Ben ik illegaal bezig..

Jeronimo

Die hard MF'er
30 mei 2002
449
4
Stein (L)
...als ik:
* aan mijn stuuruiteinden knipperlichten (schijnen zowel naar voren als naar achteren) bevestig als enige richtingaanwijzers?
* het kontje inkort en de kentekenplaat naar de linkerkant van de achteras verhuis?
* de spiegels er eventueel af laat?
* hier zoveel (misschien in sommige ogen) onnozele vragen stel?
En dan heb ik het over een 1995-er Honda VT600C Shadow.
 
...als ik:
* aan mijn stuuruiteinden knipperlichten (schijnen zowel naar voren als naar achteren) bevestig als enige richtingaanwijzers? JA
* het kontje inkort en de kentekenplaat naar de linkerkant van de achteras verhuis? JA
* de spiegels er eventueel af laat? JA
* hier zoveel (misschien in sommige ogen) onnozele vragen stel? NEE
En dan heb ik het over een 1995-er Honda VT600C Shadow.

maar geen enkele oom-agent die er wat van zegt

Het zou wel handig zijn om de zoek-functie eens te gebruiken. Over al dit soort zaken is al oneindig veel geschreven op dit forum
 
Laatst bewerkt:
Van die spiegels weglaten weet ik het niet.
(vraag me ook af waarom je dat zou willen...)

Rest geen probleem, behalve als je de kentekenplaat
aan de as vastmaakt, zodat ie constant ronddraait :+
 
Van die spiegels weglaten weet ik het niet.
(vraag me ook af waarom je dat zou willen...)

Rest geen probleem, behalve als je de kentekenplaat
aan de as vastmaakt, zodat ie constant ronddraait :+

Sowieso van de knippers weet ik zeker dat het verplicht is om ze "aan de achterzijde" te hebben met een minimale afstand van elkaar van 15cm
Spiegels (2) zijn absoluut verplicht
Kentekenplaat mag ook niet. Heeft te maken met leesbaarheid vanaf de zijkant v/d weg (radar).

Anyway: over al dit soort zaken zijn al driehondervijfendertig ellenlange topics geweest die TS ook eens rustig zou kunnen gaan doorlezen
 
Ik heb effe vet gegraven...
Via de zoekfunctie kon ik hier niet zo een-twee-drie iets vinden over knipperlichten aan de stuuruiteinden; wel dat knipperlichten pas verplicht zijn op motorfietsen die vanaf 1 januari 1997 in gebruik zijn genomen (ik kan het me bijna niet voorstellen, maar het stond hier ergens op het forum). De mijne is van ver voor die datum, dus dat lijkt me geen probleem. Echter, hij is ingevoerd in 2001, dus welke datum telt nu voor mijn type?
Voor het verplaatsen van het kenteken moet ik bij de RDW blijkbaar een keuring laten doen, zodat het voor mijn chassisnummer mag.
De spiegels wou ik eventueel weglaten i.v.m. de toekomstige kalere look van de bike (de pinkers verhuizen immers ook al naar de stuuruiteinden). Ik weet echter nog niet of ik dat wil, want ik heb zondag zo al eens gereden en dat beviel me (nog?) niet zo goed. Misschien zijn er wat vettere spiegeltjes op de aftermarkt te krijgen.
Iemand nog toevoegingen?
 
...als ik:
* aan mijn stuuruiteinden knipperlichten (schijnen zowel naar voren als naar achteren) bevestig als enige richtingaanwijzers?
Artikel 5.4.51
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
* het kontje inkort en de kentekenplaat naar de linkerkant van de achteras verhuis?
Artikel 5.4.1
Motorfietsen moeten voldoen aan de volgende eisen:d. de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moet deugdelijk aan de achterzijde van het voertuig zijn bevestigd;
* de spiegels er eventueel af laat?
Artikel 5.4.45
1. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, moeten zijn voorzien van:
a. een linker buitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.
* hier zoveel (misschien in sommige ogen) onnozele vragen stel?
banned.gif

