zou ik wel eens willen weten wie er zoal geschikt zou zijn om als 'echte techneut' genoemd te worden ?


Enkele reply waarmee deze 'discussie' is begonnen:

MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.

Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.

Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.

MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?

Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.

Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
 
Laatst bewerkt:
Dat is heel lastig want de meeste problemen zijn vrij specifiek een dan is zo'n sjabloon alleen maar lastig.
Maar volgens mij is er wel een sjablonen plugin dus als er een goed voorstel is...

De problemen kunnen heel specifiek zijn, maar bij iedere vraag is het merk/type/bouwjaar eigenlijk altijd van belang en er zijn topicstarters die dat vergeten te vermelden.

Sjabloon met wat standaard belangrijke items zou dus wel handig kunnen zijn.

Merk:
Type:
Bouwjaar:

Probleem:
Wat is er al aan gedaan:
 
Post van Clank is helemaal mooi, maar die van Zot is voldoende.

Een keuzemenu met merken en types zoals bij een webshop als Louis.de is optimaal, maar daar zal wel voor betaald moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Post van Clank is helemaal mooi, maar die van Zot is voldoende.

Een keuzemenu met merken en types zoals bij een webshop als Louis.de is optimaal, maar daar zal wel voor betaalt moeten worden.

Van die uitklapmenu-dingen ? Die vind ik echt superstom en onhandig.

Als iemand hulp wil, mag hij/zij best de moeite nemen even de merknaam gewoon te typen, lijkt mij.
 
Van die uitklapmenu-dingen ? Die vind ik echt superstom en onhandig.
Jij bent teveel gewend aan te slechte "ondersteunende" ICT-systemen
Als iemand hulp wil, mag hij/zij best de moeite nemen even de merknaam gewoon te typen, lijkt mij.
Dat vind ik ook, maar dan ook consequent topics sluiten van mensen die hun probleem lanceren met het merk "HEllup!!!!1" en type "MjI SnEL"
 
Voorgedefinieerde keuzes lijken me een beetje omslachtig. Een open veld voor merk + model lijkt me handiger aangezien er altijd wel meuk langskomt die niet in een bestaande categorie valt, en je wil bijvoorbeeld wel dat het veld verplicht wordt ingevuld voordat er een topic geplaatst is.
 
Ik denk dat we inderdaad niet al te veel dingen vast moeten willen leggen, maar mensen de ruimte zelf dingen moeten laten bedenken. Uitzonderingssituaties hou je toch en drop down menu's zijn super irritant.

De meeste weten namelijk niet dat dit soort info handig is, maar willen het best graag geven om beter geholpen te worden. Dit zou een hulpmiddel kunnen zijn.
 
Als ik op dit moment kijk op de eerste pagina van Techniek, vragen en antwoorden zie ik onder andere deze topics:

Zondagmorgen/middag discussie
Bewering waar? Olieverbruik
Shoei neotec 2 met andere bluetooth kit
Goed spuitwerk tegen redelijke prijs in regio Aalsmeer?

Dit zijn natuurlijk wat uitzonderingen, maar wat moet er dan in de invul velden ingevuld worden bij dergelijke topics?

Bij de eerste niets, want die hoort in een autobatterij topic thuis.
De tweede ook niets, die moet in algemeen.
De derde kan ik geen touw aan vast knopen (pas door de reactie van anderen snapte ik een beetje waar het over ging)
Voor de vierde zou een (how to) topic geopend kunnen worden, "vak garage in de buurt" waarin de openingspost de aanbevelingen van gebruikers worden opgelijst.
 
dunning-kruger effect.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan