België: Motorfiets op 25 kW zetten

rushroom

MF'er
22 feb 2012
93
1
Gent, België
Beste,

Ik heb een Suzuki gs500 gekocht, met 34 kW op het inschrijvingsbewijs.
Ik weet dat ze makkelijk tot 25 kW kunnen begrensd worden,
echter belde ik hier naar de lokale dealer en die zei me dat dit niet ging, officieel toch niet.

Weet iemand hoe ik mijn gs'je op officieel 25 kW inschrijvingsbewijs kan krijgen? ..

alvast bedankt!
 
Beste,

Ik heb een Suzuki gs500 gekocht, met 34 kW op het inschrijvingsbewijs.
Ik weet dat ze makkelijk tot 25 kW kunnen begrensd worden,
echter belde ik hier naar de lokale dealer en die zei me dat dit niet ging, officieel toch niet.

Weet iemand hoe ik mijn gs'je op officieel 25 kW inschrijvingsbewijs kan krijgen? ..

alvast bedankt!

Uhm en het proberen bij een motorzaak (geen dealer) vraag of die begrenst kan worden op het gas met testuitdraai etc
 
In belgië is dit niet mogelijk ;). Tenzij je hem uitvoert en hem daar op papier op 25kw laat zetten en daarna terug invoert naar belgië. Maar eens ze op papier op vermogen staan kan je ze niet meer begrenzen.
 
Weet jij toevallig of je in belgie genoeg hebt aan zo een uitdraai van vermogen?
Of moet de 25kW effectief op de papieren staan?
Ik zou er 1tje invoeren vanuit nederland....
 
Heb jij het al gedaan dan? :9
Ik zou verwachtten dat zo een vermogenuitdraai wel kan idd...
Ik zal maandag best es bellen, naar de verzekering.
Hopelijk starten mijn lessen nu wel maandag, want weer sneeuw voorspelt :(
 
"Individueel Keuring Speciaal (IKS)
Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal),
motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. Hier zijn echter wel een aantal regels
aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten;




1

Maximaal origineel motorvermogen 75kW = 102pk (was tot half 2011 max. 60kW)



2

Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem),





de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen.



3

Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd.


Op deze manier wordt de keuze van motoren toch nog flink uitgebreid. Daarnaast wordt de motor
getest op de testbaan van de RDW in Lelystad. De kosten zijn ongeveer € 233,50 (prijzen van augustus 2011,
dus waarschijnlijk nu wel aanzienlijk gestegen). "

(bron: Startersmotor.nl - 11kW en 35kW recensies, tips, FAQ, verzekeringen, motorgadgets etc.)
 
Het is dus mogelijk, maar wel wat werk. Maar alsie dan uiteindlijk op papier op 25kW staat, ben je er hier in belgie ook wel wat mee! ;)
 
Deze uitleg slaat wel alleen op motoren in nederland.
Hoe het zit in duitsland weet ik niet...
Maar goed, het kan dus wel, zelfs zonder typegoedkeur. je moet alleen een verkoper vinden die al de moeite wilt doen...
 
Heb zelf ondertussen het antwoord gevonden,
dus even ter informatie voor andere belgen :
het is niét mogelijk ( althans niet officieel )

In belgië is het zo dat ééns de motor ingeschreven is, dit inschrijvingsbewijs telt en dit nooit kan verandert worden. Een moto met inschrijvingspapieren waar bv 50 kW opstaat, kan je nooit op de baan brengen als een 25kW.

Uitvoeren naar Nederland en daar herkeuren, en opnieuw invoeren naar België is wél mogelijk,
maar die procedure duurt lang, en kost veel!

Voor de rest zijn er wss wel genoeg manieren om het niet zo legaal te doen,
zoals een kader kopen van hetzelfde model dat op 25kW staat, typeplaatje overzetten en met die papieren rijden .. ( al moet je dan nog wel een oplossing vinden voor de nummer die in jouw kader geslaan zit ) tenzij je de volledige kader overzet

m.a.w. ik ben helemaal niets met mijn gs500 op 34 kW dat ik paar dagen geleden gekocht heb.

Heb wel één antwoord gehad van een Suzuki dealer die zei dat het mits een doorgedreven technische ombouwing tóch mogelijk zou zijn, en dat dit zeker rond de 1000 euro zou kosten

maw belgen: koop meteen een 25kW
 
Terug
Bovenaan Onderaan