België oldtimer inschrijving

xi0n

Die hard MF'er
5 mei 2019
256
65
Bergeijk
Hallo iedereen!

Welke voordelen heeft het om in België een motor in te schrijven als oldtimer? Van wat ik heb gelezen is de motor nog altijd wegenbelasting plichtig. Ook geeft mijn verzekering geen korting indien ik de motor inschrijf als oldtimer. Dus welke voordelen zijn er nog? De nadelen (geen woon werk verkeer) lijken groter dan de voordelen. Is een extra keuring van de motor ook vereist, de zogenaamde oldtimer keuring?

Ik hoor graag jullie ervaring!
 
Mijn verzekering gaf wel een korting van €50/jaar, maar de belasting blijft inderdaad hetzelfde. Enige nadeel is geen professioneel gebruik (woon-werk). Keuring blijft hetzelfde (enkel voor verkoop of import).
Maw niet echt de moeite tenzij je meerdere motoren hebt en je een korting kan krijgen bij de verzekeraar.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
jaarlijkse wegenbelasting.
geen idee of het de moeite is bij motoren (heb al 25 jaar alleen 250 en pas vanaf meer dan 250 moet je bij ons wegenbelasting betalen), bij auto's in alle geval wel. een groot verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Geen groot voordeel behalve een leuke O-plaat. De verkeersbelasting is (als de motor inhoud meer is dan 249cc) rond de 70€/jaar.

Verzekeringskosten zijn heel erg persoonlijk en kan niemand een antwoord op geven behalve je eigen makelaar. Ik kon de mijne overtuigen dat het een echte waardevolle oldtimer was die amper kilometers ging maken. Uiteindelijk betaalde ik dan nog 100€/jaar. Maar zoals gezegd, je moet een goede relatie hebben met je makelaar.
Mijn eigen auto, gewone motor, brandverzekering, familiale verzekering en het feit dat ik een firmawagen heb voor ook privé gebruik hielpen in het onderhandelen van een zeer lage prijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan