Ben ik genaaid, of heb ik een leuke deal?

Stefan--

MF veteraan
21 okt 2005
8.456
4
Utrecht
Hey allemaal,


Nieuw op dit forum, nieuw met het motor rijden, en nieuw met motoren. Ik heb een aantal weken geleden mijn motorrijbewijs gehaald! *O*

En ben natuurlijk, nog net voor de winter op zoek gegaan naar een leuke motor om op te rijden. Omdat ik een goede motor wilde, met garantie, en eerlijk advies, heb ik mijn nieuwe motor, na veel proefrijden bij verschillende bedrijven en op verschillende fietsen, gekocht bij De Ruiter motoren in Utrecht.

Foto: www.mennes.com/full.jpg

De keuze is gevallen op een CBR600R 1997, met 26400km op de teller. In het bordeaux rood. Voor 5500 euro, en netjes 500 euro gratis kleding en accesoires. De motor rijdt heerlijk, en na wat netjes opgelostte problemen met de accu lijkt hij technisch ook helemaal in orde. Verder is de motorfiets nagenoeg schadevrij.

Maar nu ik de motor eenmaal heb, beginnen er een aantal rare dingen boven te komen.

Ik ben op zoek gegaan naar foto's op internet, omdat ik mijn digitale camera niet echt bij de hand had. En kwam toen op motorbikes.be waar ik een motor vond die dezelfde kleuren had als mijn fiets: www.motorbikes.be/en/Honda/1994/CBR%20600%20F(2)R/
deze staat echter beschreven als een 1994 fiets, en niet 1997. De F staat ook op mijn fiets, en hij is verkocht als een 600R, de R komt ook in de naam voor. Dat lijkt allemaal okay. Het gewicht komt ook overeen. 185 kilo. (op de papieren staat 197 kilo (brandstof erbij, dacht ik))

Voordat de motor op mijn naam werd gezet (afgelopen dinsdag) kom ik de motor niet vinden in de databank van de RDW op https://info.apk.nl/ovi/oviinvoer.aspx. Raar vond ik dit toen niet, omdat het een APKinfo site is, en er is geen APK voor motoren. Ik zat echter vandaag met een collega motorrijder te praten, en hij zei dat je je motorfiets daar wel moet kunnen vinden. Dus ik nogmaals kijken, en nu staat hij er wel op. Alleen wederom iets raars:
Code:
Datum eerste afgifte Nederland  18 oktober 2005 
Datum eerste toelating  18 maart 1997 
Datum aanvang tenaamstelling  18 oktober 2005
Een importfiets? Waarom heeft de dealer dat verzwegen? kunnen er nog andere redenen zijn dat hij pas dit jaar een eerste afgifte had in nederland? Hoe kan het dan dat de fiets al wel een kenteken had toen hij in de showroom stond?

Daarnaast heb ik nog een foto gevonden die overeenkomt met de look van mijn motorfiets, maar ook hier weer afwijkende informatie. De naam van de foto is namelijk 1996-type2.jpg. Geen 1994 of 1997 zoals ik dacht dat het zou kunnen zijn.

Ik weet het nu echt even niet meer. Kunnen jullie mij helpen? Ik zit met de volgende vragen:
  • Hoe kan hij pas bij mij de eerste afgifte in Nederland hebben. Als hij bij de dealer al hetzelfde kenteken had?
  • Wat is het juiste typenummer, bouwjaar, dagwaarde, en nieuwwaarde van deze fiets?
  • Hoeveel is de motor nu nog echt waard als ik hem zou willen verkopen?
  • Is de verkoopprijs redelijk?
  • Klopt de kilometerstand?
  • Als het een importmachine is, had de dealer dit mogen verzwijgen? (ik heb er niet naar gevraagd)
  • Heb ik teveel betaald?
  • Wat vinden jullie van mijn fiets in het algemeen?
  • Zijn er dingen waar ik bij dit type specifiek op moet letten?

    Overigens ben ik zeer tevreden met het rijgedrag van de motorfiets en de service en diensten van de Ruiter motoren. Bovenstaande vragen heb ik nog niet aan de dealer zelf gesteld. Nog geen slecht woord over de betreffende motorzaak dus!

    Alle commentaar is welkom! Ik ben echt even de weg kwijt in motorfietsland!
    -O-
 
met dit lijstje terug gaan naar de ruiter en netjes vragen hoe dat allemaal kan...
 
