Belgen en de wegcode

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
De Belgische wegcode wijkt op een aantal punten af van de verkeersregels in Nederland. Nu heb ik in mijn verkeersquiz voor zover ik ze kon vinden de afwijkende regels opgenomen.

Toe, Belgische motorvrienden, kijk er eens naar en doe eens wat aanvullingen of tips.
 
in belgië is er op de snelweg wel een min snelheid nl 70km/h
waren er nog een paar maar weet niet meer :D
Serieus? Een echte minimum te rijden snelheid? In Nederland is die er niet, de enige regel is dat je voertuig ten minste 60 km/h moet kunnen rijden en mag rijden, voordat je er de snelweg mee op mag. Rijd je vervolgens 10 km/h, dan is dat wettelijk niet verboden (al worden dat soort gevallen meestal gepakt op de algemene regel dat je niet je mede weggebruikers in gevaar mag brengen, iets wat je wel doet als je zo langzaam rijdt)
 
Serieus? Een echte minimum te rijden snelheid? In Nederland is die er niet, de enige regel is dat je voertuig ten minste 60 km/h moet kunnen rijden en mag rijden, voordat je er de snelweg mee op mag. Rijd je vervolgens 10 km/h, dan is dat wettelijk niet verboden (al worden dat soort gevallen meestal gepakt op de algemene regel dat je niet je mede weggebruikers in gevaar mag brengen, iets wat je wel doet als je zo langzaam rijdt)

jup serieus anders is er serieus iets mis met hun examen pc's :D
min snelheid dat je MOET rijden is 70
 
[Bijdehandmodus]
Das handig, sta je nooit in de file, of ze moeten een hele file bekeuren...

Zie het al voor me, een fileflitser o.i.d.
[/Bijdehandmodus]

:+
 
Even voor de volledigheid mbt die snelheid:

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
-...
-aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;
-...

21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig, opdat de snelheid geen ongevallen zou kunnen veroorzaken noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.


In't simpel nederlands: je voertuig/combinatie moet 70 km/h kunnen halen op't vlakke maar je moet dat natuurlijk niet rijden als er voor je een file staat... Tenzij je d'r zo'n sneeuwschep van voor op zet: file weg :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan