Hey allemaal,
Nieuw op dit forum, nieuw met het motor rijden, en nieuw met motoren. Ik heb een aantal weken geleden mijn motorrijbewijs gehaald!
En ben natuurlijk, nog net voor de winter op zoek gegaan naar een leuke motor om op te rijden. Omdat ik een goede motor wilde, met garantie, en eerlijk advies, heb ik mijn nieuwe motor, na veel proefrijden bij verschillende bedrijven en op verschillende fietsen, gekocht bij De Ruiter motoren in Utrecht.
Foto: www.mennes.com/full.jpg
De keuze is gevallen op een CBR600R 1997, met 26400km op de teller. In het bordeaux rood. Voor 5500 euro, en netjes 500 euro gratis kleding en accesoires. De motor rijdt heerlijk, en na wat netjes opgelostte problemen met de accu lijkt hij technisch ook helemaal in orde. Verder is de motorfiets nagenoeg schadevrij.
Maar nu ik de motor eenmaal heb, beginnen er een aantal rare dingen boven te komen.
Ik ben op zoek gegaan naar foto's op internet, omdat ik mijn digitale camera niet echt bij de hand had. En kwam toen op motorbikes.be waar ik een motor vond die dezelfde kleuren had als mijn fiets: www.motorbikes.be/en/Honda/1994/CBR%20600%20F(2)R/
deze staat echter beschreven als een 1994 fiets, en niet 1997. De F staat ook op mijn fiets, en hij is verkocht als een 600R, de R komt ook in de naam voor. Dat lijkt allemaal okay. Het gewicht komt ook overeen. 185 kilo. (op de papieren staat 197 kilo (brandstof erbij, dacht ik))
Voordat de motor op mijn naam werd gezet (afgelopen dinsdag) kom ik de motor niet vinden in de databank van de RDW op https/info.apk.nl/ovi/oviinvoer.aspx. Raar vond ik dit toen niet, omdat het een APKinfo site is, en er is geen APK voor motoren. Ik zat echter vandaag met een collega motorrijder te praten, en hij zei dat je je motorfiets daar wel moet kunnen vinden. Dus ik nogmaals kijken, en nu staat hij er wel op. Alleen wederom iets raars:
Een importfiets? Waarom heeft de dealer dat verzwegen? kunnen er nog andere redenen zijn dat hij pas dit jaar een eerste afgifte had in nederland? Hoe kan het dan dat de fiets al wel een kenteken had toen hij in de showroom stond?
Daarnaast heb ik nog een foto gevonden die overeenkomt met de look van mijn motorfiets, maar ook hier weer afwijkende informatie. De naam van de foto is namelijk 1996-type2.jpg. Geen 1994 of 1997 zoals ik dacht dat het zou kunnen zijn.
Ik weet het nu echt even niet meer. Kunnen jullie mij helpen? Ik zit met de volgende vragen:
Nieuw op dit forum, nieuw met het motor rijden, en nieuw met motoren. Ik heb een aantal weken geleden mijn motorrijbewijs gehaald!
En ben natuurlijk, nog net voor de winter op zoek gegaan naar een leuke motor om op te rijden. Omdat ik een goede motor wilde, met garantie, en eerlijk advies, heb ik mijn nieuwe motor, na veel proefrijden bij verschillende bedrijven en op verschillende fietsen, gekocht bij De Ruiter motoren in Utrecht.
Foto: www.mennes.com/full.jpg
De keuze is gevallen op een CBR600R 1997, met 26400km op de teller. In het bordeaux rood. Voor 5500 euro, en netjes 500 euro gratis kleding en accesoires. De motor rijdt heerlijk, en na wat netjes opgelostte problemen met de accu lijkt hij technisch ook helemaal in orde. Verder is de motorfiets nagenoeg schadevrij.
Maar nu ik de motor eenmaal heb, beginnen er een aantal rare dingen boven te komen.
Ik ben op zoek gegaan naar foto's op internet, omdat ik mijn digitale camera niet echt bij de hand had. En kwam toen op motorbikes.be waar ik een motor vond die dezelfde kleuren had als mijn fiets: www.motorbikes.be/en/Honda/1994/CBR%20600%20F(2)R/
deze staat echter beschreven als een 1994 fiets, en niet 1997. De F staat ook op mijn fiets, en hij is verkocht als een 600R, de R komt ook in de naam voor. Dat lijkt allemaal okay. Het gewicht komt ook overeen. 185 kilo. (op de papieren staat 197 kilo (brandstof erbij, dacht ik))
Voordat de motor op mijn naam werd gezet (afgelopen dinsdag) kom ik de motor niet vinden in de databank van de RDW op https/info.apk.nl/ovi/oviinvoer.aspx. Raar vond ik dit toen niet, omdat het een APKinfo site is, en er is geen APK voor motoren. Ik zat echter vandaag met een collega motorrijder te praten, en hij zei dat je je motorfiets daar wel moet kunnen vinden. Dus ik nogmaals kijken, en nu staat hij er wel op. Alleen wederom iets raars:
Code:
Datum eerste afgifte Nederland 18 oktober 2005
Datum eerste toelating 18 maart 1997
Datum aanvang tenaamstelling 18 oktober 2005
Daarnaast heb ik nog een foto gevonden die overeenkomt met de look van mijn motorfiets, maar ook hier weer afwijkende informatie. De naam van de foto is namelijk 1996-type2.jpg. Geen 1994 of 1997 zoals ik dacht dat het zou kunnen zijn.
Ik weet het nu echt even niet meer. Kunnen jullie mij helpen? Ik zit met de volgende vragen:
- Hoe kan hij pas bij mij de eerste afgifte in Nederland hebben. Als hij bij de dealer al hetzelfde kenteken had?
- Wat is het juiste typenummer, bouwjaar, dagwaarde, en nieuwwaarde van deze fiets?
- Hoeveel is de motor nu nog echt waard als ik hem zou willen verkopen?
- Is de verkoopprijs redelijk?
- Klopt de kilometerstand?
- Als het een importmachine is, had de dealer dit mogen verzwijgen? (ik heb er niet naar gevraagd)
- Heb ik teveel betaald?
- Wat vinden jullie van mijn fiets in het algemeen?
- Zijn er dingen waar ik bij dit type specifiek op moet letten?
Overigens ben ik zeer tevreden met het rijgedrag van de motorfiets en de service en diensten van de Ruiter motoren. Bovenstaande vragen heb ik nog niet aan de dealer zelf gesteld. Nog geen slecht woord over de betreffende motorzaak dus!
Alle commentaar is welkom! Ik ben echt even de weg kwijt in motorfietsland!