Een plaatje van een motor!

full.jpg


Ik heb idd het gevoel dat het een import-fiets is, en wellicht is het mogelijk (weet ik niet) om een kenteken te "reserveren" voordat het kentekenbewijs is afgegeven. Ik zou toch eerst maar eens terug naar De Ruiter, en gewoon vragen over alles wat je dwars zit.

Wel een mooie brommert hoor! veel plezier er mee..
 
Ik weet het nu echt even niet meer. Kunnen jullie mij helpen? Ik zit met de volgende vragen:
  • Hoe kan hij pas bij mij de eerste afgifte in Nederland hebben. Als hij bij de dealer al hetzelfde kenteken had? Volgens mij kan een motorzaak een kenteken al hebben maar er nog geen naam opzetten, anders zou hij alle motoren ook moeten verzekeren (ik weet dit niet zeker hoor)
  • Wat is het juiste typenummer, bouwjaar, dagwaarde, en nieuwwaarde van deze fiets? ff het rdw bellen met je kenteken bewijs bij de hand, daar hebben ze de invoer gegevens bij de hand
  • Hoeveel is de motor nu nog echt waard als ik hem zou willen verkopen?
    voor ons lastig te zeggen, probeer eerst het echte bouwjaar te achterhalen
  • Is de verkoopprijs redelijk?
    zie boven
  • Klopt de kilometerstand?
    Rdw bellen weten hoeveel deze is bij import
  • Als het een importmachine is, had de dealer dit mogen verzwijgen? (ik heb er niet naar gevraagd)
    Het zou netjes van hem zijn om het te vertellen, maar hoeft volgens mij niet omdat hjij al op nl kenteken staat
  • Heb ik teveel betaald?
    zie boven
  • Wat vinden jullie van mijn fiets in het algemeen?
    aan de hand van wat moeten we dat beoordelen
  • Zijn er dingen waar ik bij dit type specifiek op moet letten?
    -
    Overigens ben ik zeer tevreden met het rijgedrag van de motorfiets en de service en diensten van de Ruiter motoren. Bovenstaande vragen heb ik nog niet aan de dealer zelf gesteld. Nog geen slecht woord over de betreffende motorzaak dus!

    Alle commentaar is welkom! Ik ben echt even de weg kwijt in motorfietsland!
    -O-

  • Ik zou dus eerst ff rdw bellen en daarna weer pratewn met de dealer
    :]
 
Ik zoek juist eerst wat commentaar van collega rijders, omdat ik me zo onder de tafel zou laten lullen bij de dealer, door gebrek aan kennis.

Bedankt voor de positieve reacties :)
 
volgens mij is dit wel gewoon een model 96/97.
Dat de motor wel een kenteken had maar nog niet bij de rdw site vermeldt stond, komt omdat als een dealer een motor importeerd hoeft hij hem niet op naam te stellen, maar komt hij rechtstreeks in de bedrijfsvoorraad.
Jij bent in principe de eerste eigenaar in nederland.

Als je verder plezier hebt van de motor zou ik me om die prijs niet meer druk maken, misschien heb je ook een stukje garantie erbij gekocht?

Veel plezier met je nieuwe motor :]
 
Volgens mij is dit het 1996 model. Op het Duitse CBR forum hebben ze een heel mooi overzicht van de modellen, alleen ligt die site er nu uit.

Als ik op Motoroccasion kijk, wordt ie hier ook het meest als '96 model verkocht, voor rond de 4500 euro.
5500 lijkt me dus aan de dure kant!
 
Dit is geen '97-er, naar het kontje en de kleurstelling te oordelen.

Ik vind € 5500,- voor een '97-er al een heleboel geld. Voor een '94 is het zéker te veel. Met een beetje zoeken moet je voor dat bedrag een '00 of '01 kunnen vinden.

Edit: Plaatje van een '97. Let oa op het kontje.

g5_800x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen '97-er, naar het kontje en de kleurstelling te oordelen.

Ik vind € 5500,- voor een '97-er al een heleboel geld. Voor een '94 is het zéker te veel. Met een beetje zoeken moet je voor dat bedrag een '00 of '01 kunnen vinden.

Edit: Plaatje van een '97. Let oa op het kontje.

(Afbeelding)

Volgens mij was het model wat je op de foto ziet halverwege of eind 1997, die andere is in 97 ook nog doorgeleverd.
Ik vind de motor ook wat hooggeprijsd, maar daar kun je nu volgens mij niet veel aan veranderen en het was op zich ook wel netjes geweest als de dealer vermeld had, dat de motor import is.
 
Edit: Plaatje van een '97. Let oa op het kontje.

(Afbeelding)

Ik zie verder geen enkel verschil met mijn motor, op het kontje na. Achterbrug, zijkappen, voorkap, dashboard, tank, motorblok. Allemaal hetzelfde. Misschien is mijne inderdaad type 96? Omdat daar veel occassions van zijn? Hij is in maart 1997 gebouwd.

Mijn v220 vitobus is ook van het oude type (augustus 2003) maar de nieuwe vito wordt ook wel vito(2003) genoemd. Ik heb ook bij de auto echt een van de laatste die in dat type van de band zijn gekomen. Dus dat zou me niks verbazen (just my luck)

Iemand anders nog een tip? Iemand een idee hoe het met de waarde zit?
Als ik zo naar de occassions kijk uit 1996, vind ik niet dat ik teveel betaald heb. Bij sommige scheeld het maar 250 euro. en dan is mijn motor dus minimaal 3 maanden nieuwer, met een gelijke kmstand. Daarnaast heb ik een nieuwe voorband en een nieuwe accu. Dus qua aanschafprijs zit ik denk ik wel okay. Vooral omdat de verzekering een dagwaarde aanhoud van 5600 euro. En ik maar 5500 heb betaald.

Maar hoeveel is de daadwerkelijke waarde van de motor? En wat zou hij ongeveer afschrijven?
 
Wat betreft de prijs:

Ik denk niet dat je te veel hebt betaald.
€ 5.500 inclusief € 500 kleding/accesoires is dus eigenlijk 5 voor de bike.
Honda is nou eenmaal duur als je ze 2e hands wil kopen. En natuurlijk betaal je ook wat extra omdat je bij de dealer koopt ipv particulier. Maar daar staat tegenover dat je minstens 3 mnd garantie hebt (en misschien wel 6).

Als je zelf tevreden bent met de prijs, moet je eigenlijk niet meer verder gaan met prijzen vergelijken. Je kunt ze altijd wel ergens goedkoper vinden en dan baal je alleen maar.

Gewoon lekker rijden en veel :] plezier.

Ik zou wel ff naar het bouwjaar laten kijken, want dat is natuurlijk wel belangrijk
 
Als je eenmaal hebt gekocht moet je je niet meer druk maken over de prijs.
It's no use crying over spilled milk...

Ik vinnut een gave motor!!!! Veel plezier ermee.
 
Dit is geen '97-er, naar het kontje en de kleurstelling te oordelen.

Ik vind € 5500,- voor een '97-er al een heleboel geld. Voor een '94 is het zéker te veel. Met een beetje zoeken moet je voor dat bedrag een '00 of '01 kunnen vinden.

Edit: Plaatje van een '97. Let oa op het kontje.

(Afbeelding)

In 97 had je 2 modellen, dat model wat jij toont is een tussenmodel dacht ik :? maar helemaal zeker weet ik het ook niet....
 
Als ik dit ;

Datum eerste afgifte Nederland 18 oktober 2005
Datum eerste toelating 18 maart 1997
Datum aanvang tenaamstelling 18 oktober 2005

lees, denk ik dat die in 1997 in nederland is geregistreerd.
M.A.W. de meeste jaren heeft die in Nederland gereden.
Maar wat maakt dat uit ?
Als je er in eerste instantie tevreden mee was waarom nu ineens niet meer ?
Het is toch een :9~ motor ?
 
Volgens mij heb je gewoon een overjarige 96'er die inderdaad geimporteerd is uit Duitsland of Belgie. Niks om je druk om te maken. Vooral in Duitsland zijn ze heel secuur wat betreft motoren, elk jaar een keuring enzo. Volgens mij hoeft een dealer ook niet te vermelden dat een motor geimporteerd is, het maakt 'm in fiete niks minder waard. Maar 5500 euri is wel een beetje aan de dure kant voor een CBR 600 uit 96/97. Maar daar heb je dus wel 500 euri gratis kleding en accesoires. Uiteindelijk betaal je het toch zelf.
 
Overigens ben ik zeer tevreden met het rijgedrag van de motorfiets en de service en diensten van de Ruiter motoren. Bovenstaande vragen heb ik nog niet aan de dealer zelf gesteld. Nog geen slecht woord over de betreffende motorzaak dus!

Bovenstaande lijkt mij reden genoeg om verder niet naar de prijs te kijken, bovendien doe je dat soort dingen meestal voor je iets koopt en niet achteraf, gedane zaken enz. Verder wel even kijken of je het bouwjaar kunt achterhalen want als ie idd van een aantal jaren eerder is dan ben je genaaid ja. Als ie van 97 is dan gewoon alles laten voor wat het is en :] :] :]
 
Volgens mij heb je gewoon een overjarige 96'er die inderdaad geimporteerd is uit Duitsland of Belgie. Niks om je druk om te maken. Vooral in Duitsland zijn ze heel secuur wat betreft motoren, elk jaar een keuring enzo. Volgens mij hoeft een dealer ook niet te vermelden dat een motor geimporteerd is, het maakt 'm in fiete niks minder waard. Maar 5500 euri is wel een beetje aan de dure kant voor een CBR 600 uit 96/97. Maar daar heb je dus wel 500 euri gratis kleding en accesoires. Uiteindelijk betaal je het toch zelf.
:^
 
Het is inderdaad het model/kleurstelling die het meest verkocht werd in 1996 en enkelen in 1997. De motorzaak heeft waarschijnlijk een Bpm vergunning zodat die alvast wel de kentekens krijgt van de Rdw. Zoals zovele motoren komt deze ook uit het buitenland wat uiteraard geen probleem is.

Betreft de prijs, wij hebben er eentje te koop staan voor € 4250,- met iets minder kilometers.
 
vind het belachelijk duur.

zo'n fiets mag max. € 4500 kosten, en dan moet íe wel in heel goede staat zijn...

ding koste nieuw nog geen 20 k gulden, nu betaal je 12.500...

kortom vind ik dat je genaaid bent ;)
 
Volgens mij heb je gewoon een overjarige 96'er die inderdaad geimporteerd is uit Duitsland of Belgie. Niks om je druk om te maken. Vooral in Duitsland zijn ze heel secuur wat betreft motoren, elk jaar een keuring enzo. Volgens mij hoeft een dealer ook niet te vermelden dat een motor geimporteerd is, het maakt 'm in fiete niks minder waard. Maar 5500 euri is wel een beetje aan de dure kant voor een CBR 600 uit 96/97. Maar daar heb je dus wel 500 euri gratis kleding en accesoires. Uiteindelijk betaal je het toch zelf.

:^
 
Is een fiets van modeljaar 95/96. Ik heb zelf een gehad uit 95 die veel overeenkomt met deze kleuren. Alleen de onderkuip is op dit model anders gekleurd dan bij een 95'er.
Zoals al eerder vermeld dus gewoon een 96'er uit het buitenland waarschijnlijk.
Niets mis mee.
 
Als je echt wil weten moet je naar de eerste letters van je chassisnr.
lijken
PC 25 is 91 t/m 94
PC 31 is 95 t/m 96
PC 35 is 97 t/m 99 eind bwj weet ik niet zeker

Maar ik heb zelf ook een PC 25 uit 95 was ff slikke toen ik achterkwam.
Maar de verschillen zijn zo klein en het is zo'n fijne fiets
dat de km stand en de staat van de fiets het belangrijkst zijn.

Zo te zien heb je dat goed voor elkaar dus niet te veel balen, veel
rijplezier maken.

Veel plezier ermee.

P.S.: ff zeike bij de dealer kan nooit geen kwaad, weet je gelijk hoe ze je
behandelen, ik kom ook nooit meer bij de dealer waar ik m'n eerste motor kocht, en het was echt geen slechte motor. :]
 
Wat is het framenr? Met het framenr. kun je exact het bouwjaar achterhalen. Dus wanner hij geproduceerd is.
 
Don't worry be happy :)
En als er iets nog binne kort fout gaan lekker zeiken bij de dealer. En als het ander bouwjaar is moet je zeker terug gaan.
Maar zo dom is de dealer niet denk ik O-)
Veel rij plezier :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan