belgies kenteken

shovel1980

Rookie
31 mei 2009
21
1
hi ik heb een vraag : als je een motor koopt in België met kenteken kun je deze dan zo om melden op een ander land of gaat dit niet.????
 
Elk reeds vooraf al ingeschreven voertuig in een of ander EU land zou je zonder problemen in elk ander EU land moeten kunnen inschrijven. Bij mijn weten is Belgie echter een van de landen welke graag moeilijk doet maar ook daar lukt het. Om op jouw vraag te antwoorden: geen probleem om motor met Belgisch kenteken in Nederland in te schrijven.
 
Elk reeds vooraf al ingeschreven voertuig in een of ander EU land zou je zonder problemen in elk ander EU land moeten kunnen inschrijven. Bij mijn weten is Belgie echter een van de landen welke graag moeilijk doet maar ook daar lukt het. Om op jouw vraag te antwoorden: geen probleem om motor met Belgisch kenteken in Nederland in te schrijven.

Even voor de duidelijkheid omdat ts echt geen idee lijkt te hebben, noch onderzoek gedaan te hebben, je krijgt dan wel een nieuwe Nederlandse plaat.
 
hi ik heb een vraag : als je een motor koopt in België met kenteken kun je deze dan zo om melden op een ander land of gaat dit niet.????
Als jij in be een motor koopt, koop je een motor zonder kenteken. Die is namelijk persoonsgebonden, en niet voertuiggebonden.

Je krijgt er eigendompapieren bij en een gelijkvormingsattest.

Je maakt afspraak bij een rdw kantoor voor invoer motor vanuit binnen eu. Papieren mee met motor. Keuren, betalen en ff wachten op nl plaat.
 
het is niet omdat jullie het blijkbaar niet op zak moeten hebben, dat het niet bestaat. ook jullie motoren zijn tegenwoordig gekeurd volgens de europese normen en dat staat in dat attest. en zoals reeds gezegd hierboven : als een motor zo'n europees attest heeft kan je hem zo heel simpel importeren van het ene europese land naar het andere. Heeft een motor zo'n attest niet (ouwesleuren bv) kan de procedure wat ingewikkelder worden.

maar zeggen dat jullie dat niet hebben is dus ook BS : niet verplicht op zak te hebben, maar het bestaat dus wel. Veel logischer ook, want op het inschrijvingsbewijs staat een nummer dat sowieso verwijst naar dat document (bij ons toch, waarschijnlijk bij jullie ook).
 
Maak eens een foto van jouw Certificaten van Overeenstemming van je voertuigen dan !
NL kenteken verkrijgen bij invoer uit buitenland:
uit EU+EVA: framenummer check met originele papieren. Dit verschilt per land, bij ontbreken aankoopnota en volledige keuring
buiten EU+EVA: volledige keuring voertuig of framenummer check indien de NL importeur een CVO afgeeft

NL importeur betekent hier de officiele door de fabrikant aangestelde importeur in Nederland. Dat is ook de partij die een typegoedkeuring aanvraagt bij de RDW. Daarbij heeft die NL importeur ook de positie om een CVO af te geven. Dat doet die NL importeur dus in principe bij elk voertuig waarvoor die typegoedkeruing is afgegeven, immers daar moeten bij import NL kentekens voor aangevraagd worden. De RDW keurt dus 1 voertuig en de NL importeur verklaart vervolgens bij elke volgend exemplaar van dat type dat deze exact gelijk is aan het voertuig waarvoor een typegoedleuring is afgegeven. Dit wordt ook wel Overeenstemming genoemd. De uiteindelijke eigenaar hoeft dit niet te beziiten of te tonen omdat dit alleen een rol speelt bij het op kenteken zetten.
Het kan gebeuren dat je een model importeert dat nooit in NL gevoerd is geweest. In dat geval kan de NL importeur geen CVO afgeven. Er is immers nooit een typegoedkeuring geweest dus is er geen sprake van Overeenstemming. In dat geval moet je dan ook een volledige keuring ondergaan. Op het kenteken komt dan het merk en originele buitenlanse type te staan met als eerste datum van kenteken afgifte (wat wij in de volksmond bouwjaar noemen) zoals dat vermeld is op de originele buitenlandse papieren.