En dan heb ik het over een 1995-er Honda VT600C Shadow.
:X

:+
 
Ja, je bent gestoord als je voor je kentekenplaat je motor gaat laten herkeuren |(
Aan die regel van geen spiegels zit een hele grote MAAR, die wordt meestal (voor het gemak :? )vergeten er bij te noemen: Als de motor de typegoedkeuring heeft gekregen MET knipperlichten zijn ze verplicht ok al is de motor ouder als van '95. (en dat betreft dan zo'n 99,9% van de motoren die er rondrijden)
 
Okay,
Dat van die knipperlichten kan ik dus gewoon doen (risico te klein).
Dat van die spiegels wil ik voorlopig toch nog niet.
Dat van die kentekenplaat ga ik denk ik toch (nog) niet doen.
Greetz & Thnx!
J.
 
Okay,
Dat van die knipperlichten kan ik dus gewoon doen (risico te klein).
Dat van die spiegels wil ik voorlopig toch nog niet.
Dat van die kentekenplaat ga ik denk ik toch (nog) niet doen.
Greetz & Thnx!
J.


Als je het mij vraagt moet je gewoon niet zo bang zijn. Op de motor ben ik nog nooit aangehouden voor dat soort dingetjes, er is geen juut in Nederland die die regels kent en ze vinden het allemaal al gauw goed, als je maar een beetje normaal rijdt op het moment dat je ze tegenkomt. GEWOON DOEN WAT JE LEUK VINDT DUS.... :]
 
dat met die kentekenplaat heb ik heel mooi opgelost toedertijd
was geflitst,foto opgevraagd en bij mijn papieren gestopt.
werd ik aangehouden en begonne ze te mauwen over die kenteken plaat had ik me ingedekt.


hoezo niet leesbaar voor de radar....en dit dan?


bovendien eh weet jij waar ze regels voor gemaakt hebben. om ze te breken
ftw
 
bovendien eh weet jij waar ze regels voor gemaakt hebben. om ze te breken
ftw
Mee eens! :)
Kijk, dat ze er hier in NL niet zo kinderachtig over doen; dat "risico" is nog wel te lopen. Echter, ik woon tussen twee hele mooie, buitenlandse speeltuinen (t.w. de eiffel en de ardennen) in en ik heb geen zin om daar ieder weekend weggestuurd te worden.
Och ja, het zal zo'n vaart niet lopen. Maar het is toch k*t als ik deze zomer op weg naar mijn vakantie-adres moet omkeren.
Gr. J.
 
Ik ga zaterag mn home-made kentekenplaat-ophanging ook naar de linkerkant verplaatsen.. Ter hoogte vande achteras, en volgens mij blijft ie goed zichtbaar (helaas :X O-) ) Verlichting is wel verplicht trouwens.

Ik kan van het weekend wel wat foto's plaatsen mocht je het willen zien..
 
hmm, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar dit was het enige nieuwe topic met een duidelijk subject :)
maar goed, zelfde vraag (kenteken) hier..

maaruhm..
motomarz zegt dat het mag (zolang hij niet ronddraait :) ) (how you know)
ed31 zegt dat het niet mag (why not?)
@hacksaw: heeft die fotoactie wel eensch gewerkt?

verder is het leuk dat je niet snel gepakt word, maar ik wil gewoon weten of het illegaal is of niet, dan kan ik later beslissen of ik het risico wil nemen...voor de fun even een plaatje (van mijn motor to be, met zijkant nummerbord)

nummerbord.jpg


ps: ik zie het vaker, dus reflexmatig heb ik mijn nummerbord onleesbaar gemaakt..maaruhm, waarom doe ik dat eigenlijk? :?
 
Dat zie je bij alle motoren die op het net staan...ik heb er ook geen idee van waarom ze dat doen. :?
 
ik heb zelf de richtingaanwijzers ook in het stuur zitten, de winkelier waar ik ze gekocht heb wist niet goed of het legaal is. èèn geruststellende mededeling kon hij mij wel doen in duitsland is het tuf. goed gekeurd ( en die is streng !)
full
 
èèn geruststellende mededeling kon hij mij wel doen in duitsland is het tuf. goed gekeurd ( en die is streng !)
(Afbeelding)

Alleen maar als er op zowel het voorste als het achterste (oranje) glaasje een E-merk in staat. Er zijn een heleboel van die Kellermann-achtige stuurknipperbollen, maar er zijn er maar een paar Tüf-geprüft! Het merendeel heeft nl. wel op de voorkant een E-keurmerk, maar niet op de achterste, en dan gaat het verhaal dus niet op. en dat weten die mannetjes in het groen bij onze oosterburen natuurlijk als geen ander.....[/samll].

Ik vind trouwens dat je echte Nederlander niet met die dingen kunt rijden. Veeeeel te duits.
 
(subtiel aandachtvragen)
en zijn (en dus ook mijn) nummerbord dan?
(/subtiel aandachtvragen)

De positie is gewoon toegestaan, maar (zoals anderen al schreven), hij moet wèl verlicht zijn.

Ik heb nog een billet alu sidemount te koop trouwens... voor 20 euro...
 
ik heb zelf de richtingaanwijzers ook in het stuur zitten, de winkelier waar ik ze gekocht heb wist niet goed of het legaal is. èèn geruststellende mededeling kon hij mij wel doen in duitsland is het tuf. goed gekeurd ( en die is streng !)
(Afbeelding)
Wat is Tüv-geprüft :? De knipperlichtjes of de motor met op deze manier opgebouwde knipperlichtjes.
En dan nog, Nederlandse wetgeving is niet hetzelfde als Duitse wetgeving (ondanks Europa). In Nederland moet een motor voorzien zijn van knipperlichten aan de voor- én achterzijde. (zie de wetteksten die ik eerder heb gekwoot)

De kans dat je bekeurd wordt is imho niet groot, maar het mág niet.

Overigens vind ik persoonlijk dat door het verwijderen van beide spiegels en/of het monteren van onzichtbare knipperlichten je je eigen veiligheid in gevaar brengt.
 
Zie de reactie van Kofferrek:

Artikel 5.4.1
Motorfietsen moeten voldoen aan de volgende eisen:
[...]
d. de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moet deugdelijk aan de achterzijde van het voertuig zijn bevestigd;

Aangezien jij/hij de plaat aan de zijkant heeft, ben je dus theroretisch in overtreding. Maar gezien het aantal mensen die dit ook doen, denk ik dat er een soort 'gedoogbeleid' is omtrent side-mounts. Je gaat pas voor schut als je aangehouden wordt door echte 'zoekers'. Dus tijden de dagen rond de TT, bij grote verkeerscontroles, of als ze je aanhouden voor een ander vergrijp. Kijk, bij een chopper valt het minder op; er zijn er zoveel die het doen. Bij jouw/zijn fiets is het een echt opvallend iets, hetgeen natuurlijk wel weer aanleiding kan zijn voor een aanhouding.

Hé, but what the hell; life is all about taking risks!
 
@bugsatwork: nouja, het is m'n achterwiel, dus je zou kunnen redeneren dat dat toch wel tot de achterkant behoort. ik zal eens kijken of ik dat kentekenreglement kan vinden, om de spreekwoordelijke letter van de wet te vinden. De reden dat ik doorzeur ook na die geposte reactie (van kofferrek), is dat anderen (zoals knukkel hierboven) duidelijk menen te weten dat het WEL mag..dus dat confused me :)

@knukkel: hij is verlicht, dus dat is niet echt een probleem...ik denk trouwens dat bij een grote controle de uitlaten eerder reden tot boete zijn dan het nummerbord > :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan