België niet langer land van superboetes

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
http://www.hln.be/hln/cch/det/art_187408.html?wt.bron=categorieArt1
België niet langer land van superboetes

Met de nieuwe verkeerswet is België niet langer het land met de extreem hoge verkeersboetes. In vergelijking met de buurlanden komt België qua sanctionering van overtredingen nu op een vierde plaats, na het duurdere Nederland en het strengere Frankrijk en Luxemburg. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse Automobilistenbond (VAB).

VAB is tevreden met de nieuwe wet. Ze is logischer en redelijker, klinkt het. Zo werd een gestaffeld boetesysteem ingevoerd (50-100-150 euro) in combinatie met een nieuwe indeling van de overtredingen op basis van het criterium "risico op gevaar". "De boetes dalen gemiddeld met elf procent en de grote anomalieën zijn verdwenen", stelt VAB-woordvoerder Maarten Matienko.

Nederland duurste verkeersland
VAB vergeleek de nieuwe sancties in ons land met die in onze buurlanden, gebaseerd op een lijst van vijftien verkeersovertredingen. Uit die vergelijking blijkt dat niet België (1.537 euro) maar Nederland (1.623 euro) de duurste boetes hanteert.

Om een echte vergelijking te kunnen maken, moet men echter ook rekening houden met het strafpuntensysteem dat bepaalde landen hanteren. Na de combinatie boetes/strafpunten plaatst VAB België ook op een vierde plaats qua sancties, na respectievelijk Frankrijk, Luxemburg en Nederland.

In deze ben ik vrij tevreden dat Nederland ons voorbijgestoken heeft (alhoewel dit in deze context misschien niet de meest aangepaste woordkeuze is... }) )

en dit is de link naar de nieuwe verkeerswetgeving

http://www.ikbenvoor.be/content.aspx?id=146
 
Laatst bewerkt:
nederland lijkt mij toch goedkoper

vriend van mij in belgie reed 54 waar 50 was toegestaan = > 50€ boete
laatst zijn wij geflitst in nederland aan 133 waar 120 is toegestaan = >27€ boete
 
maar als je ergens maar 30 mag dan is daar vaak wel een goede reden voor.
Gelukkig heb je nu een GSX600F, die zijn niet zo snel als scooters ;)

Op een scooter mag je in de bebouwde kom maar 30. Ik moest hier op de weg rijden waar auto's ook 60 rijden. Dus ik dacht lekker "veilig" de zelfde snelheid rijden.
Maar nu heb ik een echt 25 kw monster *D (net een scooter dus)
 
Gewoon briefjes blijven sturen... ik heb er ook nog steeds een open staan van 200 euro ofzo, en gelukkig heb ik de laatste maanden daar niets meer van gehoord... Dat lukt me in nederland niet. :N
 
62 waar 50 mocht in België: 150 Euro!

dat was in nederland dus 48 euro geweest.. :X :X

België dus 3 x zo duur op datgene waar je het vaakst op gepakt zul worden...






En een boete van 110 tot 1375 euro voor "Een vast oranje verkeerslicht negeren" en verdubbeling van die prijs als dat binnen een jaar nog een keer gebeurt en tegelijkertijd de mogelijkheid van direct bij de eerste keer een rijontzegging van 8 dagen tot 5 jaar... :? :? |( |(

De verdubbeling van het boetbedrag als je voor de 2e keer word gepakt gaat dus ook in heel wat gevallen op...!!!


Ik wil eerst wel eens zien op welke 15 punten ze die boete's vergeleken hebben, ik geloof er nl NIETS van, mn de mogelijkheid van een rijontzegging al bij kleine overtredingen maakt t heeeel erg zwaar.
In de meeste gevallen zal zelfs een nederlander liever 3 x zoveel betaald als een rijontzegging!!!

Voorlopig zal ik om deze redenen maar niet gaan verhuizen vanuit Nederland naar België. :X :X

om welke reden wel :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan