Belgen zijn compleet doorgedraait

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.368
172
Veghel
Zijn die Belgen nu helemaal gek geworden :(

Op www.ad.nl:

Te hard in België, bingo!

De ringweg bij Antwerpen richting Frankrijk, even voor het Sportpaleis, op zondag 3 maart rond 12.00 uur. Bij een grootscheepse snelheidscontrole worden tientallen, vooral Nederlandse wagens, aangehouden. De chauffeurs die de maximum-snelheid van 120 km/u hebben overtreden, worden van de snelweg geleid.

Onderaan de afslag, op het parkeerterrein van een McDonalds, staan ijverige rijkswachten bonnen uit te schrijven.

Ook S. Leenders uit Krimpen aan den IJssel krijgt het sein de snelweg te verlaten. ,,We reden iets van tien kilometer te hard, zo werd ons gezegd'', zegt Leenders. ,,Daarna kregen we te horen dat we daar 200 euro voor moesten betalen. Een schandalig hoog bedrag. Van anderen, die 12 kilometer te hard reden, hoorde ik dat ze zelfs 275 euro moesten geven. En het waren voornamelijk Nederlanders, die ze daar aanhielden.''

Het had even iets weg van een slagveld, aldus Leenders. ,,De rijkswachten waren onvermurwbaar, discussie was onmogelijk. Enkele jonge gezinnen zeiden dat ze weken van zo'n bedrag moesten leven. Niet voor niets stonden ze tegenover een bank, waar je kon pinnen. Maar op een gegeven moment was die kas leeg. Als je zei dat je geen geld had, moest je er maar voor zorgen dat er iemand uit Nederland kwam, zo werd gezegd.

,,Mijn man was twee dagen later in Antwerpen en las in de Gazet van Antwerpen dat er bij een controle snelheidsboetes van 25 tot 200 euro waren opgelegd. Nou, het was dus veel erger. Te hard rijden is te hard rijden, maar ik snap niet, waarom er in Europa geen gelijke berechtiging hiervoor is.''

De Nederlander R. Nelis, medewerker van de internetsite www.snelheidscontroles.be weet uit ervaring dat er weinig tegen dit soort praktijken is te doen. ,,Wij hebben diverse klachten hierover binnen gehad. Alleen wanneer je wordt aangehouden als niet-Belg, moet je een abnormaal hoog bedrag betalen, dat in geen verhouding staat tot de overtreding. Als ingezetene van België zonder Belgisch paspoort betaal je het veel lagere tarief voor Belgen.

,,We hebben de Federale Politie hier wel eens over benaderd en dan krijg je als antwoord: De boetes die door de buitenlandse verkeersovertreders ter plaatse moeten worden betaald, zijn vastgelegd in een Koninklijk besluit van 10 juni 1985. De federale politie heeft hierover geen enkele bevoegdheid.''

Volgens een overzicht van de boetebedragen op eerder genoemde internetsite betalen buitenlandse automobilisten €198,31 voor een snelheidsovertreding van 11 t.m. 20 km/u. Tot en met 50 km/u is het €272,68. Daarna gaat het bedrag flink de hoogte in. Belgen betalen voor 20 km/u te hard rijden €138,82. Volgens de staat volgt er geen boete van 1 t.m. 10 km/u te hard.

H. Vermeer, Europarlementariër voor de VVD, schrikt wanneer hij hoort over de forse verschillen in boetes voor snelheidsovertredingen tussen Nederland en België. Voor een lichte overtreding betaalt de Nederlander in eigen land rond de 28 euro. ,,Wanneer je een Europese Unie nastreeft, kan ik me voorstellen dat burgers dit als onrechtvaardig zien. Er is ooit een vraag over gesteld en het antwoord na een jaar was vaag. We stellen het nog deze maand wederom aan de orde.''

En het verschil tussen Nederlanders en Belgen voor dezelfde overtreding, dat kan toch ook niet?

Vermeer: ,,Dat is duidelijk. Alle Europese burgers moeten hetzelfde worden behandeld.''
 
Das duidelijk in Merksem gebeurd E19 Breda Antwerpen net waar het van 2naar 3 vakken gaat en van 120 naar 100(logisch niet). Ik dacht dat buitenlanders wel onmiddelijk maar minder moesten betalen dan belgen
Ik weet wel dat ze buitenlanders heel zelden hun rijbewijs intrekken.
En ze laten enkel buitenlanders stoppen, de Belgen krijgen de rekening wel in de bus.
 
Laatst bewerkt:
om dan even op een Pim V. affaire terug tekomen.

artikel 1 van de Nederlandse grondwet kennen ze in België blijkbaar niet.
 
Artikel1 van de Belgische: elke methode is goed om Hollanders buiten onze landsgrenzen te houden

ofzo :9
 
Laatst bewerkt:
Tja, de boetes in België zijn idd heel hoog, maar je moet er rekening mee houden dat de pakkans kleiner is, als je gepakt wordt heb je pech :( .
 
Zijn die boetes ondertss al niet weer verhoogd?.

"Tot en met 50 km/u is het €272,68." Dan komen ze er nog érg goed vanaf.
 
Laatst bewerkt:
F. bedoel je waarschijnlijk van Fortuyn ;)

Da's dezelfde als uitzetting per 3 v's:

1) vliegtuig
2) vlot
3) ...............viets

Niet alleen de hoogte van de boete is belachelijk (€200 voor 10-20 km). Maar ook het verschil: Belgen betalen €60 minder.
 
Laatst bewerkt:
Kan niet anders zeggen, de Nederlandse regering is altijd debiel, en de Belgische met vlagen en steeds meer op dit vlak?
 
Terug
Bovenaan Onderaan