Dus: de rol van een CVO is beperkt en tijdelijk en ik heb de mijne al lang in het ronde archief gegooid.. Geen foto's dus

Ik heb wel een voorbeeld voor waar je kunt zien hoe dat werkt:

1566971888179.png
 
NL kenteken verkrijgen bij invoer uit buitenland:
uit EU+EVA: framenummer check met originele papieren. Dit verschilt per land, bij ontbreken aankoopnota en volledige keuring
buiten EU+EVA: volledige keuring voertuig of framenummer check indien de NL importeur een CVO afgeeft

NL importeur betekent hier de officiele door de fabrikant aangestelde importeur in Nederland. Dat is ook de partij die een typegoedkeuring aanvraagt bij de RDW. Daarbij heeft die NL importeur ook de positie om een CVO af te geven. Dat doet die NL importeur dus in principe bij elk voertuig waarvoor die typegoedkeruing is afgegeven, immers daar moeten bij import NL kentekens voor aangevraagd worden. De RDW keurt dus 1 voertuig en de NL importeur verklaart vervolgens bij elke volgend exemplaar van dat type dat deze exact gelijk is aan het voertuig waarvoor een typegoedleuring is afgegeven. Dit wordt ook wel Overeenstemming genoemd. De uiteindelijke eigenaar hoeft dit niet te beziiten of te tonen omdat dit alleen een rol speelt bij het op kenteken zetten.
Het kan gebeuren dat je een model importeert dat nooit in NL gevoerd is geweest. In dat geval kan de NL importeur geen CVO afgeven. Er is immers nooit een typegoedkeuring geweest dus is er geen sprake van Overeenstemming. In dat geval moet je dan ook een volledige keuring ondergaan. Op het kenteken komt dan het merk en originele buitenlanse type te staan met als eerste datum van kenteken afgifte (wat wij in de volksmond bouwjaar noemen) zoals dat vermeld is op de originele buitenlandse papieren.


Dus: de rol van een CVO is beperkt en tijdelijk en ik heb de mijne al lang in het ronde archief gegooid.. Geen foto's dus

Ik heb wel een voorbeeld voor waar je kunt zien hoe dat werkt:

Bekijk bijlage 1422365
Niet netjes maar toch even op mijn eigen bericht reageren.
Je kunt als vuistregel aanhouden dat het CVO/gelijkvormigheidsattest nodig is om een voertuig op kenteken te zetten. Dat gebeurt in NL 1 maal tijdens de levensloop van een voertuig en in Belgie telkens als het voertuig van eigenaar verandert. Daarnaast heeft het gelijkvormigheidsattest de functie van het oude deel 1 (tot 2014) van het NL kenteken: gegevens van het voertuig. Daarom altijd op zak hebben
 
in Belgie moet je het GVA gewoon altijd op zak hebben, en moet je het tonen als mijnheer de polies er achter vraagt of bij de jaarlijkse keuring (auto's, vrachtwagens, ... moto's nog niet dus).
verder vraagt niemand er achter en wordt er ook niet naar gevraagd als een nieuwe eigenaar het voertuig op zijn naam wil inschrijven .
 
Ja.

In NL hebben eigenaren dat papier niet, if zelden.
In een ander eu land verplicht om (bij) te hebben.

In nl had ik enkel kentekencard. In be een rugzak met alle papieren om op dezelfde motor te mogen rijden.

Zolang het gaat om invoer in nl, vanuit be, dan heb ik daar al eerder wat over gezegd.

Van nl naar be is spannender :X
 
hi is alles een beetje verwarrend . Zijn wat verschillend van mening.
Wat moet er bij de koop van de motor (Matchless G3Ls uit 1951) bijgeleverd worden.
gr.
 
mijn dank is groot.

de kans dat jullie zoiets niet hadden in een ééngemaakt europa was namelijk 10 maal kleiner dan nihil
Ik zal het je nog sterker vertellen! Mijn Nederlandse motor van 2 jaar oud (zelf nieuw aangeschaft) geruild met een Belg. Ik had dus geen gelijkvormigheidsattest. Wist ook niet wat dat inhield. Begonnen bij de dealer, uitgekomen bij de importeur... Nada!

In Nederland kennen ze het niet en verwijzen ze naar het E nummer. "Alles is daarmee al aangetoond". "Punt."

Uiteindelijk een Belgische motorzaak weten te strikken die hem voor mij heeft aangevraagd in België en het per aangetekende post naar mij heeft toegestuurd.
 
in Belgie moet je het GVA gewoon altijd op zak hebben, en moet je het tonen als mijnheer de polies er achter vraagt of bij de jaarlijkse keuring (auto's, vrachtwagens, ... moto's nog niet dus).
verder vraagt niemand er achter en wordt er ook niet naar gevraagd als een nieuwe eigenaar het voertuig op zijn naam wil inschrijven .
Moto's ook hoor bij mijn weten, is mooi he zo een regel, na een paar jaartjes in je zak o.i.d. is zo een papiertje versleten en mag je een kopij aanvragen tegen betaling uiteraard, wat dacht je, en is voor zover ik me herinner zo'n 50€ of meer.
Een kopij die je zelf maakt ervan is niet geldig, ook geen geregistreerde kopij van je plaatselijke overheid is ongeldig, toch mooi he zo een EU samenspel enz.
Van mijn kopij toen, dacht men zelfs dat het een origineel was, echter neen, maar mijn kopij was op degelijk papier .....
 
Terug
Bovenaan Onderaan