Belgische wetgeving BPM

Peterselie

MF veteraan
10 okt 2007
11.737
3
Nederland
Voor mijn opleiding ben ik bezig met een stuk over de BPM in Nederland en ik wil graag een link leggen naar België en eventueel ook Duitsland.

Ik weet dat er in België geen BPM (belasting personenauto's en motorrijtuigen) bestaat, maar ik wil graag weten of er wat anders in de Belgische wet staat, gerelateerd aan BPM of een vorm van wegenbelasting.
Ik heb al gezocht op deze site:
LOI - WET

Het is tot nu toe geen succes geweest, blijkt dat ik niet genoeg kennis heb van de Belgische woorden gebruikt in de wet. (taks etc) Zonder de juiste terminologie is het verdomd lastig zoeken in de wet. :+

Weet hier iemand in welke Belgische wet ik specifiek moet kijken om verdere informatie betreffende wegenbelasting en/of BPM te vinden?
 
@ Steff: Bedankt! Daar kan ik wel wat mee.

@ cwalker: Begrijp ik nou goed dat de VERKOPER van een voertuig in België belasting moet betalen?

De belasting op de inverkeerstelling is een eenmalig geïnde taks op elke verkoop van personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen.

Is het gebruikelijk om dat door te verrekenen aan de koper of betalen verkopers het ook echt zelf? Aangezien die kosten doorgesluisd worden naar de overheid, kan men eigenlijk wel spreken van een vorm van BPM?
 
nee, de koper van n nieuw of tweedehandsvoertuig betaald die. wees gerust, als je hier n zware motor koopt (+100pk) dan betaal je je blauw aan BIV. tel daar de wegenbelasting bij op, dan kan je rekenen dat belgen op 't einde van de rit nog meer betalen dan jullie aan bpm.

vandaar dat bijna alle belgische motoren op papier 78 kw ofte 100 pk hebben. maar 99% rijdt op vol vermogen. naar letter van de wet ben je dan in overtreding.
 
Vrijstelling en vermindering

Als u over een voertuig beschikt dat gedeeltelijk of helemaal aangedreven wordt door lpg, krijgt u een vermindering van 298 euro op de belasting op inverkeersstelling,

Zouden ze hier ook moeten doen, minder betalen me een schone brandstof ipv meer...
 
Vrijstelling en vermindering

Als u over een voertuig beschikt dat gedeeltelijk of helemaal aangedreven wordt door lpg, krijgt u een vermindering van 298 euro op de belasting op inverkeersstelling,

Zouden ze hier ook moeten doen, minder betalen me een schone brandstof ipv meer...


maar wagens waar jullie zware vermindering op krijgen, betaal je hier dan weer n massa BIV op... bvb de toyota auris 2.0 TD... heeft heel wat vermogen voor zo'n wagen, maar heeft heel weinig uitstoot net door zn koppelrijke motor. komt bij jullie aan belasting goedkoper omdat ie zo 'clean' is... hier; ah nee mijnheer, die heeft zoveel vermogen, 2600 euro BIV aub!
 
Hier kan je alle informatie terugvinden, op de site van de DIV (dienst inschrijving voertuigen):

http://www.mobilit.fgov.be/DIVNL/DIV.HTM

Bij ons is een motor gebonden aan een persoon, en niet aan een nummerplaat. Als ik een tweedehands motor inschrijf krijgt die dus een nieuwe nummerplaat.

Bij inschrijving betaal je éénmalig BIV (belasting inverkeersstelling). Dit is afhankelijk van het vermogen, zoals cwalker al zei.

Daarna betaal je elk jaar verkeersbelasting, degressief en ook afhankelijk van het vermogen.

Mooi PDFje met alle tarieven voor motorfietsen:

http://minfin.fgov.be/portail1/nl/brochure/publicaties/pdf/Folder_motorfiets_2007.pdf
 
Erg bedankt voor de reacties! Denk dat ik hier wel verder mee kan. :}

Altijd interessant om andere wetgeving dan de Nederlandse te leren kennen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan